"Tjälknöl" kommer sig av att man sätter in köttet fruset i ugnen. Jag jagar och därför är älgkött något vi ofta äter. Barnen är alltså väldigt bortskämda med kött.
Senaste 25 åren har jag gjort enligt följande:
En bit älgkött - sort spelar mindre roll men fransyska, innanlår eller annan köttbit i hyfsat symmetrisk form funkar. Innanlår på kalv blir däremot lite väl mört, nästan bredbart...
Ugnen på 70 grader, Jag sätter in den frysta köttbiten typ 22 på kvällen och kokar lagen samtidigt innan jag lägger mig. Kastrull med lag ut och kyls på balkong etc.
Lag: 2 liter vatten, en rejäl näve salt, några vitlöksklyftor och malen svartpeppar. Man kan ha i några enbär om man är stockholmare och vill uppleva "viltsmaken"

Skämt åsido, det är rätt gott med enbär. Men jag tycker att älgköttet skall komma fram ordentligt så timjan osv är big NO NO i min tjälknöl.
Sedan ut med köttet vid 8-snåret, temperatur vetefan, köttet rosa. I med köttbiten i den kalla lagen och så får den dra över dagen, åtminstone 4-5 timmar.
Skärs upp i tunna skivor tvärs fibrerna och till detta äter man med fördel ugnsstekt potatis och portvinssås.
Nu är 70 grader inte 70 grader i alla ugnar. Man måste lära sig hur den egna ugnen är. Stor köttbit behöver lite längre tid än liten köttbit osv. Men gott blir det!