Hej Bogomil!
Ditt villkor för att tro på Gud är följande:
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men: För att tro på en metafysisk 'gud' vill jag självklart observera transcendens av naturlagarnas deterministiska aspekter.
Jag bad om
ett exempel från dig som bygger enligt regeln ovan. Exemplet är följande:
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
T.ex. upphävande av gravitationen som en strikt axiomatisk observation.
Jättebra! Jag håller med dig också. Men hur ska fenomenet i fråga kopplas samman med Guds existens?
Vi skapar ett antagande som bygger på dina svar:
”
upphävande av gravitationen sker som en strikt axiomatisk observation. Slutsats: Gud finns.”
Slutsatsen är felaktig. För att den ska vara sann så måste det finnas en koppling mellan upphävande av gravitationen och Guds existens.
Kan du komma på kopplingen?
Jag ger min åsikt, sedan vill jag läsa vad ditt svar blir.
För att upphävande av gravitationen som en strikt axiomatisk observation ska leda till att man tror på Guds existens, krävs det att Gud skickar en medlare som beskriver att Gud existerar och att Gud har förmågan att bryta gravitationskraften. Tid och plats ska bestämmas och instrument ska vara på sin plats. När Guds medlare beskriver att Gud kommer att upphäva gravitationen under en viss tid, och att detta sker under en strikt axiomatisk observation, då existerar Gud. Medlaren som nu blivit verifierad kan nu ge oss mer information om denna Gud. Vad våra skyldigheter är gentemot Gud, varför vi finns, vad vår uppgift på jorden är osv. Medlarens information blir autentisk eftersom fenomenet som ägt rum endast kan beskrivas genom att Gud inverkat och att Gud meddelat oss via hans medlare.
håller du med? om inte,
så vill jag att du ger din förklaring till hur exemplet om hävandet av gravitationen kan kopplas med Guds existens. Förklaringen ska vara logisk.