2007-02-05, 13:37
Medlem
LadyTieras avatar
Har nyss lagt in min allra första tjälknöl i lag, tänkte dela med mig av receptet och hur det blir, vad kryddar ni er lag med?

1.3 kilo fransyska (fryst) åkte in i ugnen inatt klockan 00+ på 75-80c tog ut den för en timme sedan när innertemperaturen nått 65+ (jag vill ha den mycket mycket rosa)

5dl vatten, ½ dl salt, lite socker, en färsk vitlök delad i klyftor+lite timjan i lagen där den nu ligger och ska ligga till klockan 17.

Hade jag haft älgstek hade jag använt det, men fransyskan var tokbillig på willys så jag köpte 2 stora och blir det bra gör jag likadant med den andra eller använder den till porterstek.

Så tips och anekdoter från era tjälknölsäventyr?
Citera
2007-02-05, 13:40
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Låter gott, när kan jag komma över?

Vad tänker du ha för tillbehör? Ska bli spännande att höra hur det smakar när det inte är gjort på älg.
Citera
2007-02-05, 13:46
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Låter gott, när kan jag komma över?
blir den bar så lovar jag att laga tjälknöl till dig någongång
Citat:
Vad tänker du ha för tillbehör? Ska bli spännande att höra hur det smakar när det inte är gjort på älg.
Tänkte äta den som den är, ev som pålägg eller ha min hemmagjorda potatisallad till

Kokt potatis i bitar, fortf varm, hälla på citronsaft, blanda ner lätt creamfraiche, salt, peppar, ha i finstrimlad purjolök eller gräslök.
Citera
2007-02-05, 13:51
Medlem
Chrille Ps avatar
Tjälknul är sketagött men det SKA göras på älg....

Men det ska bli spännande att höra hur det blev på fransyska.
Citera
2007-02-05, 13:54
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrille P
Tjälknul är sketagött men det SKA göras på älg....
Tyvvär var det ont om älg på willys
Citera
2007-02-05, 16:50
Medlem
Jag gjorde en variant med fläskstek istället för att använda vilt eller nöt. Där jag i lagen hade i timjan och lite äppeljuice. Blev ett kalasgott smörgåspålägg!
Citera
2007-02-05, 17:23
Medlem
Chrille Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Tyvvär var det ont om älg på willys

Snacka med Ove i charken, han brukar ha en eller två stående på lagret.

Men du får döda, ta ur den själv och stycka den själv, Ove är så fasligt rädd för blod nämligen...
Citera
2007-02-05, 19:22
Medlem
angelos avatar
Hur smakade det?
Citera
2007-02-05, 19:40
Medlem
K-bobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelo
Hur smakade det?

Öh, nu är jag lite efterbliven på matlagning men är inte tjälknöl något som ska stå i svag värme i en evighet (typ 24h?)?

Edit: Tillräckligt efterbliven för att inte läsa första inlägget;
Smakade det gått?
Citera
2007-02-05, 19:55
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
5dl vatten, ½ dl salt, lite socker, en färsk vitlök delad i klyftor+lite timjan i lagen där den nu ligger och ska ligga till klockan 17.

Nu är jag jävligt nyfiken här!

Man slänger alltså in köttet i ugnen fryst, låter det ligga inne på svag värme tills kossorna kommer hem och SEN ska det marineras?

Vad är tanken med att marinera färdigt kött, är det bara för smak? Och så länge också!

Men som sagt... Grymt sugen att testa nu. Jag gissar att man ska få ett särdeles gott och mört kött i slutänden?
Citera
2007-02-05, 21:25
Medlem
hajkuus avatar
Jag brukar göra tjälknöl 5-6 ggr/år och huvudsakligen på älg. Använder ca:7 l vatten, 1dl salt, 1/2 dl socker, 4-5 vitlöksklyftor och mycket torkad timjan. Jag använder oftast rostbiff eller innanlår från älg och kör på 70 grader i ugnen och låter den ligga 6-8 timmar i lagen. Det är viktigt att man låter lagen koka ihop ordentligt, ca: 5-10 min. OBS! Lagen skall vara kall och 62 grader på köttet är perfekt (bra stek termometer behövs)
Serveras sen kall med potatisgratäng och skär sedan köttet i väldigt tunna skivor med portvins gelé och egenhändigt gjord viltsky. Vill man svulla mer så kan man göra en gräddsås. Sen är inlagd gurka grymt gott till.
Det är mina barns favoriträtt och något dom vill ha på sina födelsedagar (eller pizza )
Lycka till
Citera
2007-02-05, 21:40
Medlem
Mysonoxens avatar
Se bara upp så den inte blir för torr, en god väninna till undertecknad lagade en tjälknöl och det var som att tugga på en bit bark, det krävdes nästan en öl per tugga att få ner den...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in