2012-06-24, 00:50
Medlem
Ankias avatar
.
Gå in på inslaget från TV4 Skaraborg och tryck på paus efter 2.21.

http://www.tv4play.se/nyheter_och_de...ideoid=2200051

Då ser man samma syn som de två killarna såg tidigt på morgonen den 14 juni. Skillnaden är väl bara att det var ganska mörkt då (vid 2.30-tiden). Cykelvägen ligger ca 80-100 meter bort och öppningen där de såg den ljusa bilen är tämligen liten, uppskattningsvis 10 meter. Maximalt kan bilen ha visats i ca 3 sekunder när den passerade och då är det nog väldigt svårt att få en exakt bild av händelseförloppet och själva bilen.
Fanns det 1992 dessutom ingen gatubelysning på cykelvägen så måste ett vittnesmål vara högst osäkert.
.
Citera
2012-06-24, 01:46
Medlem
Ankias avatar
..
@Atervandsgrand4/PU

Du har tidigare visat prov på stort courage när du öppet gått ut och försvarat dig mot allehanda grova anklagelser.
Jag skulle vara ytterst tacksam om du sammanfattningsvis skulle vilja ge mycket korta svara på följande frågor. Jag vet att du tidigare svarat men det skulle vara till stor hjälp om vi fick dem sammaställda:

a) Vem (initialer) var dig behjälplig med att lägga klinkers i lägenheten på lördagen den 13/6?
b) När började ni med det jobbet och när slutade ni?
c) När åkte ni till Stadshotellet på lördagen och på vilket sätt?
d) När skiljdes du och din "klinkervän" åt på Stadshotellet?
e) Ägde du en ljus Toyota Camry -86 den 13 juni 1992? När sålde du den eller ev lämnade den i byte för annan bil?
f) Enligt påstående så sanerade du din bil (med bl a klorin) en tid efter den 14 juni. Är påståendet sant och varför utförde du saneringen?
g) Såg du Helena på diskot på lördagkvällen?
h) Enligt din uppgift så tog du taxi hem efter att du "minglat" på stan en tid. Åkte du direkt till PK och varför åkte du inte hem?
i) Enligt påstående så var du omtumlad och "såg ut som ett troll" när du dök upp hemma hos din dåvarande vän PK och enligt påstående hade du både rivsår och "fläskläpp". Stämmer detta?
j) Du säger att du blev rufsig och smutsig när du skulle hem till PK. Detta berodde på att du gått igenom ett buskage invid PKs ingång. Har det hänt vid tidigare tillfällen att du hamnat i samma buskage när du skulle hem till PK?
k) Du skall enligt påstående ha sagt på morgonen den 14 juni att du "varit med om något fasansfullt".
Stämmer detta och i så fall, vad menade du med "fasansfullt"?
l) Var du sjukskriven på måndagen den 15 juni?
m) Varför försämrades din relation till PK efter den 14 juni 1992?
n) När var du senast i kontakt med Polismyndigheten?
o) Har du någongång fått lämna blodprov eller blivit "topsad" för DNA av polisen?

Mycket tacksam om du vill ta dig tid och besvara frågorna igen och inte hänvisa till tidigare svar.
// Ankia
Citera
2012-06-24, 01:48
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
.
Gå in på inslaget från TV4 Skaraborg och tryck på paus efter 2.21.

http://www.tv4play.se/nyheter_och_de...ideoid=2200051

Då ser man samma syn som de två killarna såg tidigt på morgonen den 14 juni. Skillnaden är väl bara att det var ganska mörkt då (vid 2.30-tiden). Cykelvägen ligger ca 80-100 meter bort och öppningen där de såg den ljusa bilen är tämligen liten, uppskattningsvis 10 meter. Maximalt kan bilen ha visats i ca 3 sekunder när den passerade och då är det nog väldigt svårt att få en exakt bild av händelseförloppet och själva bilen.
Fanns det 1992 dessutom ingen gatubelysning på cykelvägen så måste ett vittnesmål vara högst osäkert.
.

Absolut inte mörkt 02:30 -03:00 tiden. Jag var ute och testade med kamera morgontimmarna.Även belysning gator där jag bor ca 02:30-03:00. Mulet till och från var det då. Men gryningen gjorde sitt. Vid Tillfället vittnen 14 -juni var det glas klart på himlen och bättre sikt en mulet eller halvmulet vid tilfället jag kollade som ex. "Källa smhi" . halvt ljus gryning var det enligt mitt experiment. Sikten var ungefär som under en normal sur mulen regnig dag vid 03.00 tiden. och appropå färger så har det visat sig att silver lätt är att uppfatta som vitt och svagt gult som ljust i gryningsmörker, något att tänka på.

KK12
Citera
2012-06-24, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
..
@Atervandsgrand4/PU

Du har tidigare visat prov på stort courage när du öppet gått ut och försvarat dig mot allehanda grova anklagelser.
Jag skulle vara ytterst tacksam om du sammanfattningsvis skulle vilja ge mycket korta svara på följande frågor. Jag vet att du tidigare svarat men det skulle vara till stor hjälp om vi fick dem sammaställda:

a) Vem (initialer) var dig behjälplig med att lägga klinkers i lägenheten på lördagen den 13/6?
b) När började ni med det jobbet och när slutade ni?
c) När åkte ni till Stadshotellet på lördagen och på vilket sätt?
d) När skiljdes du och din "klinkervän" åt på Stadshotellet?
e) Ägde du en ljus Toyota Camry -86 den 13 juni 1992? När sålde du den eller ev lämnade den i byte för annan bil?
f) Enligt påstående så sanerade du din bil (med bl a klorin) en tid efter den 14 juni. Är påståendet sant och varför utförde du saneringen?
g) Såg du Helena på diskot på lördagkvällen?
h) Enligt din uppgift så tog du taxi hem efter att du "minglat" på stan en tid. Åkte du direkt till PK och varför åkte du inte hem?
i) Enligt påstående så var du omtumlad och "såg ut som ett troll" när du dök upp hemma hos din dåvarande vän PK och enligt påstående hade du både rivsår och "fläskläpp". Stämmer detta?
j) Du säger att du blev rufsig och smutsig när du skulle hem till PK. Detta berodde på att du gått igenom ett buskage invid PKs ingång. Har det hänt vid tidigare tillfällen att du hamnat i samma buskage när du skulle hem till PK?
k) Du skall enligt påstående ha sagt på morgonen den 14 juni att du "varit med om något fasansfullt".
Stämmer detta och i så fall, vad menade du med "fasansfullt"?
l) Var du sjukskriven på måndagen den 15 juni?
m) Varför försämrades din relation till PK efter den 14 juni 1992?
n) När var du senast i kontakt med Polismyndigheten?
o) Har du någongång fått lämna blodprov eller blivit "topsad" för DNA av polisen?

Mycket tacksam om du vill ta dig tid och besvara frågorna igen och inte hänvisa till tidigare svar.
// Ankia

Svar:

a) T.A
b) Under sen eftermiddagen mot kvällen, som jag minns.
c) Förmodar mot kvällen då det var öppet. Minns ej hur vi kom ner.
d) Vi var under förkvällen tillsammans.
e) Jag ägde en Toyota Camry sedan-86. Ägde denna till runt-94, då jag sålde den till en bilhandlare i M-stad. Minns ej vad den hette, men låg nära nuvarande Norlanders-Galne Gunnar. Ägde under denna tid två bilar och var tvungen att sälja den gamla (Toyota´n).
f) Har aldrig haft någon anledning till att sanera någon bil.
g) Ja, en gång under kvällen.
h) Ja åkte Taxi med J, för att kliva av vid Bråten. Där jag sagt att jag och J möjligen klev av och pratade innan vi skildes åt. För att därefter gått upp till P.K. Den sista frågan är inte konstigare än att fråga varför jag inte drack kaffe i stället för tea. Ibland går man helt enkelt inte hem direkt, utan väljer att festa vidare eller gå vidare till någon.
i) Det jag sagt är att jag stupat påväg upp och blivit kanske lite smutsig. Har inga minnen av rivmärken eller svullen läpp.
j) Hade ett precis samma utanför mitt hus och där även genat. För att ta mig ut till vägen. Blev upplockad och avsläppt där många gånger med bil. Har väll hänt att man snubblat till någon gång där.
k) Nej det stämmer inte. Skulle det vara för att jag delat en Taxi och pratat med en tjej för att senare gå upp till P.K. För att jag festat på statt under kvällen.
l) Det kan jag ej tänka mig. Har väldig få sjukdagar under min arbetade tid.
m) Den försämrades inte något mer annorlunda än att jag hade bekanta som inte gillade P.K.
n) Det var 2000 el 2001 som var det senaste. Alltså två stycken sammanlagt, med det första.
o) Nej, har aldrig blivit frågad eller att det har visat något intresse för detta.
Citera
2012-06-24, 12:34
Medlem
Viking711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jajemän, tack för artiklarna KvastaS. Återigen nämner Jenvén områdena båt, häst, hund men även gym.

Tror faktiskt inte PU är så dum och/lr naiv att han blåljuger om vilken bil han hade juni -92. Även om han skulle lyckas lura någon här på forumet så har givetvis "the law" jäkligt klart för sig vilken modell det var. Dessutom finns det väl någon här som kan verifiera hans utsago, PK t.ex, själv minns jag ej.

Toyota Camry verkar ha haft en modelluppdatering just kring 1986-87. Jag tror inte den "nya" serien kom till Sverige förrän någon gång -87. Denna nya modell tror jag enbart fanns som sedan lr helkombi medan den äldre förra modellen (PU's) däremot var vanlig som halvkombi.

Polisens intresse för Volvo 740'n känns som sagt lite märklig med tanke på de kända vittnesuppg. om mindre bil etc. Modellen kan ju faktiskt sägas ha ett avhugget bakparti men däremot är ju beskrivningen sluttande helt fel, åtminstone enl. min uppfattning.

Är det förövrigt någon som vet vad BW lr Shan* P hade för bil juni -92. Någon har ju påstått att de åkte ner på stan tillsammans i en vit Kadett.

Jag håller med - intressant det där tillägget om gym. Vilket gym tränade Helena på, och vilket gym tränade PU på?
Citera
2012-06-24, 13:13
Medlem
Xeitums avatar
Va du lite smålullig i natt KK lr vad. Spårvidd på 740 framgår ju i mitt inlägg.

Camryn o Volvon är ju sålunda i någorlunda samma klass. Man vet ju inte hur pass noggrant man lyckats fastställa spårvidden, +/- vad? Peugot 205 däremot har ex.vis endast 139cm fram, 132cm bak och borde i org.utförande inte kunna förväxlas med Camry/Volvo. Ej heller Opel Kadett som har ca 140cm både fram o bak. Renault 19 var något bredare 143/142cm.

Det kanske är så att vittnesupg. ang. observationer av bilen på cykelbanan anses relativt vag och antalet potentiellt intressanta bilmodeller därför är ganska stort.

PU säger i sitt svar till Ankan "-Jag ägde en Toyota Camry sedan-86. Ägde denna till runt-94, då jag sålde den till en bilhandlare i M-stad. Minns ej vad den hette, men låg nära nuvarande Norlanders-Galne Gunnar. Ägde under denna tid två bilar och var tvungen att sälja den gamla (Toyota´n)."

Vad menas med "denna tid", inte hade du väl två bilar juni -92? och för sakens skull vad var den andra för modell.
Citera
2012-06-24, 13:44
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking711
Jag håller med - intressant det där tillägget om gym. Vilket gym tränade Helena på, och vilket gym tränade PU på?

Tror det hette Mickes gym, eller något liknande. De ska ha tränat på samma gym.
Citera
2012-06-24, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Va du lite smålullig i natt KK lr vad. Spårvidd på 740 framgår ju i mitt inlägg.

Camryn o Volvon är ju sålunda i någorlunda samma klass. Man vet ju inte hur pass noggrant man lyckats fastställa spårvidden, +/- vad? Peugot 205 däremot har ex.vis endast 139cm fram, 132cm bak och borde i org.utförande inte kunna förväxlas med Camry/Volvo. Ej heller Opel Kadett som har ca 140cm både fram o bak. Renault 19 var något bredare 143/142cm.

Det kanske är så att vittnesupg. ang. observationer av bilen på cykelbanan anses relativt vag och antalet potentiellt intressanta bilmodeller därför är ganska stort.

PU säger i sitt svar till Ankan "-Jag ägde en Toyota Camry sedan-86. Ägde denna till runt-94, då jag sålde den till en bilhandlare i M-stad. Minns ej vad den hette, men låg nära nuvarande Norlanders-Galne Gunnar. Ägde under denna tid två bilar och var tvungen att sälja den gamla (Toyota´n)."

Vad menas med "denna tid", inte hade du väl två bilar juni -92? och för sakens skull vad var den andra för modell.

Jo, anade att frågan skulle komma. Nej, endas en bil -92. Det var innan jag sålde Toyotan som jag köpte en ny bil. Så hade två för en tid, tills jag sålde Toyotan. Detta var runt -94.
Citera
2012-06-24, 14:28
Medlem
Ankias avatar
..
Atervandsgrand4/PU

Tack för bra och koncisa svar. Jag fortsätter med några frågor till:

Beträffande den 13 och 14/6

p) Du har berättat att du drack alkohol i samband med att du festade om på Stadshotellet. Intog du något annat som kunde ha berusande effekt?
q) Du berättar att du såg Helena en gång under kvällen. Var nånstans var det (te x baren, dansgolvet, utgången, torget...)?
r) Såg du Helenas syster på kvällen?
s) Dansade du själv på Stadshotellet den kvällen/natten?
t) Du berättar att du åkte taxi hem med J. Träffade du henne tidigare på Stadshotellet?

u) Har du någonsin pratat med Helena Andersson?
v) Du har berättat att du gick på samma gym som Helena. Var låg det och vad hette det?
x) Visste du att det fanns en stig från Ekuddenvägen genom Kohagen ner till bostadsområdet?
y) Visste du att det fanns en cykelväg som bl a passerade lekplatsen och Helenas föräldrars bostad?
z) Du har berättat att du bl a åkte vattenskidor. När var det och var brukade ni åka?
å) Du sa (pkt m) att du hade bekanta som inte gillade din kompis PK. Varför ogillade de honom?
ä) Vem var din arbetsgivare i juni 1992?
ö) Hur uppfattade du Helena Andersson?

Mycket tacksam om du vill ge samma fina och koncisa svar som du gjort tidigare.
//Ankia
Citera
2012-06-24, 14:37
Medlem
@Atervandsgrand4

Jag har några frågor som jag hoppas du kan/vill ge svar på.
Svara gärna lika tydligt som du gjorde med Ankias frågor.

1. Hur var din relation till P.K?
En del kompisar kan man snacka om ALLT med, en del bara festar man med eller har nåt slags materiellt utbyte med. Hur var eran relation? Kunde ni snacka om ALLT, då -92?

2. Har du en förklaring till varför P.K menar att du skall frågat honom om alibi och senare pekar ut dig som skyldig? Om det inte är sant är det ett övertramp utan dess like.

3. Känner du till någonting om Helenas försvinnande, som inte delgetts Polisen?

4. Är du själv inblandad i Helenas försvinnande?

/Fin
Senast redigerad av Fin 2012-06-24 kl. 14:43.
Citera
2012-06-24, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
@Atervandsgrand4

Jag har några frågor som jag hoppas du kan/vill ge svar på.
Svara gärna lika tydligt som du gjorde med Ankias frågor.

1. Hur var din relation till P.K?
En del kompisar kan man snacka om ALLT med, en del bara festar man med eller har nåt slags materiellt utbyte med. Hur var eran relation? Kunde ni snacka om ALLT, då -92?

2. Har du en förklaring till varför P.K menar att du skall frågat honom om alibi och senare pekar ut dig som skyldig? Om det inte är sant är det ett övertramp utan dess like.

3. Känner du till någonting om Helenas försvinnande, som inte delgetts Polisen?

4. Är du själv inblandad i Helenas försvinnande?

/Fin

1. Överlag ganska ytlig.. Umgåtts genom åren från och till..

2. Ser det som ett rejält övertramp.. Har förklarat mer än en gång för min kväll. Förstår ej vad jag i detta skulle behöva alibi.

3. Nej, jag känner inte till något som borde tillföras.

4. Absolut nej.
Senast redigerad av Atervandsgrand4 2012-06-24 kl. 18:40.
Citera
2012-06-24, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atervandsgrand4
Svar...

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto