Citat:
Ursprungligen postat av ohlsson
Jag har en undran till folk som kokar buljong och sedan fryser in den i iskuber och liknande, såg nån tidigare i tråden som gjort det samt har jag hört bekanta som gjort det. Hur i helvete får ni det att funka ?
Reducerar ni buljongen nå så fruktansvärt mycket så ni kan ta en iskubsstor bit och späda ut den i vatten och ändå få smak på vattnet ? Jag menar när jag gör buljong eller sky så blir det några liter, sen när jag gör sås på det så använder jag buljongen i den formen och har det som såsgrund.
Vore skitpraktiskt om det gick att förvara den i t.ex frysen i iskubsbitar men som sagt, den lär väl isåfall reduceras ner till bara en halvliter eller så innan den kan portioneras upp ?
Jag fryser i fonder i både 3dl-burkar och i iskuber. Iskubsbitarna använder jag till middagar för 1-2 pers, och använder då oftast 2-4 st, lite beroende på vad som lagas förstås. Burkarna används till större omgångar.
Jag brukar reducera tills hälften av fonden kvarstår. Denna använder jag oftast utan att tillsätta vatten (med vissa undantag).
Angående fonder, ju mer jag har använt hemkokta fonder ju svårare har jag fått för köpefonder. I och med att jag äter mindre och mindre av mat som innehåller olika smakförstärkare har jag också blivit känsligare för den speciella smak som kommer med på köpet med dessa.
Lustigt hur smaklökarna fungerar. Jag tror mina har fått sig ett uppsving i och med att jag medvetet undviker smakförstärkare.