2007-01-24, 21:38
  #25
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Det finns heller inget som bevisar att det skulle fungera bättre med fria marknadskrafter. Det är bara en myt att allt skulle bli så mycket bättre om plånböckerna får bestämma.
Jag gissar att du inte sökt bostad i Stockholm eller Göteborg på ett tag?
Citera
2007-01-24, 21:41
  #26
Medlem
Old Nicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Det finns heller inget som bevisar att det skulle fungera bättre med fria marknadskrafter. Det är bara en myt att allt skulle bli så mycket bättre om plånböckerna får bestämma.

Nä, marknadsekonomins överlägsenhet har ju definitivt aldrig bevisats. Aldrig någonsin. Never. Planekonomi är minst lika bra.
Citera
2007-01-24, 22:17
  #27
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Det finns heller inget som bevisar att det skulle fungera bättre med fria marknadskrafter. Det är bara en myt att allt skulle bli så mycket bättre om plånböckerna får bestämma.
Jag bor for tillfallet i Australien och har har vi marknadshyror. Nar som helst kan jag hyra en bostad i vilken prisklass och i vilket lage som helst (beroende pa planbok och onskemal). Om varden forsoker hoja hyran mer an jag vill betala sa kan jag flytta. Om underhalllet ar kass kan jag flytta. Osv.

Varsagod att titta efter sjalv forresten:

http://www.domain.com.au/Public/ChooseRegions.aspx?mode=rent&state=NSW

Bara i mitt omrade finns det i skrivande stund over 300 (systemet visar inte fler) lediga hyresbostader.

Kan du inte beratta vilka fordelar vi som bor har skulle fa genom att infora bruksvardessystem och hyresgastforening? Det maste vara latt for dig som inte tycker att marknadssystemet ar battre. Ser fram emot ditt svar.
Citera
2007-01-24, 22:26
  #28
Medlem
brianmolkos avatar
hur
Citera
2007-01-24, 22:37
  #29
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Jag gissar att du inte sökt bostad i Stockholm eller Göteborg på ett tag?

det är ju i stort sett helt omöjligt. I London däremot kan du kliva av planet imorgon och hitta en bostad som passar. Allt utifrån hur viktigt ditt boende är för dig, vad du vill betala, vilken standard eller stadsdel.
Citera
2007-01-24, 22:51
  #30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Varför skulle en mekanism som fungerar utmärkt på alla andra behov av någon underlig anledning inte fungera på bostäder? Planekonomiska lösningar fungerar helt enkelt inte, det är väl vår bostadsmarknad, vår arbetsmarknad och vår sjukvård tydliga tecken på?

Du är dåligt påläst för att vara moderator, vi har inte planekonomi inom bostads eller arbetsmarknaden i Sverige. Planekonomi och marknadsekonomi är två teoretiska modeller. I praktiken har dock i princip alla länder en blandekonomi, dvs en blandning av planekonomi och marknadsekonomi.
Citera
2007-01-24, 23:08
  #31
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Du är dåligt påläst för att vara moderator, vi har inte planekonomi inom bostads eller arbetsmarknaden i Sverige. Planekonomi och marknadsekonomi är två teoretiska modeller. I praktiken har dock i princip alla länder en blandekonomi, dvs en blandning av planekonomi och marknadsekonomi.

Och du är väldigt dum, korkad, spånig om du tror att pålästheten inom bostadspolitiken har något att göra med ett moderatorskap på flashback. Men den titeln slänger allt som oftast mindre pålästa debattörer i ansiktet. Skärpning kom med arguemt istället för meningslöst svammel.
Citera
2007-01-24, 23:15
  #32
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Du är dåligt påläst för att vara moderator, vi har inte planekonomi inom bostads eller arbetsmarknaden i Sverige. Planekonomi och marknadsekonomi är två teoretiska modeller. I praktiken har dock i princip alla länder en blandekonomi, dvs en blandning av planekonomi och marknadsekonomi.
Fröken Xerox har rätt. Vi har varken planekonomi eller marknadsekonomi på bostadsmarknaden. Vi har en skurkekonomi. För att få en en hyreslägenhet med låg (kontrollerad) hyra i Stockholms innerstad måste du skriva dig hos en släktning som har kontraktet, och vänta på att vederbörande dör, eller göra karriär i (s) alternativt erbjuda avancerade sexuella tjänster till de privata fastighetsägarna. Om marknaden vore avreglerad skulle samtliga få en lägenhet utom (s)-karriäristen.
Citera
2007-01-24, 23:20
  #33
Bannlyst
Vi behöver bygga fler hyresrätter så att vanligt folk kan få bostäder till en rimlig kostnad, jag vill att fler ungdomar och studenter skall ha möjlighet att få ta del av den frihet som en egen bostad innebär. Byggandet av fler hyresrätter skapar dessutom massor av nya jobb.

Högern vill istället införa marknadshyror, sälja ut hyresrätter och skära ner i samhällets stöd till byggande. Detta leder till ökade klyftor och en kraftigt segregerad bostadsmarknad. Jag anser inte att bostäder är som vilken handelsvara som helst, alla har rätt till en bostad och det är välfärdsstatens uppgift att se till så att alla får det.
Citera
2007-01-24, 23:25
  #34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Och du är väldigt dum, korkad, spånig om du tror att pålästheten inom bostadspolitiken har något att göra med ett moderatorskap på flashback. Men den titeln slänger allt som oftast mindre pålästa debattörer i ansiktet. Skärpning kom med arguemt istället för meningslöst svammel.

Nä det förstår jag, jag är heller ingen expert inom bostadspolitiken men jag tycker ändå att man bör veta lite om elementär samhällskunskap om man skall vara moderator på ett politiskt forum.
Citera
2007-01-24, 23:31
  #35
Medlem
Old Nicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Nä det förstår jag, jag är heller ingen expert inom bostadspolitiken men jag tycker ändå att man bör veta lite om elementär samhällskunskap om man skall vara moderator på ett politiskt forum.

ChristianX är med största sannolikhet mer påläst än dig. Han behöver nämligen inte surfa runt och kopiera andras åsikter rakt av för att konstruera ett inlägg.

Han sa dessutom inte att bostadsmarknaden var en renodlad planekonomi, utan att det förekom planekonomiska lösningar. Problemet är alltså inte moderatorns begränsade kunskaper, utan Lars Ohlys ställföreträdande ekos begränsade läsförståelse.
Citera
2007-01-24, 23:31
  #36
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Du är dåligt påläst för att vara moderator, vi har inte planekonomi inom bostads eller arbetsmarknaden i Sverige.
60% av byggkostnaderna är skatt.
Politiker bestämmer vem som får bygga vad var och när.
Politikerna styr hyresnivåerna.
Offentlig sektor är den störste ägaren av bostäder och fastigheter generellt.
Politiskt styrda räntor och skatter styr boendekostnaderna.

Jag håller med om att det inte är mycket "plan" över kommandoekonomin. Som alltid är det bara kortsiktig korruption som styr varje beslut. Bostadspolitiken blir ett komplicerat lapptäcke fullt av motsägelser när alla hundratals särintressen och myndigheter sliter åt vart sitt håll i den del som de har inflytande över. Och ingen har kontroll eller formellt ansvar för konsekvenserna i den byråkratiska anarki som denna kommandoekonomi leder till.

Eftersom rationellt planerad ekonomi är en utopi, en mytisk dröm, så är det lika bra att klassa alla former av kommandoekonomi som "planekonomi". Är det inte fri marknadsekonomi eller anarki, så är det planekonomi vilket alltså inkluderar all den korruption och felplanering som de alltid är förknippade med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in