Bismillah
Asmodeus
Citat:
Det är inte ödet, det handlar om orsakssambanden: kausaliteten. Att något händer beror ju på att något orsakade händelsen. Och detta något orsakades i sin tur av något annat. Var det började vet jag inte, men så fungerar naturen.
Har kommer du in i det angransande medvetandevarlden, dvs den andliga. Dvs om du inte redan 'prenumererat' pa vetenskapens forklaring, sa finns det en forklaring till 'naturen' i religiost/andligt sammanhang.
Citat:
Det betyder att hon saknar förmågan att välja men har illusionen av att kunna göra det.
Forstar vad du sager men det later ologiskt for mig.
Citat:
Gråzonen i detta fallet skulle innebära att beslutet varken var helt och hållet orsakat eller helt och hållet icke-orsakat. Det måste alltså ha varit delvis orsakat och delvis icke-orsakat, men det är en logisk omöjlighet. Inte heller skulle det nödvändigtvis göra valet fritt om det vore så.
Ar det en logiskt omojlighet - fran den vetenskapliga vinkeln, eller fran vilken vinkel da?
Men valet skulle kunna vara fritt - mojligheten finns menar du? Eller den ar inte utesluten mao?
Citat:
Så du menar att du anser att den högre makten lägger sig i varje gång du gör ett fritt val på något sätt för att göra det möjligt? Jag kan inte tänka mig hur det skulle gå till - men å andra sidan är det svårt att veta särskilt mycket egentligen om hur processerna i medvetandet fungerar, då de inte går att observera direkt.
Nej, ingen lagger sig i mina val som jag gor utifran min fria vilja. Daremot kanner den hogre makten till dom, men det innebar inte att jag har restriktioner, utan jag gor valen och de ar kanda pa forhand av makten. Beroende pa att makten ar Allvetande och vet allt. Jag vet - detta ar ett par steg fran den icke religiosa sfaren.
Sant, hur vart medvetande fungerar ar val lite av en olost gata.