Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Du är dåligt påläst för att vara moderator, vi har inte planekonomi inom bostads eller arbetsmarknaden i Sverige.
60% av byggkostnaderna är skatt.
Politiker bestämmer vem som får bygga vad var och när.
Politikerna styr hyresnivåerna.
Offentlig sektor är den störste ägaren av bostäder och fastigheter generellt.
Politiskt styrda räntor och skatter styr boendekostnaderna.
Jag håller med om att det inte är mycket "plan" över kommandoekonomin. Som alltid är det bara kortsiktig korruption som styr varje beslut. Bostadspolitiken blir ett komplicerat lapptäcke fullt av motsägelser när alla hundratals särintressen och myndigheter sliter åt vart sitt håll i den del som de har inflytande över. Och ingen har kontroll eller formellt ansvar för konsekvenserna i den byråkratiska anarki som denna kommandoekonomi leder till.
Eftersom rationellt planerad ekonomi är en utopi, en mytisk dröm, så är det lika bra att klassa alla former av kommandoekonomi som "planekonomi". Är det inte fri marknadsekonomi eller anarki, så är det planekonomi vilket alltså inkluderar all den korruption och felplanering som de alltid är förknippade med.