Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Ingen som kommer ihåg det faktum att det tyska vapenfettet inte gillade låga temperaturer? Ingen kan ju skjuta med ett vapen med fastfrusen mekanism, och bajonett på förekom alltför ofta...
Japp, vapenfettet var ännu en del av den tyska arsenalen som inte var vinteranpassat. Hela blixtkrigsidén byggde på korta och intensiva krig i Centraleuropa under sommarhalvåret.
Så fort man rörde sig utanför den ramen blev det problem, som man ibland lyckades lösa (Norge) men som i slutändan bidrog till misslyckandet (Sovjet). Tyskarnas misslyckande vid Nordkalotten visar tydligt på begränsningarna i deras sätt att föra krig. De anföll som om de hade understöd av flyg och artilleri och ett utbyggt transportnät i ryggen. Det funkade inte.
Vad gäller ryssarna så har jag läst både att de hade ett speciellt vinterfett som klarade kylan och att de helt enkelt lät bli att fetta in vapnen på vintern. Det är givetvis möjligt att båda metoderna användes. Om jag minns rätt så använde tyskarna metod nummer två senare.
Citat:
Ursprungligen postat av GRONK
KSP58 och KSP94 (MG3) använder samma ammnition och samma band, vad är logistikproblemet?
Logistikproblemet består av att man måste dubblera allt från Säki till vapenutbildning till reservdelslista. Det finns tillräckligt mycket att hålla reda på utan att göra det svårare för sig själv. Men jag köper argumentet att stridsvagnarnas egen underhållskedja minimerar effekterna av problemet, även om jag fortfarande hävdar att det är ett feltänk.
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
PPSh-41 och PPS-43 var väl inte kända för att ha någon större precision, utan det var massan (massa stäppryssar med kpistar) och eldhastigheten som var tanken.
Visst, men kom ihåg att krig inte är en individuell tävling. En rättvisare jämförelse är en skyttegrupp där bara två soldater har KP/31 (eller någon anan dyr kpist) mot en skyttegrupp där
alla har PPSh! Finnarna drog ju själva en slutsatsen när de började tillvea sin PPS-kopia.
Citat:
Med risk för att låta tråkig, men det var striden som möjlig gjorde freden 1940 och 1944. Utan den hårda kampen hade aldrig Finland fått de villkor de fick 1940 och 1944.
Visst är det så, och det nämnde jag också i mitt inlägg (som jag medger var en aning tillspetsat). Men som jag ser det handlar det om
nödvändiga och
tillräckliga förutsättningar.
Finnarna kämpade hårt, men det gjorde balterna och polackerna också. Det som skilde sig var den politiska situationen, och kampen var alltså en nödvändig men inte tillräcklig förutsättning. Utan kampen hade politiken inte kunnat verka, men utan politiken hade kampen varit verkningslös.
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Egen version av Ak 5 för marinen?
Det var tydligen något jag hittade på. Efter en koll visar det sig att marinen inte vill ha en egen version av Ak 5, men de anser sig tydligen behöva den nya fräcka Ak 5D istället för begagnade Ak 5 på sina båtar (inte amfibieförbanden!).
Varför en matros behöver allt extra krimskrams när han eller hon bevakar en kaj i Afrika är mer än jag fattar, speciellt eftersom personen ifråga inte kommer att ha markstrid som huvuduppgift och följaktligen bara kommer att ha en kort utbildning på vapnet. Men det finns väl något högre syfte som motiverar den extra kostnaden.
Hursomhelst så vill jag be försvarsmakten om ursäkt för att jag anklagade dem för att slösa med skattepengar och prioritera fel. Det skulle de aldrig göra. :)