Nu är det tjäle i knölen!
Minus 24 i innertemperatur, men det tog fan nästan ett dygn att komma ner dit.
Har valt rimlag, men glömde receptet på jobbet.
Minns dock att det var:
1 liter vatten
125 g salt (13%)
10 g socker
enbär
lagerblad
vitlöksklyftor, ett par grovhackade
svartpeppar, krossad
och en rimtid på 4-5 timmar.
10 000-kronorsfrågor:
Kan man köra med Jozo Grön - 30% natrium / 70% kalium?
Jag som är så avvand vid salt - bör jag minska sältan i lagen eller korta rimtiden?
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
69-72 grader brukar jag köra som innertemp, oftast kör jag då på runt 80-85 grader och det brukar väl ta en sisådär 7-12 timmar beroende på storlek (oftast 8-9 timmar).
Såg på någon receptsida en bild av en knöl som gått till 65 grader och det verkar vara i min smak, så det tänker jag sikta på.
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nej, alltså det finns gränser för hur lång tid man vill offra. Allra enklast hade ju varit att köra med en SousVide-maskin. I brist på en sådan så hade jag kört på ca 80-90 g tills köttet kommer upp in en inre temperatur av ca 68 g. Men detta är ju en smaksak. Vissa gillar den blodigare än så och andra avsevärt mer tillagad. Det finns inga absoluta regler.
~Paul~
Jo, jag gillar blodigare.
När du talar om att "offra tid" tänkte jag på mitt råd till folk som är skeptiska till att baka bröd:
"du behöver inte stå och titta på degen medans den jäser", men tror jag skjuter upp knölandet till helgen, så man kan passa att inte den tänkta innertempen överskrids.
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Ja det är nog lite subjektivt det där med tempen. Själv har jag ugnen på 75 grader och låter den stå över natt, sen är temperaturen mellan 65 och 68 grader.
Dessutom kryddar jag inte köttet utan ställer en plåt med salt och div. andra kryddor längst ned i ugnen. Ja, det är min variant.
Vaddå salt & kryddor på en plåt längst ned?
Ska de med hjälp av telepati eller kosmisk beaming ta sig upp i köttklumpen?
Dvs jag förstår ingenting av din sista mening.