Citat:
Ursprungligen postat av Monta
Allt känns perfekt och jag mår riktigt bra när jag tagit effedrin, tycker det mesta är roligt till och med att städa, stå och diska osv. Väl på gymmet blir jag alltid mer taggad och får bra tryck. Men efter jag tränat klart och tiden där efter brukar jag ofta känna mig riktigt deprimerad, ångest osv. Fler som känner liknande? Vad kan det bero på?
Kan tillägga att jag inte alls känner så då jag kör utan.
Efedrin stimulerar alfa och beta adrenerga receptorer, dessa kan sänka ner det adrenerga systemet i kroppen, vilket kan ha effekt på signalsubstanserna i hjärnan T. ex Serotonin och dopamin.
Efedrin verkar direkt på receptorerna men också genom att frisätta endogent noradrenalin, vilken också påverkar receptorerna.
Signalsubstanser är ämnen i centrala nervsystemet där:
Serotonin har till uppgift att balansera känslor som hunger, glädje, irritation, ilska, med mera.
Dopamin styr rörelseförmåga, motivation samt kroppens belöningssystem.
Noradrenalin har betydelse för b.l.a vaken och uppmärksamheten. Vid långvarig stress blir noradrenalinreceptorerna överkänsliga och systemet hamnar ur balans med symptom som ångest som följd.
När man tar efedrin "knuffar" man alltså på signalsubstansernas balans, och då kan just ångest och oro vara en av symptomen.
/C