2011-01-20, 16:23
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag har inte påstått att det är en optimal temperatur, utan konstaterat att man kan köra på dessa grader om man har bråttom.

~Paul~
Var absolut inte min mening att låta mästrande eller nedlåtande! Ville bara förtydliga så att han inte riskerade att förstöra knölen.
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat

Har läst olika recept och i vissa ska den uppkokta lagen slås över den avsvalnade knölen, men i andra är det tvärtom - kall lag över varm knöl.
Jag testar att köra på det senare.

Jo jag kör också på kall lag över varm knöl, har iofs aldrig testat att göra tvärtom men det fungerar.
Citera
2011-01-20, 17:32
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Nu är knölen i ugnen!

Ugnen stabiliserades först vid 72 grader.
Nu har knölen stått inne i 3 timmar och innertemperatur har gått som följer:

tim:min Knöl
0:00 -23
0:14 -18
0:20 -16
0:30 -13
0:40 -11
0:50 -10
1:00 -9
1:10 -7
1:20 -7
1:30 -6
1:40 -6
1:50 -6
2:00 -5
3:00 -4

Rimlagen är redan kokad och nedkyld:

1 liter vatten
125 g salt (vanlig 100% NaCl)
10 g socker
7 svartpepparkorn krossade
5 enbär krossade
2 lagerblad
2 vitlöksklyftor kluvna

Har läst olika recept och i vissa ska den uppkokta lagen slås över den avsvalnade knölen, men i andra är det tvärtom - kall lag över varm knöl.
Jag testar att köra på det senare.

Sjukt intressant detta, jag är typ uppvuxen på Tjälknöl men har aldrig haft fantasin att försöka mig på att laga det själv. Skulle vara tacksam om du orkade med några nybörjarfrågor:

1. Vilket kött körde du på?
2. Vilken form har köttet? Typ en hel fransyska? Vilken vikt hade det?
3. Hur appliceras rimlagen på knölen? Häller du bara över den? När gör du det?
4. Andra nybörjarmisstag jag bör undvika?

Tacksam för svar!
Citera
2011-01-20, 17:45
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Sjukt intressant detta, jag är typ uppvuxen på Tjälknöl men har aldrig haft fantasin att försöka mig på att laga det själv. Skulle vara tacksam om du orkade med några nybörjarfrågor:

Tacksam för svar!
Tar och svarar in h*ns ställe sålänge.

1. Min favorit är fransyska just pga pris kontra kvalité.
2. Hel klump, som köpt, bind gärna upp den om den är väldigt ojämn (eller putsa till den)
3. När knölen tas ur ugnen så lägger du den i en påse och häller över lagen, själv föredrar jag att göra det medans knölen är varm.
4. Ha inte bråttom, hellre för lite än för mycket.
Citera
2011-01-20, 18:01
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:

Tacksam för svar!
1. Vackumpackad fransyska i nätstrumpa.
2. Rugbybollformad. 1,5 kg.
3. Tänker hälla kall lag på varm knöl. Tror jag kör i plastpåse som man vänder ett par gånger.
4. Haha... detta är mitt livs första knöl.

På 6 timmar har den nu gått från -23 till 37 grader i innertemp.
Det lutar åt att man får ställa klockan ett par gånger i natt.

Måste säga att jag i övrigt aldrig stött på en mer lättlagad rätt.
Det är ju i stort sett noll arbete och man behöver inte stå och titta när den ligger i ugnen eller när den rimmas.
Kruxet är väl bara tajma, så man inte behöver springa upp mitt i natten för att ta ut den.
Om den här är 65 grader vid midnatt, så måste jag upp kl 04 för att ta den ur rimlagen.

Men allt det där får man väl kläm på med lite erfarenhet.
Citera
2011-01-20, 18:31
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
Tar och svarar in h*ns ställe sålänge.

1. Min favorit är fransyska just pga pris kontra kvalité.
2. Hel klump, som köpt, bind gärna upp den om den är väldigt ojämn (eller putsa till den)
3. När knölen tas ur ugnen så lägger du den i en påse och häller över lagen, själv föredrar jag att göra det medans knölen är varm.
4. Ha inte bråttom, hellre för lite än för mycket.

Se fetmarkerat svar ovan: Du lägger alltså knölen i en påse och "marinerar" med lag? Vad gör du sen? Är den färdig då?

Citat:
1. Vackumpackad fransyska i nätstrumpa.
2. Rugbybollformad. 1,5 kg.
3. Tänker hälla kall lag på varm knöl. Tror jag kör i plastpåse som man vänder ett par gånger.
4. Haha... detta är mitt livs första knöl.

På 6 timmar har den nu gått från -23 till 37 grader i innertemp.
Det lutar åt att man får ställa klockan ett par gånger i natt.

Måste säga att jag i övrigt aldrig stött på en mer lättlagad rätt.
Det är ju i stort sett noll arbete och man behöver inte stå och titta när den ligger i ugnen eller när den rimmas.
Kruxet är väl bara tajma, så man inte behöver springa upp mitt i natten för att ta ut den.
Om den här är 65 grader vid midnatt, så måste jag upp kl 04 för att ta den ur rimlagen.

Men allt det där får man väl kläm på med lite erfarenhet.

Samma här, se fetmarkerat svar ovan: När har du på rimlagen? Tar du ut den vid en viss temp, rimlagar och sen kör igen? Jag får inte ihop delmomenten till en helhet.
Citera
2011-01-20, 18:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
Var absolut inte min mening att låta mästrande eller nedlåtande! Ville bara förtydliga så att han inte riskerade att förstöra knölen.
Förstår. Jag tog det heller inte så hårt .

~Paul~
Citera
2011-01-20, 18:56
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Se fetmarkerat svar ovan: Du lägger alltså knölen i en påse och "marinerar" med lag? Vad gör du sen? Är den färdig då?

Samma här, se fetmarkerat svar ovan: När har du på rimlagen? Tar du ut den vid en viss temp, rimlagar och sen kör igen? Jag får inte ihop delmomenten till en helhet.
Japp, man låter den ligga i lagen x antal timmar, och vänder gärna på den med ett par timmar mellanrum (inget tvång dock). När man tycker att den legat i lagen länge nog är den klar.
Citera
2011-01-20, 19:45
Medlem
Som jag har fattat det, som en av dom där suktarna som funderar men inte kommit till skott;

1. Stick till Ica, köp en fransyska (eller annan lämplig köttbit)
2. Bonka in stektermometern i samma köttbit
3. In i frysen med klabbet, djupfrys skoningslöst
4. Tuna in ungnen på lagom temperatur, dvs småvarmt
5. Flytta köttbiten från frysen till ugnen utan att passera gå. Glöm inte att ta bort eventuell förpackning
6. Vänta
7. Koka lagen
8. Vänta mer
9. Vid lämplig innertemperatur i köttet, placera det i påse med lagen
10. Låt dra cirkus 4 timmar, vänd imellanåt

Njut
Citera
2011-01-20, 20:15
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demondave
Som jag har fattat det, som en av dom där suktarna som funderar men inte kommit till skott;

1. Stick till Ica, köp en fransyska (eller annan lämplig köttbit)
2. Bonka in stektermometern i samma köttbit
3. In i frysen med klabbet, djupfrys skoningslöst
4. Tuna in ungnen på lagom temperatur, dvs småvarmt
5. Flytta köttbiten från frysen till ugnen utan att passera gå. Glöm inte att ta bort eventuell förpackning
6. Vänta
7. Koka lagen
8. Vänta mer
9. Vid lämplig innertemperatur i köttet, placera det i påse med lagen
10. Låt dra cirkus 4 timmar, vänd imellanåt

Njut

Vafan, ska den dra i 4 timmar efter att den stått i ugnen 7-12 timmar först? Börjar tappa tron på att jag ska kunna planera denna läckerbit någon gång.

EDIT: http://www.recept.nu/1.221831/recept.../kott/tjalknol
Senast redigerad av -Orko- 2011-01-20 kl. 20:18.
Citera
2011-01-21, 15:20
Medlem
SpaceCats avatar
Perfekt!
Tjälknöl is da shit!

På 14 timmar i ugnen steg innertempen från -23 till 60 grader.
Hade siktat på 65 i sluttemp, men eftersom ugnen trimmats in på 72 grader från start och temperaturen stiger asymptotiskt mot slutet så skulle det ta för lång tid, så jag avbröt vid 60 grader, vilket visade sig vara ett lyckokast.

Tog ut den och drog av strumpan.
Lade den i en lagom kastrull och slog över den 0-gradiga rimlagen så den täckte köttet och väntade i 4 timmar innan jag slog av lagen.

Sen var det bara att skära några provskivor.
Perfekt röd-rosa från ytterkant till kärna.
Däremot kunde den gärna fått en timme till i lagen tror jag.

Och så lite för fysik- och siffernördarna:

Graf över innertemperaturen som funktion av tiden

Lägg märke till hur grafen består av 3 kurvor.
Först en för ”isklumpens” uppvärmning, som sker logaritmiskt.
Sen en konstant fas, där den 0-gradiga isen övergår till 0-gradigt vatten. Energin som går åt där kallas isens smältvärme.
Därefter ytterligare en logaritmisk kurva som visar vattnets temperaturstegring från 0 till 60 grader.

Är det inte vackert?

De gröna och blå graferna är från ett par andra mätpunkter i ugnen för att uppskatta temperaturen utanför köttklumpen.
Citera
2011-01-21, 15:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Perfekt!
Tjälknöl is da shit!

På 14 timmar i ugnen steg innertempen från -23 till 60 grader.
Hade siktat på 65 i sluttemp, men eftersom ugnen trimmats in på 72 grader från start och temperaturen stiger asymptotiskt mot slutet så skulle det ta för lång tid, så jag avbröt vid 60 grader, vilket visade sig vara ett lyckokast.

Tog ut den och drog av strumpan.
Lade den i en lagom kastrull och slog över den 0-gradiga rimlagen så den täckte köttet och väntade i 4 timmar innan jag slog av lagen.

Sen var det bara att skära några provskivor.
Perfekt röd-rosa från ytterkant till kärna.
Däremot kunde den gärna fått en timme till i lagen tror jag.

Och så lite för fysik- och siffernördarna:

Graf över innertemperaturen som funktion av tiden

Lägg märke till hur grafen består av 3 kurvor.
Först en för ”isklumpens” uppvärmning, som sker logaritmiskt.
Sen en konstant fas, där den 0-gradiga isen övergår till 0-gradigt vatten. Energin som går åt där kallas isens smältvärme.
Därefter ytterligare en logaritmisk kurva som visar vattnets temperaturstegring från 0 till 60 grader.

Är det inte vackert?

De gröna och blå graferna är från ett par andra mätpunkter i ugnen för att uppskatta temperaturen utanför köttklumpen.
Utmärkt! Grattis!! Ja, den kunde ha tjänat på att lämnas i marinaden något längre. Tyvärr tror jag dock att skillnaden blir endast marginell med tanke på att köttet är till hälften tillagat. Marinader verkar som bekant bäst på rått kött.

Så än en gång - grattis!

~Paul~
Citera
2011-01-21, 15:45
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Utmärkt! Grattis!! Ja, den kunde ha tjänat på att lämnas i marinaden något längre. Tyvärr tror jag dock att skillnaden blir endast marginell med tanke på att köttet är till hälften tillagat. Marinader verkar som bekant bäst på rått kött.

Så än en gång - grattis!

~Paul~
Tackar och bugar!
***gör Anja Perssons "sälen" på köksgolvet***

Kom på att lagen stod kvar i en kastrull, så jag bara slog på den igen och kör en timme till.
Att jag bara tog 4 timmar beror på att jag är så avvand vid salt att jag var rädd att det skulle bli FÖR salt.
Dessutom kunde man nog kryddat lagen hårdare.

Såg ett recept där man tog 7 vatten + 3 rödvin.
Det ska testas nästa gång.

Annars var det ju en väldigt enkel rätt att tillreda, frånsett att man får springa upp några gånger på natten om man planerat dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in