2020-11-13, 19:00
Medlem
Lost.Villains avatar
Sök fram några recept /videos och skaffa dig en samlad uppfattning om vad som är bra.
Citera
2020-11-13, 19:00
Medlem
Tarrous avatar
Lägg mer tid på förberedelser - låt ligga i plastpåse i kylen 2-3 dygn i salt/kryddblandning, betydligt kortare tid än 12 timmar ugnen, smör runt om innan du skickar in formen i värmen.

Lycka till!
Citera
2020-11-13, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Lägg mer tid på förberedelser - låt ligga i plastpåse i kylen 2-3 dygn i salt/kryddblandning, betydligt kortare tid än 12 timmar ugnen, smör runt om innan du skickar in formen i värmen.

Lycka till!

Låter inte som tjälknöl.
Tjälknöl tar runt 10-12 timmar i ugn och läggs i saltlag EFTER tillagningen i ugnen.
Citera
2020-11-13, 19:08
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Tjälknöl tar runt 10-12 timmar i ugn och läggs i saltlag EFTER tillagningen i ugnen.

Du har helt rätt - tänkte på rådjurslår. My bad!
Citera
2020-11-13, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nästan i vart fall. Jag räknar med 12 h i ugnen samt 5 h i saltlake. Nog ska den hinna bli klar, tror jag.

Nja ju längre desto bättre! Jag använder öl i ugnen istället för vatten fast det behövs ju inte! Dra ner temperaturen och ge den några timmar extra 24 kanske var lite överdrivet men runt 20 tror jag nog det blev...brukade när jag var kock lägga in den ugnen runt 11.00 dagen innan och då hade jag ändå kryddat den över natten...sen var den klar runt 09.00 på serveringsdagen...!
Citera
2020-11-13, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Nja ju längre desto bättre! Jag använder öl i ugnen istället för vatten fast det behövs ju inte! Dra ner temperaturen och ge den några timmar extra 24 kanske var lite överdrivet men runt 20 tror jag nog det blev...brukade när jag var kock lägga in den ugnen runt 11.00 dagen innan och då hade jag ändå kryddat den över natten...sen var den klar runt 09.00 på serveringsdagen...!

Då är jag lite sent ute. I.o.f.s kan jag ju ha den i ugnen fram till säg 12 i morgon men jag kollar temperaturen på köttet i morgonbitti. Vill inte ha den rödrosa.

Jag kör med ICAreceptet:

https://www.ica.se/recept/tjalknol-713109/

Lagen är jag nu färdig med. Får stå över natten.
Citera
2020-11-13, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag ligger alltid minst tio år efter när det gäller maträtter. Har varken ätit eller än mindre tillagat tjälknöl tidigare.

Tio år efter när det gäller tjärknöle är en hyfsad underdrift *L*. Iofs skrev du minst så det accepteras

Men var glad för att du har något att se fram emot.
Citera
2020-11-13, 20:49
Medlem
walklikeacats avatar
Det är fördjävla gott tillsammans med vitlöksdoftande potatisgratäng! Får lust att ta fram en stek ur frysen. Vikten anger tiden i ugnen, brukar själv ta ut den när kötttermometern visar ca 68-70 grader. Rosa på väg mot genomstekt. I saltlagen ligger den 4-5 timmar i kylskåpet
Citera
2020-11-13, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EmptyPengPung
Tio år efter när det gäller tjärknöle är en hyfsad underdrift *L*. Iofs skrev du minst så det accepteras

Men var glad för att du har något att se fram emot.

Faktiskt.
Tjälknölen som recept fyller 40 nästa år.
Citera
2020-11-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Faktiskt.
Tjälknölen som recept fyller 40 nästa år.

Jo, så är det säkerligen. Nu börjar jag ur minnet framkalla något om Ångermanland och ett misstag som karl'n i huset gjorde i samband med att frun var bortrest.
Citera
2021-02-06, 21:29
Medlem
Jag har gjort Tjälknöl ett gäng gånger med gott resultat och anpassat mitt recept en aning varje gång. Nu håller jag förvisso inte koll på vilka mängder jag använder mig utav när det kommer till kryddningen, jag smakar och luktar mig mest bara fram tills det blir gott.

Ca 1kg fryst älgfransyska åker in i ugnen på 75 grader och får då ligga där i ungefär 8 timmar, vilket (med min ugn) leder till en innertemperatur på ca 65-68 grader.

Sen kokar jag upp en saltlag bestående av vatten, salt, kikkoman-soja(den gröna med mindre salt), vitlök och färsk timjan. Knölen åker ner i saltlagen(som vid det här laget är kall) och får stå i kylen i ytterligare 7 timmar, sen ställer jag allting på plattan och försöker hålla lagen vid runt 50 grader i en timme och under tiden fixar jag en potatisgratäng med västerbottenost och en kantarellsås.
Citera
2021-02-06, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Jag har gjort Tjälknöl ett gäng gånger med gott resultat och anpassat mitt recept en aning varje gång. Nu håller jag förvisso inte koll på vilka mängder jag använder mig utav när det kommer till kryddningen, jag smakar och luktar mig mest bara fram tills det blir gott.

Ca 1kg fryst älgfransyska åker in i ugnen på 75 grader och får då ligga där i ungefär 8 timmar, vilket (med min ugn) leder till en innertemperatur på ca 65-68 grader.

Sen kokar jag upp en saltlag bestående av vatten, salt, kikkoman-soja(den gröna med mindre salt), vitlök och färsk timjan. Knölen åker ner i saltlagen(som vid det här laget är kall) och får stå i kylen i ytterligare 7 timmar, sen ställer jag allting på plattan och försöker hålla lagen vid runt 50 grader i en timme och under tiden fixar jag en potatisgratäng med västerbottenost och en kantarellsås.

Aldrig använt soja och vitlök till tjälknöl, men det kanske funkar.
Jag gör det 10-12 ggr per år och alltid klassiskt med lagerblad, kryddpeppar och vitpeppar i saltlagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in