2019-02-13, 19:14
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Hwj - vem avser du med b?

Bör väl vara farbror blå som åsyftas
Citera
2019-02-13, 21:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Nedan en en sammanställning vad som hänt under de snart sju veckor som 22-åriga Helena Andersson har varit försvunnen. Fortfarande har polisen inte fått klarhet i vad som egentligen har hänt, man har ej heller funnit Helena.

Idag hålls muntliga häktningsförhandlingar vid Göta Hovrätt på 25-åringens begäran. Om hovrätten inte finner bevisningen tillräckligt stark släpps 25-åringen på fri fot direkt.

13-15 juni
Helena är på fest hos vänner och besöker därefter diskoteket på stadshotellet. Klockan 01.30 ringer hon till sin syster som gått hem tidigare från diskoteket. Hon vill att systern lägger ut nycklar för hon är på väg hem till bostaden på Ekudden. Helena berättar att hon inte har pengar till taxi utan tänker gå hem. Helena kommer aldrig hem. På söndagen anmäls hon försvunnen, samma dag börjar polis att söka och snart är de frivilliga skallgångarna i sökandet efter Helena.

16-18 juni
Stränderna runt Vänern genomsöks, bland annat med båt. Även helikopter används i spaningen. Ett bilspår i asfalten på lekplatsen vid bostadsområdet intresserar polisen. Asfalten skärs upp och biten tas om hand för teknisk undersökning. Man får in tips om en ljus bil som setts i området den aktuella kvällen.

19 juni
Familjen Andersson vädjar om tips från allmänheten. Polisen får in ett hett tips om en person som äger en ljus bil. Personen kallas till förhör men släpps snart då polisen inte fann någon misstanke. Skallgångskedjor dras igång med bland annat Mariestads friluftsklubb. Dykare söker bland annat i Vänern utanför Ekudden.

21 juni
Ett vittne träder fram som säger sig ha hört kvinnoskrik och upprörda mansröster i skogspartiet där Helenas skor anträffades. Under midsommarhelgen går cirka 200 frivilliga i skallgångar.

Samma dag grips en 25-årig nordisk medborgare, misstänkt för att ha något att göra med Helenas försvinnande. 25-åringen nekar till all inblandning. Det är både polisens egna spaningar och tips från allmänheten som lett till gripandet av 25-åringen. Polisen vill inte avslöja om de har några bevis mot honom.

24-28 juni
Vittnen säger att de sett en orange bil utanför stadshotellet den aktuella natten. Fyra personer från annan ort färdades i bilen, de betedde sig lite underligt, bland annat körde de i full fart ut från staden via Stockholmsvägen. Rikskriminalen anländer Mariestadspolisen som har satt av 15 man får förstärkning med ytterligare fem spanare. Det har varit svårt att få tag på personal då man har haft ett antal poliser utlånade till fotbolls-EM i Göteborg. Många Mariestadsbor fortsätter med skallgångskedjor. Varje dag samlas upp till 600 personer.

29 juni
Mikael Rönnlund och Björn Wallberg som leder de frivilliga spaningarna utlovar en belöning på
20 000 kr till den som kan ge avgörande tips om Helenas försvinnande. De öppnar ett postgirokonto där folk kan sätta in pengar.

8 juli
Manifestation mot våld på Karlsholme. Närma 1 000 personer finns med och Helenas syster Gabriella berättar om den svåra ovissheten.

15 juli
Man bestämmer sig för att upphöra med de frivilliga skallgångarna, bara ett tiotal personer kommer varje gång. Insamlingen har gått bra. Belöningen höjs till 50 000 kronor.

16 juli
25-åringen begärs häktad av åklagare Marianne Aldén. De frivilliga skallgångarna kör igång igen.

17 juli
Häktningsförhandlingar hålls vid Mariestads tingsrätt och efter två timmars förhandling bestämmer tingsrätten sig för att häkta 25-åringen en vecka som skäligen misstänkt till olaga frihetsberövande. Han häktas av utredningstekniska skäl.

18 juli
Ett vittne säger sig ha sett en danskregistrerad bil på söndagsmorgonen den 13 juni på en liten skogsväg utanför Lugnås. Männen i bilen tittar sig omkring och vittnet uppfattar de som oroliga. Skallgångar görs i området utan framgång.

20 juli
Polisen vill veta om någon har liftat från stadshotellet den aktuella kvällen.

22 juli
En filmrulle som misstänks ha suttit i 25-åringens kamera lämnas in till polisen. Polisen avför dock filmrullen från utredningen som ”för närvarande inte intressant.”

23 juli
25-åringen begärs omhäktad av åklagaren. Kontroller som polisen har gjort har stärkt misstankarna mot 25-åringen. 25-åringen fortsätter att neka. Han säger att han kört bil den aktuella natten, men inte utanför stadshotellet.

24 juli
25-åringen omhäktas på 14 dagar. Brottsrubriceringen skärps till sannolika skäl. Polisen bekräftar att flera vittnes sett Helena in i 25-åringens bil. De vill dock inte kommentera om det var 25-åringen som satt som förare eller om det fanns passagerare i bilen. Eventuell teknisk bevisning vill de heller inte kommentera.

27 juli
Polisen bekräftar misstankarna om att det kan vara fler inblandade i Helenas försvinnande.
25-åringen överklagar häktningsbeslutet till Göta hovrätt och kräver muntlig förhandling.

28 juli
Göta hovrätt beslutar sig för att ha en muntlig häktningsförhandling med 25-åringen på fredagen.

31 juli
Idag förs nya häktningsförhandlingar vid Göta hovrätt. Åklagaren tror att bevisningen kommer att hålla även här, vilket återstår att se. Om inte så släpps 25-åringen på frifot direkt efter förhandlingarna. Polisens spaningar bromsas upp och de ser det som ”mycket olyckligt” om 25-åringen släpps.

Jag undrar över ett par saker.

1) Jag lade ganska nyss ut nytt material i tråden som handlar om att "mannen med pilotglasögon" ska ha varit anhållen och delgivits misstanke (om mord?) redan för flera (många) år sedan. Några användare anslöt och kom med tankar. Du däremot kommenterade inte denna nya information alls utan lade i stället ut ett inlägg med ett ganska irrelevant innehåll. Varför? Vill du få bort fokus från "mannen med pilotglasögon" och den nya informationen eller vad? Varför skriver du inte något om vad du tänker om den nya informationen?

2) Du verkar gilla GW Persson och ta hans parti, vilket du gör allt som oftast. Samtidigt strör du gärna tvivel om Skövde-polisen ("Kling och Klang"). Varför är det så? Jag får känslan av att du vill att vi ska anamma GW Perssons teori före Skövde-polisens teori. Tycker du att Skövde-polisens teori är jobbig på något sätt?
Citera
2019-02-13, 22:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Tror ochså detta kan vara så ?
Varför ens va med i radio helt anonym och säga att han är oskyldig ? Om ingen vet vem personen är ( ja det finns vissa) han är inte omnämd i Sveriges störtats privata skvaller och Sherlock Holmes sida ? Vad vad de som gjorde att han gick med på denna egentligen meningslösa internjuv och säga .... jag är oskyldig ? Vore väl en annan sa sak om han hade varit omskriven här och i staden var han utpekad som Helenas GM . Han är ” hemlig och då behövs knappast något försvarstal !

Min fetning: Precis så!
Citera
2019-02-13, 22:24
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag citerar mig själv. Fetningen: Jag har luskat vidare hos det "initierade mediehållet" samt hos "ett håll med ordningsmaktanknytning" och fått tydliga indikationer på att polisen hade fått veta att Pernilla, Mats och radion hade haft samtal med poliser kopplade till Helena-fallet inför radioprogramserien 2017. Det mest sannolika är att polisen valde att agera när de förstod att radioprogramserien var på gång. Det ska alltså ha varit den förestående radioprogramserien som fick polisen att bland annat lämna ut mer information om "mannen med pilotglasögon" och att han hade suttit anhållen.

Det tycks både rimligt och troligt.

Citat:
Informationen som jag har fått säger att "mannen med pilotglasögon" ska ha suttit anhållen och blivit delgiven misstanke (om mord?) redan för flera år sedan - alltså inte för första gången i maj 2017, som vi hittills har trott! Däremot har jag inte fått fram varför han anhölls igen i maj 2017, men sannolikt är det som jag skriver ovan: Polisen kände nog att de behövde agera på något sätt innan radioprogramserien skulle sändas.

Undrar om brottsmisstanken nu skärptes eller om det även tidigare var mord?

Nu citerar jag inte senare inlägg, det är så bökigt att backa men med anledning av att han ställde upp på intervjun tänker jag att han kanske vände sig till sina nuvarande eller tidigare anhöriga, de som vet vem han är. Jag blev i princip övertygad om att han var skyldig när jag läste intervjun och hur han betedde sig men jag vet ju inte hur han är. Kanske att han lyckades förmedla någon slags oskuld till dem som vet vem han är?
Citera
2019-02-13, 22:30
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
...
Frågan blir då, varför framkom det inte i programserien om MMPG hade varit anhållen tidigare - inte bara i maj 2017? Det borde ju poliserna som PW och MÖ talat med inför radioserien ha berättat, om han hade varit. Varför skulle de enbart ha nämnt anhållandet -17? Det skulle ha givit en annan tyngd åt betydelsen av anhållandet, om det hade varit t ex den andra.

Ja, det hade det tveklöst.
Citera
2019-02-13, 22:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det tycks både rimligt och troligt.

Undrar om brottsmisstanken nu skärptes eller om det även tidigare var mord?

Nu citerar jag inte senare inlägg, det är så bökigt att backa men med anledning av att han ställde upp på intervjun tänker jag att han kanske vände sig till sina nuvarande eller tidigare anhöriga, de som vet vem han är. Jag blev i princip övertygad om att han var skyldig när jag läste intervjun och hur han betedde sig men jag vet ju inte hur han är. Kanske att han lyckades förmedla någon slags oskuld till dem som vet vem han är?

En mycket bra infallsvinkel! Hans poäng med att medverka i radion kan mycket väl ha varit att försöka att förmedla oskuld till sina anhöriga. Mycket bra där, "Feddan"!
Citera
2019-02-13, 23:48
Medlem
Mannen som blev interjuvad i radion ? Jag har för mig att jag läst att inte ens hans anhöriga vet om att han är misstänkt ? I chatten kom det en fråga till Mats och Pernilla ... har polisen varit i kontakt m anhöriga till mannen för att få av dem en bild hur mannen betedd sig efter att Helena försvann ? Då svarar de .... ja polisen har varit i kontakt med de anhöriga !
Då stämmer det ju definitivt inte med att mannen själv säger att ingen i familjen+ vänner vet om att han varit in på flera förhör och är misstänk . Att tillägga är ju att mannen ” vägrade advokat så att släkt , vänner och media skulle få reda på hans namn .
Vad stämmer egentligen ?
Kanske helt oväsentligt visserligen 😕
Citera
2019-02-14, 00:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Mannen som blev interjuvad i radion ? Jag har för mig att jag läst att inte ens hans anhöriga vet om att han är misstänkt ? I chatten kom det en fråga till Mats och Pernilla ... har polisen varit i kontakt m anhöriga till mannen för att få av dem en bild hur mannen betedd sig efter att Helena försvann ? Då svarar de .... ja polisen har varit i kontakt med de anhöriga !
Då stämmer det ju definitivt inte med att mannen själv säger att ingen i familjen+ vänner vet om att han varit in på flera förhör och är misstänk . Att tillägga är ju att mannen ” vägrade advokat så att släkt , vänner och media skulle få reda på hans namn .
Vad stämmer egentligen ?
Kanske helt oväsentligt visserligen 😕

Givet att "mannen med pilotglasögon" diktar upp en version, medan verkligheten är en annan. Betänkt att bland andra mannens dåvarande sambo självklart har varit inne på förhör.
Citera
2019-02-14, 01:06
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

1) Jag lade ganska nyss ut nytt material i tråden som handlar om att "mannen med pilotglasögon" ska ha varit anhållen och delgivits misstanke (om mord?) redan för flera (många) år sedan. Några användare anslöt och kom med tankar. Du däremot kommenterade inte denna nya information alls utan lade i stället ut ett inlägg med ett ganska irrelevant innehåll. Varför? Vill du få bort fokus från "mannen med pilotglasögon" och den nya informationen eller vad? Varför skriver du inte något om vad du tänker om den nya informationen?

2) Du verkar gilla GW Persson och ta hans parti, vilket du gör allt som oftast. Samtidigt strör du gärna tvivel om Skövde-polisen ("Kling och Klang"). Varför är det så? Jag får känslan av att du vill att vi ska anamma GW Perssons teori före Skövde-polisens teori. Tycker du att Skövde-polisens teori är jobbig på något sätt?

Nu är du smått paranoid... Jag har suttit några timmar med ett helt annat fall från 1976 i min hemstad. Och jag har sett det du lade ut, men jag hade inget att kommentera. Och när det gäller GW och Mariestadspolisen så måste väl jag få ha en annan uppfattning. Ingen av oss kan veta om GW eller polisen sitter inne med sanningen. Faktum är att Mariestadspolisen gjorde en hel del misstag i början. Och givetvis kan det vara så att GW har fel, men jag tror att han har en hel del rätt där. Och varför skulle jag vilja få bort något fokus angående från "mannen med pilotglasögon"? Blev du sur för att jag inte kastade mig över ditt inlägg? Men visst, jag kan väl kommentera ditt inlägg om du mår bättre av det. Jag kan väl knappast vara den ende som inte kastade sig över ditt inlägg. Och du verkar gilla Mariestadspolisen...
Senast redigerad av Pajosv 2019-02-14 kl. 01:09.
Citera
2019-02-14, 01:41
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Visst är det lite underligt att att "mannen med pilotglasögon" ska ha varit anhållen och delgivits misstanke om mord redan för flera år sedan. Titt som tätt dyker det upp uppgifter i tråden man inte känt till tidigare. Men visst, det verkar som om polisen kanske har haft ögonen på honom ett bra tag. Är det så att polisen vet något men inte kan bevisa det till fullo?
Citera
2019-02-14, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Det är väl känt att pilot nekade advokat för många år sedan första vändan hos farbror b?
Ja, så tänker jag också. Han satt ju knappast hemma i vardagsrummet när allt det där utspelade sig.
Citera
2019-02-14, 12:54
Medlem
Citat:
Jag citerar mig själv. Fetningen: Jag har luskat vidare hos det "initierade mediehållet" samt hos "ett håll med ordningsmaktanknytning" och fått tydliga indikationer på att polisen hade fått veta att Pernilla, Mats och radion hade haft samtal med poliser kopplade till Helena-fallet inför radioprogramserien 2017. Det mest sannolika är att polisen valde att agera när de förstod att radioprogramserien var på gång. Det ska alltså ha varit den förestående radioprogramserien som fick polisen att bland annat lämna ut mer information om "mannen med pilotglasögon" och att han hade suttit anhållen.

Informationen som jag har fått säger att "mannen med pilotglasögon" ska ha suttit anhållen och blivit delgiven misstanke (om mord?) redan för flera år sedan - alltså inte för första gången i maj 2017, som vi hittills har trott! Däremot har jag inte fått fram varför han anhölls igen i maj 2017, men sannolikt är det som jag skriver ovan: Polisen kände nog att de behövde agera på något sätt innan radioprogramserien skulle sändas.

Kanske att PW och MÖ inte fick info av polisen om att mannen tidigare varit anhållen? Besynnerligt!

Om jag inte minns helt fel har jag för mig att Lars J fick en rak fråga av MÖ varför pilot inte tidigare blivit anhållen. Det måste ha varit från avsnitt 3 i slutet (hinner inte kolla)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in