2007-01-24, 05:08
Medlem
Drapåtrissors avatar
1/7 försvinner den stopplag som förhindra att allmännytan av länsstyrelsen försvårar att ombilda till BR om det kan påverka hyressättningen i området. På rent klarspråk så kan den sk bruksvärdeshyran försvinna eftersom det inte finns ett tillräckligt allmännyttigt bestånd att grunda den på. Så en fri hyressättning och marknadshyror är vad den nya högerregeringen i längden vill införa. Är det bra eller dåligt för bostadsmarknaden?
Citera
2007-01-24, 06:00
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
1/7 försvinner den stopplag som förhindra att allmännytan av länsstyrelsen försvårar att ombilda till BR om det kan påverka hyressättningen i området. På rent klarspråk så kan den sk bruksvärdeshyran försvinna eftersom det inte finns ett tillräckligt allmännyttigt bestånd att grunda den på. Så en fri hyressättning och marknadshyror är vad den nya högerregeringen i längden vill införa. Är det bra eller dåligt för bostadsmarknaden?
Att stopplagen skulle fa sadana langtgaende effekter ar jag tveksam till men naturligtvis vore marknadshyror jattebra. Slut pa bostadskoer, svartkontrakt (med dithorande mutor och annan kriminalitet) och mygel.

Jag bor just nu i en jurisdiktion med marknadshyror och vill man hyra en bostad sa kan man titta i tidningen eller pa internet och se vad som passar planbok och preferenser och hyra pa studs. Det finns lediga bostader i alla omraden och prislagen.

Men segregationen da? Tja, den ar inte varre an i Stockholm.
Citera
2007-01-24, 08:38
Medlem
Lyckholms avatar
Rent teoretiskt borde vi ha marknadshyror. Däremot måste man se till de praktiska konsekvenserna också.

Det skulle säkerligen resultera i fler socialfall och då också ökade utgifter för stat och kommun och vad har man då tjänat på marknadshyrorna?

Alltså, vi har haft det här systemet hur länge som helst. Ändrar man något sådant över en natt riskerar man kaos.

Det kan väl aldrig vara fel att ha en mångfald på bostadsmarknaden med flera olika alternativ. Det verkar som hyresgästföreningen (på riksplanet) inte är så fientligt inställd till att de privata bostadsbolagen ges lite friare tyglar och allmännyttan fortsätter att regleras som idag.

Det skulle vara en hygglig kompromiss tror jag. Egentligen är det lite knasigt att privata aktörer tvingas följa hyresförhandlingarna som allmännyttan genomför. Nu vet jag inte exakt hur det fungerar, men de måste tydligen följa allmännyttans hyressättning, inte till punkt och pricka men inom vissa marginaler.

Att tillåta marknadshyror för de privata hyresbolagen och fortsätta reglera allmännyttan vore nog det bästa tror jag. Och om jag förstått saken rätt tror jag även hyresgästföreningen är inne på det spåret.
Citera
2007-01-24, 08:55
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckholm
Det skulle säkerligen resultera i fler socialfall och då också ökade utgifter för stat och kommun och vad har man då tjänat på marknadshyrorna?
Varfor skulle det bli fler socialfall?
Citat:
Alltså, vi har haft det här systemet hur länge som helst. Ändrar man något sådant över en natt riskerar man kaos.
Naturligtvis skall man inte andra over en natt. Borja med att infora marknadshyror for nya kontrakt och ha en overgangsperiod pa nagra ar for befintliga kontrakt. Det ger alla - bade hyresgaster och fastighetsagare - tid att gora eventuella forandringar.
Citat:
Att tillåta marknadshyror för de privata hyresbolagen och fortsätta reglera allmännyttan vore nog det bästa tror jag. Och om jag förstått saken rätt tror jag även hyresgästföreningen är inne på det spåret.
Later som en jattebra ide om man vill vara saker pa att mygel och svarthandel inte skall forsvinna...
Citera
2007-01-24, 09:01
Medlem
n3m3s avatar
Precis som planerat då.
Att de rika ska ha råd att bo i innerstan medans alla andra får trängas i förorten.
Citera
2007-01-24, 09:08
Medlem
vilket självklart inte är fallet idag
Citera
2007-01-24, 09:24
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n3m3
Precis som planerat då.
Att de rika ska ha råd att bo i innerstan medans alla andra får trängas i förorten.
Tycker du att det är lika orättvist att de rika kan köra porsche och ferrari medans "alla andra" får nöja sig med skoda och volkswagen? Vi kanske skall reglera priserna så att alla bilar kostar lika mycket? Hur tror du att den marknaden skulle fungera?
Citera
2007-01-24, 09:35
Medlem
indens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Tycker du att det är lika orättvist att de rika kan köra porsche och ferrari medans "alla andra" får nöja sig med skoda och volkswagen? Vi kanske skall reglera priserna så att alla bilar kostar lika mycket? Hur tror du att den marknaden skulle fungera?

Men en bil är ju knappast lika viktig som ett boende för gemene man?

Jag tycker marknadshyror är bra och det viktigaste är att man har möjligheten att bo nära sitt jobb.
Citera
2007-01-24, 09:35
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok

En icke gångbar retorik Herr Memnok!
Du visar bara tvättäkta avundsjuka med denna jämförelse.
DET ÄR INTE FEL ATT NÅGON ELLER NÅGRA HAR RÅD ATT BO BÄTTRE, OCH ÅKA BÄTTRE.
Men däremot är det fel att en del åker gräddfil i bostadsköer och sjukhusbesök, då man genom politisk kontakt skaffar sig fördelar som inte allmänheten inte har, som det var i sovjet och inom den politiska adeln i Sverige!
Citera
2007-01-24, 10:35
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inden
Men en bil är ju knappast lika viktig som ett boende för gemene man?
Mat ar minst lika viktigt som bostader sa vi kanske skall ha allmannyttiga mataffarer och prisreglering pa mat ocksa? En naringsrikig maltid far inte kosta mer an en annan; aven om den ena ar rotmos och den andra hummer. Upp till kamp mot segregerade tallrikar!
Citera
2007-01-24, 11:08
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
En icke gångbar retorik Herr Memnok!
Du visar bara tvättäkta avundsjuka med denna jämförelse.
DET ÄR INTE FEL ATT NÅGON ELLER NÅGRA HAR RÅD ATT BO BÄTTRE, OCH ÅKA BÄTTRE.
Men däremot är det fel att en del åker gräddfil i bostadsköer och sjukhusbesök, då man genom politisk kontakt skaffar sig fördelar som inte allmänheten inte har, som det var i sovjet och inom den politiska adeln i Sverige!
Vilket inlägg läste du? Min retorik är helt gångbar, faktum är att mina frågor säger precis samma som ditt inlägg gör, det är inget fel i att någon köper en bättre bil eller en bättre lägenhet.

Motvillig gör dock en bättre jämförelse. Alla måste äta och alla skall ha mat på bordet, dock är det inte säkert att de som inte har råd med det skall käka oxfilé på en restaurang med stjärna i michelinguiden. På samma sätt är det med lägenheter, alla måste bo och skall ha en lägenhet. Däremot tycker jag inte att man skall ha rätt till en jättefin lägenhet i stockholms innerstad om man inte är beredd att betala för det.
Citera
2007-01-24, 11:22
Medlem
indens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Mat ar minst lika viktigt som bostader sa vi kanske skall ha allmannyttiga mataffarer och prisreglering pa mat ocksa? En naringsrikig maltid far inte kosta mer an en annan; aven om den ena ar rotmos och den andra hummer. Upp till kamp mot segregerade tallrikar!

Detta var ju en mycket bättre jämförelse som får allmännyttiga bostäder att framstå som ganska löjliga. Men borde det kosta mer att äta rotmos med utsikt över Riddarfjärden än med utsikt över Albysjön?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in