Hej alla.
Har kollat genom denna otroligt intressanta tråd ett tag och nu är det dags att skriva samt även försöka bidra.
Tog min examen som Elingenjör i maj. I utbildningen hade vi lite automation med Mitsubishi i 10 veckor, varav knappa veckan för det praktiska. Annars var det mindre roliga Learnware som gällde, vilket inte gillades. Dessvärre gällde detta lärarna med.
Därför har jag införskaffat en S7-1214C för att utveckla mina kunskaper, förhoppningsvis till en mycket högre nivå. Det jag har i åtanke nu är att försöka bygga en enkel labblåda för diverse saker under PLC-programmerandet. Tanken med denna enkla labblåda, är att, på ett enkelt sätt tydligare se in- och utgångarna (Se skiss på
http://files.elkonstruktion.webnode.se/200000003-f015ff10f8/20140831.jpg), men även att analogt styra varvtalet på en monterad motor med hjälp av en vridpotentiometer. Skiss finns men vet inte hur jag ska ladda upp, om det nu går.
Programvarorna jag har till förfogande är: TIA-portalen V.13 Pro med bl.a. Step 7 (TIA prioriteras hittills tills jag behärskar pgm) , Automgen samt Codesys. Jag har även GX Works, då jag har för avsikt att komma över Mitsubishi PLC med. Men detta är ett annat projekt.
Frågorna är således:
1. Finns det en annan enklare och billigare utväg att bygga en egen labblåda?
2. Är jag på rätt väg med denna enkla låda?
3. Håller på att kolla funktioner och funktionsblock i dagsläget. Finns det någon som har ett bra S7-program som jag kan få, för att försöka dela upp det och kolla uppbyggnaden? Då menar jag hur man bygger upp olika delar, som funktionsblock, funktioner, delar upp timer, räknare osv osv.
Tackar på förhand från Skåneland.