Citat:
Ursprungligen postat av Ganymede
Dum fråga bara, skapar du WDn med timers i PLC eller externa tidreläer ?
Har för mig att Jokab har felsäkra reläer med tidsfunktion för ljusridåer, det kanske man kan nyttja ?
2 inverterare + 2 timers en i varje PLC.
Mjo, en tanke. Men 2 PLC system
borde inte gå sönder samtidigt - egna PS5R-SB24 för varje, den ena larmar via GSM, den andra via trådbundet (telemodem), dubbla UPSer. Det som saknas - men det är nog overkill är en 24v batteribackup på den med GSM modem.
Kikade på Siemens F system men det vart så inih*vete. dyrt. Fick 2+2 PLC plus 2 GSM modem för samma pris som en Siemens F klassad CPU. Så jag har ett reserv/labb system och ett driftssytem.
Stannar WD så larmar ju antingen tråd eller GSM. Eller båda ifall tåten bara lossnat.
Filurar lite på om jag ska sätta säkring, repetitionstid osv. Samt att ev dra in templarm i övervkninge burken åxå.
Säkerhetsreläerna kan vara bra att veta om, men i detta fall så var jag ute efter att den kan larma via GSM om telelinan går sönder åxå. Den skickar ett testlarm till en egen minicall som drar en ingång en gång i timmen - eller kanske jag kör ett par gånger per dygn. Måste kolla lite på kraven.
Det finns ett backup system som går oavsett detta men det är ca 30-60 sek långsammare på att larma ut personal. Dom hinner börja plocka på sig och sätta sig i bilarna innan det andra larmet kommer. Men då kommer även platsen mer exakt. Den jag pillar med är mer "summalarm". Dom går olika vägar för att det kan ju vara brand i en kabelkanal som gör att det inte kommer nåt larm alls på ena systemet. Det andra kan i värsta fall triggas manuellt ifall nån ringer in.
Ähh, jag pillar väl ihop nåt. Skiter i säkringarna, dom blir bara en till felkällla.
Ska nog beställa en (eller 2) FX3N-ENET åxå bara för att ha å leka med. Pillar ihop en bild i nåt av SCADA systemen så beställaren har nåt att glo på.
Den blev väldigt anonym, ett par burkar längst ner i ett skåp. Kanske det räcker om jag drar ut WD som en stor jä*la lampa som blinkar.

Men då tror väl nån tokfan att den larmar och slår av båda systemen...