2010-08-21, 20:26
  #397
Bannlyst
Man kan ju köra 2 timers.

Timer1_IN:= Driftsvar OCH INTE Puls
Timer2_IN:= Driftsvar OCH Puls.

Larm:=Timer1 ELLER Timer2.

Det funkar ju, men kanske inte den mest effektiva koden
Citera
2010-08-21, 20:51
  #398
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STX
Ja just det, det tänkte jag inte på
Har varit lite bortskämd med rotationsvakter som ger en fast signal så länge de roterar.

Hehe, tänk så förvånad elektrikern blir när han i stress och hast lyckats lokalisera
och bytt ut den trasiga vakten mot en vanlig 18 millimeters PNP som såg likadan ut
Citera
2010-08-21, 20:54
  #399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymede
Aha, på så sätt

Men förresten, kom på en sak...ska vakten funka så är det väl omslagen på givarsignalen man vill detektera ?
Signalen kan ju fastna antingen hög eller låg, det kan ju inte timern veta eller..?
Remmen går av, givaren stannar på ett kugg -> insignalen är hög, då förblir ju timern 0 -> inget larm.
Eller har jag missat något - vilket iofs inte är helt ovanligt ^^ ?

Citat:
Ursprungligen postat av STX
Man kan ju köra 2 timers.

Timer1_IN:= Driftsvar OCH INTE Puls
Timer2_IN:= Driftsvar OCH Puls.

Larm:=Timer1 ELLER Timer2.

Det funkar ju, men kanske inte den mest effektiva koden

Mycket vaket faktiskt

Hade jag själv definitivt missat
Citera
2010-08-21, 22:05
  #400
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swe
Mycket vaket faktiskt

Hade jag själv definitivt missat

Men du, om man kör som du sa först, med kontaktorsvaret i serie med givaren så kan man ju sätta en -(N)- eller -(P)- (eller PLS/PLF i melsec) i serie med den kretsen och trigga en frånslagsfördröjd timer med resultatet ;
Så länge timern får startpuls inom sitt satta värde är den till, om pulserna försvinner eller
kommer för sällan så slocknar timern och larmar.
Sen kan man ju alltid mäta varvtalet och jämföra det med en konstant och få ut larm den vägen.
Det går att krångla till det där hur mycket som helst
Citera
2010-08-24, 14:36
  #401
Medlem
SchKutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STX
Man kan ju köra 2 timers.

Timer1_IN:= Driftsvar OCH INTE Puls
Timer2_IN:= Driftsvar OCH Puls.

Larm:=Timer1 ELLER Timer2.

Det funkar ju, men kanske inte den mest effektiva koden

Citat:
Ursprungligen postat av Ganymede
Men du, om man kör som du sa först, med kontaktorsvaret i serie med givaren så kan man ju sätta en -(N)- eller -(P)- (eller PLS/PLF i melsec) i serie med den kretsen och trigga en frånslagsfördröjd timer med resultatet ;
Så länge timern får startpuls inom sitt satta värde är den till, om pulserna försvinner eller
kommer för sällan så slocknar timern och larmar.
Sen kan man ju alltid mäta varvtalet och jämföra det med en konstant och få ut larm den vägen.
Det går att krångla till det där hur mycket som helst

Senare i mitt exempel så har jag att Antingen R_PULS_Q eller F_PULS_Q sätter H1_Puls.

Sedan kommer det en Ton timer med driftsvar OCH INTE H1_Puls.
Sedan efter tiden så kommer larmet.

Efter det så Resättas H1_Puls.

Antar att det då skiter sig med diskussionerna om att de är TEMP variabler.
Citera
2010-08-24, 18:45
  #402
Medlem
Utanbildnings avatar
Hejhej, har haft styrteknik i ett par dagar nu.
Sitter med skolans programvara och ska göra en övning

Ska försöka förklara mitt problem tänk ett Ladderschema med 2 seriekopplade ELLER funktioner:



X0 X1 Y0
--| |---------| |--------( )--
..........| |.........|
--| |--- ---|/|--
X2 X3
Hur skriver jag det här?


LD X0
OR X2

LD X1
ORI X3
ANB
OUT Y0

END? Vad ska hända? Det är ett trafikljus. 4 Knappar, Y0 = gröntljus
Citera
2010-08-24, 20:37
  #403
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utanbildning
Hejhej, har haft styrteknik i ett par dagar nu.
Sitter med skolans programvara och ska göra en övning

Ska försöka förklara mitt problem tänk ett Ladderschema med 2 seriekopplade ELLER funktioner:



X0 X1 Y0
--| |---------| |--------( )--
..........| |.........|
--| |--- ---|/|--
X2 X3
Hur skriver jag det här?


LD X0
OR X2

LD X1
ORI X3
ANB
OUT Y0

END? Vad ska hända? Det är ett trafikljus. 4 Knappar, Y0 = gröntljus



X0 OCH X2 ELLER X1 OCH INTE X3 tänder lampa?

Om du kan simulera alt. ladda ner i PLC så gör det. Testa din lösning, fungerar det inte prova något annat. Du kommer lära dig mycket fortare då än om du frågar här.
Citera
2010-08-24, 20:43
  #404
Medlem
MrUselesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rektum
Tänkte starta en tråd om PLC programmering för att jag är mycket intresserad av detta själv och jag ville se fall det fanns något intresse för att diskutera detta eller kanske ställa frågor, berätta om projekt etc.

Tänkte börja med att förklara lite kort om PLC för alla ofrälsta.

Jag är till yrket PLC-programmerare och det är även en av mina största hobbies.
PLC står för "Programmable logical control" och är ett lågnivåspråk som används för att reglera processer i industrisammanhang. Eller för att fatta det kort, man programmerar styrsystem till massproducerande fabriker.

PLC är löjligt enkelt att lära sig, men precis som othello, så är det svårt att bemästra. Mest pga. att PLC är mycket begränsat i sin funktion. Man måste i princip hårdkoda allt förhand. Detta gör att programmen ofta blir mycket stora och svåra att följa.

Man kan generellt programmera PLC på tre olika sätt: Ladder, Block och strukturerad text. De två första är olika varianter av grafisk programmering där man får se koden representerad som en stege där själva koden visas på "stegens" (=ladder på engelska) pinnar. Och i Block representationen får man se koden i form av block med olika ingångsben samt utgångsben. Och strukturerad text är bara precis text.
Oavsett vilket sett man vill skriva/se koden så gäller alltid följande grundregler:
Koden exekveras alltid i första hand uppifrån och ned och från vänster till höger. Som man läser i helt enkelt.
Anledningen till att jag poängterar detta är att det hela tiden handlar om att uppfylla villkor. Rent logiskt sätt så handlar det om att en ström ska från + till - för att på så vis få en s.k. sluten krets för att kunna uppfylla ett villkor som kan vara att starta en motor t.ex. Och om man programmerar med strukturerad text så använder man till att börja med orden:
OCH - ELLER - ICKE (AND - OR - NOT)
Tänkte ge er ett exempel på ett enkelt problem och lösningen:

Motor M1 skall starta om Tryckknapp T1 är "aktiv".
Exempel på Kod i strukturerad text:

LD T1
OUT M1
END

Terminologi: LD = Load

Och där här vi det. En pinne på stegen. Skit enkelt eller hur?

Om vi sedan lägger till att Motor M1 skall starta när Knapp T1 OCH Knapp T2 är till så blir det som följer:

LD T1
AND T2
OUT M1
END

Och på den vägen är det.

Det är mycket enkelt att begripa grunderna. Men det finns mycket svåra logiska nötter som man måste lösa hela tiden i arbetslivet.
Just nu så arbetar jag med pastoriseringsfabriker och där måste man ta in och behandla en massa olika analoga värden och sedermera koda av dessa till integraler (16 bitar eller 2 bytes) och göra jämförelser för att uppfylla olika villkor. Om t.ex. trycket i processen blir för högt så måste man ha en reaktion för maskinen i koden som exekveras enligt vissa villkor för att hantera detta.

Ja, det var mycket kort om PLC programmering.
Skriv vad ni vill, om ni har problem eller frågor så ställer jag gärna upp och hjälper till. Skriv om era egna ev. erfarenheter. Jaa, vad som helst.
Det hade varit skitkul och se vad folk håller på med.


Roligt att höra att gamla PLC vaknat till igen. Svinkul att lattja med logiska operander håller jag med om. Gillar du att programmera digitala varianter av analogteknikssystem borde du kolla in Assembler och kretsprogrammering/microprosessorprogrammering, det är ännu roligare. Exempelvis PIC processorn som t.om kan proggas med C språk om man vill.

Håller själv på med en liten uppfinning där jag blandar in en PIC.
Citera
2010-08-27, 08:39
  #405
Medlem
SchKutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrUseless
Roligt att höra att gamla PLC vaknat till igen. Svinkul att lattja med logiska operander håller jag med om. Gillar du att programmera digitala varianter av analogteknikssystem borde du kolla in Assembler och kretsprogrammering/microprosessorprogrammering, det är ännu roligare. Exempelvis PIC processorn som t.om kan proggas med C språk om man vill.

Håller själv på med en liten uppfinning där jag blandar in en PIC.

Gamla PLC? Va snackar du för skit, PLC ä GÖÖR modernt *sagt med samma dialekt som Robert Gustafsson i Spendrupsreklamerna*

Det är dock ganska stor skillnad på att programmera en PIC och en PLC. Men PIC är också intressant, dock mest för hobby eller?

Kanske borde skapa en tråd om det också?
Citera
2010-08-27, 08:42
  #406
Medlem
SchKutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utanbildning
Hejhej, har haft styrteknik i ett par dagar nu.
Sitter med skolans programvara och ska göra en övning

Ska försöka förklara mitt problem tänk ett Ladderschema med 2 seriekopplade ELLER funktioner:



X0 X1 Y0
--| |---------| |--------( )--
..........| |.........|
--| |--- ---|/|--
X2 X3
Hur skriver jag det här?


LD X0
OR X2

LD X1
ORI X3
ANB
OUT Y0

END? Vad ska hända? Det är ett trafikljus. 4 Knappar, Y0 = gröntljus

Citat:
Ursprungligen postat av STX
X0 OCH X2 ELLER X1 OCH INTE X3 tänder lampa?

Om du kan simulera alt. ladda ner i PLC så gör det. Testa din lösning, fungerar det inte prova något annat. Du kommer lära dig mycket fortare då än om du frågar här.

Ska du göra som STX skriver så borde det bli

LD X0
AND X2
OR X1
ANI X3
OUT Y0
END

eller? Är lite osäker på om du behöver något mer för X3 där, men som sagt prova dig fram. Använder FBD,LAD eller ST när jag programmerar så jag kan inte IL så bra...
Citera
2010-08-27, 09:29
  #407
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SchKutt
Ska du göra som STX skriver så borde det bli

LD X0
AND X2
OR X1
ANI X3
OUT Y0
END

eller? Är lite osäker på om du behöver något mer för X3 där, men som sagt prova dig fram. Använder FBD,LAD eller ST när jag programmerar så jag kan inte IL så bra...

Nej så kan man inte skriva..
Han måste använda sig av en annan instruktion.. Han är på rätt spår
Citera
2010-08-27, 11:05
  #408
Medlem
SchKutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STX
Nej så kan man inte skriva..
Han måste använda sig av en annan instruktion.. Han är på rätt spår

Mmm misstänkte väl att jag glömde en finfin instruktion där. Men som sagt, han lär sig inget om någon annan kommer med lösningarna.

Trial and error is your way my friend
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in