2011-08-09, 22:18
  #457
Medlem
letar du efter lite programvaror mm så har beijer en hel del matnyttigt på deras sida

Beijer är dom som är återförsäljare för Mitsubishi system i sverige,

http://beijer.se/web/web_aut_se.nsf/alldocuments/5422485190624D51C125707C004C93D8
Citera
2011-08-10, 19:55
  #458
Medlem
Najsels avatar
Någon som vet någon som vet något eller har några kontakter angående Beijers iX-paneler? Antar att själva hårdvaran är "Re-branded". Dom pratar om att dom har egen utveckling på det, men jag tror det bara är plattformen som är själv egengjord. Var (i asien) köper dom isåfall hårdvaran?, hoppas det är någon som sitter på lite idéer.
Citera
2011-08-10, 22:37
  #459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najsel
Någon som vet någon som vet något eller har några kontakter angående Beijers iX-paneler? Antar att själva hårdvaran är "Re-branded". Dom pratar om att dom har egen utveckling på det, men jag tror det bara är plattformen som är själv egengjord. Var (i asien) köper dom isåfall hårdvaran?, hoppas det är någon som sitter på lite idéer.

Tjenare
IX-paneler är tillverkas av Beijer Electronics HMI Products, som utvecklar och säljer operatörsterminaler globalt
Så det är deras egna panelerna och dom har gjort dom rätt längen nu. Innan gränssnittet IX kom så var det E-panelerna som gällde men nu går man mer och mer över till IX där IX även går att köpa som ett mellanting mellan operatörspanel och scada system. Du kan alltså installera det på en helt vanlig dator och köra det runtime. Dock med begränsningar som tex 4000 taggar. Dom begränsningarna finns inte i kombinationen med en panel och IX.

Vill du veta mer så kan du alltid ringa dom
http://beijer.se/web/web_aut_se.nsf/docsbycodename/contact_us

Får säga att dom är högst trevliga att ha att göra med och supporten är riktigt bra.
Citera
2011-08-20, 10:54
  #460
Medlem
Hej.

Det är så att jga har börjat med plc-programering i skolan nu och fått ett par uppgifter där jag ska få kolvar att röra sig och hålla sig ute i visst antal sekunder. Men jag tycket att det står för kort och inte så bra skrivet med hur man gör ett funktionsdiagram samt hur man ska rita upp sitt eget ladder"diagram" på papper innan jag ska göra ett ladder"diagram" i datorn. Skulle varit tacksam ifall det fanns någon som kunde hjälpa mig med första uppgiften och förklara lite mer än det som fanns i papprena jag läste. Bifogar en bild på första uppgiften så ni kan se hur jag menar.

http://imageshack.us/photo/my-images/805/img0150t.jpg
http://img805.imageshack.us/img805/4722/img0150t.th.jpg

Ber om ursäkt för att den blev uppladdad upp-och-ner

Ni kan skicka PM's som svar om det är mycket att lägga ut osv.

Tack på förhand
Citera
2011-08-20, 11:02
  #461
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av suwiel
Hej.

Det är så att jga har börjat med plc-programering i skolan nu och fått ett par uppgifter där jag ska få kolvar att röra sig och hålla sig ute i visst antal sekunder. Men jag tycket att det står för kort och inte så bra skrivet med hur man gör ett funktionsdiagram samt hur man ska rita upp sitt eget ladder"diagram" på papper innan jag ska göra ett ladder"diagram" i datorn. Skulle varit tacksam ifall det fanns någon som kunde hjälpa mig med första uppgiften och förklara lite mer än det som fanns i papprena jag läste. Bifogar en bild på första uppgiften så ni kan se hur jag menar.

http://imageshack.us/photo/my-images/805/img0150t.jpg
http://img805.imageshack.us/img805/4722/img0150t.th.jpg

Ber om ursäkt för att den blev uppladdad upp-och-ner

Ni kan skicka PM's som svar om det är mycket att lägga ut osv.

Tack på förhand

Har ni inga lärare att fråga? Du får inte IG bara för att du frågar! Det är väl ycket bättre att din lärare förklarar för dig IRL än att någon ska försöka förklara över ett forum!?
Citera
2011-08-20, 11:38
  #462
Medlem
christerys avatar
Inte så bra på att läsa uppåner men:

2 puls (får en etta på ingången så är dom till under inställ tid på utgången) en inverterare och det borde vara allt om du inte ska rampa upp och ner.

alltså typ (pseudokod)

Ingång PULSE 3 sek ' Ingång är alltså startsignlen
OUT utgång 1 ' I accen ligger 1 och ettan kommer efter 3 sekunder att släckas men så länge är utgång 1 hög

utgång1 NOT PULSE 5sek ' den andra timern, reagerar på nedåtgående flank
OUT utgång2 ' tja, samma som ovan
Citera
2011-08-20, 12:45
  #463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suwiel
Hej.

Det är så att jga har börjat med plc-programering i skolan nu och fått ett par uppgifter där jag ska få kolvar att röra sig och hålla sig ute i visst antal sekunder. Men jag tycket att det står för kort och inte så bra skrivet med hur man gör ett funktionsdiagram samt hur man ska rita upp sitt eget ladder"diagram" på papper innan jag ska göra ett ladder"diagram" i datorn. Skulle varit tacksam ifall det fanns någon som kunde hjälpa mig med första uppgiften och förklara lite mer än det som fanns i papprena jag läste. Bifogar en bild på första uppgiften så ni kan se hur jag menar.

http://imageshack.us/photo/my-images/805/img0150t.jpg
http://img805.imageshack.us/img805/4722/img0150t.th.jpg

Ber om ursäkt för att den blev uppladdad upp-och-ner

Ni kan skicka PM's som svar om det är mycket att lägga ut osv.

Tack på förhand

Du får ursäkta mig men....... har du kan ju inte ha något större intresse i att få en lösning/vägledning om du inte ens orkar vrida bilderna åt rätt håll utan i stället bara kommenterar det.........

gör om gör rätt, och välkommen till plc världen
Citera
2011-08-20, 13:07
  #464
Medlem
du kan alltid kika på den här länken så kanske du förstår lite mer. är dock på engelska

http://www.plcdev.com/sequential_function_charts_all
Citera
2011-08-31, 23:45
  #465
Medlem
Hej

nåt tips för att online kunna lära sig Siemens S7 (även intresserad av Rockwell, ABB, Mitsubishi)

vidare nån som har tips om praktikplats inom PLC runt Göteborg ? Kan grunderna men vill lära mig mer !
__________________
Senast redigerad av closedsource 2011-08-31 kl. 23:52.
Citera
2011-09-02, 20:07
  #466
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av closedsource
Hej

nåt tips för att online kunna lära sig Siemens S7 (även intresserad av Rockwell, ABB, Mitsubishi)

vidare nån som har tips om praktikplats inom PLC runt Göteborg ? Kan grunderna men vill lära mig mer !

Ring det här företaget om du vill ha praktikplats kan varmt rekommendera det företaget och dom pysslar med det mesta inom automation mm

http://www.automationwest.se/index.php
Citera
2011-09-07, 20:49
  #467
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teffie
Får säga att dom är högst trevliga att ha att göra med och supporten är riktigt bra.

Supporten är nog bland det bästa jag råkat ut för (+22år på jobbet) utan att betala en spänn.

Blir man dessutom "kompis" (köper mycket) med några av dom så är man definitivt hemma.

Siemens och ABB skickar bara runt en om man har en lite marigare fråga.

På ABB kom jag tillslut fram till nån i Luleå som sa "du får inte säga vem som gav dig numret" (troligen nån utvecklingsavdelning däruppe i Luleå) och när jag ringde så var första frågan efter att jag presenterat mig "varifrån har du fått dethär nummret?" hehe... Säkert en med spretigt hår och kanintofflor, månne jag inte hamnade i västerås...

Vill man lära sig så är ju små modeller av mitsun billigt att köpa in men GX-Developer kostar väl 10 papp sist jag köpte en. Ska man ha en Q kostar det väl lite mer men..

Nu har jag dock slutat med PLC för några år sen så (förhoppningsvis) ska jag inte behöva hålla på med dom mer.

Skulle jag börja pilla med det igen skulle jag kolla på IEC-61131-3
Citera
2011-09-10, 04:16
  #468
Medlem
Många PLC-jobb efterfrågar WinCC, som jag fattat är ett SCADA system utvecklat av Siemens.

Nån som jobbar med WinCC som orkar förklarar vad gör i detta program, handlar det om bl.a programmera HMI i C ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in