Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-02-15, 23:17
  #13
Medlem
lakritssnörets avatar
okok. Systemåterställning... är inte 100% på det då jag aldrig har användt det. Men kan ta reda på det. Har du ingen kompis eller liknande som har/fixa en kopia? orkar inte titta upp det nu, ska sova.

Återkommer med svar

Godnatt
Citera
2007-02-15, 23:27
  #14
Avstängd
Kristallkulas avatar
Plocka ut hårddisken och sätt den i en annan dator.
Citera
2007-02-15, 23:47
  #15
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritssnöret
okok. Systemåterställning... är inte 100% på det då jag aldrig har användt det. Men kan ta reda på det. Har du ingen kompis eller liknande som har/fixa en kopia? orkar inte titta upp det nu, ska sova.

Återkommer med svar

Godnatt

Tror att jag hittade det, men datorn orkade inte ladda programmet så jag är såld där också...

Har nog någon polare som har en skiva, men det kan ta tid, man är ju helt hjälplös utan en dator, patetiskt men sant, hehe..

Tack för hjälpen!

Citat:
Ursprungligen postat av Kristallkula
Plocka ut hårddisken och sätt den i en annan dator.

Har ingen till hands..

Kan bluescreens ha med minnena att göra??
Citera
2007-02-16, 00:17
  #16
Medlem
Funkes avatar
Eftersom Bluescreen är windows standardsvar på i princip alla allvarliga fel så kan det orsakas av i princip allt möjligt.

Hade jag varit i din situation så hade jag gjort följande.

1. Plocka ur din hårddisk och sätt in den i annan dator för att säkerhetskopiera det du måste ha kvar. Har du ingen egen dator så har du säkert en kompis som kan låna ut lite diskutrymme.

2. Skaffa en bootande Windows-skiva och formatera datorn och installera om Windows. Även här kan du kanske be en kompis om hjälp

Det är de 2 enklaste sakerna att göra. (Förutsatt att du har en kompis som är tillräckligt kunnig/hjälpsam för att hjälpa dej). Detta kommer troligtvis lösa problemet eftersom det är ganska sällan en datorkomponent går "lite" sönder så det fungerar men inte bra. Antingen går den sönder helt eller så fungerar den.

De hårdvarutester du kan göra utan att köpa nya komponenter är att tex att plocka ur några minnen (om du har flera) och byta minnes-slot för att kolla så det inte är glapp i moderkortet. Testa samma med hårddisken.

Lycka till.
Citera
2007-02-16, 09:44
  #17
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funke
Eftersom Bluescreen är windows standardsvar på i princip alla allvarliga fel så kan det orsakas av i princip allt möjligt.

Hade jag varit i din situation så hade jag gjort följande.

1. Plocka ur din hårddisk och sätt in den i annan dator för att säkerhetskopiera det du måste ha kvar. Har du ingen egen dator så har du säkert en kompis som kan låna ut lite diskutrymme.

2. Skaffa en bootande Windows-skiva och formatera datorn och installera om Windows. Även här kan du kanske be en kompis om hjälp

Det är de 2 enklaste sakerna att göra. (Förutsatt att du har en kompis som är tillräckligt kunnig/hjälpsam för att hjälpa dej). Detta kommer troligtvis lösa problemet eftersom det är ganska sällan en datorkomponent går "lite" sönder så det fungerar men inte bra. Antingen går den sönder helt eller så fungerar den.

De hårdvarutester du kan göra utan att köpa nya komponenter är att tex att plocka ur några minnen (om du har flera) och byta minnes-slot för att kolla så det inte är glapp i moderkortet. Testa samma med hårddisken.

Lycka till.

Tack för tipsen!

Med söndriga minnen går väl inte ens datorn igång? Jag har tagit ut tre av fyra minnen & testat. Det sista sitter under mina megaprocessorfläkt & det är ett j-a system för att kunna få loss den också.

Visst är det underligt att ett megaföretag som MS inte kan koda sitt operatörssystem så att man kan få ett specifikt felmeddelande.

Det lutar åt att jag åker & köper en ny hårddisk trots allt, om det inte är felet så måste det väl vara moderkortet...för inte kan det väl ha med grafikkortet att göra??
Citera
2007-02-16, 10:41
  #18
Medlem
RollerBoySEs avatar
Datasäkerhet > Datoranvändning

/Mod
Citera
2007-02-16, 10:59
  #19
Medlem
Megaforces avatar
Det i särklass vanligaste felen när man har dessa problem är:

- Trasig hårddisk, dåliga sektorer i framförallt swapfilen orsakar sporadiska problem.

- Virus eller Spyware.

- Trasig CPU-fläkt.


Om det är en trasig CPU-fläkt så brukar det synas/höras. Isåfall är det bara att byta.

Virus och spyware-kontroll bör alltid göras.

Man kan pröva med att ladda hem "speedfan" som innehåller en disktest där man kan kommunicera och analysera hårddisken för att se om den rapporterat felsaktigheter via S.M.A.R.T som finns på i stort sett alla moderna hårddiskar.

Om hårddisken är felaktig så kan man försöka "klona" den till en ny hårddisk. Verktyg för detta brukar finnas på hårddisktillverkarnas hemsidor.

Den klonade disken kan dock innehålla ett korrupt OS så man får kanske boota om Win Xp installationsskivan och köra reparation därifrån, och sen installera om alla uppgraderingar, drivrutiner mm.
Citera
2007-02-16, 23:21
  #20
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Köpte en ny hårddisk idag..

Om jag kopplar in den (uppenbarligen) söndriga SATA-hårddisken så börjar det hacka igen, trots att jag botar med den nya med ett nyinstallerat OS.

Jag kan helt enkelt inte komma åt filerna som finns där, saker jag samlat på mig under flera år... Foton, musik, lösenord, telefonnummer, filmer mm...

Citera
2007-02-16, 23:24
  #21
Medlem
lakritssnörets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Köpte en ny hårddisk idag..

Om jag kopplar in den (uppenbarligen) söndriga SATA-hårddisken så börjar det hacka igen, trots att jag botar med den nya med ett nyinstallerat OS.

Jag kan helt enkelt inte komma åt filerna som finns där, saker jag samlar på mig under flera år... Foton, musik, filmer mm...


det var beklagligt
Det är därför det är viktigt att ha backup om man är rädd om något.
Citera
2007-02-17, 00:20
  #22
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Visst är det underligt att ett megaföretag som MS inte kan koda sitt operatörssystem så att man kan få ett specifikt felmeddelande.
Man får ett specifikt felmeddelande. Det står både vilken typ av fel det är och vilken fil som felet uppstått i. Bara för att du inte bryr dig om att läsa vad som står utan bara konstaterar att den är en blåskärm betyder inte att det som står där är oviktigt.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Köpte en ny hårddisk idag..

Om jag kopplar in den (uppenbarligen) söndriga SATA-hårddisken så börjar det hacka igen, trots att jag botar med den nya med ett nyinstallerat OS.

Jag kan helt enkelt inte komma åt filerna som finns där, saker jag samlat på mig under flera år... Foton, musik, lösenord, telefonnummer, filmer mm...

Har du provat med checkdisk?
Citera
2007-02-17, 09:40
  #23
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneman
Man får ett specifikt felmeddelande. Det står både vilken typ av fel det är och vilken fil som felet uppstått i. Bara för att du inte bryr dig om att läsa vad som står utan bara konstaterar att den är en blåskärm betyder inte att det som står där är oviktigt.

Edit:

Har du provat med checkdisk?


Blåskärmen är uppe i 3 sekunder, hur menar du att jag ska hinna läsa vad som är fel då?

Som sagt, jag kommer inte åt disken om jag kopplar in den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback