Varför har ThordOlavsson slutat att använda "Hanna" om vittnet med hunden?
"Hanna" hörde det som hon hörde. Att hon inte hörde Helena skrika efter hjälp har diskuterats många gånger redan, men det kan vara så att Helena hade skrikit på hjälp innan "Hanna" kom ut men att Helena hade typ givit upp. Eller så kände Helena gärningsmännen så väl att hon inte för sitt liv kunde tro att situationen skulle komma att bli så allvarlig att hon behövde skrika på hjälp. Sedan var det för sent.
Om jag inte har missförstått inläggen från "Gatsten" har "Hanna" sagt att hon hörde bråket från skogsdungens centrala del, alltså ungefär mellan Ekuddenvägen och lekplatsen - alltså ungefär där som skorna senare hittades. Cirka 18:55 in i den följande länken (
https://www.youtube.com/watch?v=TkHe3MU9vHg) visar Jenvén med båda händerna just ut mot skogsdungens centrala del. Han nämner vare sig Ekuddenvägen eller lekplatsen, utan just "den här delen av dungen"!
Jag håller som tidigare med om att mammans ord (typ "det förstår ni väl att hon aldrig kommer hem mer") är konstiga. Man får tyvärr en känsla av att något hade kunnat anas sedan en tid tillbaka. En "moders känsla" och så vidare räcker inte för att förklara dessa ord. Jag vågar påstå att alla hade fokuserat på "vad har hänt", "var är hon", "måtte hon komma", "säg att inget har hänt" etc.
Sedan är inte heller jag helt övertygad om att Helena måste ha varit den helylletjej som hon har beskrivits att vara. Huruvida skriverierna om Ulrikas leverne stämmer - och om detta skulle ha påverkat också Helena - är för mig helt omöjligt att ha en åsikt om, men det är något besvärande i sammanhanget att dessa skriverier förekommer eftersom detta kan öppna upp för en något större grupp av möjliga gärningsmän. Dock är jag övertygad om att vi har dryftat de ansvariga personerna för länge sedan. Bara sedan DNA-svaren kom har det blivit ganska irriterat i tråden.
För övrigt är känslan att ThordOlavsson gör allt för att dra fokus från "mannen med pilotglasögon" och en vit bil.