Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
Nej, denne man är fortfarande inte identifierad.
Från P4-dok. del 1, 2017: "I polisutredningen så finns det en till vittnesuppgift lite senare den här natten: På parkeringen vid sjukhuset några hundra meter från Helenas gata, där parkerar någon en bil. Vittnet ser sen att föraren springer söderut i riktning mot bostadsområdet Lockerud."
Alltså är han än idag oidentifierad och är en mycket intressant vittnesuppgift. Detta ÄR huvudgärningsman, skulle jag säga.
Signalement som detta vittne gav på denne man:
* 25-30 år
* Vältränad
* Mer ljus än mörk hårfärg
* 175-180 cm lång
* Bar vita shorts av längre modell samt en tröja
Denne man bodde ju någonstans, närmare bestämt vad jag tror just på Lockerud och i något av de två sista husen på Mariegärdeväg vad som då kallades Lockerudsvägen(sista huset 39,41,43 och 45, det andra huset : 31,33,35 och 37.)
Jag bygger vidare på denna man ovan - "Lockerudsmannen", som jag döper honom till.
Det sker alltså mycket action denna natt kring detta bostadsområde som också är beläget i stans
västra sektor.
Jag tror helt klart att Lockerudsvittnet som såg denna mindre ljusa/vita bil dra ner Mariegärdesväg i hög fart och som tystnade vid de två sista husen
just hade
denna destination som mål, att de alltså hade ett ärende hit ner strax efter c.a 2:25-2:30 -tiden på natten. Att någon av dem
bodde just här. Detta står helt klart.
Tar vi den senare observationen som görs av ett vittne vid Sjukhusets parkering vid 4.20 på morgonen av en man som parkerar en bil och som sedan springer söderut mot just detta bostadsområde- Lockerud, så anser jag att det är denne man som är på väg hem till sin lägenhet på Mariegärdesväg (då, Lockerudsvägen). Enligt programmet
Efterlyst (1996, YouTube) av döma så visas även där en mindre vit bil som parkeras av denne man på sjukhusparkeringen. var det även en mindre vit/ljus bil detta vittne såg parkeras av denne man ?
"Någon gång mellan tjugo i tre och tjugo över fyra gör han sig sen av med Helenas kropp. Klockan 04:20 görs sig en sista iakttagelse av den ljusa bilen. Den parkeras då här på Sjukhusparkeringen. Ett vittne ser hur en man lämnar bilen." ( 27.09 min in,
Efterlyst, Part 1, 1996)
Sedan följer en mycket intressant profil då på denna "huvudgärningsman" som detta program väljer att kalla honom och som följer direkt efter inslaget om denna observation vis sjukhusets parkering:
"Ett år efter mordet i juni 1993 (GW och Rikskrim, GMP-gruppen) görs så en så kallad
profil på gärningsmannen. Polisen utgår från vad man vet om Helena, om brottsplatsen och andra liknande försvinnanden. Utifrån det drar man sen sina slutsatser. Profilen berättar om en
huvudgärningsman:
* mellan 20 till 30 år
*som sannolikt har haft hjälp av ett ytterligare ett par personer (alltså
tre totalt...)
* Han bor eller har bott i närheten av Mariestad
* Och känner Helena sen tidigare, troligtvis väl eller till och med mycket väl
* Han är också
välorienterad i området kring Helenas hem och vet till och med i vilket hus hon bor (Gatstens vittne, Mannen på Runstensvägen, kompisen ErAn polerade bil vid båtkranen, min anmärkn.)
* Han bor sannolikt ensam och är utan fast sällskap med körkort och disponerade en mindre vit bil
* Socialt etablerad och uppfattas antagligen som helt normal av sin omgivning.
Intressant och denna profil verkar just då vara byggd till stor del på bl a denna vittnesobservation från sjukhusets parkering denna natt. Även denna profil kan alltså också implementeras i detta danskspår, som allt annat av värde gällande detta fall...