Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Efter att ha läst runt lite blir det nästan annu suddigare, majoriteten säger dock att fond kort och gott är concentrerad buljong. Och att buljong är soppa-starkt.
Kan nog stämma ganska bra, fick lära mig min tidigare förklaring i skolan men möjligt jag vart lärd/förstod fel. Skulle jag glasera utav en panna jag stekt kött i ex med ett glas vatten eller liknande käns det endå fel att kalla resultatet för buljong, fond är det som käns rätt tycker jag.
Endel kallar det för glace iof men det tycker jag personligen är uppåt väggarna fel, glace för mig är i prinsip nåt sött man penslar på saker.
Hmmf suttit och tänkt förmycket på orden nu så de har tappat all sin mening, kanske återkommer

Mitt första recept är på en sky. En demiglace. För att göra en demiglace utgår man från en kalvfond.
Det du gör när du steker ur pannan är deglacer. Det är INTE detsamma som fond! Jag är helt med på att det är luddigt med begreppen fond och buljong. Många gånger säger man fond och menar kanske buljong. Fiskfond är ett sådant exempel. I strikt bemärkelse anser jag fiskfond för buljong, men jag är väldigt
old school. Är det ingen som har Carl Bluncks Gastonomisk Handbok hemma?