Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-02-15, 17:50
  #1
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Den senaste tiden har jag haft en rad sk "blue screens", främst vid datorspelade.
Internet explorer har inte fungerat, jag har inte fått igång msn på flera månader & det har varit konstant problem med i princip allt.

Idag när jag spelade TES - Oblivion så stoppade spelet mitt under en ladding, när jag försökte alt-tabba ut i windows så fick jag ännu en "blue screen" och när datorn sedan startade om så tog det för det första 20 minuter att komma fram till inloggningsmenyn. Sedan tog det ytterligare 7-8 minuter att komma in i själva windows.

Sedan upptäckte jag följande var annan sekund fryser datorn & användarprocenten går upp i 90-100%. Det är alltså som vanligt i 2-3 sek, sedan rör sig ingenting i ca en sekund & så håller det på. Om jag skriver något under tiden det fryser, så kommer texten retroaktivt när det börjar röra på sig igen.

Att ladda ett program tar hur lång tid som helst, bara att få fram denna internetsidan tog 20 minuter.

Vad kan jag göra???? Jag är helt rådlös. Det luktar söndrig hårddisk, men jag vill vara säker innan jag pungar ut för en ny. Jag har testat minnena & de verkar okej, och moderkortet kan det väl inte vara fel på, då hade jag väl inte ens fått igång datorn?

Kan det vara möjligt att reparera hårddisken med ngt enkelt program? Inte kan det väl vara ett virus? Jag har inga konstiga processer igång iaf.. Kan man reparera windowsinstallationen på ett annat sätt än med en originalskiva, jag har nämligen ingen..

Kan det vara ngt annat än det jag nämt? Kan väl tillägga att strulet kom idag efter en defrag av -D-, alltså inte -C- där operativsystemet är installerat.

Behöver hjälp, och snabbt!
Citera
2007-02-15, 19:14
  #2
Medlem
DaVajjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Inte kan det väl vara ett virus?

Det skulle isåfall vara enda anledningen till att ta upp det i ett forum för Datasäkerhet. Och isåfall borde det kanske ligga mer indelat, låt säga, i ett subforum, som handlar om just virus kanske?

"Datoranvändning - MS Windows
Diskussioner och support till Microsofts operativsystem."

Ovanstående passar nog bäst, förutsatt att det är Windows du kör. På sweclockers forum har du nog också stor chans till hjälp.

När du ändå finns här i Datasäkerhet så ska jag passa på och hjälpa dig lite:
"användarprocenten går upp i 90-100%" < Vad är det som använder processorn då?

Hur är det med temperaturerna på sakerna?

Har du märkt av korrupta filer?
Citera
2007-02-15, 19:18
  #3
Avstängd
_myspersson_s avatar
formatera om datorn, om du nu har något elakt virus på din dator som suger minne.
Citera
2007-02-15, 20:02
  #4
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaVajj
Vad är det som använder processorn då?

Hur är det med temperaturerna på sakerna?

Har du märkt av korrupta filer?


Ingen process använder dessa 90-100%, det bara hugger till & sker utan någon orsak.

Temperaturerna ska vara okej.

Om jag stänger ner explorer så har jag märkt att det slutar frysa.

Korrupta filer... ingen aning.

Jag kan inte komma in på "D", stog något om ngt fel med I/O vad det nu innebär..
Citera
2007-02-15, 20:11
  #5
Medlem
lakritssnörets avatar
Som tidigare har sagt, installera om datorn. Om det löser sig så har du ju lagt ner en massa tid på att felsöka hårdvara i onödan. Om det fortfarande problem är det något fel på hårdvaran.

Enkel felsökning
Citera
2007-02-15, 20:12
  #6
Medlem
Trills avatar
Att köra in en linuxlive cd torde väl vara det enklaste sättet att undersöka om det är fel på hårdvaran?
Citera
2007-02-15, 20:16
  #7
Medlem
lakritssnörets avatar
han får främst bluescreens vid spelande, som han skrev.

Ska han lira tunga spel i linux?
Citera
2007-02-15, 20:21
  #8
Medlem
Trills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritssnöret
han får främst bluescreens vid spelande, som han skrev.

Ska han lira tunga spel i linux?
Han kan ju kolla internetfarten via en linuxlivecd. Dessutom så går det mycket snabbare att köra in en livecd och köra ett spel via wine istället för att installera om windows.
Citera
2007-02-15, 20:26
  #9
Medlem
lakritssnörets avatar
okok, men frågan är ju då om man orkar (om man inte kan) lära sig hur man lägger in wine samt får det att fungera. Vet inte hur svårt det är men iaf.
plus att det lär ju lagga som satan samt gå segt om man kör livecd och wine.

Det tar ju bara en ~30min att lägga in ett cleant os. Samt att blåskärmen kanske inte kommer direkt. Då kan det ju vara bra att lägga in nytt os sedan hårdtesta det med spel etc...

Men det är min åsikt, man får ha olika
Citera
2007-02-15, 22:45
  #10
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Så uppfattningen här inne verkar vara att jag ska formatera & ominstallera operativsystemet?

Datorn klarar inte av något nu pga segheten så jag kommer inte att kunna spara något av det jag har på datorn...

Jag hatar datorer, alltid är det något som strular-...

Har dessutom ingen cd med XP på...vilket gör det än mer omständigt.
Citera
2007-02-15, 22:48
  #11
Medlem
lakritssnörets avatar
japp kör på det.
du kan pma din mail om du vill ha hjälp över msn. (går lite smidigare)

Tanka ner en kopia
Citera
2007-02-15, 23:03
  #12
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritssnöret
japp kör på det.
du kan pma din mail om du vill ha hjälp över msn. (går lite smidigare)

Tanka ner en kopia



Som sagt, min msn fungerar inte & jag får inte igång något program som kräver så mycket kräm så jag kan inte ladda ner det...än midre bränna det

Varför kan jag inte komma in i "D"? Alla andra fungerar..

Hur gör jag en systemåterställning på windows xp pro?`Kommer inte ihåg?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback