Citat:
Ursprungligen postat av hejnej
Hej flashback, inte fan visste jag att det fanns ett gäng grabbar här å diskuterade PLC, härligt !
Jag har precis börjat läsa PLC. och har några frågor är oerhört tacksam för all svar.
Fråga 1.
Du har en knapp kopplad till i0.4 som startknapp och en lampa kopplad till q0.7 som driftlampa. Du vill kunna visa statusen för startknappen och driftlampan i en touchpanel. Vilken typ av objekt och vilka adresser knyter du till dem?
Vilken typ av adress är lämplig om du dessutom vill kunna trycka på en knapp i panelen som alternativ till startknappen.
Fråga2. Vad är skillnaden mellan monostabil och bistabil knapp? Hur kopplas en normal knapp respektive en stoppknapp till styrsystemet och varför?
Fråga 3. Vilka ord är minimum för att kunna styra och övervaka en motorstyrning via fältbusskommunikation med et PLC-system?
Fråga 4. Ge två exempel på en enhet som kan ingå I ett öppet fältbusskommunikationsprotokoll
Fråga 5. Ange olika typer av stopp som kan behövas i en maskin samt förklara skillnaden mellan dem.
1. Beror väl på vilken PLC man använder, men i S7 är det lämpligt att mappa alla I resp. Q till varsin area i ett DB eller t.o.m. varsitt DB som panelen läser av i ett antal lämpliga taggar. Och likadant i andra riktningen också.
2. mono/bistabil får du själv googla fram, annars är vanligtvis stoppknapp NC och övriga NO, orsaken är inte så svår, tänk ett kabelbrott så får du se.
3. Tja, som sagt, 1 ord i vardera riktningen räcker ju...
4. T.e.x. CANopen och EtherCAT är ju öppna fältbussar vars protokoll finns fritt publicerade, går att hänga på de flesta enheter man skulle kunna komma på där skulle jag tro.