2007-02-16, 15:22
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Jag och dom flesta jag känner kör först benen i ugnen tills dom fått färg, inga obrynta ytor kvar, och har sen på tomatpuré och kör vidare i ugnen tills tomatpurén börjat få svarta toppar.

Så skall det vara! Självfallet!
Citera
2007-02-16, 15:26
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Efter att ha läst runt lite blir det nästan annu suddigare, majoriteten säger dock att fond kort och gott är concentrerad buljong. Och att buljong är soppa-starkt.
Kan nog stämma ganska bra, fick lära mig min tidigare förklaring i skolan men möjligt jag vart lärd/förstod fel. Skulle jag glasera utav en panna jag stekt kött i ex med ett glas vatten eller liknande käns det endå fel att kalla resultatet för buljong, fond är det som käns rätt tycker jag.
Endel kallar det för glace iof men det tycker jag personligen är uppåt väggarna fel, glace för mig är i prinsip nåt sött man penslar på saker.

Hmmf suttit och tänkt förmycket på orden nu så de har tappat all sin mening, kanske återkommer

Mitt första recept är på en sky. En demiglace. För att göra en demiglace utgår man från en kalvfond.

Det du gör när du steker ur pannan är deglacer. Det är INTE detsamma som fond! Jag är helt med på att det är luddigt med begreppen fond och buljong. Många gånger säger man fond och menar kanske buljong. Fiskfond är ett sådant exempel. I strikt bemärkelse anser jag fiskfond för buljong, men jag är väldigt old school. Är det ingen som har Carl Bluncks Gastonomisk Handbok hemma?
Citera
2007-02-16, 18:11
Medlem
Mikaeldwights avatar
Buljong eller fond ...

Buljong eller fond , spelar ingen roll .
det kanske går att samla dessa recept under samma namn ?
bra ingridiens förslag är väl det viktigaste, nu har jag fått lite bra "input" .
har någon något riktigt bra recept på fiskbuljong ? kryddning ??

tack för hjälpen....
Citera
2007-02-16, 18:20
Medlem
Golonkas avatar
Fiskbuljong (fond):

Fiskrens (ben, huvuden, skrov som rengjorts från blod och inälvor) spolas i kallt vatten. Lägg i en kastrull och tillsätt finhackade morötter, selleri, palsternackor, schallotenlök, lite purjolök, eventuellt räkskal, persiljekvistar, timjan och vitpepparkorn. Koka upp, skumma av proteinslammet och låt koka i mellan 30-40 minuter. Klart!
Citera
2007-02-16, 18:21
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Mitt första recept är på en sky. En demiglace. För att göra en demiglace utgår man från en kalvfond.

Det du gör när du steker ur pannan är deglacer. Det är INTE detsamma som fond! Jag är helt med på att det är luddigt med begreppen fond och buljong. Många gånger säger man fond och menar kanske buljong. Fiskfond är ett sådant exempel. I strikt bemärkelse anser jag fiskfond för buljong, men jag är väldigt old school. Är det ingen som har Carl Bluncks Gastonomisk Handbok hemma?
Från Gastronomisk handbok:
Fond: vad som återstår efter stekning av kött eller kokning av fisk.
Bouillon: klar soppa.

jag ska konsultera Stora Franska också, men först ska jag äta..
Citera
2007-02-17, 17:10
Medlem
Airbuzzs avatar
Nu blir jag svårt sugen att göra en egen fond. Aldrig gjort det. Måste dock testas.

Tror ni man kan gå till närmsta matvaruaffär och få tag i lite lämpligt köttmaterial att använda sig av? Lite stora ben och grejer.
Citera
2007-02-17, 17:56
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Nu blir jag svårt sugen att göra en egen fond. Aldrig gjort det. Måste dock testas.

Tror ni man kan gå till närmsta matvaruaffär och få tag i lite lämpligt köttmaterial att använda sig av? Lite stora ben och grejer.

Gå till närmaste fiskmånglare i stället. Där kan man köpa schyssta skrov att koka fond på. Förvänta er inga mirakler bara: Fiskfond är en bas att bygga vidare på. Man måste tillsätta grejer för att det skall bli en sås.
Citera
2007-02-17, 18:26
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Gå till närmaste fiskmånglare i stället. Där kan man köpa schyssta skrov att koka fond på. Förvänta er inga mirakler bara: Fiskfond är en bas att bygga vidare på. Man måste tillsätta grejer för att det skall bli en sås.

Fiskfond alltså, jag gör sällan fisk. Men å andra sidan får jag ju en anledning att göra det oftare om jag fixar en god fiskfond att jobba med!
Citera
2007-02-18, 02:57
Medlem
Aaah fond. Det bästa som finns. Kokar fond med jämna mellanrum och fryser in som iskuber. Nu senast experimenterade jag med en kycklingfond med nedkortad koktid, inspirerat av Michael Roux' bok Sauces. 1.5h och det vart en väldans god fond.
Citera
2010-01-27, 03:04
Medlem
Anonym_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
Aaah fond. Det bästa som finns. Kokar fond med jämna mellanrum och fryser in som iskuber. Nu senast experimenterade jag med en kycklingfond med nedkortad koktid, inspirerat av Michael Roux' bok Sauces. 1.5h och det vart en väldans god fond.

kyckling bulle på 1,5H?

Vet att det är en gammal tråd men nån kanske har boken.
Citera
2010-01-27, 19:27
Medlem
Kopos avatar
Hej,
jag skulle behöva lite hjälp här.
jag har tinat upp räkor med skal och undrar om det går att frysa skalet för att senare tina igen och koka en fond.
Jag har inte tid ikväll och ska iväg hela helgen.

Tacksam för svar under kvällen.
Citera
2010-01-27, 19:43
Medlem
Apppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaeldwight
Det låter traditionellt, tror inte slaktaren slänger några ben men jag ska höra,, eller med kompisar som jagar ...
men att förköra i ugnen visste jag inte, för att få det lite "bränt" kanske , tack för tipset..

Jag tycker om att reducera med något billigt fylligt rött vin..
Granada används som fonder i många restauranger billigt vin från Spanien
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in