Citat:
Ursprungligen postat av member82
Johanna begick självmord och satte sina anhöriga sticket. En mycket egoistisk handling som bara en mycket tragisk människa kan göra.
Jag känner ingen som tagit sitt liv men jag umgås inte med förlorare. Människor med karaktär tar inte sitt liv.
Jag känner heller ingen som tagit sitt liv. Därför att jag inte känner någon som ÄR död...
Närmare en miljon människor här i värden tar sitt liv varje år. I Sverige och på många andra håll är självmord den vanligaste dödsorsaken bland 15–44-åringar, samtidigt som de flesta självmord utförs av människor som är över 45år. Depression är den vanligaste bakomliggande orsaken.
Jag kände en gång en man som valde att avsluta sitt liv, det var tragiskt inte mins för honom själv, utan även för hans omgivning.
Att tala om självmord i samma andemening som ”brist på karaktär” vittnar om an skrämmande okunskap om problematiken.
Självmord har tagit många framgångsrikas människors liv, Ted Gärestad är bara ett exempel. Topic i denna tråd ett annat.
Självmord "smittar", tänk bara på Kurt Cobain i Nirvana vilket tragiskt nog utlöste en självmordsvåg.
Många bakomliggande orsaker kan identifieras. Det finns mycket kvar att göra inom disciplinen, suicidologi.