2013-02-25, 19:07
  #577
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejnej
Hej flashback, inte fan visste jag att det fanns ett gäng grabbar här å diskuterade PLC, härligt !

Jag har precis börjat läsa PLC. och har några frågor är oerhört tacksam för all svar.


Fråga 1.

Du har en knapp kopplad till i0.4 som startknapp och en lampa kopplad till q0.7 som driftlampa. Du vill kunna visa statusen för startknappen och driftlampan i en touchpanel. Vilken typ av objekt och vilka adresser knyter du till dem?
Vilken typ av adress är lämplig om du dessutom vill kunna trycka på en knapp i panelen som alternativ till startknappen.


Fråga2. Vad är skillnaden mellan monostabil och bistabil knapp? Hur kopplas en normal knapp respektive en stoppknapp till styrsystemet och varför?


Fråga 3. Vilka ord är minimum för att kunna styra och övervaka en motorstyrning via fältbusskommunikation med et PLC-system?


Fråga 4. Ge två exempel på en enhet som kan ingå I ett öppet fältbusskommunikationsprotokoll

Fråga 5. Ange olika typer av stopp som kan behövas i en maskin samt förklara skillnaden mellan dem.

1. Beror väl på vilken PLC man använder, men i S7 är det lämpligt att mappa alla I resp. Q till varsin area i ett DB eller t.o.m. varsitt DB som panelen läser av i ett antal lämpliga taggar. Och likadant i andra riktningen också.

2. mono/bistabil får du själv googla fram, annars är vanligtvis stoppknapp NC och övriga NO, orsaken är inte så svår, tänk ett kabelbrott så får du se.

3. Tja, som sagt, 1 ord i vardera riktningen räcker ju...

4. T.e.x. CANopen och EtherCAT är ju öppna fältbussar vars protokoll finns fritt publicerade, går att hänga på de flesta enheter man skulle kunna komma på där skulle jag tro.
__________________
Senast redigerad av WeAreMotorhead 2013-02-25 kl. 19:09.
Citera
2013-02-25, 20:51
  #578
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
1. Beror väl på vilken PLC man använder, men i S7 är det lämpligt att mappa alla I resp. Q till varsin area i ett DB eller t.o.m. varsitt DB som panelen läser av i ett antal lämpliga taggar. Och likadant i andra riktningen också.

2. mono/bistabil får du själv googla fram, annars är vanligtvis stoppknapp NC och övriga NO, orsaken är inte så svår, tänk ett kabelbrott så får du se.

3. Tja, som sagt, 1 ord i vardera riktningen räcker ju...

4. T.e.x. CANopen och EtherCAT är ju öppna fältbussar vars protokoll finns fritt publicerade, går att hänga på de flesta enheter man skulle kunna komma på där skulle jag tro.


Tack så mycket, verkligen jätteschysst av dig.
Citera
2013-03-01, 20:37
  #579
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gardstone74
Hejsan!
Precis börjat med lite PLC programmering, så skratta inte åt mig!
Min uppgift är ett trevåningshus, där man ska programmera hissen.
Började med två våningar och det har jag fått ihop, funka med en knapptryckning.
Nu vill jag ha så att det inte går trycka ner när hissen går upp och tvärtom.
Är ju en sk förregling, men hur gör man?Någon som kan tipsa mig?
Gör det i Ladder!
Håller på med en hiss i ett trevåningshus jag också, har bara gjort så hissen går för 2 våningar (du har fått svar på det). Jag får inte ihop en 3-våningshiss
Citera
2013-03-04, 08:27
  #580
Medlem
Tja flashback är ganska ny gällande PLC programering och skulle behöva lite hjälp med adressering

Pogrammet jag använder har en Siemens S7 och ska säga till en frekvensare(ACS800) att starta.
Jag har gjort ett datablock och skrivit in på type= WORD och på initial value har jag skrivit
W#16#124. I manualen för frekvensomformaren står de man ska skriva B3 för start men får det inte till de i pogrammet. Just nu har jag skrivit DB2.DBX0.0 B3 men de vägrar den och ta.

Är ingen höjdare på och skriva eller formulera mej i text så det bjuder jag på.
Citera
2013-03-04, 21:36
  #581
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebbe19993
Tja flashback är ganska ny gällande PLC programering och skulle behöva lite hjälp med adressering

Pogrammet jag använder har en Siemens S7 och ska säga till en frekvensare(ACS800) att starta.
Jag har gjort ett datablock och skrivit in på type= WORD och på initial value har jag skrivit
W#16#124. I manualen för frekvensomformaren står de man ska skriva B3 för start men får det inte till de i pogrammet. Just nu har jag skrivit DB2.DBX0.0 B3 men de vägrar den och ta.

Är ingen höjdare på och skriva eller formulera mej i text så det bjuder jag på.

Profibus? Profinet? Laddat in GSD-filer i HW-config? S7-300 eller S7-400 (300 kräver SFC14/15 för att kunna läsa och skriva data). För övrigt har jag inget specifikt att tillföra just för ABB-prylar, förutom att jag tror att de tillhandahåller färdiga FB/FC för S7?
Citera
2013-03-04, 23:24
  #582
Medlem
christerys avatar
Sitter du på en 1200 så är dom lite roliga. Kika i dokumentationen vad du kör.
Men billiga är dom

Hmm, Kan dom ens köra profibus osv... tror inte det, dålig kommentar av mig.

Glöm vad jag sa...
Citera
2013-03-04, 23:34
  #583
Medlem
Kikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Sitter du på en 1200 så är dom lite roliga. Kika i dokumentationen vad du kör.
Men billiga är dom

Hmm, Kan dom ens köra profibus osv... tror inte det, dålig kommentar av mig.

Glöm vad jag sa...
S7-1200 kan köra PB
Citera
2013-03-04, 23:43
  #584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Profibus? Profinet? Laddat in GSD-filer i HW-config? S7-300 eller S7-400 (300 kräver SFC14/15 för att kunna läsa och skriva data). För övrigt har jag inget specifikt att tillföra just för ABB-prylar, förutom att jag tror att de tillhandahåller färdiga FB/FC för S7?

Citat:
Ursprungligen postat av sebbe19993
Tja flashback är ganska ny gällande PLC programering och skulle behöva lite hjälp med adressering

Pogrammet jag använder har en Siemens S7 och ska säga till en frekvensare(ACS800) att starta.
Jag har gjort ett datablock och skrivit in på type= WORD och på initial value har jag skrivit
W#16#124. I manualen för frekvensomformaren står de man ska skriva B3 för start men får det inte till de i pogrammet. Just nu har jag skrivit DB2.DBX0.0 B3 men de vägrar den och ta.

Är ingen höjdare på och skriva eller formulera mej i text så det bjuder jag på.

Alltså..... Du skriver ett värde som är högre än vad du kan skriva.. DBX är BOOL. 1 eller 0.

Du varför skriver du 124 till wordet först? Skulle du inte skriva B3 för start?

Har du kontakt med frekvensomformaren alls? Får du något larm på statusordet?
Citera
2013-03-05, 01:20
  #585
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiku
S7-1200 kan köra PB

OK, då är det dålig taktik av Siemens. Pilla ut några såna med distIO (av valfritt slag) och man får inte sälja nåt dyrare.

Men, bra för oss

Bra att veta i alla fall, tack.
Citera
2013-03-05, 12:00
  #586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swe
Alltså..... Du skriver ett värde som är högre än vad du kan skriva.. DBX är BOOL. 1 eller 0.

Du varför skriver du 124 till wordet först? Skulle du inte skriva B3 för start?

Har du kontakt med frekvensomformaren alls? Får du något larm på statusordet?

Saken är den att jag inte har kontakt med den sitter just nu på ett kontor och ska programera för vad som komma skall.

Förstår inte riktigt de här med SFC 15 riktigt. Har lagt in frekvensomformaren i HW configen(med hjälp av en GSD fil) som slav och den har I adress 256. Om jag nu använder SFC15 hur väljer jag adress 256 som är just till den frekvensomforamren(har flera) och var skriver jag isåfall B0? är inte så haj på det här känns mest som jag sitter och stirrar in i skärmen.
Citera
2013-03-05, 16:02
  #587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebbe19993
Saken är den att jag inte har kontakt med den sitter just nu på ett kontor och ska programera för vad som komma skall.

Förstår inte riktigt de här med SFC 15 riktigt. Har lagt in frekvensomformaren i HW configen(med hjälp av en GSD fil) som slav och den har I adress 256. Om jag nu använder SFC15 hur väljer jag adress 256 som är just till den frekvensomforamren(har flera) och var skriver jag isåfall B0? är inte så haj på det här känns mest som jag sitter och stirrar in i skärmen.
Använder mej av profibus.
Citera
2013-03-05, 19:26
  #588
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Ett litet exempel för S7 som läser och skriver en DP-slav:


//INDATA:

CALL "DPRD_DAT" (SFC14)
LADDR :=W#16#100 //PIW256 (adressen från HW-config)
RET_VAL:=#RETURN_VALUE
RECORD :=P#DB4.DBX0.0 BYTE 18 //Minnesarea, storleken anpassas för varje slav, så det är ju inte säkert att detta passar just ACS:en, i detta fall då 18 byte i DB4 med start på DBB 0

//UTDATA:

CALL "DPWR_DAT" (SFC15)
LADDR :=W#16#100 //PQW256 (se ovan)
RECORD :=P#DB4.DBX24.0 BYTE 18 // se ovan, fast startar på DBB 24
RET_VAL:=#RETURN_VALUE


Sen är det ju upp till dig att kontrollera & läsa rätt bitar (edit: i DB 4 då förstås) för ACS:en.
__________________
Senast redigerad av WeAreMotorhead 2013-03-05 kl. 19:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in