2019-02-12, 15:31
Medlem
Misstankeregistret är inte att tänka på i detta fall antar jag? Verkar vara svårt att få utdrag om andra personer.
Citera
2019-02-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Problemet med Persson är att han sitter och "bankar fram" sin tvärsäkra åsikt - han har ju "räknat ut" det hela, säger han. Ja, han närmast försöker att tvinga fram sin åsikt samt helt ogenerat säga att alla andra har fel. Det är inte utan att uttrycket "med en dåres envishet" smyger sig på. Men visst kan han ha rätt, trots detta.

Undrar just av vilken anledning han gör på detta viset?
Vill han kanske ”banka” fram en motreaktion som blir avslöjande?
Han har till och med präntat in sin ståndpunkt i boken. Blir i och med det oåterkalleligt, om han vill framstå som dum och ha grovt fel ytterligare en gång i samma fall....
Citera
2019-02-12, 22:08
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Misstankeregistret är inte att tänka på i detta fall antar jag? Verkar vara svårt att få utdrag om andra personer.

MR/BR, det vill säga Misstankeregistret och Brottsregistret kan du glömma.

Förr kunde anställda inom rättsväsendet i princip enkelt kolla MR/BR utan större krångel. Med sedan ett par år så måste man även uppge varför man ska få kolla i registren. Har man en legitim anledning så är det oftast grönt.
Senast redigerad av Pajosv 2019-02-12 kl. 22:10.
Citera
2019-02-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Självklart kan inte UA vara 100% säker på att GW har fel. Kanske har någon polis sagt: ”Lyssna inte på GW, han har haft fel förr.” Och detta fiktiva uttalande har då kanske UA tolkat som att GW faktiskt har fel, vilket han kanske har...

Dessutom är väl fallet en ”pågående utredning” och GW lyder väl under sekretess?

En reporter som frågade GW om dessa två som han tror är GM så svarade han på frågan om varför han inte kan berätta vilka de är ?
Det är fortfarande en pågående förundersökning och jag är belagd med sekretess .
Citera
2019-02-12, 23:24
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
En reporter som frågade GW om dessa två som han tror är GM så svarade han på frågan om varför han inte kan berätta vilka de är ?
Det är fortfarande en pågående förundersökning och jag är belagd med sekretess .

Japp, ungefär vad jag skrev...
Citera
2019-02-12, 23:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Japp, ungefär vad jag skrev...

Detta är ju självklarheter, men ingenting hindrar honom från att någorlunda vettigt förklara varför "mannen med pilotglasögon" är "fel" man utan att nödvändigtvis gå in på detaljer. Han kan likaså förklara varför till exempel "brovittnet" skulle vara "fel", varför han bortser från det vittnet (och i stället bankar fram sin egen teori om skjuts från torget). GW Persson kan gå mycket djupare in i att förklara sig utan att bryta mot sekretessen. Vad anser han om "Hanna"? Vi får inget veta. Skövde-polisen har ju uttalat sig mycket mer öppet om "mannen med pilotglasögon", och i radioprogramserien fick vi veta en hel del nytt. Nej, GW Persson är en arrogant, självgod pajas som kan/får sitta och bete sig hur som helst utan mothugg från programledaren. Ikväll satt han och hånskrattade åt en polis i TV4! Han skulle behöva en verbal storsmocka.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-02-13 kl. 00:07.
Citera
2019-02-13, 00:14
Medlem
Troians avatar
Citat:
Nej, ingen satt häktad (för mord) i det här fallet för snart två år sedan. Personen var bara anhållen, en himmelsvid skillnad!

Min fetning: Men har fallet någonsin rubricerats som mord? Det var ju det som jag frågade om ovan (på förra sidan). Vet vi att fallet utreds som mord eller som ett försvinnande? Det sistnämnda låter troligast.

Eftersom någon var anhållen för omkring två år sedan, det vill säg 25 år efter försvinnandet, så måste det nästan rubriceras som mord? I annat fall skulle brott mot HA i praktiken vara preskriberade.
Citera
2019-02-13, 00:22
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Detta är ju självklarheter, men ingenting hindrar honom från att någorlunda vettigt förklara varför "mannen med pilotglasögon" är "fel" man utan att nödvändigtvis gå in på detaljer. Han kan likaså förklara varför till exempel "brovittnet" skulle vara "fel", varför han bortser från det vittnet (och i stället bankar fram sin egen teori om skjuts från torget). GW Persson kan gå mycket djupare in i att förklara sig utan att bryta mot sekretessen. Vad anser han om "Hanna"? Vi får inget veta. Skövde-polisen har ju uttalat sig mycket mer öppet om "mannen med pilotglasögon", och i radioprogramserien fick vi veta en hel del nytt. Nej, GW Persson är en arrogant, självgod pajas som kan/får sitta och bete sig hur som helst utan mothugg från programledaren. Ikväll satt han och hånskrattade åt en polis i TV4! Han skulle behöva en stor smäll.

GW har ju delgivit sin teori om Helena Andersson. Då tycker jag att poliserna i Mariestad kan sträcka ut en hand till GW för att se och höra vad GW har att delge. Mariestadspolisen gjorde ju minst sagt ett antal fel i inledningen. Att kontakta Saida var ett häpnadsväckande tilltag. Men det fanns flera tabbar i det inledandet skedet.

Nu har väl en ny polis-höjdare kommit på plats, förhoppningsvis har denne ännu inte börjat snegla på sin pensionering.

Jag såg Brottsjournalen ikväll men la inte märke till något hånskrattande.
Citera
2019-02-13, 06:01
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det skulle vara intressant att veta om systrarna/familjen A har ställt frågan till GW om vilka två det är han syftar på. Om de har gjort det - och fått ett svar - så kan man förstå att de har en åsikt att han är ute och cyklar, OM de inte håller med. Om de däremot inte frågat - och han inte heller upplyst dem - så är det svårare att förstå att de verkar vara så emot hans tankar (alltså, utan att veta vilka han avser). De borde väl till varje pris vilja få fram de uppgifter som finns, för att veta att varje sten ska kunna vändas. Att se olika perspektiv och utifrån de bilda sig en uppfattning.

Det kan dock också vara, som jag skrev tidigare, att polisens tes (med misstänkt person och händelseförlopp) stämmer in bra i hur de förstår situationen. Eller, så förstår de genom det GW skrivit (och ev. frågat dem), vilka han syftar på, och de anser att han har fel just därför (kanske känner systrarna/familjen de två som GW misstänker) och av den anledningen inte vill tro att GW har rätt.

Håller med dig, att det skulle vara intressant om PW och MÖ gjorde en uppföljning av sin serie. Och att denna gång även intervjua GW och ställa teserna mot varandra. Kunde kanske bli en givande (?) diskussion, åtminstone så skulle alternativen lyftas fram och belysas.

Håller helt med. Det är GW:s teori och den lokala polisens man vill ska ställas mot varandra. Det var det enda (?) perspektivet man saknade i den annars genomarbetade radioserien i P4.
Kanske kan det vara svårt för just PW och MÖ-som har personlig koppling till fallet och familjen att ta upp det-men någon eller några duktiga journalister inom seriös media, borde tycka det var journalistiskt motiverat. Få fall har fått så stor medial exponering under åren och tvärsäkra uttalanden från polis och rättsexperter för att det bara ska lämnas som en olöst knut.

Den läsning som kommit fram mellan GW, lokala polisen och familjen är mycket knepig och svår att begripa.
Och varför skulle en tung kriminolog och författare som GW sätta sitt namn och yrkeskompetens på spel i otaliga uttalanden i media och egna böcker om han inte vore helt övertygad om sin teori och om att stora fel begåtts i utredningen? Det framgår i intervjuer att han är frustrerad över detta, tror inte det bara handlar om prestige som en del hävdat.

Skulle inte förvåna mig om hans teori om gärningsmän är personer med mkt nära koppling till familjen.
Senast redigerad av Ejsidisi 2019-02-13 kl. 06:07.
Citera
2019-02-13, 06:29
Medlem
Det är viktigt att polisen går till botten och undersöker om det finns något att gå vidare med vad gäller GW: s teori, såvida man nu inte redan har gjort det. Man borde gå ut offentligt och tala om vad man kommit fram till så att det en gång för alla blir slut på alla spekulationer.
När han framträdde i TV4 nyhetsmorgon var han säker på allting. Då Tilde de Paula var på väg att fråga något om hans teori avbryter han och säger "dee ää såå häär". Han var också säker på att det handlar om "vållande till annans död" och att brottet är preskriberat - han kan inte vara ett dugg säker, händelseförloppet är höjt i dunkel - han var inte på plats så vitt jag vet.
GW kan säga i princip vad som helst och folk tror på honom - han är mäkta populär och går hem hos dom allra flesta och han saknar dess like i svensk offentlighet - hans genomslagskraft är stor och givet måste han tänka på vad han säger.
Hans tvärsäkra uttalanden skulle kunna vara till stor nackdel för utredningen om det visar sig att han haft fel.
Senast redigerad av grymer 2019-02-13 kl. 06:40.
Citera
2019-02-13, 07:02
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grymer
Det är viktigt att polisen går till botten och undersöker om det finns något att gå vidare med vad gäller GW: s teori, såvida man nu inte redan har gjort det. Man borde gå ut offentligt och tala om vad man kommit fram till så att det en gång för alla blir slut på alla spekulationer.
När han framträdde i TV4 nyhetsmorgon var han säker på allting. Då Tilde de Paula var på väg att fråga något om hans teori avbryter han och säger "dee ää såå häär". Han var också säker på att det handlar om "vållande till annans död" och att brottet är preskriberat - han kan inte vara ett dugg säker, händelseförloppet är höjt i dunkel - han var inte på plats så vitt jag vet.
GW kan säga i princip vad som helst och folk tror på honom - han är mäkta populär och går hem hos dom allra flesta och han saknar dess like i svensk offentlighet - hans genomslagskraft är stor och givet måste han tänka på vad han säger.
Hans tvärsäkra uttalanden skulle kunna vara till stor nackdel för utredningen om det visar sig att han haft fel.

Det bästa hade varit om polisens coldcasegrupp tog över utredningen. Den lokala polisen verkar inte komma vidare.
Citera
2019-02-13, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grymer

Han säger själv att hans teorier brukar stämma med 80% säkerhet - men just i Helenafallet är det endast med 50% säkerhet han pekat ut rätt gm.

Värt att notera...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in