2007-02-09, 15:19
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren
Absolut! Min poäng är att om personligheten bara beror på arv&miljö så kan vi skippa fria viljan och därmed även ansvar, straff, belöningnar etc.
Nja, det kan man nog inte säga.
Citat:
Ursprungligen postat av wiki
Compatibilism, as most famously championed by Hume, is a theory that argues that free will and determinism exist and are in fact compatible.
Citera
2007-02-09, 15:50
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
Problemet uppstår när man funderar över stadierna som föregår ett beslut, det vill säga, ett bestämt val. Alla händelser vi kan observera har en orsak, och dessa orsaker har i sin tur sina orsaker. Om beslutet som fattas orsakades av något tidigare, som i sin tur orsakades av något tidigare, är det fråga om ett orsakssamband. Då sker inte egentligen ett val. Om man invänder att det inte är så det händer, som de som menar att vi har en fri vilja gör, t.ex. troende, så är alternativet att valet inte är orsakat - men då har man fortfarande ingen fri vilja, för beslutet kom ur rena intet, eller av en ren slump. Så för att, som troende, kunna säga att vi har en fri vilja räcker det inte med att säga att vi har ett immateriellt medvetande, man ska också kunna ge en förklaring på hur ett beslut kan vara varken orsakat eller icke-orsakat, och det har inte någon lyckats med.
Kluriga funderingar.
Sa om det handlar om orsakssamband sa ar fri vilja uteluten i det sammanhanget - ar det vad du sager? Varfor det i sa fall? Jag ser inte hur den utesluts utan ser den lika aktuell likval.

Hur menar du att beslut kan komma ur tomma intet eller vara en slump? Ar det bara for att det ska platsa inom ramen for 'vi har ingen fri vilja' eller ar det baserat pa nagot annat?

Jag ser dock inte av vilken anledning den fria viljans beslut skulle behova forklaras vara antingen orsakat eller icke orsakat....
Citera
2007-02-09, 15:57
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah
Kluriga funderingar.
Sa om det handlar om orsakssamband sa ar fri vilja uteluten i det sammanhanget - ar det vad du sager? Varfor det i sa fall? Jag ser inte hur den utesluts utan ser den lika aktuell likval.
För om det val du tror att du gjorde orsakades av en kombination av faktorer som i sin tur orsakades av andra och den kedjan fortsätter så skedde inget val, lika lite som det sker ett val när en dominobricka som faller får en annan att falla.

Citat:
Hur menar du att beslut kan komma ur tomma intet eller vara en slump? Ar det bara for att det ska platsa inom ramen for 'vi har ingen fri vilja' eller ar det baserat pa nagot annat?
Jag menar att om man hävdar att beslut inte är determinerade (bestämda, orsakade av faktorer) så måste de vara indeterminerade, vilket innebär att de saknar en orsak, och en händelse som saknar orsak uppstår ur intet, eller av slumpen, om en äkta slump existerar. Det betyder förstås att inget fritt val skedde heller.

Citat:
Jag ser dock inte av vilken anledning den fria viljans beslut skulle behova forklaras vara antingen orsakat eller icke orsakat....
Antingen är det ju orsakat, eller så är det inte orsakat. Det finns inget tredje alternativ, det är en fråga om X eller icke-X. Kan inte vara bägge eller inget av alternativen samtidigt i ett och samma avseende.

Så religiösa som använder den fria viljan och dess moraliska földer som argument mot ateister bör kunna visa en tredje förklaring som stöder deras alternativ.
Citera
2007-02-09, 16:10
Medlem
Bismillah

Asmodeus

Citat:
För om det val du tror att du gjorde orsakades av en kombination av faktorer som i sin tur orsakades av andra och den kedjan fortsätter så skedde inget val, lika lite som det sker ett val när en dominobricka som faller får en annan att falla.
Kan jag dra slutsatsen att du tror pa odet? Att allt ar forutbestamt?
OM du gor det - vem eller vad har bestamt det? (Dock far jag inte inte helt in 'bortforklarandet' av den fria viljan i detta just nu...)

Citat:
Jag menar att om man hävdar att beslut inte är determinerade (bestämda, orsakade av faktorer) så måste de vara indeterminerade, vilket innebär att de saknar en orsak, och en händelse som saknar orsak uppstår ur intet, eller av slumpen, om en äkta slump existerar. Det betyder förstås att inget fritt val skedde heller.
Betyder det att manniskan saknar formaga till fri vilja eller att hon valjer bort den?

Citat:
Antingen är det ju orsakat, eller så är det inte orsakat. Det finns inget tredje alternativ, det är en fråga om X eller icke-X. Kan inte vara bägge eller inget av alternativen samtidigt i ett och samma avseende.
Dock ser ju jag ett annat alternativ, dina alternativ ar de svart/vita kan man saga och jag har ytterligare en, 'grazonen'.

Citat:
Så religiösa som använder den fria viljan och dess moraliska földer som argument mot ateister bör kunna visa en tredje förklaring som stöder deras alternativ.
Inte det lattaste att diskutera med ateister, tva olika varldar.
Den ytterligare forklaringen som jag ser ar den andliga, dvs gudstron/hogre makt vilket ar ett perspektiv utifran vilket ateisten inte kan resonera utifran, eftersom det alternativet helt enkelt inte finns for honom/henne.
Citera
2007-02-09, 16:28
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Kan jag dra slutsatsen att du tror pa odet? Att allt ar forutbestamt?
OM du gor det - vem eller vad har bestamt det? (Dock far jag inte inte helt in 'bortforklarandet' av den fria viljan i detta just nu...)
Det är inte ödet, det handlar om orsakssambanden: kausaliteten. Att något händer beror ju på att något orsakade händelsen. Och detta något orsakades i sin tur av något annat. Var det började vet jag inte, men så fungerar naturen.

Citat:
Betyder det att manniskan saknar formaga till fri vilja eller att hon valjer bort den?
Det betyder att hon saknar förmågan att välja men har illusionen av att kunna göra det.

Citat:
Dock ser ju jag ett annat alternativ, dina alternativ ar de svart/vita kan man saga och jag har ytterligare en, 'grazonen'.
Gråzonen i detta fallet skulle innebära att beslutet varken var helt och hållet orsakat eller helt och hållet icke-orsakat. Det måste alltså ha varit delvis orsakat och delvis icke-orsakat, men det är en logisk omöjlighet. Inte heller skulle det nödvändigtvis göra valet fritt om det vore så.

Citat:
Inte det lattaste att diskutera med ateister, tva olika varldar.
Den ytterligare forklaringen som jag ser ar den andliga, dvs gudstron/hogre makt vilket ar ett perspektiv utifran vilket ateisten inte kan resonera utifran, eftersom det alternativet helt enkelt inte finns for honom/henne.
Så du menar att du anser att den högre makten lägger sig i varje gång du gör ett fritt val på något sätt för att göra det möjligt? Jag kan inte tänka mig hur det skulle gå till - men å andra sidan är det svårt att veta särskilt mycket egentligen om hur processerna i medvetandet fungerar, då de inte går att observera direkt.
Citera
2007-02-09, 17:09
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren
Nä, men det gör att du tror på något mer än det vi kan ta in med våra sinnen. Eller anser du att kärlek bara är kemiska processer i din hjärna?

ja, vad skulle det annars vara ?
Citera
2007-02-09, 17:12
Medlem
Bismillah

Vill lagg in nagot har som jag laste och som nagon annan forfattat, men passar val till amnet 'varfor tror man pa Gud'. Som en 'forklaring' av 'fenomenet'.

''Man kan inte fly fran sina tankar sa lange man har en kropp. Det ingar i paketet. Men man kan forsta vad vad tanken ar. Det ar ett redskap. Det dras till fysiskt sensation och skapar utifran det sin varld. Eftersom det inte kan se den andliga sfaren, sa bryr den sig inte om det.

Kallt, kanslolost, men en ypperlig kalkulerings apparat.

Hjartat ar den del som ar narmast till Gud. Det vet allt, men har valdigt lite att saga till om i den varld som tanken skapar. Tanken konsulterar endast hjartat nar det sjalv inte har svar eller hjartat fangar tanken nar den ar stillsam, det kikar in genom dorren till denna varld. Det ar nyckeln. For hjartat har direkt kontakt till det uppvaknande medvetnandet utan att tanken lagger sig i dess filter eller dess regler.

Nar val tanken ser sin makt over hjartat, sa kommer den att boja kna infor det och bli odmjukt. En sadan person har ett gudsmedvetande. ’’Behallaren’’ ar densamma men innehallet ar annorlunda. Polariteten hos en sadan person ar annorlunda. Varlden forlorar sin forna attraktion.

Men inuti den personen haller en sol pa att borja ga upp infor en helt ny varld. Och medan den stiger hogre och hogre upp visar den upp allt det som tidigare var holjt i dunkel. Den andliga solen uppenbarar en klarsynt iakttagelseformaga som tanken endast kan dromma om. ''
Citera
2007-02-09, 17:17
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Bismillah

Hjartat ar den del som ar narmast till Gud. Det vet allt, men har valdigt lite att saga till om i den varld som tanken skapar. Tanken konsulterar endast hjartat nar det sjalv inte har svar eller hjartat fangar tanken nar den ar stillsam, det kikar in genom dorren till denna varld. Det ar nyckeln. For hjartat har direkt kontakt till det uppvaknande medvetnandet utan att tanken lagger sig i dess filter eller dess regler.

Angående hjärtat. Hur kan hjärttransplantationer vara möjliga i så fall?
Sen undrar jag varför man skulle tro att hjärtat är speciellt på något sätt ?
Citera
2007-02-09, 17:43
Medlem
Bismillah

Asmodeus

Citat:
Det är inte ödet, det handlar om orsakssambanden: kausaliteten. Att något händer beror ju på att något orsakade händelsen. Och detta något orsakades i sin tur av något annat. Var det började vet jag inte, men så fungerar naturen.
Har kommer du in i det angransande medvetandevarlden, dvs den andliga. Dvs om du inte redan 'prenumererat' pa vetenskapens forklaring, sa finns det en forklaring till 'naturen' i religiost/andligt sammanhang.

Citat:
Det betyder att hon saknar förmågan att välja men har illusionen av att kunna göra det.
Forstar vad du sager men det later ologiskt for mig.

Citat:
Gråzonen i detta fallet skulle innebära att beslutet varken var helt och hållet orsakat eller helt och hållet icke-orsakat. Det måste alltså ha varit delvis orsakat och delvis icke-orsakat, men det är en logisk omöjlighet. Inte heller skulle det nödvändigtvis göra valet fritt om det vore så.
Ar det en logiskt omojlighet - fran den vetenskapliga vinkeln, eller fran vilken vinkel da?

Men valet skulle kunna vara fritt - mojligheten finns menar du? Eller den ar inte utesluten mao?

Citat:
Så du menar att du anser att den högre makten lägger sig i varje gång du gör ett fritt val på något sätt för att göra det möjligt? Jag kan inte tänka mig hur det skulle gå till - men å andra sidan är det svårt att veta särskilt mycket egentligen om hur processerna i medvetandet fungerar, då de inte går att observera direkt.
Nej, ingen lagger sig i mina val som jag gor utifran min fria vilja. Daremot kanner den hogre makten till dom, men det innebar inte att jag har restriktioner, utan jag gor valen och de ar kanda pa forhand av makten. Beroende pa att makten ar Allvetande och vet allt. Jag vet - detta ar ett par steg fran den icke religiosa sfaren.

Sant, hur vart medvetande fungerar ar val lite av en olost gata.
Citera
2007-02-09, 17:50
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Angående hjärtat. Hur kan hjärttransplantationer vara möjliga i så fall?
Sen undrar jag varför man skulle tro att hjärtat är speciellt på något sätt ?
Menar du att man inte skulle kunna byta hjarta for ett specifikt hjarta hoer ihop med en specik tanke - eller hur menar du?

Visst ar val hjartat speciellt - sett endast som livgivande muskel sa nar den lagger av sa lagger den av.
Citera
2007-02-09, 22:30
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Om våra skapare iakttar oss när vi för diskussioner av den här typen, så borde det vara ungefär som om vi skulle titta ner i en bakterieodling, och se bakterierna skrävla om att de tror sig veta hur jorden och solsystemet är uppbyggt och fungerar. Skrattretande! Vi kan aldrig förstå vad vi är del av, men vi kan tro!
Citera
2007-02-10, 10:01
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Precis, en del som vi religiosa inte forstatt forut som star att lasa i Koranen, hjalper vetenskapen till med att fortydliga, genom att ge oss forklaringar som vi kan forsta med vara sinnen. Tack vetenskapen!
Man kan få fram vad man vill ur religiösa texter. Med tanke på att den muslimska världen inte bidragit med några vetenskapliga framsteg sedan 1200-talet säger väl allt om Koranens vetenskapliga värde.
Citat:
Kan vetenskapen forklara vem Gud ar?
Nej för det finns ingen Gud i koranens bemärkelse. Möjligtvis kan vetenskapen komma fram till varför vuxna människor tror på fantasier.

Citat:
Ar det inte det vad vetenskapen gor? Loser 'mysterium'? Sa tycker jag man kan se det.
Ja men jag ser inte vetenskapen som meningen med livet.
Citat:
Terrieterries resonemang ar det inte nagot fel pa, det ar ditt sinne som inte ar sa oppet som du kanske forvantar dig att det ar, och da kan resultatet latt bli 'flum'.
Han har inte fört något resonemang alls. Och som muslim blir det ganska löjligt när du talar om att ha ett öppet sinne. Underkasta dig din fantasiguds vilja du och ifrågasätt inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in