2014-08-25, 16:54
Medlem
WeAreMotorheads avatar
http://se.rs-online.com/web/c/batteries/non-rechargeable-batteries/c-batteries/?searchTerm=lithium+3%2C6&applied-dimensions=4294876415&esid=cl_4294967294,cl_429495 6194,cl_4294959668,cl_4294958021,cl_4294957286,cl_ 4294957688&m=1
Citera
2014-08-25, 19:29
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
http://se.rs-online.com/web/c/batteries/non-rechargeable-batteries/c-batteries/?searchTerm=lithium+3%2C6&applied-dimensions=4294876415&esid=cl_4294967294,cl_429495 6194,cl_4294959668,cl_4294958021,cl_4294957286,cl_ 4294957688&m=1

Åh, man tackar !
Citera
2014-08-31, 18:57
Medlem
TouchMan65s avatar
Hej alla.

Har kollat genom denna otroligt intressanta tråd ett tag och nu är det dags att skriva samt även försöka bidra.

Tog min examen som Elingenjör i maj. I utbildningen hade vi lite automation med Mitsubishi i 10 veckor, varav knappa veckan för det praktiska. Annars var det mindre roliga Learnware som gällde, vilket inte gillades. Dessvärre gällde detta lärarna med.

Därför har jag införskaffat en S7-1214C för att utveckla mina kunskaper, förhoppningsvis till en mycket högre nivå. Det jag har i åtanke nu är att försöka bygga en enkel labblåda för diverse saker under PLC-programmerandet. Tanken med denna enkla labblåda, är att, på ett enkelt sätt tydligare se in- och utgångarna (Se skiss på http://files.elkonstruktion.webnode.se/200000003-f015ff10f8/20140831.jpg), men även att analogt styra varvtalet på en monterad motor med hjälp av en vridpotentiometer. Skiss finns men vet inte hur jag ska ladda upp, om det nu går.

Programvarorna jag har till förfogande är: TIA-portalen V.13 Pro med bl.a. Step 7 (TIA prioriteras hittills tills jag behärskar pgm) , Automgen samt Codesys. Jag har även GX Works, då jag har för avsikt att komma över Mitsubishi PLC med. Men detta är ett annat projekt.

Frågorna är således:

1. Finns det en annan enklare och billigare utväg att bygga en egen labblåda?
2. Är jag på rätt väg med denna enkla låda?
3. Håller på att kolla funktioner och funktionsblock i dagsläget. Finns det någon som har ett bra S7-program som jag kan få, för att försöka dela upp det och kolla uppbyggnaden? Då menar jag hur man bygger upp olika delar, som funktionsblock, funktioner, delar upp timer, räknare osv osv.

Tackar på förhand från Skåneland.
Senast redigerad av TouchMan65 2014-08-31 kl. 19:13. Anledning: Bildlänk tillagd
Citera
2014-08-31, 21:00
Medlem
Najsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TouchMan65
Hej alla.

Har kollat genom denna otroligt intressanta tråd ett tag och nu är det dags att skriva samt även försöka bidra.

Tog min examen som Elingenjör i maj. I utbildningen hade vi lite automation med Mitsubishi i 10 veckor, varav knappa veckan för det praktiska. Annars var det mindre roliga Learnware som gällde, vilket inte gillades. Dessvärre gällde detta lärarna med.

Därför har jag införskaffat en S7-1214C för att utveckla mina kunskaper, förhoppningsvis till en mycket högre nivå. Det jag har i åtanke nu är att försöka bygga en enkel labblåda för diverse saker under PLC-programmerandet. Tanken med denna enkla labblåda, är att, på ett enkelt sätt tydligare se in- och utgångarna (Se skiss på http://files.elkonstruktion.webnode.se/200000003-f015ff10f8/20140831.jpg), men även att analogt styra varvtalet på en monterad motor med hjälp av en vridpotentiometer. Skiss finns men vet inte hur jag ska ladda upp, om det nu går.

Programvarorna jag har till förfogande är: TIA-portalen V.13 Pro med bl.a. Step 7 (TIA prioriteras hittills tills jag behärskar pgm) , Automgen samt Codesys. Jag har även GX Works, då jag har för avsikt att komma över Mitsubishi PLC med. Men detta är ett annat projekt.

Frågorna är således:

3. Håller på att kolla funktioner och funktionsblock i dagsläget. Finns det någon som har ett bra S7-program som jag kan få, för att försöka dela upp det och kolla uppbyggnaden? Då menar jag hur man bygger upp olika delar, som funktionsblock, funktioner, delar upp timer, räknare osv osv.

Eftersom TIA portalen är licensierad så förstår jag inte riktigt varför du privat lägger pengar på den plattformen.

Senaste codesys är ju minst lika bra om man vill kunna för en ökad förståelse för PLC programmering. Dessutom är Codesys väldigt likt Siemens på många håll. I senaste Codesys kan du ju även visualisera, t.ex. en rörelse. Finns mängder mer tutorials och exempelprogram på deras hemsida.
Citera
2014-08-31, 22:09
Medlem
TouchMan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najsel
Eftersom TIA portalen är licensierad så förstår jag inte riktigt varför du privat lägger pengar på den plattformen.

Senaste codesys är ju minst lika bra om man vill kunna för en ökad förståelse för PLC programmering. Dessutom är Codesys väldigt likt Siemens på många håll. I senaste Codesys kan du ju även visualisera, t.ex. en rörelse. Finns mängder mer tutorials och exempelprogram på deras hemsida.

Fokusera gärna på mina frågor istf smådetaljer i texten. det är inte dessa jag vill ha. Dessutom medföljde TIA-portalen när jag KÖPTE mitt utbildningspaket.

Beträffande Codesys handlar det om att kunna programmen företagen sysslar med. Då känns väl inte Codesys som en höjdare ur den synvinkeln?
Citera
2014-09-03, 07:06
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Hej alla.

Frågorna är således:

1. Ja, det finns små lister med vippbrytare som man skruvar direkt på ingångsterminalerna.
utgångarna har redan indikeringar med lysdioder, man låter cpu:n ligga så på bordet utan kapsling.
Så har jag alltid gjort, men å andra sidan åkte alltid mina plcn in i ett "skarpt" bygge när jag lekt klart.

2. Ska du styra motorn analogt behöver du en analog utgång, 1214 har väl bara några analoga ingångar om jag inte har helt fel..? Då behöver du en expansionsmodul för detta.För att den analoga utgången sedan ska orka dra runt motorn behövs det någon form av förstärkare. Den klarar inte att dra runt en motor på egen hand. Det är iofs inte så komplicerat, kräver lite elektronikkunskaper.
Ska du köra motorn med PWM kanske utgångarna klarar detta strömmässigt, såvida det inte är relämodellen du har..
Senast redigerad av Ganymede 2014-09-03 kl. 07:08.
Citera
2014-09-03, 14:15
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Frågorna är således:

1. Kan tycka att det är lite overkill med en motor för att prova de analoga utgångarna. Jag skulle nöjt mig med lysdioder där du får en liten aning om hur signalen är. I övrigt tycker jag inte det är en dum idé. Jobbade för några år sedan på ett ställe där det fanns hemmasnickrade riggar liknande det du tänkt dig att bygga, där användes lysdioder för de analoga utgångarna. En klar fördel med att använda sig utav lysdioder istället för motorer har med det föregående skribent tar upp. Lysdioderna kan du driva direkt från utgångarna vilket gör bygget både billigare och enklare att bygga.

2. Enligt min åsikt, ja

3. Har dessvärre aldrig grejat med s7
Citera
2014-09-03, 16:49
Medlem
TouchMan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymede
1. Ja, det finns små lister med vippbrytare som man skruvar direkt på ingångsterminalerna.
utgångarna har redan indikeringar med lysdioder, man låter cpu:n ligga så på bordet utan kapsling.
Så har jag alltid gjort, men å andra sidan åkte alltid mina plcn in i ett "skarpt" bygge när jag lekt klart.

2. Ska du styra motorn analogt behöver du en analog utgång, 1214 har väl bara några analoga ingångar om jag inte har helt fel..? Då behöver du en expansionsmodul för detta.För att den analoga utgången sedan ska orka dra runt motorn behövs det någon form av förstärkare. Den klarar inte att dra runt en motor på egen hand. Det är iofs inte så komplicerat, kräver lite elektronikkunskaper.
Ska du köra motorn med PWM kanske utgångarna klarar detta strömmässigt, såvida det inte är relämodellen du har..

Ingångssimulatorn har jag, fast bara den med 8 vippbrytare. Då min S7-1214C (DC/DC/RLY) har 14 in- samt 10 utgångar vill jag ha dessa upptagna. Men även gardera mig med labblådan om jag skulle införskaffa en PLC med fler in- och utgångar. Detta är tanken iaf. Sedan har jag den analoga delen (heter SB 1232) som jag pluggat in, vilket ger de analoga delarna. Sedan har S/ en inbyggd matning på 24VDC jag kan ta ifrån. Annars har jag tänkt mata utgångarna med 5, 6 eller 12 VDC som alternativ. Känns som reläutgångarna kommer att tåla den strömmen den utsätts för, då den inte är alltför för per utgång.

@NiV3Rt: Jag förstår din tanke om overkill med motorn. En annan enklare tanke är att använda de olika lysdioderna som "analoga nivåer" - precis som man simulerar vattennivån i en tank: Ju högre analogvärde, desto fler lampor tänds. detta är ju lätt fixat via jämförelsekommandona i PLC-programmet på S7:an. DC-motorn får plats på lådan, så jag tänkte först hålla mig vid den tanken. Dessutom känns det mer "mentalt riktigt" när man ser att motorn ändrar varvtal ju med man vrider på potentiometern, så det lär bli spänning jag kör på, inte ström. Om jag är fel på det, återstår att se. Kan ju finnas effektivare sätt, men jag ser enkelheten/lågbudgeten som en klar fördel i dagsläget.

Men allt är inte klappat och klart än. Det är därför jag håller det öppet tills jag har med "kött på benen" och kanske fått andra idéer/tankar - dels från mig, dels kanske från någon mer kunnig på forumet.

Beträffande programexempel efterlyses detta fortfarande. Fick ju förslag från Najsel om att något låg på Codesys sida, men fann inget intressant.
Citera
2014-09-03, 20:36
Medlem
Ganymedes avatar
Jag tror att de flesta i denna spalt programmerar på uppdrag, då skänker man inte bara bort kommenterad kod utan vidare, du förstår säkert varför.

Hur ett program är uppbyggt beror delvis på praxis, delvis på hur objektet som skall styras ser ut och är uppbyggt ;
I ett enkelt styrprogram kan man ha timers/räknare i ett block för sig, styrlogik i ett block(eller kanske flera om styrobjektet är sektionerat) , utgångar i ett block för sig, felhantering för sig, o.s.v.

Att knacka ihop själva styrningen av något är oftast inte särskilt svårt. Bra och genomtänkt programmering visar sig bl.a genom hur objektet beter sig när något går fel/vad som händer vid återkommande spänning/återstart efter manuella ingrepp som automatiken inte sett med mera.
Det är ett hästjobb att försöka täcka in all idioti som finns i och kring ett styrobjekt.
Tyvärr inget man bemästrar på en kvart.
Är du med ?

Lär dig använda lokala och globala variabler, lär dig skapa egna funktionsblock som du kan återanvända.

Ja, pillar du lite så märker snart hur det känns bekvämt att jobba helt enkelt.

Det följde väl med tutorials med startpaketet förresten ?
Senast redigerad av Ganymede 2014-09-03 kl. 21:00.
Citera
2014-09-04, 19:08
Medlem
TouchMan65s avatar
Klart jag har full förståelse för att man inte skänker bort program hur som helst. det är ju företagets och därmed anses detta som värde i sig.

Samtliga tutorials samt en hel del kompletteringar till dessa har hämtats på siemens sida samt även via andra sidor, så jag har en del material att plöja genom. Självlärande är ju absolut utvecklande, men det tar tid. Den tiden har jag ju fram till min första anställning efter examen. sedan får man ju se om man kommer att hålla på med automation, el eller annat.
Citera
2014-10-15, 08:54
Medlem
Hej! Jag är ny här och behöver lite hjälp med Mitsubishi Plc. Jag har programmerat en del
Små Plc typ Logo och KlocknerMoeller. På jobbet har vi Mitsubishi A2SH och jag behöver ta backup
På programmet som finns där. Har inte jobbat med Mitsubishi fast jag har gått en nybörjare-
Utbildning på Beijers för några år sen. Behöver veta förfarande när man ska ansluta
dator till CPU-n. Där är en operatörspanel som är ansluten nu. Måste jag stänga av något
innan jag rycker ut kabeln till panelen? Ska datorn vara avstängd när jag ansluter den?
Kommer operatörspanel igång igen sen när man ansluter den? När man har laddat program
färdigt från Plc till dator måste jag stänga av dator för att rycka ut kabeln från CPU-n? Kanske simpla
frågor och funderingar men jag är livrätt att något kan bli fel. Jag har några mer
frågor sen men är tacksam om ni vill svara på de här frågorna så länge.
Citera
2014-10-15, 13:12
Medlem
Ursäkta lite stavfel... skickade från min mobil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in