2011-12-17, 17:14
  #517
Medlem
christerys avatar
Japp, skälet till lite vag beskrivning är för att få lite mer inputs. Om jag säger så här hade jag tänkt göra. så kanske alla skulle sagt OK. Nu sa ingen nåt när jag inte beskrev mer än egentligen den mindset man ska ha för projektet.

Det blir 2 PSU, ingen batteri backup, dubbla UPSer. dubbla sätt att hantera fellarm via telefoni och GSM. en WD emellan PLC system som larma vid avbrott mer än 2 minuter. Så man kan ladda nya telefonnr osv i den skarpa PLCn.

Det som kvarstår är om jag ska tidmärka larmen och hur jag hanterar sommar vintertid. Men, det får jag väl fixa på nåt sätt... Nej, ifall nån tänkte föreslå det. NTP fixar små omställningar, inte stora.

Om jag ska köra repititiva larm osv. men ... Tack för intresset.
Citera
2011-12-17, 17:35
  #518
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Japp, skälet till lite vag beskrivning är för att få lite mer inputs. Om jag säger så här hade jag tänkt göra. så kanske alla skulle sagt OK. Nu sa ingen nåt när jag inte beskrev mer än egentligen den mindset man ska ha för projektet.

Det blir 2 PSU, ingen batteri backup, dubbla UPSer. dubbla sätt att hantera fellarm via telefoni och GSM. en WD emellan PLC system som larma vid avbrott mer än 2 minuter. Så man kan ladda nya telefonnr osv i den skarpa PLCn.

Det som kvarstår är om jag ska tidmärka larmen och hur jag hanterar sommar vintertid. Men, det får jag väl fixa på nåt sätt... Nej, ifall nån tänkte föreslå det. NTP fixar små omställningar, inte stora.

Om jag ska köra repititiva larm osv. men ... Tack för intresset.


Ah ok fortfarande lite rörigt när man inte har helheten Har du reduntanta GSM-modem?
Finns det inte en speciella CPU:er för redundans i FX-serien? Jag jobbar mest med Q-serien där finns ju speciella redundanta CPU:er som sköter växling av CPU etc... Viktigt att man inte skiftar cpu mitt i ett scan-varv osv. Det sköter de automatiskt. Men det kanske är lite overkill för din anläggning? Kan inte FX-serien hantera skiftning av sommar/vinertid, har för mig att de störe modellerna kan det, inte säker dock.
Citera
2011-12-17, 20:07
  #519
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STX
Ah ok fortfarande lite rörigt när man inte har helheten Har du reduntanta GSM-modem?
Finns det inte en speciella CPU:er för redundans i FX-serien? Jag jobbar mest med Q-serien där finns ju speciella redundanta CPU:er som sköter växling av CPU etc... Viktigt att man inte skiftar cpu mitt i ett scan-varv osv. Det sköter de automatiskt. Men det kanske är lite overkill för din anläggning? Kan inte FX-serien hantera skiftning av sommar/vinertid, har för mig att de störe modellerna kan det, inte säker dock.
Har inte kollat, jobbat tidigare med Q. Men nu ska det vara billigt. Delar inte minne eller annat (visste inte ens om att det gick... ), X0 till Y0 och vice lite inverterare och 2 timers så har jag en WD... Ena PLC rappoterar via GSM, andra via tråd.

Enkelt, men frågan om jag gjort det för enkelt. Har jag missat SPOF.

Q serien är roliga, trodde det inte var sant att den kunde sin/cos.. + Supporten, slå det den som kan.
Men nu vart det FX att leka med. Nåja, jag lär väl märka när det går åt helvete. Det syns på lågorna.
Citera
2011-12-18, 00:18
  #520
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Har inte kollat, jobbat tidigare med Q. Men nu ska det vara billigt. Delar inte minne eller annat (visste inte ens om att det gick... ), X0 till Y0 och vice lite inverterare och 2 timers så har jag en WD... Ena PLC rappoterar via GSM, andra via tråd.

Enkelt, men frågan om jag gjort det för enkelt. Har jag missat SPOF.

Q serien är roliga, trodde det inte var sant att den kunde sin/cos.. + Supporten, slå det den som kan.
Men nu vart det FX att leka med. Nåja, jag lär väl märka när det går åt helvete. Det syns på lågorna.

Dum fråga bara, skapar du WDn med timers i PLC eller externa tidreläer ?
Har för mig att Jokab har felsäkra reläer med tidsfunktion för ljusridåer, det kanske man kan nyttja ?
Citera
2011-12-18, 08:17
  #521
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymede
Dum fråga bara, skapar du WDn med timers i PLC eller externa tidreläer ?
Har för mig att Jokab har felsäkra reläer med tidsfunktion för ljusridåer, det kanske man kan nyttja ?

2 inverterare + 2 timers en i varje PLC.

Mjo, en tanke. Men 2 PLC system borde inte gå sönder samtidigt - egna PS5R-SB24 för varje, den ena larmar via GSM, den andra via trådbundet (telemodem), dubbla UPSer. Det som saknas - men det är nog overkill är en 24v batteribackup på den med GSM modem.

Kikade på Siemens F system men det vart så inih*vete. dyrt. Fick 2+2 PLC plus 2 GSM modem för samma pris som en Siemens F klassad CPU. Så jag har ett reserv/labb system och ett driftssytem.

Stannar WD så larmar ju antingen tråd eller GSM. Eller båda ifall tåten bara lossnat.

Filurar lite på om jag ska sätta säkring, repetitionstid osv. Samt att ev dra in templarm i övervkninge burken åxå.

Säkerhetsreläerna kan vara bra att veta om, men i detta fall så var jag ute efter att den kan larma via GSM om telelinan går sönder åxå. Den skickar ett testlarm till en egen minicall som drar en ingång en gång i timmen - eller kanske jag kör ett par gånger per dygn. Måste kolla lite på kraven.

Det finns ett backup system som går oavsett detta men det är ca 30-60 sek långsammare på att larma ut personal. Dom hinner börja plocka på sig och sätta sig i bilarna innan det andra larmet kommer. Men då kommer även platsen mer exakt. Den jag pillar med är mer "summalarm". Dom går olika vägar för att det kan ju vara brand i en kabelkanal som gör att det inte kommer nåt larm alls på ena systemet. Det andra kan i värsta fall triggas manuellt ifall nån ringer in.

Ähh, jag pillar väl ihop nåt. Skiter i säkringarna, dom blir bara en till felkällla.

Ska nog beställa en (eller 2) FX3N-ENET åxå bara för att ha å leka med. Pillar ihop en bild i nåt av SCADA systemen så beställaren har nåt att glo på.

Den blev väldigt anonym, ett par burkar längst ner i ett skåp. Kanske det räcker om jag drar ut WD som en stor jä*la lampa som blinkar. Men då tror väl nån tokfan att den larmar och slår av båda systemen...
Citera
2011-12-18, 13:28
  #522
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
2 inverterare + 2 timers en i varje PLC.

Mjo, en tanke. Men 2 PLC system borde inte gå sönder samtidigt - egna PS5R-SB24 för varje, den ena larmar via GSM, den andra via trådbundet (telemodem), dubbla UPSer. Det som saknas - men det är nog overkill är en 24v batteribackup på den med GSM modem.

Kikade på Siemens F system men det vart så inih*vete. dyrt. Fick 2+2 PLC plus 2 GSM modem för samma pris som en Siemens F klassad CPU. Så jag har ett reserv/labb system och ett driftssytem.

Stannar WD så larmar ju antingen tråd eller GSM. Eller båda ifall tåten bara lossnat.

Filurar lite på om jag ska sätta säkring, repetitionstid osv. Samt att ev dra in templarm i övervkninge burken åxå.

Säkerhetsreläerna kan vara bra att veta om, men i detta fall så var jag ute efter att den kan larma via GSM om telelinan går sönder åxå. Den skickar ett testlarm till en egen minicall som drar en ingång en gång i timmen - eller kanske jag kör ett par gånger per dygn. Måste kolla lite på kraven.

Det finns ett backup system som går oavsett detta men det är ca 30-60 sek långsammare på att larma ut personal. Dom hinner börja plocka på sig och sätta sig i bilarna innan det andra larmet kommer. Men då kommer även platsen mer exakt. Den jag pillar med är mer "summalarm". Dom går olika vägar för att det kan ju vara brand i en kabelkanal som gör att det inte kommer nåt larm alls på ena systemet. Det andra kan i värsta fall triggas manuellt ifall nån ringer in.

Ähh, jag pillar väl ihop nåt. Skiter i säkringarna, dom blir bara en till felkällla.

Ska nog beställa en (eller 2) FX3N-ENET åxå bara för att ha å leka med. Pillar ihop en bild i nåt av SCADA systemen så beställaren har nåt att glo på.

Den blev väldigt anonym, ett par burkar längst ner i ett skåp. Kanske det räcker om jag drar ut WD som en stor jä*la lampa som blinkar. Men då tror väl nån tokfan att den larmar och slår av båda systemen...

Med all respekt för dina kunskaper, men..brand i kanaler, hinna sätta sig i bilarna..det där låter otäckt.
Om något klickar när det blir skarpt läge för ditt egenbyggda system, då lär det vara du som får bära hundhuvudet.
Även om det låter som ett intressant projekt att mecka med på egen hand så skulle i alla fall inte jag göra annat än att använda felsäkra komponenter och noga kolla upp krav från försäkringsbolag och myndigheter innan jag ens vågar höfta ett pris på ett sådant jobb.

Men det är fega cyniska jag det
__________________
Senast redigerad av Ganymede 2011-12-18 kl. 14:22.
Citera
2011-12-19, 16:40
  #523
Medlem
christerys avatar
Mja, jag är inte så orolig. Det jag bytrer ut kördes på Win 3.11 med lite hårddisk byte lite då och då.
en PLC är ganska mycket säkrare än den jag tar ur drift. Men den var state of the art då...
Citera
2012-02-05, 10:32
  #524
Medlem
Förhoppningsvis finns det nån vänlig själ som kan ge mig lite svar på dessa funderingar:

Jag har införskaffat en plc, millenium 3 heter den med en ethernet expansion, som jag skulle vilja få några tips om ett enkelt och smidigt scada till som helst har webstöd.
Har kollat runt lite och testat en satans massa olika men det verkar inte finns något som faller mig i smaken. Testade Tracemode 6, men det är åt helvete för komplext. Finns även ett som heter igss 9, och det funkar inte heller något vidare. Har även gett några opensource varianter nått försök men dom jag kommit över kräver kunskaper i programmeringsspråk, typ java eller c, och det behärskar jag inte. Alla system verkar vara så jävla enkla att jobba med tills man börjar :/

Det är inte så avancerade grejer som ska göras, utan det är frågan om att se lite temperaturer, kunna aktivera nån digital utgång osv.

Såg även att crouzet hade en webmodul till plc:n, men det är ju så jävla dags nu när man sitter med eth modulen, så det vore en riktig höjdare att få fason på detta.

Några förslag?
Citera
2012-02-06, 22:15
  #525
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RuttenTomat
Förhoppningsvis finns det nån vänlig själ som kan ge mig lite svar på dessa funderingar:

Jag har införskaffat en plc, millenium 3 heter den med en ethernet expansion, som jag skulle vilja få några tips om ett enkelt och smidigt scada till som helst har webstöd.
Har kollat runt lite och testat en satans massa olika men det verkar inte finns något som faller mig i smaken. Testade Tracemode 6, men det är åt helvete för komplext. Finns även ett som heter igss 9, och det funkar inte heller något vidare. Har även gett några opensource varianter nått försök men dom jag kommit över kräver kunskaper i programmeringsspråk, typ java eller c, och det behärskar jag inte. Alla system verkar vara så jävla enkla att jobba med tills man börjar :/

Det är inte så avancerade grejer som ska göras, utan det är frågan om att se lite temperaturer, kunna aktivera nån digital utgång osv.

Såg även att crouzet hade en webmodul till plc:n, men det är ju så jävla dags nu när man sitter med eth modulen, så det vore en riktig höjdare att få fason på detta.

Några förslag?

En liten billig operatörspanel kanske kan vara något? De från beijer kan du köra remote access till...
Citera
2012-02-09, 16:02
  #526
Medlem
Weintek är ett annat alternativ till operatörs panel, väldigt billig, gratis utvecklings mjukvara och man behöver inte betala för taggar eller något annat. Man köper helt enkelt panelen och inga fler kostnader

Tror deras drivers bibliotek stödjer 150+ PLC'er. De kan ochså styras remote via VNC, inbyggt i alla paneler.

www.weintek.com
Citera
2012-02-21, 12:01
  #527
Medlem
Kierkegaards avatar
Håller på med styrteknik grundkurs via LearnWARE, och har fastnat på transportbandsövningarna i övning 8, är det någon som råkar kunna komma med lösningsförslag på dessa?


Vh
Kierkegaard
Citera
2012-02-21, 16:08
  #528
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kierkegaard
Håller på med styrteknik grundkurs via LearnWARE, och har fastnat på transportbandsövningarna i övning 8, är det någon som råkar kunna komma med lösningsförslag på dessa?


Vh
Kierkegaard

Just övning 8 har jag glömt...
Kanske lite mer information skulle hjälpa, vad tror du
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in