2015-02-18, 19:57
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoshtiGir
Vi vet om en meteorit skall slå ner i jorden...
Men inte i ditt huvud
Citera
2015-02-18, 20:02
Medlem
Citat:
Man kan inte tro på om Gud finns eller inte, inget vet... Det finns inga bevis som säger att Gud finns eller att Gud inte finns. Därför är jag 50/50...
Då gäller det rosa enhörningar också? Är det verkligen 50/50 för dig?
Citera
2015-02-18, 20:06
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Då gäller det rosa enhörningar också? Är det verkligen 50/50 för dig?

Man måste tänka brett, det kan finnas djur i andra planeter eller djur vi inte har hittat än. Därför kan det finnas rosa enhörningar men men, jag vet ju inte så...
Citera
2015-02-18, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristenTjej27
Jag har kollat upp några av de kyrkorna som de nämnde i en annan artikel som handlade om samma sak, hjärtpatienter från samma år. Och så har jag kikat på vad de har för trosföreställningar.
Några av dom var katolska, katolska läror är inte helt bibliska, t ex att odöpta barn hamnar i helvetet, nåden inte räcker för att människor ska bli frälsta och är inte så säker på att de använder nådegåvor så mycket där heller, hittills har jag inte hört om någon katolsk kyrka där folk talat i tungor, använt profetians gåva etc som de gör i evangelikala kristna sammanhang, har själv besökt en katolsk kyrka under påsk tid och det var väldigt mycket upp och ner hoppande, sittande och knäböjningar flera gånger, samt en präst kanske som talade och alla andra lyssnade och löd då han sa låt oss böja knä efter att ha sagt vad vi skulle alla be för. Ingen fick ens inviten att komma fram för förbön.

Den som inte var katolsk hade en lite diffus och obiblisk lära också, som påminde lite mer om New Age än Bibeln. De tror inte på evig himmel då himlen är ett sinnestillstånd t ex vilket är helt obibliskt.

Är det då konstigt att böneresultaten inte blir densamma som en levande församling som är fylld med helige andes kraft och där nådegåvor används flitigt?

Min pappa har fått mycket förbön då han har varit ansikte mot ansikte med döden flera gånger, har diabetes och har haft hjärnblödningar och hjärtflimmer. Och bön har hjälpt!
Detsamma med min farmor som var utan syre väldigt lång tid och var nästan hjärndöd, när pappa och farfar smorde henne med olja och bad för henne så återvände hon helt plötsligt till sitt medvetande från att ha varit helt borta, och frågade: vad gör jag här?

Jag säger inte att Gud inte kan använda katolikers böner, säkert gör han det i de fallen då katolikerna ser på Jesus som enda vägen sanningen och livet och källa till helande, och inte tar med en massa helgon som Sankt Paul, Sankte Petrus eller genom Jesus moder Maria.
Men i jo med att katolska kyrkan har en hel de icke bibliska läror med sig i bagaget så vet man ju aldrig. Jesus behöver ingen ställföreträdare som påven och ingen påve kan ha samma auktoritet som Jesus att förlåta synder. Och vi behöver ingen som översätter våra böner till Gud och det behöver inte heller ske genom Maria, dessa läror är obibliska.
Inga läror är helt bibliska!! Varför är din tolkning av bibeln bättre eller sannare än någon annans?
Citera
2015-02-18, 20:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Man måste tänka brett, det kan finnas djur i andra planeter eller djur vi inte har hittat än. Därför kan det finnas rosa enhörningar ...

Citat:
men men, jag vet ju inte så...

Så istället gissar du med hjälp av ett lika meninglöst sannolikhets-postulat (~50/50).
Citera
2015-02-18, 20:16
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så istället gissar du med hjälp av ett lika meninglöst sannolikhets-postulat (~50/50).

Men om jag var tvungen att välja så skulle jag tro på Gud. Men det är svårt att ens vara 60 % säker...
Citera
2015-02-18, 20:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men om jag var tvungen att välja så skulle jag tro på Gud.

Som sagt, så förutsättar TRO per definition inga fakta-bevis alls.
Citera
2015-02-19, 15:15
Medlem
KristenTjej27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Inga läror är helt bibliska!! Varför är din tolkning av bibeln bättre eller sannare än någon annans?

Där tror jag annorlunda. Det finns läror som är bibliska som följer Bibeln. Min tolkning av Bibeln är bättre då den är biblisk. Allt som stämmer överens med bibeln= Biblisk. Det som står i bibeln= Bibliskt. Det som står utanför Bibeln, som egna påhittade läror där man går emot bibeln, som att det inte finns ett evigt helvete eller en evig himmel FAST det står i Bibeln tydligt att det finns, eller att Jesus skulle behöva en ställföreträdare vilket det inte står i Bibeln alls om, det är lika med obibliskt.
Inte svårare än så.
Citera
2015-02-19, 16:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Där tror jag annorlunda. Det finns läror som är bibliska som följer Bibeln. Min tolkning av Bibeln är bättre då den är biblisk. Allt som stämmer överens med bibeln= Biblisk. Det som står i bibeln= Bibliskt.

Vilket är självutnämnd tolkningsföreträde och cirkelargumentation, så egentligen sägar du ingenting.
Citera
2017-02-01, 08:52
Medlem
KortStubins avatar
Flera trådar inom samma ämne sammanfogade. Länkar till startinläggen från de infogade trådarna:

(FB) Varför tror man på gud?

/Moderator
Citera
2017-02-01, 12:11
Medlem
Citat:
Där tror jag annorlunda. Det finns läror som är bibliska som följer Bibeln. Min tolkning av Bibeln är bättre då den är biblisk. Allt som stämmer överens med bibeln= Biblisk. Det som står i bibeln= Bibliskt. Det som står utanför Bibeln, som egna påhittade läror där man går emot bibeln, som att det inte finns ett evigt helvete eller en evig himmel FAST det står i Bibeln tydligt att det finns, eller att Jesus skulle behöva en ställföreträdare vilket det inte står i Bibeln alls om, det är lika med obibliskt.
Inte svårare än så.
Det var därför jag skrev "helt bibliska", då ingen kunnat bevisat "Det var så här Gud menade med bibeln".
Citera
2017-02-19, 16:58
Medlem
ovemolss avatar
Det enklaste och självklara svaret är väl att man på något sätt vill söka fred med likasinnade och få någon slags växande gemenskap med hopp för framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in