2004-02-16, 00:25
Medlem
Kashmirs avatar
Har roat mig med att läsa lite om Leo Tolstoy som onekligen en intressant figur. Inte utan att jag blir aningen intresserad att läsa en bok av honom. Någon som läst några av honom och vilka tycker ni då är mest läsvärda? De böcker jag fattat mest intresse för är triologin "barndomen", "pojkåren" och "ungdomen" samt "Krig och fred" och slutligen "Anna Karenin".

Hur skulle ni jämföra hans författarstil mot en annan känd ryss, Dostojevski?
Citera
2004-02-16, 11:22
Medlem
Eremitens avatar
De böcker du nämner är alla mycket läsvärda. Jag skulle även vilja rekommendera hans noveller, t.ex. ”Kosackerna”, ”Ivan Iljitjs död”, ”Polikusjka” och ”Djävulen”.

Till skillnad mot Dostojevskij så är Tolstoj mycket lättläst.
Citera
2004-02-16, 11:35
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Till skillnad mot Dostojevskij så är Tolstoj mycket lättläst.
Jag tycker personligen att Dostojevskij är överraskande lättläst (på svenska, förstås)!

Kanske borde samla mod och testa "Krig och fred" trots allt jag fått höra om myriader av figurer som blir stört omöjliga att skilja och hålla reda på i takt med att berättelsen lider.

Tror bestämt att K&F tillhör det lilla fåtal böcker som farsan givit upp under pågående läsning...

Citera
2004-02-16, 15:59
Medlem
Har läst Anna Karenin och tyckte väl det var okej. Det är inte direkt tråkigt att läsa men det finns ju mycket intressantare böcker. Visst, han beskriver ryskt liv som det var då väldigt fint, men hur intressant är det egentligen? Jag var inne ett tag på att läsa krig och fred men då skulle det bara vara för att få det gjort och inte för läsupplevelsen så jag skippar det...
Citera
2004-02-16, 19:25
Medlem
Kashmirs avatar
Tack för svaren!

Mycket av att jag blev intresserad av hans böcker är hans antivåldsfilosofi som bl a Ghandi tah inntryck från. Vore kul att se hans stil men har också läst att det är en myriad av personer att hålla reda på i boken. En bok av honom tror jag räcker för egen del.
Citera
2004-02-17, 07:45
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashmir

Mycket av att jag blev intresserad av hans böcker är hans antivåldsfilosofi som bl a Ghandi tah inntryck från.
Då skall du egentligen inte läsa några av böckerna som nämnts tidigare i denna tråd, utan främst de böcker som han skrev efter sin moraliska och religiösa kris (ca 1880), då han blev något av ett världssamvete. T.ex. ”Kreutzersonaten”, ”Uppståndelse” eller ”Bekännelse eller Min bikt”.
Citera
2016-07-02, 19:54
Medlem
I "från unga år" bor huvudpersonen och hans familj på en herrgård, Petrovskoje. Finns denna ort i sinnevärlden och finns det någon verklig koppling mellan Tolstoj och denna herrgård?
..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in