2007-02-10, 10:08
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Vill lagg in nagot har som jag laste och som nagon annan forfattat, men passar val till amnet 'varfor tror man pa Gud'. Som en 'forklaring' av 'fenomenet'.

''Man kan inte fly fran sina tankar sa lange man har en kropp. Det ingar i paketet. Men man kan forsta vad vad tanken ar. Det ar ett redskap. Det dras till fysiskt sensation och skapar utifran det sin varld. Eftersom det inte kan se den andliga sfaren, sa bryr den sig inte om det.

Kallt, kanslolost, men en ypperlig kalkulerings apparat.

Hjartat ar den del som ar narmast till Gud. Det vet allt, men har valdigt lite att saga till om i den varld som tanken skapar. Tanken konsulterar endast hjartat nar det sjalv inte har svar eller hjartat fangar tanken nar den ar stillsam, det kikar in genom dorren till denna varld. Det ar nyckeln. For hjartat har direkt kontakt till det uppvaknande medvetnandet utan att tanken lagger sig i dess filter eller dess regler.

Nar val tanken ser sin makt over hjartat, sa kommer den att boja kna infor det och bli odmjukt. En sadan person har ett gudsmedvetande. ’’Behallaren’’ ar densamma men innehallet ar annorlunda. Polariteten hos en sadan person ar annorlunda. Varlden forlorar sin forna attraktion.

Men inuti den personen haller en sol pa att borja ga upp infor en helt ny varld. Och medan den stiger hogre och hogre upp visar den upp allt det som tidigare var holjt i dunkel. Den andliga solen uppenbarar en klarsynt iakttagelseformaga som tanken endast kan dromma om. ''
Ärligt talat förstår jag inte vad den här texten vill förmedla. Försöker men hela resonemanget är ju helt obegripligt. Tycker mig ana den vanliga religiösa kritiken mot förnuftet men inte säker. Skulle du kunna sammanfatta hur du tolkar den?
Citera
2007-02-10, 10:15
Medlem
Bismillah

NumeroUno

Citat:
Man kan få fram vad man vill ur religiösa texter. Med tanke på att den muslimska världen inte bidragit med några vetenskapliga framsteg sedan 1200-talet säger väl allt om Koranens vetenskapliga värde.
Ja texterna ar talande som jag ser det. Nu ar Koranen inte en vetenskapsbok, da tror jag du missforstatt det hela en aning. Utan det ar en vagledning for mig som muslim i mitt dagliga liv.

Citat:
Nej för det finns ingen Gud i koranens bemärkelse. Möjligtvis kan vetenskapen komma fram till varför vuxna människor tror på fantasier.
Du menar att det inte finns En Gud som skapat universum? Ja i sa fall gar vara asikter starkt isar.

Jag tycker det vore mycket intressant att fa ta del av vetenskapens kunskap om Skaparen, men hitintills ar det valdigt tyst runt detta amne...

Citat:
Han har inte fört något resonemang alls. Och som muslim blir det ganska löjligt när du talar om att ha ett öppet sinne. Underkasta dig din fantasiguds vilja du och ifrågasätt inget.
Terrieterrie har inte stuckit under stol med att hon ar hon, i sa fall ar det du som last slarvigt eller inte last alls. Det vet du bast sjalv.

Vi kanske har olika definitioner pa oppet sinne? Jag tanker inte pa varldens fornojelser nar jag sager det utan talar om andlig oppenhet.
Citera
2007-02-10, 10:41
Medlem
Dags avatar
Citat:
Sant, hur vart medvetande fungerar ar val lite av en olost gata.
Har du fått en sten i skallen?
Citera
2007-02-10, 11:10
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Har du fått en sten i skallen?
Dag jag blir ledsen nar jag laser dina inlagg, for jag tror att du i grund och botten ar en snall och rar manniska. Synd att du kanner att du maste angripa mig personligen. Det har hant ganska manga ganger nu. Det kanns trist och onodigt. Om du vill saga hur mycket du foraktar mig, sa skulle jag foredra att du gor det via PM. For att latta pa din borda. Jag har haft en full PM box, men ska ta bort lite inlagg sa du far plats for ditt.
Citera
2007-02-10, 11:30
Medlem
Dags avatar
Citat:
Dag jag blir ledsen nar jag laser dina inlagg, for jag tror att du i grund och botten ar en snall och rar manniska. Synd att du kanner att du maste angripa mig personligen. Det har hant ganska manga ganger nu. Det kanns trist och onodigt. Om du vill saga hur mycket du foraktar mig, sa skulle jag foredra att du gor det via PM. For att latta pa din borda. Jag har haft en full PM box, men ska ta bort lite inlagg sa du far plats for ditt.
Det är inte dig personligen jag hatar utan de islamiska lögner som du för fram. Och varför du inte kan sålla bort dem får mig att undra om du har något personligt fel eller om det är bara det att du är blind för Jesu kärlek.

Det är också konstigt att du blir ledsen när en sten träffar just din skalle. Har du aldrig funderat över alla de stenar ni muslimer kastar på dem ni grävt ner till midjan i marken?
Citera
2007-02-10, 11:45
Medlem
Bismillah

Citat:
Det är inte dig personligen jag hatar utan de islamiska lögner som du för fram. Och varför du inte kan sålla bort dem får mig att undra om du har något personligt fel eller om det är bara det att du är blind för Jesu kärlek.

Det är också konstigt att du blir ledsen när en sten träffar just din skalle. Har du aldrig funderat över alla de stenar ni muslimer kastar på dem ni grävt ner till midjan i marken?
Jag har gjort platsi PM boxen. Du kan skriva dar istallet om du vill. Slipper vi bli for mycket OT har i traden.

Dag, Islams laror ar inte sanningen for dig, det ar inget konstigt med det. Som tex Kristendomens laror inte ar sanningen for mig.

Det betyder inte att jag kallar dess laror for logner, utan bara att det inte ar min sanning. OM du funderar lite over Jesu' fvoh upptradande och om det ar nagot att ta efter, sa tycker du inte det ar ett battre satt att bemota andra, genom att arligt saga 'din sanning ar min och tvartom' UTAN att behova kasta ur sig de ilskan kanslor man ev bar pa? Du verkar bara pa en del och det ar bara du som kan ta itu med dom. Jag kanner mig i ett mycket fordelaktigare lage, da jag inte har dessa hatkanslor gentemot andra. Spelar ingen roll vem det ar. Den odmjukhet jag kanner for allt skapat, kan inte bringa mig till att hata andra. Det ar en motsagelse for mig. Och det innebar ocksa for mig att inte kallt och kyligt fornedra andra. Visst saga till nar det gar for langt och visa sitt missnoje, men det bor inte goras i uppenbart sarande syfte. Det ar att ga over gransen. Tycker jag.

Dag, jag ar en manniska precis som du och aven jag kan bli glad och ledsen. Jag blir ledsen nar manniskor valjer att se bort fran det pabjudna. Fran det som skapar harmoni i tillvaron. Det ar dar vi ar, har varit och alltid kommer att vara, tills slutet narmar sig. Manniskan ar obstinat och egensinnig.
Citera
2007-02-10, 12:04
Medlem
Dags avatar
Citat:
Jag blir ledsen nar manniskor valjer att se bort fran det pabjudna. Fran det som skapar harmoni i tillvaron. Det ar dar vi ar, har varit och alltid kommer att vara, tills slutet narmar sig.
Skapar stening av människor harmoni?

Och det "påbjudna"? Vad är det i steningen av sin nästa som är påbjudet av din harmoni?

Citat:
Manniskan ar obstinat och egensinnig.
Ja, det ska du veta! För kommer det islamister och påbjuder stenig av en stackars våldtagen kvinna, då är jag sannerligen obstinat och egensinnig! Var så säker!

Jag hatar orättfärdigheten - och det mår jag gott av. Var det någe mer du undrade över?

Min Gud och min tro är väsenskild från en muslims hemskheter. Och min uppgift, enligt samma Gud, är att slå ner på all orättfärdighet i vilka religiösa kläder den än förkläder sig. Och det är ju klart att du blir ledsen och fryser när jag river av dig dina paltor. Nåja, redan det att du upplever alienationen är ju ett gott tecken.
Citera
2007-02-10, 12:26
Medlem
Bismillah

Dag

Citat:
Det borde avskracka. Och moral skapar harmoni enligt mig.

Citat:
Ja, det ska du veta! För kommer det islamister och påbjuder stenig av en stackars våldtagen kvinna, då är jag sannerligen obstinat och egensinnig! Var så säker!
Da ar vi tva. Eftersom en valdtagen kvinna inte ar en brottsling utan ett offer. Enligt Islam. Garningsmannen stenas daremot vid sitt erkannande av brottet.

Citat:
Jag hatar orättfärdigheten - och det mår jag gott av. Var det någe mer du undrade över?
Da ar vi tva. Nar orattvisa domar falls, maste de bekampas.

Citat:
Min Gud och min tro är väsenskild från en muslims hemskheter. Och min uppgift, enligt samma Gud, är att slå ner på all orättfärdighet i vilka religiösa kläder den än förkläder sig. Och det är ju klart att du blir ledsen och fryser när jag river av dig dina paltor. Nåja, redan det att du upplever alienationen är ju ett gott tecken.
Eftersom jag ar monoteist sa tror jag att det finns bara En Gud. Hur Han uppfattas ma daremot skilja mellan framforallt kristen lara och mellan judisk och islamisk lara. Och andra som inte har monoteistisk tro uppfattar det pa annat satt.
Nej jag blir ledsen nar du gar till angrepp pa min person, men vet inte om du inser skillnaden.
Citera
2007-02-10, 12:29
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag, nutid
...
Ni representerar, genom era inlägg, typiska representanter för olika religiösa riktningar som inte går ihop. Även om jag, som bekant föredrar det förhärskande kärleksbudet i Kristendomen framför Islams inegritetskränkande påbud och våldsinslag gentemot oliktänkande (otrogna) för att inte tala om sharia-lagens vansinnigheter, inses lätt vilka svårigheter till konsensus som finns.

Det hade varit intressant att höra era synpunkter kring något som låg lite utanför men ändå är mycket centralt för oss som lever nu, nämligen evolutionen. Du nutid påstår ju dig inte se något motsatsförhållande mellan Islam och evolutionen.

Som jag förutskickade skulle ingen religiöst troende gå in på den - det visar något av svårigheterna hos troende att diskutera andras trosuppfattning. Evolutionen representerar ju också en trosuppfattning.

Ni två - renodlat olika i er religiösa uppfattning - kika gärna in på:

http://www.flashback.org/showpost.php?p=6283227&postcount=1

och ge er syn på innehållet i den tråden. Då kanske ni ett slag kan komma ifrån de vanliga bindningarna, som omöjliggör renodlad debatt.
Citera
2007-02-10, 14:06
Medlem
Dags avatar
Jag skrev:
Citat:

Varpå du nutid svarar:
Citat:
Det borde avskracka. Och moral skapar harmoni enligt mig.
Men varför inte använda en atombomb direkt? Då blir det ju slut på alla som inte tycker som du.

Ja, och sen är ju harmonin total. D.v.s. tystnaden blir total.

Av frukten skall man känna trädet....
Citera
2007-02-10, 14:10
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Jag skrev:

Varpå du nutid svarar:

Men varför inte använda en atombomb direkt? Då blir det ju slut på alla som inte tycker som du.

Ja, och sen är ju harmonin total. D.v.s. tystnaden blir total.

Av frukten skall man känna trädet....

Bibeln tillåter också mord och stening. Att ha slavar etc men den biten verkar dom kristna glömma bort. Andra moseboken finns alla tokigheter
Citera
2007-02-10, 14:14
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Bibeln tillåter också mord och stening. Att ha slavar etc men den biten verkar dom kristna glömma bort. Andra moseboken finns alla tokigheter
Tillåtet för israeliter under en särskild tidsepok för tusentals år sedan, ja. Inte nu, och inte för kristna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in