2009-04-08, 07:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KchefenL
http://www.alltommat.se/recept?recipeid=7059
det får bli den här istället. det får bli tjälknöl annan gång med pålitlig ugn.

lite nojjigt att somna ifrån gasugn.
Starta på morgonen då, en dag du är hemma.
Citera
2010-03-11, 17:50
Medlem
Aakes avatar
Det går alldeles utmärkt att göra tjälknöl på frysta fläskstekar också.

Det skall vara massor av salt, soja, svartpeppar och vitlök i marinaden sedan.

Man kokar upp en lagom kastrull med vatten i med en deciliter salt och soja samt övriga ingredienser och låter svalna över natten samtidigt när man kör den frysta fläsksteken i ugnen. Man får ha koll på slutet och kanske höja temperaturen till 125-150 och plocka ut steken när innertemperaturen är runt 80 gr. Sedan i med stek och marinad i en påse och in i kylskåpet några timmar.

Detta kött skivas sedan upp fint och är så mört och gott så att man kan äta det som snask.

Någon sky från knölen blir det inte vid denna tillagningsmetod så man får servera den med potsallad, varm potgratäng eller liknande.
Citera
2010-03-11, 18:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Det går alldeles utmärkt att göra tjälknöl på frysta fläskstekar också.

Det skall vara massor av salt, soja, svartpeppar och vitlök i marinaden sedan.

Man kokar upp en lagom kastrull med vatten i med en deciliter salt och soja samt övriga ingredienser och låter svalna över natten samtidigt när man kör den frysta fläsksteken i ugnen. Man får ha koll på slutet och kanske höja temperaturen till 125-150 och plocka ut steken när innertemperaturen är runt 80 gr. Sedan i med stek och marinad i en påse och in i kylskåpet några timmar.

Detta kött skivas sedan upp fint och är så mört och gott så att man kan äta det som snask.

Någon sky från knölen blir det inte vid denna tillagningsmetod så man får servera den med potsallad, varm potgratäng eller liknande.
Inte alls ovanligt att man gör en separat sås till älg/nöt-tjälknöl också.
Citera
2010-03-11, 18:38
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Inte alls ovanligt att man gör en separat sås till älg/nöt-tjälknöl också.

Känns lite ugly att ha en varm sås till kallskuret? Eller har du tips på en sås som passar?
Citera
2010-03-11, 21:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Känns lite ugly att ha en varm sås till kallskuret? Eller har du tips på en sås som passar?
sry, tänkte inte på kallskuret som så.
Utan som middag alá potatis/ris.

Som kallskuret så gör man inte sås som jag tänkte på det.
Citera
2010-07-23, 16:08
Medlem
Tjälknöl, vad ska man köpa för kött?

vad ska man köpa för kött för att kunna göra det? vad heter det i affären när man går och kollar i köttdisken? vad jag har förstått kan man använda både nöt och älg-kött till att göra en kärlknöl. Och sen att de heter lite olika affären. Blir helt förvirrad så vet inte vad för köttbit man kan köpa.
Citera
2010-07-23, 16:17
Medlem
Kruzs avatar
Det jag vet som kälknöl brukar göras på är älgkött.
Annars funkar ex innanlår, rostbiff eller fransyska om det är det du är osäker på vad för typ av kött som skall användas.
Citera
2010-07-23, 16:17
Medlem
vad jag förstår så är det bara en bit fryst stek, vilt eller nöt, Kan ta rostbiff, fransyska med.
Citera
2010-07-23, 16:19
Medlem
en kopp kaffes avatar
Älgkött blir godast, men oxkött funkar bra. Nötkött skulle jag inte rekommendera, jag har åtminstone inte fått lika bra resultat med det.
Citera
2010-07-23, 16:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Det jag vet som kälknöl brukar göras på är älgkött.
Annars funkar ex innanlår, rostbiff eller fransyska om det är det du är osäker på vad för typ av kött som skall användas.
Förutom dessa förslag så funkar det också med märgpipa, en förhållandevis underskattad styckningsdetalj. Märgpipa är billigt och smakrikt kött i samband med tjälknöl.

~Paul~
Citera
2010-07-23, 16:32
Medlem
tack! kom gärna med fler förslag. borde nog köra på älgkött om det blir godast. vad brukar köttet kosta man använder till det här?
Citera
2010-07-23, 16:34
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkis123
tack! kom gärna med fler förslag. borde nog köra på älgkött om det blir godast. vad brukar köttet kosta man använder till det här?

Räkna med runt 150kr/kg i alla fall...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in