2010-12-26, 17:57
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybenanaz
Tjenare!

Jag är inne på att köpa ett wii, men har väldigt svårt att bestämma om det får bli ett med chip eller mod.
Vad kan ni (som har lite koll) rekommendera? När man köper ett moddat verkar det ju vara väldigt svårt med uppdateringar och dylikt.

Så, vad kan ni rekommendera?
Tack på förhand!
Jag har softmoddat 2st nu och ser inget som helst skäl att skaffa ett chip. Säger inte att det är dåligt eller nåt - jag har inte testat - men du måste ändå trixa lite med "mjukvara" om du chippar, så det blir lite som att chippet inte hade behövts ändå.

Förr var det väl bekvämt med chip, eftersom viktigaste användningen helt enkelt var att låta läsaren läsa brända DVD-skivor. Nuförtiden är DVD-funktionen borttagen från Wii (oavsett mod eller ej) så chippet är inte ett lika 'smidigt' val längre.

Softmod funkar jättebra men eftersom jag inte testat chip är det svårt att rekommendera det ena eller det andra.
Citera
2010-12-26, 18:03
Medlem
Bennybenanazs avatar
Tack så mycket för svar!

Det lutar väl åt ett softmoddat då. OM jag får ställa ytterligare en fråga..?
Hur ligger det till med att man måste uppdatera konsolen till nästan alla spel? Är det lätt att få det "brickat" på grund av detta?
Citera
2010-12-26, 18:20
Medlem
Nordinhos avatar
Citat:
Tack så mycket för svar!

Hur ligger det till med att man måste uppdatera konsolen till nästan alla spel? Är det lätt att få det "brickat" på grund av detta?

ja de undrar ja också över minns att när första galaxy kom var ja tvungen att uppdatera min konsoll/chip. hur funkar det med softmod?
Citera
2010-12-26, 18:44
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Tack så mycket för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Nordinho
ja de undrar ja också över minns att när första galaxy kom var ja tvungen att uppdatera min konsoll/chip. hur funkar det med softmod?
När man softmoddar (om man gör det rätt), installerar man en applikation som kallas Priiloader. Priiloader kan ställas så att den blockerar alla automatiska uppdateringar, inkl. 'diskuppdateringar' (dvs från ett nytt spel). Detta skyddar från brickning. I de fall spelet inte GÅR att köra utan att uppdatera, moddar man manuellt för det spelet. Det innebär att man installerar en hackad version av den cIOS-fil som är gjord för spelet (cIOS är typ som .dlls, dvs filer som innehåller spelspecifika saker som wiimote-kontrollkommandon etc).

Kortfattat: Om du moddar rätt, finns det ingen risk för brick. Det som KAN hända, är att du inte kan spela ett visst spel, pga att det vill uppdatera (och du blockar, mycket riktigt, uppdatering). Det går i nästan alla fall att modda manuellt med rätt cIOS.

Folk spelar de senaste spelen med version 3.2 och uppdateringen av din Wii "behövs" inte för spelet. Däremot kan en hackad cOIS-fil behövas för ett specifikt spel.

Är man osäker på om man vill modda eller ej, råder jag att man går in på wiihacks.com och läser runt lite och skaffar sig en uppfattning om vilka fördelar/nackdelar som finns.
Citera
2010-12-26, 18:48
Medlem
Bennybenanazs avatar
Tusen tack!
Citera
2010-12-26, 19:08
Medlem
Nordinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
När man softmoddar (om man gör det rätt), installerar man en applikation som kallas Priiloader. Priiloader kan ställas så att den blockerar alla automatiska uppdateringar, inkl. 'diskuppdateringar' (dvs från ett nytt spel). Detta skyddar från brickning. I de fall spelet inte GÅR att köra utan att uppdatera, moddar man manuellt för det spelet. Det innebär att man installerar en hackad version av den cIOS-fil som är gjord för spelet (cIOS är typ som .dlls, dvs filer som innehåller spelspecifika saker som wiimote-kontrollkommandon etc).

Kortfattat: Om du moddar rätt, finns det ingen risk för brick. Det som KAN hända, är att du inte kan spela ett visst spel, pga att det vill uppdatera (och du blockar, mycket riktigt, uppdatering). Det går i nästan alla fall att modda manuellt med rätt cIOS.

Folk spelar de senaste spelen med version 3.2 och uppdateringen av din Wii "behövs" inte för spelet. Däremot kan en hackad cOIS-fil behövas för ett specifikt spel.

Är man osäker på om man vill modda eller ej, råder jag att man går in på wiihacks.com och läser runt lite och skaffar sig en uppfattning om vilka fördelar/nackdelar som finns.

kanonsvar några sista frågor bara. Är det svårt att installera dessa applikationer i mitt fall om det inte redan är installerat alltså? (misstänker det finns utförliga guider på wiihacks!?)

hur lång tid brukar det ta från ett spel släppts till det att dom lyckas "knäcka" spelet och hittar rätt "cIOS"-fil?

och till sist, egentligen spelar det alltså ingen roll vilken konsoll- eller mod-version man använder för de finns allt som oftast en väg runt detta?
Citera
2010-12-26, 19:35
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordinho
kanonsvar några sista frågor bara. Är det svårt att installera dessa applikationer i mitt fall om det inte redan är installerat alltså? (misstänker det finns utförliga guider på wiihacks!?)

hur lång tid brukar det ta från ett spel släppts till det att dom lyckas "knäcka" spelet och hittar rätt "cIOS"-fil?

och till sist, egentligen spelar det alltså ingen roll vilken konsoll- eller mod-version man använder för de finns allt som oftast en väg runt detta?
Jag moddade från 4.3E (som är senaste) och jag har inte stött på något spel som behöver uppdateras än (jag kan bekräfta att t ex CoD: Black ops och Metriod: the other M fungerar 'från start'), så jag kan inte riktigt svara på hur svårt det är. Enligt guiderna är det typ: ladda hem ett par filer, kopiera till SD-kort, installera.

Jag har ingen aning om hur lång tid det tar att hacka nya spel, men det verkar som att alla kan spela alla spel som finns nu, så det handlar väl om dagar. Är det så att det kommer ett spel man inte kan spela/hacka, är det helt enkelt en kostnad man får vara beredd på om man vill få fördelarna med moddning.

Köper du ett Wii idag, är det troligast att det redan har senaste 4.3E (senaste). Har det 4.2E är det "gratis" att modda, medan 4.3E behöver ett originalspel för 199kr. Guide för båda finns på wiihacks.
Citera
2010-12-26, 19:46
Medlem
Nordinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Jag moddade från 4.3E (som är senaste) och jag har inte stött på något spel som behöver uppdateras än (jag kan bekräfta att t ex CoD: Black ops och Metriod: the other M fungerar 'från start'), så jag kan inte riktigt svara på hur svårt det är. Enligt guiderna är det typ: ladda hem ett par filer, kopiera till SD-kort, installera.

Jag har ingen aning om hur lång tid det tar att hacka nya spel, men det verkar som att alla kan spela alla spel som finns nu, så det handlar väl om dagar. Är det så att det kommer ett spel man inte kan spela/hacka, är det helt enkelt en kostnad man får vara beredd på om man vill få fördelarna med moddning.

Köper du ett Wii idag, är det troligast att det redan har senaste 4.3E (senaste). Har det 4.2E är det "gratis" att modda, medan 4.3E behöver ett originalspel för 199kr. Guide för båda finns på wiihacks.

okej de låter ju lysande! som ja fattat det som lägga alltså själva "hacket" in på konsollen på sd-kortet och körs därifrån? sen om man ska grejja med att lägga in nya applikationer m.m så läggs detta också in på sd? Finns det speciella mappar man lägger in det på eller måste man "hacka" om allt om man lägger till appar?

fast ja kan ju ha missförstått redan från början med hacket iofs. läst runt lite men har svårt at lära mig om man inte försöker samtidigt som man läser så att säga
Citera
2010-12-27, 13:23
Medlem
InjectMeWithHIVs avatar
Jag har fått ett litet problem efter softmodning på wii. när jag ska gå in på wii settings så är det bara vitt och tre prickar syns bara :S jag har 4.3E, tyvärr minns jag inte vilken guide jag följde :S
Citera
2010-12-27, 13:43
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InjectMeWithHIV
Jag har fått ett litet problem efter softmodning på wii. när jag ska gå in på wii settings så är det bara vitt och tre prickar syns bara :S jag har 4.3E, tyvärr minns jag inte vilken guide jag följde :S
Låter som att du använt någon fil/applikation med fel region (dvs du har kanske t ex moddat för en koreansk eller amerikansk Wii) under modden. Här en är kille med samma(?) problem, och ett lösningsförslag:
http://www.wiihacks.com/recommended-...tml#post403568

EDIT: Google bits inte.
Citera
2010-12-27, 14:42
Medlem
Piratkopierad wii-konsol?

Hejhej!

För ungefär ett år sedan köpte jag ett wii. Ca 4 månader efter det lämnade jag in min nunchuck, då den var lite knasig med att spaken inte var synkad med rörelserna i spelen etc. I vilket fall, de skickar in den på reparation, och någon vecka senare ringer dem och säger att min nunchuck är en piratkopia.

Morgontrött och dum i huvudet som jag är, går jag med på att verkstan slänger nunchucken, även om jag blir lite arg, då denna nunchuck låg i mitt original-konsolpaket. Jag frågar hur de vet att detta är en piratkopia, belyser att den var med i originalförpackningen, komplett med nintendosigill. Säljaren svarar bara att verkstaden kunde peka på flera olika saker, han kan inte specificera närmare. Dessutom var han vänligt nog att upplysa mig om att de sålde nya nunchucks.

Nu, såhär väldigt mycket för sent, har jag kommit att fundera på huruvida hela mitt "wii-bundle" är piratkopierat? Eller ljög verkstan/säljaren? Har vi hört något om fejk-wiihårdvara? Bör jag på något sätt kolla all hårdvara, så att den är äkta?

Mycket tacksam ifall någon kan upplysa mig om det mest troliga scenariot här, för jag är bara förvirrad för tillfället.
Citera
2010-12-27, 14:45
Medlem
Tjena, jag har funderingar på att köpa ett softmoddat Wii. Har kollat runt lite i denna tråd och wiihacks.com men skulle ändå vara nice om jag kunde få lite svar på lite frågor då jag tyckte wiihacks.com var lite svårt att hänga med på.

Jag funderar på denna produkt: http://www.digitalboxen.com/visaenpr...php?artnr=2918

Jag undrar bara, hur svårt är det om jag har köpt en färdigmoddad Wii att sen spela nerladdade spel från HDD, kräver det mycket jobb eller är det bara att slänga in iso-filerna på en usb-hdd och tuta och köra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in