2024-09-07, 18:06
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Det vet jag inte, men vad jag - naturligtvis, frestas man tillägga - syftade på var att uppgiften är från 2017 och inte säger något om hur det är idag.
Så är det ju naturligtvis. Men sabotörerna i tråden är av någon anledning tvingade till att fortsätta denna aktivitet mot allt sunt förnuft. Med förolämpningar och invektiv.
Citera
2024-09-07, 18:11
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
'
Det är snart 22 år sedan Helena försvann och ingen har kunnat bindas till brottet. Ingen har yppat något och gärningsmannen/männen har inte på minsta sätt avslöjat sig själv/a.

Varför?

Den frågan vill jag besvara med att gärningsmannen/männen inte har funnits speciellt länge i Mariestad eller möjligen inte heller i Sverige.
Har någon känt till brottet och/eller har någon haft misstankar mot gärningsmannen/männen så har det av olika skäl varit omöjligt att yppa detta.

Mina funderingar går då till förläggningen på Rattugglan utanför Mariestad som tog emot flyktingar från slutet av 80-talet till en bra bit in på 90-talet. Flyktingarna där hade enligt uppgift tillgång till bil/ar och det ligger i sakens natur att någon av de som vistades där i väntan på uppehållstillstånd inte kunde,ville eller vågade framför misstankar eller "skvallra".
Varför just Rattugglan?
Jo, för att Helena jobbade i receptionen just där!
'

Jobbade HA där och finns det någon bäring i detta "spår"? Någon som vet eller har input?

Själv tror jag att svaret ligger nära familjekretsen och då inte i systrarnas bekantskapskrets.
Senast redigerad av CharlotteSomewhere 2024-09-07 kl. 18:14.
Citera
2024-09-07, 21:23
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Jag föreslår - återigen, frestas man tillägga - att du försöker bemöta det jag faktiskt skriver, inte det du tror att där står, eller vad du tycker att där borde stå för att din uppfattning om mig ska stämma. Vad jag har gjort är att påtala att du använder en uppgift från nittiotalet för att tala om hur något förhåller sig idag. Om du inte förstår det kommer vi inte längre om just det här.

Jag har bemödat mig och lagt tid på dig hela tiden, men DU är så trög i roten så klockorna stannar. Fattar du vad du skriver ? För det första är det ju riktigt tråkigt, gammalt och dåligt att detta är en uppgift från "90-talet"...ja den råkar komma dessutom väldigt tätt inpå detta försvinnande.... Detta brott är gammalt och det hände på "90-talet", det vet du va ?

Denne man hade INTE hört av sig till polisen och var inte identifierad när denna P4-dok. gjordes av PW och Mats 2017. 25(!) ÅR hade förflutit och denne mans identitet hade INTE blivit känd trots en rejäl exponering i TV3s Efterlyst redan 1996. Och denna observation var tydligen även2017 mycket intressant då PW och Mats tog upp den.

Tror DU verkligen att denne mans identitet har blivit känd efter 2017 till polisen, om denne man har valt att hålla käft om detta i 25+ år ? Hallå !? NEJ, är svaret igen. Det kan en idiot räkna ut. Du behöver varken svara eller kommentera detta. Det räcker, jag betackar mig.
Citera
2024-09-07, 22:03
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Nej, denne man är fortfarande inte identifierad.

Från P4-dok. del 1, 2017: "I polisutredningen så finns det en till vittnesuppgift lite senare den här natten: På parkeringen vid sjukhuset några hundra meter från Helenas gata, där parkerar någon en bil. Vittnet ser sen att föraren springer söderut i riktning mot bostadsområdet Lockerud."

Alltså är han än idag oidentifierad och är en mycket intressant vittnesuppgift. Detta ÄR huvudgärningsman, skulle jag säga.

Signalement som detta vittne gav på denne man:

* 25-30 år
* Vältränad
* Mer ljus än mörk hårfärg
* 175-180 cm lång
* Bar vita shorts av längre modell samt en tröja

Denne man bodde ju någonstans, närmare bestämt vad jag tror just på Lockerud och i något av de två sista husen på Mariegärdeväg vad som kallades Lockerudsvägen(sista huset 39,41,43 och 45, det andra huset : 31,33,35 och 37.)

Jag bygger vidare på denna man ovan - "Lockerudsmannen", som jag döper honom till.

Det sker alltså mycket action denna natt kring detta bostadsområde som också är beläget i stans västra sektor.

Jag tror helt klart att Lockerudsvittnet som såg denna mindre ljusa/vita bil dra ner Mariegärdesväg i hög fart och som tystnade vid de två sista husen just hade denna destination som mål, att de alltså hade ett ärende hit ner strax efter c.a 2:25-2:30 -tiden på natten. Att någon av dem bodde just här. Detta står helt klart.

Tar vi den senare observationen som görs av ett vittne vid Sjukhusets parkering vid 4.20 på morgonen av en man som parkerar en bil och som sedan springer söderut mot just detta bostadsområde- Lockerud, så anser jag att det är denne man som är på väg hem till sin lägenhet på Mariegärdesväg (då, Lockerudsvägen). Enligt programmet Efterlyst (1996, YouTube) av döma så visas även där en mindre vit bil som parkeras av denne man på sjukhusparkeringen. var det även en mindre vit/ljus bil detta vittne såg parkeras av denne man ?

"Någon gång mellan tjugo i tre och tjugo över fyra gör han sig sen av med Helenas kropp. Klockan 04:20 görs sig en sista iakttagelse av den ljusa bilen. Den parkeras då här på Sjukhusparkeringen. Ett vittne ser hur en man lämnar bilen." ( 27.09 min in, Efterlyst, Part 1, 1996)

Sedan följer en mycket intressant profil då på denna "huvudgärningsman" som detta program väljer att kalla honom och som följer direkt efter inslaget om denna observation vis sjukhusets parkering:

"Ett år efter mordet i juni 1993 (GW och Rikskrim, GMP-gruppen) görs så en så kallad profil på gärningsmannen. Polisen utgår från vad man vet om Helena, om brottsplatsen och andra liknande försvinnanden. Utifrån det drar man sen sina slutsatser. Profilen berättar om en huvudgärningsman:

* mellan 20 till 30 år
*som sannolikt har haft hjälp av ett ytterligare ett par personer (alltså tre totalt...)
* Han bor eller har bott i närheten av Mariestad
* Och känner Helena sen tidigare, troligtvis väl eller till och med mycket väl
* Han är också välorienterad i området kring Helenas hem och vet till och med i vilket hus hon bor (Gatstens vittne, Mannen på Runstensvägen, kompisen ErAn polerade bil vid båtkranen, min anmärkn.)
* Han bor sannolikt ensam och är utan fast sällskap med körkort och disponerade en mindre vit bil
* Socialt etablerad och uppfattas antagligen som helt normal av sin omgivning.

Intressant och denna profil verkar just då vara byggd till stor del på bl a denna vittnesobservation från sjukhusets parkering denna natt. Även denna profil kan alltså också implementeras i detta danskspår, som allt annat av värde gällande detta fall...
Citera
2024-09-07, 22:30
Medlem
Citat:
Jag bygger vidare på denna man ovan - "Lockerudsmannen", som jag döper honom till.

Det sker alltså mycket action denna natt kring detta bostadsområde som också är beläget i stans västra sektor.

Jag tror helt klart att Lockerudsvittnet som såg denna mindre ljusa/vita bil dra ner Mariegärdesväg i hög fart och som tystnade vid de två sista husen just hade denna destination som mål, att de alltså hade ett ärende hit ner strax efter c.a 2:25-2:30 -tiden på natten. Att någon av dem bodde just här. Detta står helt klart.

Tar vi den senare observationen som görs av ett vittne vid Sjukhusets parkering vid 4.20 på morgonen av en man som parkerar en bil och som sedan springer söderut mot just detta bostadsområde- Lockerud, så anser jag att det är denne man som är på väg hem till sin lägenhet på Mariegärdesväg (då, Lockerudsvägen). Enligt programmet Efterlyst (1996, YouTube) av döma så visas även där en mindre vit bil som parkeras av denne man på sjukhusparkeringen. var det även en mindre vit/ljus bil detta vittne såg parkeras av denne man ?

"Någon gång mellan tjugo i tre och tjugo över fyra gör han sig sen av med Helenas kropp. Klockan 04:20 görs sig en sista iakttagelse av den ljusa bilen. Den parkeras då här på Sjukhusparkeringen. Ett vittne ser hur en man lämnar bilen." ( 27.09 min in, Efterlyst, Part 1, 1996)

Sedan följer en mycket intressant profil då på denna "huvudgärningsman" som detta program väljer att kalla honom och som följer direkt efter inslaget om denna observation vis sjukhusets parkering:

"Ett år efter mordet i juni 1993 (GW och Rikskrim, GMP-gruppen) görs så en så kallad profil på gärningsmannen. Polisen utgår från vad man vet om Helena, om brottsplatsen och andra liknande försvinnanden. Utifrån det drar man sen sina slutsatser. Profilen berättar om en huvudgärningsman:

* mellan 20 till 30 år
*som sannolikt har haft hjälp av ett ytterligare ett par personer (alltså tre totalt...)
* Han bor eller har bott i närheten av Mariestad
* Och känner Helena sen tidigare, troligtvis väl eller till och med mycket väl
* Han är också välorienterad i området kring Helenas hem och vet till och med i vilket hus hon bor (Gatstens vittne, Mannen på Runstensvägen, kompisen ErAn polerade bil vid båtkranen, min anmärkn.)
* Han bor sannolikt ensam och är utan fast sällskap med körkort och disponerade en mindre vit bil
* Socialt etablerad och uppfattas antagligen som helt normal av sin omgivning.

Intressant och denna profil verkar just då vara byggd till stor del på bl a denna vittnesobservation från sjukhusets parkering denna natt. Även denna profil kan alltså också implementeras i detta danskspår, som allt annat av värde gällande detta fall...

Detta stycke är helt obegripligt med oklara syftningar:
"Jag tror helt klart att Lockerudsvittnet som såg denna mindre ljusa/vita bil dra ner Mariegärdesväg i hög fart och som tystnade vid de två sista husen just hade denna destination som mål, att de alltså hade ett ärende hit ner strax efter c.a 2:25-2:30 -tiden på natten. Att någon av dem bodde just här."
Vem är det som tystnar, vem är det som har ett mål, vem har ett ärende, vem bodde där? Du måste försöka skriva begriplig svenska om dina inlägg ska gå att diskutera.

Vad gäller att profilen bygger på observationen från sjukhusets parkering vill jag gärna veta hur den observationen kunde ge information om att han saknade fast sällskap (för att bara nämna det mest uppenbart absurda i din slutledning).
Citera
2024-09-08, 00:07
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Nej, denne man är fortfarande inte identifierad.

Från P4-dok. del 1, 2017: "I polisutredningen så finns det en till vittnesuppgift lite senare den här natten: På parkeringen vid sjukhuset några hundra meter från Helenas gata, där parkerar någon en bil. Vittnet ser sen att föraren springer söderut i riktning mot bostadsområdet Lockerud."

Alltså är han än idag oidentifierad och är en mycket intressant vittnesuppgift. Detta ÄR huvudgärningsman, skulle jag säga.

Signalement som detta vittne gav på denne man:

* 25-30 år
* Vältränad
* Mer ljus än mörk hårfärg
* 175-180 cm lång
* Bar vita shorts av längre modell samt en tröja

Denne man bodde ju någonstans, närmare bestämt vad jag tror just på Lockerud och i något av de två sista husen på Mariegärdeväg vad som kallades Lockerudsvägen(sista huset 39,41,43 och 45, det andra huset : 31,33,35 och 37.)

Ja, Mats och Pernilla tar upp detta i radioserien, att ett vittne sett "någon" parkerat en bil på sjukhusparkeringen. Jag bortser från vilket år radioserien sändes, och jag fokuserar på uttrycket "någon".

Mats och Pernilla vet, liksom "vi" gör, att ett vittne sett en man parkera en bil, när och var. De benämner honom (det ska ha varit en kille/man) "någon". Mats och Pernilla, liksom "vi, kanske inte känner till om polisen vet vem denne man är/var eller inte. Jag tror inte att det behöver vara självklart att polisen berättat detta för dem.

Jag menar att benämningen "någon" inte behöver betyda att personen/mannen är okänd för polisen. Det kan (fortfarande) vara så, men det behöver inte vara så.
Citera
2024-09-08, 00:09
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Detta stycke är helt obegripligt med oklara syftningar:
"Jag tror helt klart att Lockerudsvittnet som såg denna mindre ljusa/vita bil dra ner Mariegärdesväg i hög fart och som tystnade vid de två sista husen just hade denna destination som mål, att de alltså hade ett ärende hit ner strax efter c.a 2:25-2:30 -tiden på natten. Att någon av dem bodde just här."
Vem är det som tystnar, vem är det som har ett mål, vem har ett ärende, vem bodde där? Du måste försöka skriva begriplig svenska om dina inlägg ska gå att diskutera.

Vad gäller att profilen bygger på observationen från sjukhusets parkering vill jag gärna veta hur den observationen kunde ge information om att han saknade fast sällskap (för att bara nämna det mest uppenbart absurda i din slutledning).
Sådant tynger naturligtvis ner tråden och alla orkar inte läsa den längre.
Tomma gissningar och spekulationer utan substans eller förankring i verkligheten.
En medveten strategi för att dränka tråden så andras inlägg försvinner i mängden av detta SPAM: Bara att anmäla!
Men viktigare är ju att förstå VARFÖR? Vad är det man vill dölja?
Citera
2024-09-08, 02:28
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
[quote=Ugglan.|89440864]Och vad hände den där natten, då? Kan du berätta?

BW är mycket riktigt intressant, men varför drar du upp honom samtidigt som Pepparn drar upp PR? Är det ändå inte märkligt att fokus medvetet flyttas från Kl*as? Kl*as vet mer än vad han säger. Brovittnet sitter som en fästing i ditt och några andras brunöga.[/QUOTE

Du är fullständigt vidrig med dina invektiv mot andra skribenter.

Det är konstigt när man efter alla dessa år med frågor i tråden, PM och irl tar för sig att sammanställa. Så dyker ett namn upp igen och igen. Inte som GM eller MGM. Utan.......
Citera
2024-09-08, 09:32
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
'
Det är snart 22 år sedan Helena försvann och ingen har kunnat bindas till brottet. Ingen har yppat något och gärningsmannen/männen har inte på minsta sätt avslöjat sig själv/a.

Varför?

Den frågan vill jag besvara med att gärningsmannen/männen inte har funnits speciellt länge i Mariestad eller möjligen inte heller i Sverige.
Har någon känt till brottet och/eller har någon haft misstankar mot gärningsmannen/männen så har det av olika skäl varit omöjligt att yppa detta.

Mina funderingar går då till förläggningen på Rattugglan utanför Mariestad som tog emot flyktingar från slutet av 80-talet till en bra bit in på 90-talet. Flyktingarna där hade enligt uppgift tillgång till bil/ar och det ligger i sakens natur att någon av de som vistades där i väntan på uppehållstillstånd inte kunde,ville eller vågade framför misstankar eller "skvallra".
Varför just Rattugglan?
Jo, för att Helena jobbade i receptionen just där!
'

Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Jobbade HA där och finns det någon bäring i detta "spår"? Någon som vet eller har input?

Själv tror jag att svaret ligger nära familjekretsen och då inte i systrarnas bekantskapskrets.

Inlägget från Ankia fick ingen större uppmärksamhet när det lades in för länge sedan. Och inte heller nu verkar det vara intressant; varför inte?
Är det helt otroligt att hon fick skjuts med några från flyktingförläggningen?
Citera
2024-09-08, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Inlägget från Ankia fick ingen större uppmärksamhet när det lades in för länge sedan. Och inte heller nu verkar det vara intressant; varför inte?
Är det helt otroligt att hon fick skjuts med några från flyktingförläggningen?

Jag kan inte bedöma hur sannolikt det är. Men det kan vara intressant, eftersom det kan vara ett sammanhang där Helena kan ha lärt känna personer som hennes familj inte kände. Det har ju inte gett så mycket att harva runt med de vänner och bekanta som hon och en eller två av hennes systrar hade gemensamma, så det här kan vara värt att titta på. Frågan är hur man gör det nu.
Citera
2024-09-08, 11:11
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, Mats och Pernilla tar upp detta i radioserien, att ett vittne sett "någon" parkerat en bil på sjukhusparkeringen. Jag bortser från vilket år radioserien sändes, och jag fokuserar på uttrycket "någon".

Mats och Pernilla vet, liksom "vi" gör, att ett vittne sett en man parkera en bil, när och var. De benämner honom (det ska ha varit en kille/man) "någon". Mats och Pernilla, liksom "vi, kanske inte känner till om polisen vet vem denne man är/var eller inte. Jag tror inte att det behöver vara självklart att polisen berättat detta för dem.

Jag menar att benämningen "någon" inte behöver betyda att personen/mannen är okänd för polisen. Det kan (fortfarande) vara så, men det behöver inte vara så.

Jo, det är helt självklart att om PW och Mats har fått ta del av och tagit med dessa tre vittnesuppgifter i kronologisk ordning denna natt i P4. dok del 1: "Hanna", "Killarna på Hällristningsvägen" och det senare vittnet på Sjukhusets parkering så betyder detta att de är högst relevanta då denna dokumentär gjordes 2017.

PW och Mats har publicerat Killarnas vittnesmål, "Hannas" och förhören med den häktade dansken Erik A på SRs hemsida. Utan deras insats hade vi aldrig fått ta del av detta. Samt fick de även reda på som första reportrar, den viktiga: brovittnets utsaga.

Inte en chans att denna observation från Sjukhusets parkering skulle då i detta vara helt utan betydelse, då någon tidigare stigit fram och sagt att: "det var jag" eller om polisen på annat sätt hade de avfört denne man som ej intressant för detta fall, och att polisen valt att just tiga om detta. NEJ. Alternativt om PW och Mats som hade pratat med utredarna 2017 för att få fram all denna info om vittnena, just i detta fallet bara skulle chansa och "rippa" av denna info som relevant från TV3s Efterlyst, 1996, utan att checka av den med den pågående utredningen 2017...

NEJ, det förefaller ej troligt, helt uteslutet. Det är också MYCKET osannolikt att denne man skulle stigit fram efter denna dokumentär 2017 till polisen och gett sig till känna då han knipit käft om detta i 25+ ÅR. NEJ. En idiot kan även inse att det blir bara av detta mycket intressant att denne man inte har gett sig till känna. Att du förstår detta vet jag mycket väl.

JA, denna man hade med detta försvinnande att göra och vad jag tror: huvudgärningsman.
Citera
2024-09-08, 11:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rattugglan.

Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere

En god vän till mig från Mariestad har berättat för mig att HA arbetade under en kortare tid på Rattugglan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in