2007-02-08, 08:06
Medlem
Ni tror inte på big bang och vi tror inte på eran "gud" men nu har jag bara en fråga. Hur skapades gud?
Citera
2007-02-08, 08:19
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippex
Ni tror inte på big bang och vi tror inte på eran "gud" men nu har jag bara en fråga. Hur skapades gud?
Problemet är att du inte förstår VAD Gud är för något.

Gud är det som skapar.
Vad är detta det som skapar?

Och hur det som skapar skapades? Tja, det är ju en bra fråga som egentligen inte behöver svaras på. Man kan ju bara hoppas att alla kan acceptera att det som skapar också skapats.

Har du hört uttrycket "evig Gud"? Alltså något som alltid funnits och alltid kommer att finnas.
Citera
2007-02-08, 08:30
Medlem
TEOs avatar
Jag tror att man liksom ett barn söker en fadersgestalt. Någon som har alla svaren på alla frågor. Någon man kan lita på. Någon som skyddar en. Mao allt det där som ens föräldrar står för när man är barn. När man blir äldre så upptäcker man att föräldrarna inte är fullkomliga och då börjar man leta efter en ersättning i stället för att inse att man själv måste börja ta ansvar för sitt liv.

Btw vilken gud skall man välja? Det finns så många.
Citera
2007-02-08, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Har du hört uttrycket "evig Gud"? Alltså något som alltid funnits och alltid kommer att finnas.

Man måste skapas för att existera. Och då måste någon skapat "gud". så allt ni säger kan inte stämma.
Citera
2007-02-08, 08:54
Medlem
Dags avatar
Citat:
Man måste skapas för att existera. Och då måste någon skapat "gud". så allt ni säger kan inte stämma.
Du förstår fortfarande inte VAD Gud är för något.

Det som skapar är det som benämns med uttrycket Gud = som har all makt.
Detta som skapar är ju det som finns. Detta som finns blir ju till på ett speciellt sätt. Sättet att bli till på är det som är Gud.

Alltså skapas inte Gud av någon utan kan uppfattas, påvisas, när det som finns blev till. Och av frukten skall man känna trädet. Huruvida det som blivit till är en produkt av det högsta väsendet eller det lägsta väsendet.

Den process som möjliggör hur allt blir till har ingen skapat. Annat än att det som redan är till frambringar förutsättningarna för de olika väsendena, processerna att verka genom hur de lierar sig med varandra.
Citera
2007-02-08, 08:57
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Btw vilken gud skall man välja? Det finns så många.
Välj det med de högsta idealen. För däri ligger de största förutsättningarna för att du skall lyckas.
Citera
2007-02-08, 10:32
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
...Det som skapar är det som benämns med uttrycket Gud = som har all makt.

Detta som skapar är ju det som finns. Detta som finns blir ju till på ett speciellt sätt. Sättet att bli till på är det som är Gud.

Alltså skapas inte Gud av någon utan kan uppfattas, påvisas, när det som finns blev till. Och av frukten skall man känna trädet. Huruvida det som blivit till är en produkt av det högsta väsendet eller det lägsta väsendet.

Den process som möjliggör hur allt blir till har ingen skapat. Annat än att det som redan är till frambringar förutsättningarna för de olika väsendena, processerna att verka genom hur de lierar sig med varandra.
Förklaringar, av det slag du ger, lider av problemet att de logiska, konkreta ingredienser saknas som gör att läsaren kan greppa källan till ditt tänkande - med det menar jag inte skriftkällor.

Den som ägnar sig åt utvecklingsskeendena som ligger bakom kända universum och de detaljer som vi lokalt på jorden är särskilt intresserade av, bör lämpligen beskriva de olika stegen. Eftersom vi inte kan veta något om tiden före bigbang, lär den tidpunkten vara lämplig att utgå från. Vad därefter hänt, för oss på jorden, beskriver Darwin som en utveckling där det naturliga urvalet i förhållande till miljötrycket sållat fram de livsformer som haft förutsättningar att överleva.

Majoriteten av forskarvärlden är överens om Darwins tankegångar - av det enkla skälet att modern forskning kunnat bekräfta dessa. Oavsett om du förkastar eller accepterar vetenskapens konsensus måste du kunna visa att dina tankar representerar samma pregnans som de rent vetenskapliga för att kunna göra troligt att du sitter inne med sanningen.

Hur kommer dina tankar in i sammanhangen ovan?
Citera
2007-02-08, 11:54
Medlem
Citat:
Du förstår fortfarande inte VAD Gud är för något.

Jag vet vad det är. Det är din fantasi. Du vill ha evigt liv. Du är rädd. Har du någonsin förlorat någon du tycker om. Var det då du vände dig till "gud"?

Det är omöjligt att en "gud" kan skapa allt. För han är inte skapad.
Citera
2007-02-08, 11:56
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Det är omöjligt att en "gud" kan skapa allt. För han är inte skapad.
Fysiska lagar och logiska regler gäller inte för, och kan inte tillämpas på, det som är immateriellt. Det transcendenta existerar utanför den jordiska verklighet du lever i.

Förresten, hur kan den fysiska världen existera om den inte är skapad, om något måste vara skapat för att existera? Eller skapades den av ingenting?
Citera
2007-02-08, 11:57
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Skulle inte kunna sluta tro även om jag försökte. För mig har Gud alltid varit en naturlig del av livet och hans existens lika självklar som vinden eller kärleken. Att säga att Gud inte finns är för mig lika märkligt som att hävda att jorden inte har någon dragningskraft.
Hur kommer det sig?
Citera
2007-02-08, 12:08
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
Förresten, hur kan den fysiska världen existera om den inte är skapad, om något måste vara skapat för att existera? Eller skapades den av ingenting?
Du nuddar filosofins allra djupaste fråga.. Jag tror inte du hittar svaret i religion eller vetenskap eller någon annanstans heller.
Citera
2007-02-08, 12:14
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill
Du nuddar filosofins allra djupaste fråga.. Jag tror inte du hittar svaret i religion eller vetenskap eller någon annanstans heller.
Inte så säker på det! Om jag inte är helt fel ute så menar man i vetenskapen nu för tiden att fysikens lagar inte ens gäller på vissa nivåer av universum. Kvantmekaniken, skulle jag tro. Där uppstår ting ur intet och försvinner i intet. (Den kunnige får gärna rätta mig.) Och om de inte gäller för hela det fysisk-materiella planet så är det underligt att lagarna skulle gälla för, eller utesluta existensen av, det immateriella planet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in