Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Jaha, då fick jag veta det. Jag tycker iaf om den. Spela roll, vapen som vapen. Du skrev inte vilken du tyckte om heller.
En armé består inte av en soldat med ett vapen. Under andra världskriget bestod arméerna av miljoner och åter miljoner man, enbart lilla Finland hade som mest cirka en halv miljoner soldater mobiliserade, till detta tillkom vaktkompanier och annat på hemmafronten som fick vapen. Tänk dig sedan lite större länder och det blir oerhörda mängder vapen, och kulsprutor i allehanda former.
Kan man spara råmaterial på varje vapen genom att göra konstruktionen enklare så är det givetvis att föredra, samma sak om man kan förenkla tillverkningsprocessen. KP/31 var snarast en konstruktionsmässig overkill, och man borde i ett tidigare skede i Finland ha förenklat konstruktionen avsevärt för att kunna tillverka fler både billigare och snabbare (tvärtom gjorde man konstruktionen dyrare och mer svårtillverkad
under kriget). Samma sak är det med den lätta finska kulsprutan Lahti KK/26. Denna var alldeles för dyr och vältillverkad med fina toleranser.
Själv är jag en förespråkare av att saker ska vara så enkla som möjligt. Därför är jag en stor beundrare av ryska PPSh-41 och PPS-43 (att de hade den kraftiga 7,62 Tokarev som ammunition är bara en bonus) om vi snackar om kulsprutepistoler. Tyvärr är jag inte lika förtjust i ryssarnas kulsprutor under andra världskriget, DP hade konstruktionsbrister vilka senare rättades till med DPM, men den var ändå alldeles för tung och hade behövt bandmatning (vilket kom först efter kriget).
MG42 är inte utan sina brister (krångligt pipbyte är ett exempel), men bandmatningen är guld. Hade Bren Mk. 3 kommit med bandmatning hade det blivit den som vann duellen alla gånger i veckan, men nu var det tyvärr inte så. Den
m/37 BAR (kulsprutegevär) som användes i Sverige hade även en vettig metod för pipbyte, tyvärr var den inte konstruerad för bandmatning från början (då skulle det i princip blivit en FN MAG). Men MG42 för andra världskriget. Dock kom det bättre kulsprutor efter kriget så den är nu bortpetad från tronen.