2019-02-13, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Skulle inte förvåna mig om hans teori om gärningsmän är personer med mkt nära koppling till familjen.

I varje fall med närmare koppling
än vad Mannen med pilotglasögon har. Samma man som var hos polisen i Skövde och missade arbetsdag, enligt två av varandra helt oberoende källor. Varför tar polisen in en man efter 25 år?
Är det för att;
*Höra honom
*Vittna mot annan
*För att han själv är huvudperson

Jag är helt övertygad om att polisen har mer än vad man valt att gå ut med.
Citera
2019-02-13, 11:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grymer
Det är viktigt att polisen går till botten och undersöker om det finns något att gå vidare med vad gäller GW: s teori, såvida man nu inte redan har gjort det. Man borde gå ut offentligt och tala om vad man kommit fram till så att det en gång för alla blir slut på alla spekulationer.
När han framträdde i TV4 nyhetsmorgon var han säker på allting. Då Tilde de Paula var på väg att fråga något om hans teori avbryter han och säger "dee ää såå häär". Han var också säker på att det handlar om "vållande till annans död" och att brottet är preskriberat - han kan inte vara ett dugg säker, händelseförloppet är höjt i dunkel - han var inte på plats så vitt jag vet.
GW kan säga i princip vad som helst och folk tror på honom - han är mäkta populär och går hem hos dom allra flesta och han saknar dess like i svensk offentlighet - hans genomslagskraft är stor och givet måste han tänka på vad han säger.
Hans tvärsäkra uttalanden skulle kunna vara till stor nackdel för utredningen om det visar sig att han haft fel.

Min fetning: Detta har jag tagit upp flera gånger tidigare, hur GW helt sonika kör tyst i en programledare som dristar sig till att "pusha på". Jag såg det där med Tilde och GW och tog mig för pannan. Det där är inte ett seriöst sätt att föra ett samtal på. Tilde blev helt ställd av GW Perssons aggressiva retorik.

Om Lars Johansson har sagt att GW Persson gör en tankevurpa (är detta korrekt?) misstänker jag att Lars menar att GW Persson helt kan ha missat en parameter eller två som gör hans teori orimlig - att Persson just har tänkt fel om någonting.

Tyvärr har GW Persson fel ganska ofta. När Madsen-fallet dök upp sa han i SVT med Camilla Kvartoft tvärsäkert att mordet på Kim Wall inte alls var planerat eftersom "du vet, rördelar, såg, tejp och annat är ju sådant som man har på en ubåt" och "detta är inget som är planerat utan något som har skett impulsivt" (typ). Jag såg det programmet och sade med en enda gång hur fel GW Persson hade och att mordet var planerat. Och GW Persson hade totalfel … I ett senare program ändrade han sig utan att Camilla gick på honom (han slank helt undan att behöva förklara sig) - nu var det helt plötsligt självklart ett planerat mord … Nej, en gammal gaggig gubbe, är vad han är! Han är en liten diktator som ingen får säga emot.
Citera
2019-02-13, 12:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
En sak som också är mycket märklig med ”mannen med pilotglasögon” är att han säger i radiointervjun 2017 att han bara går och väntar på att hans namn ska dyka upp på typ Flashback. Hur kommer detta sig? Innan radioprogramserien sändes var det ju ingen som visste att det fanns någon som hette ”mannen med pilotglasögon” och som hade suttit anhållen, så vad hade han då för anledning att ”gå och vänta”? Skulle hans dittills högst anonyma tillvaro i polisens inre värld vara en anledning till denna vånda? Knappast. Men märkligt är det.

Fram tills dess att radioprogramserien sändes (gjordes) bör det ha varit bara några få inom polisen som visste om hans existens. Att Pernilla och Mats sedan länge bör ha anat att polisen visat intresse för mannen bedömer jag som mycket sannolikt, men jag har däremot svårt att tro att Pernilla och Mats skulle ha känt till preciseringen ”mannen med pilotglasögon” och/eller att han hade varit anhållen. Som stöd för detta fick jag nyss indikationer från initierat mediehåll som säger att Pernilla och Mats fick nys om ”mannen med pilotglasögon” och att han hade varit anhållen när de jobbade med radioprogramserien.

Så vad har vi då? Jo, att Pernilla och Mats bör ha haft aningar/känningar om mannen sedan länge men en konkret bekräftelse först under våren 2017.

Jag citerar mig själv. Fetningen: Jag har luskat vidare hos det "initierade mediehållet" samt hos "ett håll med ordningsmaktanknytning" och fått tydliga indikationer på att polisen hade fått veta att Pernilla, Mats och radion hade haft samtal med poliser kopplade till Helena-fallet inför radioprogramserien 2017. Det mest sannolika är att polisen valde att agera när de förstod att radioprogramserien var på gång. Det ska alltså ha varit den förestående radioprogramserien som fick polisen att bland annat lämna ut mer information om "mannen med pilotglasögon" och att han hade suttit anhållen.

Informationen som jag har fått säger att "mannen med pilotglasögon" ska ha suttit anhållen och blivit delgiven misstanke (om mord?) redan för flera år sedan - alltså inte för första gången i maj 2017, som vi hittills har trott! Däremot har jag inte fått fram varför han anhölls igen i maj 2017, men sannolikt är det som jag skriver ovan: Polisen kände nog att de behövde agera på något sätt innan radioprogramserien skulle sändas.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-02-13 kl. 12:24.
Citera
2019-02-13, 12:23
Medlem
Citat:
Detta är ju självklarheter, men ingenting hindrar honom från att någorlunda vettigt förklara varför "mannen med pilotglasögon" är "fel" man utan att nödvändigtvis gå in på detaljer. Han kan likaså förklara varför till exempel "brovittnet" skulle vara "fel", varför han bortser från det vittnet (och i stället bankar fram sin egen teori om skjuts från torget). GW Persson kan gå mycket djupare in i att förklara sig utan att bryta mot sekretessen. Vad anser han om "Hanna"? Vi får inget veta. Skövde-polisen har ju uttalat sig mycket mer öppet om "mannen med pilotglasögon", och i radioprogramserien fick vi veta en hel del nytt. Nej, GW Persson är en arrogant, självgod pajas som kan/får sitta och bete sig hur som helst utan mothugg från programledaren. Ikväll satt han och hånskrattade åt en polis i TV4! Han skulle behöva en verbal storsmocka.

Och om man ser till det stora så har inte Skövde polisen heller gått ut med något i princip ! I somras så hade det tydligen ramlat in några nya upplysningar och polisen skulle gå igenom dessa . Sedan om de var av vikt och tillförde utredningen något visste de ju inte.
GW säger inte ett ord om sina ” två misstänkta . Polisen har väl inte knystat ett ord om sin misstänkte heller ? Om han varit in på flera förhör så borde det ju finnas en större orsak än det som de delgett media . Den misstänkte sa ju att han kontaktat en advokat för att en gång för alla bli ” fri från misstankarna ? Hur gick det med det ? Lyckades advokaten få honom fri från dem ? Nä tycker nog att både GW och polisen sitter och tjurar på varsit hörn och det är tyst som i graven om detta fall . Varför kan man ju undra lämnas inte detta över till Cold case gruppen ? Polisen i Skövde har nog inte speciellt mycket tid över till ett mord ” som hände för 26 år sedan . De har ju knappt tid oh resurser att hantera allt som händer idag med mord var och varannan dag . Detta fall ligger nog väldigt långt ner i priolistan vad än de säger .
Citera
2019-02-13, 14:27
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag citerar mig själv. Fetningen: Jag har luskat vidare hos det "initierade mediehållet" samt hos "ett håll med ordningsmaktanknytning" och fått tydliga indikationer på att polisen hade fått veta att Pernilla, Mats och radion hade haft samtal med poliser kopplade till Helena-fallet inför radioprogramserien 2017. Det mest sannolika är att polisen valde att agera när de förstod att radioprogramserien var på gång. Det ska alltså ha varit den förestående radioprogramserien som fick polisen att bland annat lämna ut mer information om "mannen med pilotglasögon" och att han hade suttit anhållen.

Informationen som jag har fått säger att "mannen med pilotglasögon" ska ha suttit anhållen och blivit delgiven misstanke (om mord?) redan för flera år sedan - alltså inte för första gången i maj 2017, som vi hittills har trott! Däremot har jag inte fått fram varför han anhölls igen i maj 2017, men sannolikt är det som jag skriver ovan: Polisen kände nog att de behövde agera på något sätt innan radioprogramserien skulle sändas.

Det har tidigare framkommit i media att polisen visste om programserien och att den skulle sändas. Man har ju fått känslan att det var därför som polisen agerade. Det har bl a jag tagit upp tidigare.

Frågan blir då, varför framkom det inte i programserien om MMPG hade varit anhållen tidigare - inte bara i maj 2017? Det borde ju poliserna som PW och MÖ talat med inför radioserien ha berättat, om han hade varit. Varför skulle de enbart ha nämnt anhållandet -17? Det skulle ha givit en annan tyngd åt betydelsen av anhållandet, om det hade varit t ex den andra.
Citera
2019-02-13, 14:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
En sak som också är mycket märklig med ”mannen med pilotglasögon” är att han säger i radiointervjun 2017 att han bara går och väntar på att hans namn ska dyka upp på typ Flashback. Hur kommer detta sig? Innan radioprogramserien sändes var det ju ingen som visste att det fanns någon som hette ”mannen med pilotglasögon” och som hade suttit anhållen, så vad hade han då för anledning att ”gå och vänta”? Skulle hans dittills högst anonyma tillvaro i polisens inre värld vara en anledning till denna vånda? Knappast. Men märkligt är det.

Fram tills dess att radioprogramserien sändes (gjordes) bör det ha varit bara några få inom polisen som visste om hans existens. Att Pernilla och Mats sedan länge bör ha anat att polisen visat intresse för mannen bedömer jag som mycket sannolikt, men jag har däremot svårt att tro att Pernilla och Mats skulle ha känt till preciseringen ”mannen med pilotglasögon” och/eller att han hade varit anhållen. Som stöd för detta fick jag nyss indikationer från initierat mediehåll som säger att Pernilla och Mats fick nys om ”mannen med pilotglasögon” och att han hade varit anhållen när de jobbade med radioprogramserien.

Så vad har vi då? Jo, att Pernilla och Mats bör ha haft aningar/känningar om mannen sedan länge men en konkret bekräftelse först under våren 2017.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det har tidigare framkommit i media att polisen visste om programserien och att den skulle sändas. Man har ju fått känslan att det var därför som polisen agerade. Det har bl a jag tagit upp tidigare.

Frågan blir då, varför framkom det inte i programserien om MMPG hade varit anhållen tidigare - inte bara i maj 2017? Det borde ju poliserna som PW och MÖ talat med inför radioserien ha berättat, om han hade varit. Varför skulle de enbart ha nämnt anhållandet -17? Det skulle ha givit en annan tyngd åt betydelsen av anhållandet, om det hade varit t ex den andra.

Informationen om att "mannen med pilotglasögon" ska ha suttit anhållen och blivit delgiven misstanke (om mord?) redan för flera år sedan förefaller vara helt säker. I radioprogramserien har man hela tiden fått intrycket att han delgavs misstanke i maj 2017, men så ska det alltså inte ha varit. Frågan är hur längde sedan det är som han delgavs misstanken. Redan 1998 när han blev aktuell, i början av 2000-talet eller senare?

Min fetning i ditt inlägg: Som jag har förstått det visste radioteamet om detta redan när radioprogramserien gjordes. Ändå presenterades uppgiften som att allt hade skett i maj 2017. Vilken är anledningen att smyga med den här uppgiften? Eller finns uppgiften i radioprogramserien, bara det att vi inte har lyssnat tillräckligt noga på hur den presenterades? Kan ett typ syftningsfel finnas i manuset? Det här kan vara värt att fundera vidare på, men nog lät det väl som att mannen hade anhållits i maj 2017 och delgivits misstanke om mord?! Men de nya uppgifterna talar tydligt för att "mannen med pilotglasögon" hade varit anhållen och delgiven misstanke (om mord?) redan för flera (många) år sedan.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-02-13 kl. 15:04.
Citera
2019-02-13, 15:05
Medlem
Kan det vara så, att pilot har haft ett krav för att ställa upp i radio serien. Kravet ska då vara att dom säger att hans namn inte är nämtns tidigare. Själv blir jag tveksam. Det lilla skvaller jag har så är pilot KM. Men läser jag hela tråden så lutar jag åt BW.
Citera
2019-02-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobsson
Kan det vara så, att pilot har haft ett krav för att ställa upp i radio serien. Kravet ska då vara att dom säger att hans namn inte är nämtns tidigare. Själv blir jag tveksam. Det lilla skvaller jag har så är pilot KM. Men läser jag hela tråden så lutar jag åt BW.

Tror ochså detta kan vara så ?
Varför ens va med i radio helt anonym och säga att han är oskyldig ? Om ingen vet vem personen är ( ja det finns vissa) han är inte omnämd i Sveriges störtats privata skvaller och Sherlock Holmes sida ? Vad vad de som gjorde att han gick med på denna egentligen meningslösa internjuv och säga .... jag är oskyldig ? Vore väl en annan sa sak om han hade varit omskriven här och i staden var han utpekad som Helenas GM . Han är ” hemlig och då behövs knappast något försvarstal !
Citera
2019-02-13, 15:29
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Och om man ser till det stora så har inte Skövde polisen heller gått ut med något i princip ! I somras så hade det tydligen ramlat in några nya upplysningar och polisen skulle gå igenom dessa . Sedan om de var av vikt och tillförde utredningen något visste de ju inte.
GW säger inte ett ord om sina” två misstänkta . Polisen har väl inte knystat ett ord om sin misstänkte heller ? Om han varit in på flera förhör så borde det ju finnas en större orsak än det som de delgett media . Den misstänkte sa ju att han kontaktat en advokat för att en gång för alla bli ” fri från misstankarna ? Hur gick det med det ? Lyckades advokaten få honom fri från dem ? Nä tycker nog att både GW och polisen sitter och tjurar på varsit hörn och det är tyst som i graven om detta fall . Varför kan man ju undra lämnas inte detta över till Cold case gruppen ? Polisen i Skövde har nog inte speciellt mycket tid över till ett mord ” som hände för 26 år sedan . De har ju knappt tid oh resurser att hantera allt som händer idag med mord var och varannan dag . Detta fall ligger nog väldigt långt ner i priolistan vad än de säger .

GW har sagt det han i nuläget kan säga.

Det är är ett pågående ärende och om det har gått till som jag tror - det finns ju chans för det på cirka femtio procent - tänkte jag inte stöka till det i onödan för utredarna. Om de däremot hör av sig ska de givetvis få alla uppgifter som de behöver. Namn och nummer och allt det där.”

Sedan kan man fundera på om Mariestadspolisen vill kontakta GW. GW har sagt sitt, nu är det upp till Kling & Klang att att ta emot GW:s erbjudande om att få alla uppgifter från GW. Dock är jag rädd för att de inte tar den kontakten, med tanke på Kling & Klangs tidigare tabbar. Risken är att Polisen hittar ännu fler bortglömda tabbar...
Senast redigerad av Pajosv 2019-02-13 kl. 15:37.
Citera
2019-02-13, 16:23
Medlem
Det är väl känt att pilot nekade advokat för många år sedan första vändan hos farbror b?
Citera
2019-02-13, 17:37
Medlem
Pajosvs avatar
Nedan en en sammanställning vad som hänt under de snart sju veckor som 22-åriga Helena Andersson har varit försvunnen. Fortfarande har polisen inte fått klarhet i vad som egentligen har hänt, man har ej heller funnit Helena.

Idag hålls muntliga häktningsförhandlingar vid Göta Hovrätt på 25-åringens begäran. Om hovrätten inte finner bevisningen tillräckligt stark släpps 25-åringen på fri fot direkt.

13-15 juni
Helena är på fest hos vänner och besöker därefter diskoteket på stadshotellet. Klockan 01.30 ringer hon till sin syster som gått hem tidigare från diskoteket. Hon vill att systern lägger ut nycklar för hon är på väg hem till bostaden på Ekudden. Helena berättar att hon inte har pengar till taxi utan tänker gå hem. Helena kommer aldrig hem. På söndagen anmäls hon försvunnen, samma dag börjar polis att söka och snart är de frivilliga skallgångarna i sökandet efter Helena.

16-18 juni
Stränderna runt Vänern genomsöks, bland annat med båt. Även helikopter används i spaningen. Ett bilspår i asfalten på lekplatsen vid bostadsområdet intresserar polisen. Asfalten skärs upp och biten tas om hand för teknisk undersökning. Man får in tips om en ljus bil som setts i området den aktuella kvällen.

19 juni
Familjen Andersson vädjar om tips från allmänheten. Polisen får in ett hett tips om en person som äger en ljus bil. Personen kallas till förhör men släpps snart då polisen inte fann någon misstanke. Skallgångskedjor dras igång med bland annat Mariestads friluftsklubb. Dykare söker bland annat i Vänern utanför Ekudden.

21 juni
Ett vittne träder fram som säger sig ha hört kvinnoskrik och upprörda mansröster i skogspartiet där Helenas skor anträffades. Under midsommarhelgen går cirka 200 frivilliga i skallgångar.

Samma dag grips en 25-årig nordisk medborgare, misstänkt för att ha något att göra med Helenas försvinnande. 25-åringen nekar till all inblandning. Det är både polisens egna spaningar och tips från allmänheten som lett till gripandet av 25-åringen. Polisen vill inte avslöja om de har några bevis mot honom.

24-28 juni
Vittnen säger att de sett en orange bil utanför stadshotellet den aktuella natten. Fyra personer från annan ort färdades i bilen, de betedde sig lite underligt, bland annat körde de i full fart ut från staden via Stockholmsvägen. Rikskriminalen anländer Mariestadspolisen som har satt av 15 man får förstärkning med ytterligare fem spanare. Det har varit svårt att få tag på personal då man har haft ett antal poliser utlånade till fotbolls-EM i Göteborg. Många Mariestadsbor fortsätter med skallgångskedjor. Varje dag samlas upp till 600 personer.

29 juni
Mikael Rönnlund och Björn Wallberg som leder de frivilliga spaningarna utlovar en belöning på
20 000 kr till den som kan ge avgörande tips om Helenas försvinnande. De öppnar ett postgirokonto där folk kan sätta in pengar.

8 juli
Manifestation mot våld på Karlsholme. Närma 1 000 personer finns med och Helenas syster Gabriella berättar om den svåra ovissheten.

15 juli
Man bestämmer sig för att upphöra med de frivilliga skallgångarna, bara ett tiotal personer kommer varje gång. Insamlingen har gått bra. Belöningen höjs till 50 000 kronor.

16 juli
25-åringen begärs häktad av åklagare Marianne Aldén. De frivilliga skallgångarna kör igång igen.

17 juli
Häktningsförhandlingar hålls vid Mariestads tingsrätt och efter två timmars förhandling bestämmer tingsrätten sig för att häkta 25-åringen en vecka som skäligen misstänkt till olaga frihetsberövande. Han häktas av utredningstekniska skäl.

18 juli
Ett vittne säger sig ha sett en danskregistrerad bil på söndagsmorgonen den 13 juni på en liten skogsväg utanför Lugnås. Männen i bilen tittar sig omkring och vittnet uppfattar de som oroliga. Skallgångar görs i området utan framgång.

20 juli
Polisen vill veta om någon har liftat från stadshotellet den aktuella kvällen.

22 juli
En filmrulle som misstänks ha suttit i 25-åringens kamera lämnas in till polisen. Polisen avför dock filmrullen från utredningen som ”för närvarande inte intressant.”

23 juli
25-åringen begärs omhäktad av åklagaren. Kontroller som polisen har gjort har stärkt misstankarna mot 25-åringen. 25-åringen fortsätter att neka. Han säger att han kört bil den aktuella natten, men inte utanför stadshotellet.

24 juli
25-åringen omhäktas på 14 dagar. Brottsrubriceringen skärps till sannolika skäl. Polisen bekräftar att flera vittnes sett Helena in i 25-åringens bil. De vill dock inte kommentera om det var 25-åringen som satt som förare eller om det fanns passagerare i bilen. Eventuell teknisk bevisning vill de heller inte kommentera.

27 juli
Polisen bekräftar misstankarna om att det kan vara fler inblandade i Helenas försvinnande.
25-åringen överklagar häktningsbeslutet till Göta hovrätt och kräver muntlig förhandling.

28 juli
Göta hovrätt beslutar sig för att ha en muntlig häktningsförhandling med 25-åringen på fredagen.

31 juli
Idag förs nya häktningsförhandlingar vid Göta hovrätt. Åklagaren tror att bevisningen kommer att hålla även här, vilket återstår att se. Om inte så släpps 25-åringen på frifot direkt efter förhandlingarna. Polisens spaningar bromsas upp och de ser det som ”mycket olyckligt” om 25-åringen släpps.
Citera
2019-02-13, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Det är väl känt att pilot nekade advokat för många år sedan första vändan hos farbror b?

Hwj - vem avser du med b?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in