2012-02-29, 04:24
  #529
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
2 inverterare + 2 timers en i varje PLC.

Mjo, en tanke. Men 2 PLC system borde inte gå sönder samtidigt - egna PS5R-SB24 för varje, den ena larmar via GSM, den andra via trådbundet (telemodem), dubbla UPSer. Det som saknas - men det är nog overkill är en 24v batteribackup på den med GSM modem.


...

Du har ju uppenbarligen ingen som helst aning om vad du sysslar med. Din beställare verkar inte heller vara riktigt riktig som anlitar en tomte som dig.
Citera
2012-03-25, 22:15
  #530
Medlem
Jag håller på och lär mig grunderna i PLC-programmering med LearnWARE. Just nu har jag fastnat på en hissövning, som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

I/O

X0: Knapp våning 1
X1: Knapp våning 2
X2: Knapp våning 3
X3: Sensor våning 1
X4: Sensor våning 2
X5: Sensor våning 3

Y3: Hiss uppåt
Y4: Hiss nedåt

Kod:
;Våning 1
LD	X0
SET	M0
;
;våning 3
LD	X2
SET	M1
;
;våning 2 nedifrån
LD	X1
AND	X3
SET	M2
;
;våning 2 uppifrån
LD	X1
AND	X5
SET	M3
;
;Minnen


LD	M0
OUT	Y4

LD	M1
OUT	Y3


LD	M2
OUT	Y3

LD	M3
OUT	Y4



;
;Stopp när hissen når våning

LD	X4
RST	M2
RST	M3

LD	X3
RST	M0

LD	X5
RST	M1


END

Jag tror att koden är ganska lätt att läsa. Uppgiften är alltså helt enkelt att kunna flytta hissen mellan dom 3 våningarna.

Efter en del testande har jag kommit fram till (tror jag) att det är dom 4 minnesblocken som ställer till det. Beroende på vilken ordning blocken kommer i, kan jag få hissen att antingen inte funka alls, eller bara funka delvis (två våningar). Jag förstår inte alls varför ordningen för minnesblocken gör någon skillnad.

Kan någon förklara hur det ska gå till, och varför ordningen på minnena spelar roll?


Edit: Jag löste det genom att ändra dom 4 minnesblockena till 2 med OR villkor (iochmed att det bara är två utgångar). Jag antar att problemet låg i att jag hade olika block styra samma utgång? Har fortfarande problem att förstå varför det inte funkar med koden ovan, men har löst uppgiften nu iallafall.
__________________
Senast redigerad av Beace 2012-03-25 kl. 22:51.
Citera
2012-03-27, 22:41
  #531
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beace
Jag håller på och lär mig grunderna i PLC-programmering med LearnWARE. Just nu har jag fastnat på en hissövning, som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Edit: Jag löste det genom att ändra dom 4 minnesblockena till 2 med OR villkor (iochmed att det bara är två utgångar). Jag antar att problemet låg i att jag hade olika block styra samma utgång? Har fortfarande problem att förstå varför det inte funkar med koden ovan, men har löst uppgiften nu iallafall.

Det är alltid villkoret närmast slutet av programflödet som bestämmer t.ex en utgångs status.
Så när du sätter Y4 på två olika ställen i programmet blir det alltså det sista exekverade villkoret som avgör statusen.
Det första villkorsresultatet blir s.a.s överkört.
__________________
Senast redigerad av Ganymede 2012-03-27 kl. 22:51.
Citera
2012-03-28, 22:03
  #532
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymede
Det är alltid villkoret närmast slutet av programflödet som bestämmer t.ex en utgångs status.
Så när du sätter Y4 på två olika ställen i programmet blir det alltså det sista exekverade villkoret som avgör statusen.
Det första villkorsresultatet blir s.a.s överkört.

Precis! Skriv aldrig till en utgång på mer än ett ställe i koden!!
Citera
2012-03-28, 23:31
  #533
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STX
Precis! Skriv aldrig till en utgång på mer än ett ställe i koden!!

Finns tyvärr gott om sån kod där jag är, blandat med hopp härs och tvärs.

Inte roligt att försöka följa onlinestatusen på sådana avsnitt
Citera
2012-03-29, 02:58
  #534
Medlem
Förstår jag det rätt att man bör sätta minnen för varje utgång i slutet av koden, och sen enbart använda sig av dom vid programmeringen?

Typ

Kod:
LD X0
SET M0

LD M0
OUT M10

LD M10
OUT Y0

Något sånt där? Eller är jag helt fel ute? Annars som i hiss exemplet ovan, kan det ju bli en stor rad med OR villkor för att aktivera t ex hiss uppåt (Y3).
__________________
Senast redigerad av Beace 2012-03-29 kl. 03:02.
Citera
2012-03-29, 05:15
  #535
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beace
Förstår jag det rätt att man bör sätta minnen för varje utgång i slutet av koden, och sen enbart använda sig av dom vid programmeringen?

Typ

Kod:
LD X0
SET M0

LD M0
OUT M10

LD M10
OUT Y0

Något sånt där? Eller är jag helt fel ute? Annars som i hiss exemplet ovan, kan det ju bli en stor rad med OR villkor för att aktivera t ex hiss uppåt (Y3).

Det där är en filosofisk fråga egentligen numera.
Det är en god princip att samla utgångar i slutet av programmet, då blir det lätt att se strukturen i programmet. Men det är inget krav. Dessutom har man lättare att hitta ett eventuellt fel eftersom det oftast blir mindre mängd kod runt själva utgången.

Beroende på hur man bygger programmet så kan man då klara sig utan SET och RESET. Det beror helt på vad man har för applikation.
Citera
2012-04-08, 19:07
  #536
Medlem
Hej alla PLC:are. Jag skulle gärna vilja lära mig programmera, kan någon ge lite tips hur man börjar komma igång med sitt programmerande. Jag har laddat ner Saia:s program PG5. Jag hade tänkt lära mig köra ladder och i block. Kanske ska man börja med ett annat program? Skulle vilja kunna Siemens och Mitsubishi.
Citera
2012-04-08, 23:10
  #537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruTTi
Hej alla PLC:are. Jag skulle gärna vilja lära mig programmera, kan någon ge lite tips hur man börjar komma igång med sitt programmerande. Jag har laddat ner Saia:s program PG5. Jag hade tänkt lära mig köra ladder och i block. Kanske ska man börja med ett annat program? Skulle vilja kunna Siemens och Mitsubishi.

Välkommen in i denna värld då

Om du vill lära dig Mitsubishi varför inte dra ner ett demo i från dem då?
http://www.beijer.se/web/web_se_be_se.nsf/alldocuments/7F152417AD4982EDC125797B00491F9F
GX IEC är vad jag rekommenderar....

Där finns också en massa komigång exempel och liknade. Lycka till och Fråga på.
Citera
2012-04-09, 08:29
  #538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swe
Välkommen in i denna värld då

Om du vill lära dig Mitsubishi varför inte dra ner ett demo i från dem då?
http://www.beijer.se/web/web_se_be_se.nsf/alldocuments/7F152417AD4982EDC125797B00491F9F
GX IEC är vad jag rekommenderar....

Där finns också en massa komigång exempel och liknade. Lycka till och Fråga på.

Oh tack!
Citera
2012-05-16, 18:26
  #539
Medlem
Hade behövt hjälp med att använda en räknare!

Ifall någon är villig att hjälpa till berättar jag mer på mail, typcharlie@gmail.com
Citera
2012-05-16, 19:46
  #540
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typcharlie
Hade behövt hjälp med att använda en räknare!

Ifall någon är villig att hjälpa till berättar jag mer på mail, typcharlie@gmail.com

Casio har kanonräknare, tror även Texas instrument fortfarande tillverkar sina...... Hade en sådan under min skolgång i varje fall.

Gör om gör rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in