2019-06-21, 19:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Varför har ThordOlavsson slutat att använda "Hanna" om vittnet med hunden?

"Hanna" hörde det som hon hörde. Att hon inte hörde Helena skrika efter hjälp har diskuterats många gånger redan, men det kan vara så att Helena hade skrikit på hjälp innan "Hanna" kom ut men att Helena hade typ givit upp. Eller så kände Helena gärningsmännen så väl att hon inte för sitt liv kunde tro att situationen skulle komma att bli så allvarlig att hon behövde skrika på hjälp. Sedan var det för sent.

Om jag inte har missförstått inläggen från "Gatsten" har "Hanna" sagt att hon hörde bråket från skogsdungens centrala del, alltså ungefär mellan Ekuddenvägen och lekplatsen - alltså ungefär där som skorna senare hittades. Cirka 18:55 in i den följande länken (https://www.youtube.com/watch?v=TkHe3MU9vHg) visar Jenvén med båda händerna just ut mot skogsdungens centrala del. Han nämner vare sig Ekuddenvägen eller lekplatsen, utan just "den här delen av dungen"!

Jag håller som tidigare med om att mammans ord (typ "det förstår ni väl att hon aldrig kommer hem mer") är konstiga. Man får tyvärr en känsla av att något hade kunnat anas sedan en tid tillbaka. En "moders känsla" och så vidare räcker inte för att förklara dessa ord. Jag vågar påstå att alla hade fokuserat på "vad har hänt", "var är hon", "måtte hon komma", "säg att inget har hänt" etc.

Sedan är inte heller jag helt övertygad om att Helena måste ha varit den helylletjej som hon har beskrivits att vara. Huruvida skriverierna om Ulrikas leverne stämmer - och om detta skulle ha påverkat också Helena - är för mig helt omöjligt att ha en åsikt om, men det är något besvärande i sammanhanget att dessa skriverier förekommer eftersom detta kan öppna upp för en något större grupp av möjliga gärningsmän. Dock är jag övertygad om att vi har dryftat de ansvariga personerna för länge sedan. Bara sedan DNA-svaren kom har det blivit ganska irriterat i tråden.

För övrigt är känslan att ThordOlavsson gör allt för att dra fokus från "mannen med pilotglasögon" och en vit bil.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-06-21 kl. 19:17.
Citera
2019-06-21, 19:47
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Varför har Thord Olavsson slutat att använda "Hanna" om vittnet med hunden?---

För att andra i tråden korrigerar mig och säger att hon heter Sonja. Uppenbarligen finns det två namn för samma person i tråden. Jag får väl skriva Sonja/Hanna då...

Citat:
---Om jag inte har missförstått inläggen från "Gatsten" har "Hanna" sagt att hon hörde bråket från skogsdungens centrala del, alltså ungefär mellan Ekuddenvägen och lekplatsen - alltså ungefär där som skorna senare hittades. Cirka 18:55 in i den följande länken (https://www.youtube.com/watch?v=TkHe3MU9vHg) visar Jenvén med båda händerna just ut mot skogsdungens centrala del. Han nämner vare sig Ekuddenvägen eller lekplatsen, utan just "den här delen av dungen"!

Jenvén säger "från den här delen av dungen" och riktar med sin famn mot en större del. Ordet från kan uppfattas som en riktning eller som avseende ett geografiskt område. Båda tolkningarna är möjliga språkligt sett, men Sonja/Hanna har både i förhöret och i senare intervju lokaliserat dem till vägen. Och Sonjas ord måste ges tolkningsföreträde: hon bedömer att rösterna kommer från vägen.

Man skall inte dra några stora växlar på det här. Hon kan inte lokalisera mer än riktningen på bråket och när hon hävdar att det kommer från samma ställe i fem minuter så behöver man inte ta det bokstavligt, för det är för långt bort för att hon skall kunna avgöra om de rört sig mot henne, från henne eller stått still. Jenvéns famntag är därför mer realistiskt (eftersom det tar höjd för osäkerheten i en observation av det här slaget) än att ta Sonja/Hanna 100% bokstavligt.

Citat:
---För övrigt är känslan att Thord Olavsson gör allt han kan för att dra fokus från "mannen med pilotglasögon" och en vit bil.

Ja, titt som tätt används i denna tråd smått paranoida uttalanden för att misstänkliggöra dem som har avvikande åsikt. Men vet du vad, Ugglan? Jag tänker inte svara med samma mynt. Däremot tror jag att alla inser att ditt humörsvängande mellan misstänkliggörande och aggressivitet gör dig till en mer sannolik gärningsman än mig, som är torr och saklig. Om du kunde odla mer tålamod och generositet tror jag att såväl du som tråden skulle vinna på det. Jag är i denna tråd, som i alla trådar jag är med i, bara intresserad av rena påtagliga fakta och undviker hypoteser som bygger på hypoteser. Du har däremot en teori kopplad till en viss person som du tror på och söker bevis för. Det är helt OK för min del att du har ditt intresse, men låt mig ha mitt och andra sitt.
Citera
2019-06-21, 20:17
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
För att andra i tråden korrigerar mig och säger att hon heter Sonja. Uppenbarligen finns det två namn för samma person i tråden. Jag får väl skriva Sonja/Hanna då...

Jenvén säger "från den här delen av dungen" och riktar med sin famn mot en större del. Ordet från kan uppfattas som en riktning eller som avseende ett geografiskt område. Båda tolkningarna är möjliga språkligt sett, men Sonja/Hanna har både i förhöret och i senare intervju lokaliserat dem till vägen. Och Sonjas ord måste ges tolkningsföreträde: hon bedömer att rösterna kommer från vägen.

Man skall inte dra några stora växlar på det här. Hon kan inte lokalisera mer än riktningen på bråket och när hon hävdar att det kommer från samma ställe i fem minuter så behöver man inte ta det bokstavligt, för det är för långt bort för att hon skall kunna avgöra om de rört sig mot henne, från henne eller stått still. Jenvéns famntag är därför mer realistiskt (eftersom det tar höjd för osäkerheten i en observation av det här slaget) än att ta Sonja/Hanna 100% bokstavligt.

Ja, titt som tätt används i denna tråd smått paranoida uttalanden för att misstänkliggöra dem som har avvikande åsikt. Men vet du vad, Ugglan? Jag tänker inte svara med samma mynt. Däremot tror jag att alla inser att ditt humörsvängande mellan misstänkliggörande och aggressivitet gör dig till en mer sannolik gärningsman än mig, som är torr och saklig. Om du kunde odla mer tålamod och generositet tror jag att såväl du som tråden skulle vinna på det. Jag är i denna tråd, som i alla trådar jag är med i, bara intresserad av rena påtagliga fakta och undviker hypoteser som bygger på hypoteser. Du har däremot en teori kopplad till en viss person som du tror på och söker bevis för. Det är helt OK för min del att du har ditt intresse, men låt mig ha mitt och andra sitt.

Av respekt för vittnenas anonymitet använder vi namn som "Hanna" (men nu är det ju för sent). Carina, däremot, valde själv att gå ut med namn.

Nej, "Hanna" har sagt från dungen så det räcker och blir över. Däremot har du rätt i att den exakta platsen inte nödvändigtvis måste vara avgörande, även om den mycket väl skulle kunna vara det.

Det är inte din "avvikande åsikt" som jag har tankar om (du får väldigt gärna ha din åsikt), utan om hur du metodiskt vispar runt med vad jag anser vara en viss agenda. Men visst, jag ska låta dig hållas ett tag.
Sedan finns det i praktiken inga fakta alls att gå på, så därför blir det just hypoteser och teorier! Du skrev ju själv ett mastodontinlägg med sex möjliga hypoteser/teorier med undervarianter och gud vet allt. Jag orkade mycket riktigt inte läsa hela det inlägget.

Men snälla (för att undvika alla onödiga missförstånd): Den bilen som Carina såg var INTE MÖRK! Den var ljus, bronsfärgad först, sedan helt vit. Kan du försöka att hålla dig med adekvata beskrivningar så att vi slipper alla moment av osäkerhet? Dessutom blir en sådan felbeskrivning lätt till en trådsanning, och sådana vill vi INTE ha!
Senast redigerad av Ugglan. 2019-06-21 kl. 20:36.
Citera
2019-06-21, 21:49
Medlem
ThordOlavsson;

Efter DNA uppståndelsen har din aktivitet med inlägg ökat markant på forumet. Tydligt är att du försöker flytta över fokus från ”Mannen med pilotglasögon” till ”killarna” som såg bilen. Varför?

Tror du verkligen att två ungdomar på 20 år försöker våldföra sig på en tjej som är två år äldre och dessutom är granne med en av dem? Året var 1992. Föreställ dig hur samhället såg ut då!

Om det handlat om en påkörningsolycka skulle självklart dessa varit intressant för utredningen. Men en påkörning lämnar spår efter sig, som Mariestadspolisen skulle uppmärksammat.
Citera
2019-06-21, 22:26
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
ThordOlavsson;

Efter DNA uppståndelsen har din aktivitet med inlägg ökat markant på forumet. Tydligt är att du försöker flytta över fokus från ”Mannen med pilotglasögon” till ”killarna” som såg bilen. Varför?

Tror du verkligen att två ungdomar på 20 år försöker våldföra sig på en tjej som är två år äldre och dessutom är granne med en av dem? Året var 1992. Föreställ dig hur samhället såg ut då!

Om det handlat om en påkörningsolycka skulle självklart dessa varit intressant för utredningen. Men en påkörning lämnar spår efter sig, som Mariestadspolisen skulle uppmärksammat.

Ja, naturligtvis har du och Ugglan avslöjat mig. Jag är givetvis den verkliga mördaren i detta fall liksom i alla andra fall på flashback där jag skriver och i alla lägen så syftar mina inlägg till att ta bort fokus från sådan detaljer som skulle avslöja mig. Men vet du vad, ni har ingenting på mig!

Jag är nog själv lite tveksam till killarna i bilen och lutar nu åt två gäringsmän i vit bil som attackerar från Ekuddenvägen. Men gärningsmän som kör iväg Helena i mörkare bil, t.ex. killarna i bilen är tänkbart.
Citera
2019-06-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ja, naturligtvis har du och Ugglan avslöjat mig. Jag är givetvis den verkliga mördaren i detta fall liksom i alla andra fall på flashback där jag skriver och i alla lägen så syftar mina inlägg till att ta bort fokus från sådan detaljer som skulle avslöja mig. Men vet du vad, ni har ingenting på mig!

Jag är nog själv lite tveksam till killarna i bilen och lutar nu åt två gäringsmän i vit bil som attackerar från Ekuddenvägen. Men gärningsmän som kör iväg Helena i mörkare bil, t.ex. killarna i bilen är tänkbart.

P*d*r Ekl*nd?
J*hnn* H*rm*nss*n?
Citera
2019-06-21, 23:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Mördare har skrivit i trådar på Flashback tidigare. Rotvagen brukar skriva om ett fall, i vilket det hände - själv minns jag inte vilket. Inget unikt i det avseendet. Dock har ingen påstått att du skulle vara en mördare. Viktigt att komma ihåg det.

Min fetning: Jag noterar en sällsynt dum och onödig formulering.
Citera
2019-06-22, 07:56
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
P*d*r Ekl*nd?
J*hnn* H*rm*nss*n?

Jag hittar inget om dem i tråden eller bland dina senare inlägg. Jag hittar inga sådana personer i Mariestad, vilket i och för sig tilltalar mig.

Om attacken sker från Ekuddenvägen och Hanna/Sonja hört den så stör det mig att Helena tillåts ropa som hon gör och att gärningsmännen själva ropar. Det kan tolkas som att de inte vet hur nära bostäder de faktisk befinner sig. Utsocknes gärningsmän tilltalar mig därför mer. Det sägs ofta att mördaren är välorienterad. Jag anser att det är en överdrift. Tänkbar plats för attack är från Ekuddenvägen, möjligtvis där skorna hittades och avståndet till lekplatsen är mycket kort. Har mördaren väl hamnat på lekplatsen krävs det ingen Einstein för att förstå att en cykelväg som svänger mot öster upp mot Ekudden kan leda till vägen. Dvs en mördare med bristande lokalkännedom har god möjlighet att läsa av området. Tilläggas kan att den som idag reser från eller till Ekudden inte har stor möjlighet att inse att det finns ett villaområde till väster om vägen.

Vad kan du berätta om dem?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-06-22 kl. 08:08.
Citera
2019-06-22, 08:27
Medlem
Citat:
Tilläggas kan att den som idag reser från eller till Ekudden inte har stor möjlighet att inse att det finns ett villaområde till väster om vägen.
Just det var väl iofs ännu svårare att inse 92 då det var skog på båda sidor om ekuddenvägen.
Citera
2019-06-22, 08:57
Medlem
Citat:
Vad kan du berätta om dem?

Inte mycket. Båda bördiga från orter utanför stan. Minst den ena av dem har anknytning till Mannen med pilotglasögon (före -92). Inte mer än så.

Knäckfrågan kring dina avancerade teorier är om iakttagelsen av Helena på bron är sann eller ej. Därmed också om Pilot finns med eller inte.
Citera
2019-06-22, 09:07
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Inte mycket. Båda bördiga från orter utanför stan. Minst den ena av dem har anknytning till Mannen med pilotglasögon (före -92). Inte mer än så.

Knäckfrågan kring dina avancerade teorier är om iakttagelsen av Helena på bron är sann eller ej. Därmed också om Pilot finns med eller inte.

Mina avancerade? De är inte alls avancerade. Jag har sex hypoteser. Matematiskt borde det bli åtta men två kan rationaliseras bort.

De är den matematiska kombinationen av följande möjligheter
2 Håll för attack (Ekuddenvägen/cykelvägen)
2 Mordplatser (lekplats/skofyndplats)
2 Transportbil (ljusare/mörkare)
2 * 2 * 2 = 8 - två bortrationaliserade = 6 hypoteser

Bland dessa är de bästa
a) attack från ekuddenvägen, mordplats skofyndplats (ev lekplats) och vit transportbil
b) attack från lekplatsen, mordplats lekplats (ev skofyndplats) och mörkare transportbil
Med "mörkare" avses den bronsfärgade som är mörkare (komparativ) än den vita.

Varför tror du att de är på Ekuddenvägen och har någon av dem en vit bil, JH eller PE?

Edit: Om Pilot är med är en icke-fråga för mig. Bilägaren först och sedan passagerarna...
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-06-22 kl. 09:13.
Citera
2019-06-22, 10:34
Medlem
Citat:
Mördare har skrivit i trådar på Flashback tidigare. Rotvagen brukar skriva om ett fall, i vilket det hände - själv minns jag inte vilket. Inget unikt i det avseendet. Dock har ingen påstått att du skulle vara en mördare. Viktigt att komma ihåg det.

Min fetning: Jag noterar en sällsynt dum och onödig formulering.

Ja och det är inte ovanligt 😕
Marina i Spekeröd som blev mördad av ex pojkvännen Fredrik ( hans alias här på Fb har jag glömt men lätt att läsa sig till i tråden vem det är .... intressant läsning . Även Fredriks flickvän försvarar honom stark i tråden .

Sedan Madelene Ekfalk Upplands Väsby .
Hennes ex blev inte dömd för mord men annat .
Hans alias här på Fb är playerboy .
Intressant läsning när han ( idiot ) sitter i tråden och lägger fram olika och andra teorier 😕
Nu är ju dessa två killar ovan sådana som man definitivt skulle kallat halv figurer 😕 kriminella och använde droger och med detta kanske inte Sveriges smartaste hjärna 🙄 Men magstark kan man tycka att leka polis och domare när man mördat en person .
Det finns ytterligare flera trådar om mordfall här på Fb där en ” misstänkt är fullt engagerad .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in