2021-02-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Aldrig använt soja och vitlök till tjälknöl, men det kanske funkar.
Jag gör det 10-12 ggr per år och alltid klassiskt med lagerblad, kryddpeppar och vitpeppar i saltlagen.
Prova! Det blir riktigt bra. Lagerblad har jag också i men det glömde jag att skriva med.
Citera
2021-02-06, 23:17
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Faktiskt.
Tjälknölen som recept fyller 40 nästa år.
Bara 40? Den rätten känns som något min numera avlidne morfar åt som ung. Vi pratar 20-tal då. Tidigt nittonhundratal. Han bodde i ett timrat härbre med jordgolv när han var barn. Tänk så fint vi har fått det, Och bra mat äter vi.
Citera
2021-02-06, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Bara 40? Den rätten känns som något min numera avlidne morfar åt som ung. Vi pratar 20-tal då. Tidigt nittonhundratal. Han bodde i ett timrat härbre med jordgolv när han var barn. Tänk så fint vi har fått det, Och bra mat äter vi.

Nej den är rätt ny, uppfanns i början av 80-talet.
Citera
2021-02-07, 05:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642

Som redan skrivits ett par poster upp i tråden.
Men bra jobbat ändå.
Citera
2021-02-07, 06:21
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642

Citat:
Som redan skrivits ett par poster upp i tråden.
Men bra jobbat ändå.
I'll be damned. En lär sig något nytt var dag.

Men, nog borde väl ändå lågtempat kött ha existerat tidigare? Även om det inte kallades tjälknöl då.

PS Saknar LadyTiera. TS då.
Senast redigerad av Softis... 2021-02-07 kl. 06:45.
Citera
2021-02-09, 20:22
Medlem
Bertil85s avatar
Har en 800g biffstek hemma och undrar om man kan göra en tjälknöl på den ?
Citera
2021-02-10, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Har en 800g biffstek hemma och undrar om man kan göra en tjälknöl på den ?
Misstänker att den eventuellt skulle kunna bli lite seg, men jag har bara gjort tjälknöl på älg och hästfransyska. Du får testa, det är ju så man lär sig!
Citera
2021-02-13, 22:08
Medlem
"Tjälknöl" kommer sig av att man sätter in köttet fruset i ugnen. Jag jagar och därför är älgkött något vi ofta äter. Barnen är alltså väldigt bortskämda med kött.

Senaste 25 åren har jag gjort enligt följande:

En bit älgkött - sort spelar mindre roll men fransyska, innanlår eller annan köttbit i hyfsat symmetrisk form funkar. Innanlår på kalv blir däremot lite väl mört, nästan bredbart...

Ugnen på 70 grader, Jag sätter in den frysta köttbiten typ 22 på kvällen och kokar lagen samtidigt innan jag lägger mig. Kastrull med lag ut och kyls på balkong etc.

Lag: 2 liter vatten, en rejäl näve salt, några vitlöksklyftor och malen svartpeppar. Man kan ha i några enbär om man är stockholmare och vill uppleva "viltsmaken" Skämt åsido, det är rätt gott med enbär. Men jag tycker att älgköttet skall komma fram ordentligt så timjan osv är big NO NO i min tjälknöl.

Sedan ut med köttet vid 8-snåret, temperatur vetefan, köttet rosa. I med köttbiten i den kalla lagen och så får den dra över dagen, åtminstone 4-5 timmar.

Skärs upp i tunna skivor tvärs fibrerna och till detta äter man med fördel ugnsstekt potatis och portvinssås.

Nu är 70 grader inte 70 grader i alla ugnar. Man måste lära sig hur den egna ugnen är. Stor köttbit behöver lite längre tid än liten köttbit osv. Men gott blir det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in