Citat:
Ursprungligen postat av Bennybenanaz
Tack så mycket för svar!
Det lutar väl åt ett softmoddat då. OM jag får ställa ytterligare en fråga..?
Hur ligger det till med att man måste uppdatera konsolen till nästan alla spel? Är det lätt att få det "brickat" på grund av detta?
Citat:
Ursprungligen postat av Nordinho
ja de undrar ja också över

minns att när första galaxy kom var ja tvungen att uppdatera min konsoll/chip. hur funkar det med softmod?
När man softmoddar (om man gör det rätt), installerar man en applikation som kallas Priiloader. Priiloader kan ställas så att den blockerar alla automatiska uppdateringar, inkl. 'diskuppdateringar' (dvs från ett nytt spel). Detta skyddar från brickning. I de fall spelet inte GÅR att köra utan att uppdatera, moddar man manuellt för det spelet. Det innebär att man installerar en hackad version av den cIOS-fil som är gjord för spelet (cIOS är typ som .dlls, dvs filer som innehåller spelspecifika saker som wiimote-kontrollkommandon etc).
Kortfattat: Om du moddar rätt, finns det ingen risk för brick. Det som KAN hända, är att du inte kan spela ett visst spel, pga att det vill uppdatera (och du blockar, mycket riktigt, uppdatering). Det går i nästan alla fall att modda manuellt med rätt cIOS.
Folk spelar de senaste spelen med version 3.2 och uppdateringen av din Wii "behövs" inte för spelet. Däremot kan en hackad cOIS-fil behövas för ett specifikt spel.
Är man osäker på om man vill modda eller ej, råder jag att man går in på wiihacks.com och läser runt lite och skaffar sig en uppfattning om vilka fördelar/nackdelar som finns.