2015-02-18, 19:22
Medlem
KristenTjej27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du ger alltså någon äran utan att ha några bevis? Hur väljer Gud/Jesus ut vilka som ska hjälpas och inte hjälpas? Och varför hjälps bara en bråkdel av alla människor?

Det räckte som "bevis" för mig eftersom det bara är Gud som kan veta vad jag eller andra kristna tänker. Vet inte svaret på fråga två. Jag tror det är mer än en bråkdel, bara att många svenska journalister är för upptagna med att jaga efter nästa kända homosexuell samt kungafamiljen för att vilja höra om Gud o hans under, speciellt i Sverige där Gud ses som påhitt och kristna blir galen stämplade. Det finns hur många vittnesmål som helst att finna på nätet, bland annat på youtube. Det visar att det är mer än en bråkdel vi t alar om. De är mer intresserade av Guds under i andra länder verkar det som i alla fall så ser det ut just nu.
Sen måste man ta hänsyn till varje individ, vissa individer kanske inte blir bättre från sina sjukdomar trots förbön eftersom de fortfarande lever i synd eller bär på bitterhet mot någon annan t ex som kan blockera helande för man måste förlåta andra för att själv bli förlåten det sa Jesus.
Jag vet inte vad orsaken är till att vissa blir helande och andra inte, det kanske jag inte vet förrän i evigheten men det är flera olika faktorer som spelar roll det har jag lärt mig då jag läst böcker om andlig krigföring, som t e x Derek Princes, Larry Leas, Graham Powells och Linda Berglings böcker.

http://www.adlibris.com/se/sok?q=Derek+Prince den första har jag.
Citera
2015-02-18, 19:22
Medlem
KristenTjej27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är ju konstigt då att de som får förbön inför en operation och efter denna får mer komplikationer än de som inte får det...

Inte "riktigt troende" som bett för den sjuke då eller?
Den sjuke hade syndat så Gud hörsammade inte bönen?

Källor på det tack!
Citera
2015-02-18, 19:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristenTjej27
Det räckte som "bevis" för mig eftersom det bara är Gud som kan veta vad jag eller andra kristna tänker.

Du har tydligen en privat definition av vad "bevis" är.
Citera
2015-02-18, 19:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Källor på det tack!
Var så god.
http://news.harvard.edu/gazette/2006/04.06/05-prayer.html
Citera
2015-02-18, 19:46
Medlem
KoshtiGirs avatar
Man kan inte tro på om Gud finns eller inte, inget vet... Det finns inga bevis som säger att Gud finns eller att Gud inte finns. Därför är jag 50/50...
Citera
2015-02-18, 19:47
Medlem
KristenTjej27s avatar
Jag har kollat upp några av de kyrkorna som de nämnde i en annan artikel som handlade om samma sak, hjärtpatienter från samma år. Och så har jag kikat på vad de har för trosföreställningar.
Några av dom var katolska, katolska läror är inte helt bibliska, t ex att odöpta barn hamnar i helvetet, nåden inte räcker för att människor ska bli frälsta och är inte så säker på att de använder nådegåvor så mycket där heller, hittills har jag inte hört om någon katolsk kyrka där folk talat i tungor, använt profetians gåva etc som de gör i evangelikala kristna sammanhang, har själv besökt en katolsk kyrka under påsk tid och det var väldigt mycket upp och ner hoppande, sittande och knäböjningar flera gånger, samt en präst kanske som talade och alla andra lyssnade och löd då han sa låt oss böja knä efter att ha sagt vad vi skulle alla be för. Ingen fick ens inviten att komma fram för förbön.

Den som inte var katolsk hade en lite diffus och obiblisk lära också, som påminde lite mer om New Age än Bibeln. De tror inte på evig himmel då himlen är ett sinnestillstånd t ex vilket är helt obibliskt.

Är det då konstigt att böneresultaten inte blir densamma som en levande församling som är fylld med helige andes kraft och där nådegåvor används flitigt?

Min pappa har fått mycket förbön då han har varit ansikte mot ansikte med döden flera gånger, har diabetes och har haft hjärnblödningar och hjärtflimmer. Och bön har hjälpt!
Detsamma med min farmor som var utan syre väldigt lång tid och var nästan hjärndöd, när pappa och farfar smorde henne med olja och bad för henne så återvände hon helt plötsligt till sitt medvetande från att ha varit helt borta, och frågade: vad gör jag här?

Jag säger inte att Gud inte kan använda katolikers böner, säkert gör han det i de fallen då katolikerna ser på Jesus som enda vägen sanningen och livet och källa till helande, och inte tar med en massa helgon som Sankt Paul, Sankte Petrus eller genom Jesus moder Maria.
Men i jo med att katolska kyrkan har en hel de icke bibliska läror med sig i bagaget så vet man ju aldrig. Jesus behöver ingen ställföreträdare som påven och ingen påve kan ha samma auktoritet som Jesus att förlåta synder. Och vi behöver ingen som översätter våra böner till Gud och det behöver inte heller ske genom Maria, dessa läror är obibliska.
Citera
2015-02-18, 19:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoshtiGir
Man kan inte tro på om Gud finns eller inte, inget vet...

TRO i ordets egentliga betydelse förutsättar inget "vetande" (som i fakta-vetande).
Citera
2015-02-18, 19:51
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Man kan inte tro på om Gud finns eller inte, inget vet... Det finns inga bevis som säger att Gud finns eller att Gud inte finns. Därför är jag 50/50...
Går du omkring med en halv hockeyhjälm på dig, för du inte kan veta om en meteorit skall slå ner i huvudet på dig eller inte så det är 50/50 det med?

Citera
2015-02-18, 19:51
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
TRO i ordets egentliga betydelse förutsättar inget "vetande" (som i fakta-vetande).

Isåfall kan man tro på vad som helst.
Citera
2015-02-18, 19:52
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Går du omkring med en halv hockeyhjälm på dig, för du inte kan veta om en meteorit skall slå ner i huvudet på dig eller inte så det är 50/50 det med?

Vi vet om en meteorit skall slå ner i jorden...
Citera
2015-02-18, 19:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
[Trams]

Så vart det då en löjligt banal "no true scotsman" tillslut av allt ändå...
Vad uppseendeväckande...
Inte.
Citera
2015-02-18, 19:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Isåfall kan man tro på vad som helst.

Ja, det är liksom det som är vitsen med "TRO".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in