2011-06-10, 11:30
  #433
Medlem
Rixxzs avatar
Jorå, nu funkade det fin-fint. Tackar så mycket.

Lekte även runt lite och lade till en nivå-kontroll, så nu kan jag bestämma hur högt vattnet skall stiga helt dynamiskt, genom att sätta det på det viset att när knapp X10 är till, startar pumpen när det inte finns något vatten vid den längsta pinnen (X0), för att sedan sluta pumpa vatten när vattnet når den näst längsta pinnen (X1), vid läge X11 startar pumpen när det inte finns något vatten vid X0, för att sedan stiga till pinnen efter den näst längsta pinnen, osv. osv.

http://tinypic.com/r/aaj2g6/7

Dock hade jag tänkt lägga till ÄNNU en sak som jag ej vet hur jag ska få dit. Jag vill inte enbart styra när pumpen ska stanna, utan var den ska starta. Enligt systemet att om knapp X11 är till, startar pumpen så fort det inte finns något vatten vid den näst längsta pinnen (X1), och stannar så fort vattnet når den kortare pinnen efter det (X2), om knapp X12 är till, startar pumpen så fort det inte finns något vatten vid X2, och stannar så fort det når X3, om knapp X13 är till, startar pumpen så fort det inte finns något vatten vid X3, och stannar när det når X4, osv. osv.

Hur skulle man kunna få till en sådan här funktion?
Citera
2011-06-10, 11:33
  #434
Medlem
Rixxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixxz
Jorå, nu funkade det fin-fint. Tackar så mycket.

Lekte även runt lite och lade till en nivå-kontroll, så nu kan jag bestämma hur högt vattnet skall stiga helt dynamiskt, genom att sätta det på det viset att när knapp X10 är till, startar pumpen när det inte finns något vatten vid den längsta pinnen (X0), för att sedan sluta pumpa vatten när vattnet når den näst längsta pinnen (X1), vid läge X11 startar pumpen när det inte finns något vatten vid X0, för att sedan stiga till pinnen efter den näst längsta pinnen, osv. osv.

http://tinypic.com/r/aaj2g6/7

Dock hade jag tänkt lägga till ÄNNU en sak som jag ej vet hur jag ska få dit. Jag vill inte enbart styra när pumpen ska stanna, utan var den ska starta. Enligt systemet att om knapp X11 är till, startar pumpen så fort det inte finns något vatten vid den näst längsta pinnen (X1), och stannar så fort vattnet når den kortare pinnen efter det (X2), om knapp X12 är till, startar pumpen så fort det inte finns något vatten vid X2, och stannar så fort det når X3, om knapp X13 är till, startar pumpen så fort det inte finns något vatten vid X3, och stannar när det når X4, osv. osv.

Hur skulle man kunna få till en sådan här funktion?

Ännu en gång, bild för att förklara: http://oi56.tinypic.com/2diim3p.jpg

(Notera att det faktiskt finns 6 pinnar i burken, men principen är densamma).



Men vafasen, citera min post hade jag inte tänkt att göra.
Citera
2011-06-10, 15:09
  #435
Medlem
isnisns avatar
Min signatur säger en del om vad jag kan i detta ämne.
Har ni några frågor/söker folk till projekt är det bara att dra iväg ett PM
Citera
2011-06-11, 15:15
  #436
Medlem
Rixxzs avatar
Jajjemän, isnisn gav mig extremt bra hjälp och nu är problemet löst.
Citera
2011-06-11, 15:32
  #437
Medlem
Rixxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixxz
Jajjemän, isnisn gav mig extremt bra hjälp och nu är problemet löst.

Helvete dubbelpost igen. Glömmer att "Ändra" knappen sitter till vänster på det här forumet.


Måste säga att han är grymt bra på sådant här, och han förklarade tydligt och utförligt. Vid problem är han helt klart personen man ska kontakta. Är så extremt jävla glad att problemet blev löst.
Citera
2011-06-11, 16:32
  #438
Medlem
isnisns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixxz
Helvete dubbelpost igen. Glömmer att "Ändra" knappen sitter till vänster på det här forumet.


Måste säga att han är grymt bra på sådant här, och han förklarade tydligt och utförligt. Vid problem är han helt klart personen man ska kontakta. Är så extremt jävla glad att problemet blev löst.

Det tackar vi för
Citera
2011-06-25, 17:28
  #439
Medlem
Hoppas att någon kan hjälpa mig i denna tråd.
Jag behöver en plc, och undrar var jag ska börja, och vad för tips jag kan få från er.

Plc:n
Ska klara från 0-220 volt, både ingående och utgående.
Ingående ska vara konstant spänning, men utgående ska vara 4,6 eller 8 analoga utgångar i intervaller.
Varje utgång ska ha plus och minus.

Som en fördelardosa på en bil, så ska den ge ström på en alternativt två utgångar i taget.
Och bäst är om det finns inställningar man kan göra, i hur länge impulsen på
de olika utgångarna varar.

En sak som skulle vara viktig är att den ska kunna polvända direkt.
Den ska exempelvis skicka en impuls och millisekunder efter den skickat det så ska den kunna
skicka en impuls igen fast med omvänd ström.

Det är väldigt viktigt att den kan skicka ut impulserna snabbt.
Från 8 - 100 ggr per sekund.

Finns det färdiga såna här plc:er, eller finns det färdigbyggda plc:er som man "bara" behöver programera?
Citera
2011-06-25, 17:47
  #440
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dracoex
Hoppas att någon kan hjälpa mig i denna tråd.
Jag behöver en plc, och undrar var jag ska börja, och vad för tips jag kan få från er.

Plc:n
Ska klara från 0-220 volt, både ingående och utgående.
Ingående ska vara konstant spänning, men utgående ska vara 4,6 eller 8 analoga utgångar i intervaller.
Varje utgång ska ha plus och minus.

Som en fördelardosa på en bil, så ska den ge ström på en alternativt två utgångar i taget.
Och bäst är om det finns inställningar man kan göra, i hur länge impulsen på
de olika utgångarna varar.

En sak som skulle vara viktig är att den ska kunna polvända direkt.
Den ska exempelvis skicka en impuls och millisekunder efter den skickat det så ska den kunna
skicka en impuls igen fast med omvänd ström.

Det är väldigt viktigt att den kan skicka ut impulserna snabbt.
Från 8 - 100 ggr per sekund.

Finns det färdiga såna här plc:er, eller finns det färdigbyggda plc:er som man "bara" behöver programera?

Det där lät intressant, men det låter det som dina krav på I/O egenskaperna inte
är något som finns "out of the box" på ett standardplc om man säger så.
Det kanske man iofs kan lösa med egenhändigt hopsnickrad anpassning utför styrsystemet.
Är det någon form av pwmstyrning du ska göra ? Sådant finns det instruktioner för i de flesta
moderna styrsystem. Då är den biten klar i alla fall, så då handlar det mest om hårdvaran.
Citera
2011-06-28, 19:47
  #441
Medlem
perezhiltohs avatar
Någon som kan hjälpa mig med en enkel PLC-programmering i ladder? PM:a mig.
Citera
2011-06-28, 22:56
  #442
Medlem
Kapten Rektums avatar
Så jäkla kul att se att min nördtråd har så många poster!

Loggade in idag för första gången på många år och hade hela min inkorg översvämmad av frågor om plc programmering. Och även en hel del direktreklam gällande allehanda knark.

En liten recap kanske?

Sedan jag skrev här sist så har jag rest till nästan alla kontinenter i tjänsten och implementerat en massa fabriker, supportat, startat upp, troubleshootat etc.

Det som hänt dom senaste åren inom PLC programmering är väl att det mer och mer blir objektorienterat då scadasystem blir allt mer populära. Och med det, även riskerna. Kommer ni ihåg den där incidenten dom hade i Iran (tror jag det va?) där någon hade tagit med sig ett virus till en fabrik via sitt privata USB minne?

Den terrorismen är något som jag tror kommer eskalera hand i hand med att scadasystemen blir mer och mer populära. Läste någonstans att ovan nämnda program kunde scanna PLC koden och infektera på "rätt" ställen. Det va en TED.com föreläsning av någon tysk som jag tittade på tror jag.
Tänk själva. Kylsystem till kärnreaktorer, kemiska fabriker etc. En terrorist med så pass stor kunskap om både högnivåspråk och lågnivå/PLC Kod skulle kunna göra rätt så oroväckande mycket skada.
Citera
2011-07-08, 00:29
  #443
Medlem
Håller på med ett projekt med en op-panel MP277 (Siemens).
Där jag har loggfiler som jag lägger över på ett USB minne.
Normalt i windows så kör man med säker borttagning av USB-minnen.

I panelen så skulle jag vilja även där kunna köra säkerborttagng av USB minnet.

Loggningen kör jag till det MMC minneskortet och när operatören vill flytta över logg resultatet (filen) kopierar jag över till USB minnet.

Hur gör jag en säkerborttagning av USB minnet när jag vill plocka ur USB-minnet?
__________________
Senast redigerad av totteliten 2011-07-08 kl. 00:38.
Citera
2011-07-20, 21:29
  #444
Medlem
Trevlig tråd, har suttit på jobbet hela dagen och försökt få till en funktion som ska starta fem motorer. Men jag lyckas ej

Kanske finns det någon duktigt programmare här som kan hjälpa mig

Som sagt det är fem motorer/pumpar som skall startas. Hur många som ska startas styrs från ett HMI, där man har möjlighet att välja med/bort pump för pump. Man har alltså ett driftval för varje pump.

Funktionen skall fungera som så att första pumpen som startas av de medvalda direkt startas, resterande pumpar skall startas med en viss intervall.

Tex ska man kunna starta pump 1,2,4 först och sedan genom att välja till pump 3 & 5 och ge ny startpuls starta dessa också, och de skall pump 3 direkt starta och pump 5 skall startas en viss förutbestämd tid.

Hoppas ni fattar hur jag vill att det ska fungera.

Har suttit och försökt få ihop det med fbd/ladder osv men nätverkern blir så oehört komplexa efter pump 2 så man reder knappt ut det. Så antar lösning ligger i lite struktureras text, är dock inte jätte
duktig på det tyvärr. Har provat diverse saker med ST med, men får inte till det riktigt till det.

Kanske någon form av binärkodning på det olika pumparna?

Eller finns det någon som har en annan idé kanske? =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in