• 1
  • 2
2007-01-25, 21:44
Medlem
SmartHanss avatar
Varför värderas Leo Tolstoys författarskap så högt? Vad är det som skiljer honom från mängden? Har precis läst klart "Anna Karenina" och jag kan inte se varför.
Någon som har en aning/vet säkert?
Citera
2007-01-25, 21:50
Medlem
Du kanske inte är mottaglig, du kanske inte läst boken utan bara tittat på orden,
Citera
2007-01-25, 22:13
Medlem
SmartHanss avatar
Måhända. Men är detta verkligen ett av hans bättre verk? Har någon tips på bättre texter man ska läsa utav Tolstoy?
Citera
2007-01-25, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartHans
Måhända. Men är detta verkligen ett av hans bättre verk? Har någon tips på bättre texter man ska läsa utav Tolstoy?

Menar du att du inte känner till "Krig och Fred"?
Citera
2007-01-25, 23:05
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:

Jag gillar Kosackerna, ett märkligt mästerverk om det gåtfulla krigarfolket.
Citera
2007-01-25, 23:26
Medlem
SmartHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3o
Menar du att du inte känner till "Krig och Fred"?

Var får du det ifrån? Det jag undrar var ifall någon vet ett verk som kanske skulle passa mig bättre eftersom Anna Karenina inte föll mig i smaken. Istället för ett drygt inlägg, kanske du skulle kunna tipsa mig om något annat att läsa, som skribenten under dig så snällt gjorde.

Biskopsfinger>>> OK. Är den lik "Anna Karenina" i sättet eller är det som att läsa en annan författare?
Citera
2007-01-25, 23:57
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Biskopsfinger>>> OK. Är den lik "Anna Karenina" i sättet eller är det som att läsa en annan författare?

Jag har inte läst Anna Karenina än(skall göra det närhelst tillfälle ges); men jag tror inte det, enär den är betydligt mindre omfångsrik och behandlar icke kärlek eller överklass. I språk och stil kanske de är lika, men därom vet jag intet.
Citera
2007-01-26, 18:57
Medlem
Eremitens avatar
Tolstoj
Krig och fred
Citera
2007-01-26, 18:59
Medlem
Harry_Hallers avatar
Som alla vet så är Tolstoj underlägsen den store Dostojevskij. Av den anledningen bör man fokusera alla sina läsinsatsar mot den absolut främste.
Citera
2007-01-26, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Som alla vet så är Tolstoj underlägsen den store Dostojevskij. Av den anledningen bör man fokusera alla sina läsinsatsar mot den absolut främste.

...för som alla vet så är ju litteratur en tävling där det gäller att vara överlägsen alla andra...
Citera
2007-01-26, 19:13
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prafjessor
...för som alla vet så är ju litteratur en tävling där det gäller att vara överlägsen alla andra...
Nej så är det naturligtvis inte. Ville endast, på ett något raljant sätt, ge uttryck för min egen uppfattning.
Citera
2007-01-26, 19:17
Medlem
Bartolomaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prafjessor
varför tror du annars att någon skriver böcker på över 300 sidor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in