2007-01-24, 11:33
  #13
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inden
Detta var ju en mycket bättre jämförelse som får allmännyttiga bostäder att framstå som ganska löjliga. Men borde det kosta mer att äta rotmos med utsikt över Riddarfjärden än med utsikt över Albysjön?
Borde det kosta mer att ata rotmos pa en valinredd och valservad krog i dyr lokal an pa Hakans Hak i Svedala, vad tycker du?
Citera
2007-01-24, 13:21
  #14
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Vilket inlägg läste du? Min retorik är helt gångbar, faktum är att mina frågor säger precis samma som ditt inlägg gör, det är inget fel i att någon köper en bättre bil eller en bättre lägenhet.

Motvillig gör dock en bättre jämförelse. Alla måste äta och alla skall ha mat på bordet, dock är det inte säkert att de som inte har råd med det skall käka oxfilé på en restaurang med stjärna i michelinguiden. På samma sätt är det med lägenheter, alla måste bo och skall ha en lägenhet. Däremot tycker jag inte att man skall ha rätt till en jättefin lägenhet i stockholms innerstad om man inte är beredd att betala för det.

Äta rotmos eller hummer, måste bero på plånboken!
Även rika äter rotmos. Tror inte den kostar mer då!
Men det är skillnad på det ena och det andra, beronde på tillgång.
Lax och älgkött var fattigmanskost förr, nu är det allamansmat.
Men hummer kommer vara(är) en bristvara, och jag föreslår att man låter bli att fånga dessa djur.
Rotmos kan man äta mer av, i olika varianter.
Citera
2007-01-24, 13:48
  #15
Medlem
indens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Borde det kosta mer att ata rotmos pa en valinredd och valservad krog i dyr lokal an pa Hakans Hak i Svedala, vad tycker du?

Jag har en viss förståelse att det är dyrare på den välinredda krogen men jag tycker ändå inte att det är en bra metafor att använda eftersom det handlar om olika saker, bättre att jämföra Hilton med ett vandrarhem i så fall.

Som sagt, jag tycker marknadshyror bra, framförallt för miljön.
Citera
2007-01-24, 14:03
  #16
Medlem
Kotzens avatar
Jag bor i en stad med marknadshyror, och här kan även en utlänning som jag hitta en central hyresrätt till bra pris utan större besvär. Givetvis så inser jag att man inte kan förändra ett system över en natt, men kanske är det värt 5-10 års kaos för att sedan ha en bra fungerande bostadsmarknad?
Citera
2007-01-24, 14:11
  #17
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckholm
Rent teoretiskt borde vi ha marknadshyror. Däremot måste man se till de praktiska konsekvenserna också.
Vilken självmotsägelse! Den ekonmiska vetenskapen är ju grundad just på praktiken. Det är bara de praktiska konsekvenserna som det här handlar om. Vad annars?

Citat:
Alltså, vi har haft det här systemet hur länge som helst. Ändrar man något sådant över en natt riskerar man kaos.
"Du som har suttit i fängelse i 10 år osyldigt dömd, dig kan vi inte släppa ut hur som helst. Du får sitta i alla fall 5 år till."

Varje dag som vår bostadskommunism förhindrar byggandet av nya bostäder och subventionerar de rikas bostäder på de fattiga skattebetarnas bekostnad, varje sån dag är ännu en ekonomisk och social katatastrof. Ju förr vi svskaffar skiten, desto bättre. De enda som förlorar är parasiterna som redan har stulit tillräckigt.

Citat:
Det kan väl aldrig vara fel att ha en mångfald på bostadsmarknaden med flera olika alternativ.
Med en total och omedelbar avreglering av bostadsmarknaden så kommer hyreshusen att skjuta upp ur marken som aldrig förr (nåja, inte sen det stalinistiska miljonprogrammet på 60-70-talen i alla fall). Idag har politikerna förbjudit lönsam produktion av hyresrätter (man får inte hyra ut dem med vinst). Det är därför det inte produceras en enda ny hyresrätt.

Citat:
Det verkar som hyresgästföreningen (på riksplanet) inte är så fientligt inställd till att de privata bostadsbolagen ges lite friare tyglar och allmännyttan fortsätter att regleras som idag.
Må så vara i retoriken. De har insett att deras decennielånga maffiasystem kostar folket alldeles för många miljarder om året och orsakar alldeles för många tusentals bostadslösa och alldeles för mycket arbetslöshet därför att det inte går att flytta till jobben, för att systemet ska kunna fortsätta oanfrätt. Därför snackar de skit och låtsas göra eftergifter. Det bästa som kan hända dem är att sakta tyna bort genom fega kompromisser vars verkställande de sen kan sabotera inom den byråkratiska maskinen. Liksom seriemördaren kan gå med på att bara mörda hälften så många varje månad framöver.
Citera
2007-01-24, 14:14
  #18
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n3m3
Precis som planerat då.
Att de rika ska ha råd att bo i innerstan medans alla andra får trängas i förorten.
Idag är det nomenklaturan, de med goda kontakter inom etablissemangets maktapprat, som bor i centrum. Och miljonärer betalar bara några ynka tusingar i månaden för sina stora centrala hyresrätter, samtidigt som hemlösheten grasserar. Vår bostadskommunism gynnar de rika och mäktiga på de fattigas bekostnad. Därför vill jag ha en fri marknadsekonomi istället.
Citera
2007-01-24, 15:05
  #19
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Idag är det nomenklaturan, de med goda kontakter inom etablissemangets maktapprat, som bor i centrum. Och miljonärer betalar bara några ynka tusingar i månaden för sina stora centrala hyresrätter, samtidigt som hemlösheten grasserar. Vår bostadskommunism gynnar de rika och mäktiga på de fattigas bekostnad. Därför vill jag ha en fri marknadsekonomi istället.
Det måste vara första gången jag anklagats för att tillhöra nomenklaturan... hehe. Din generalisering haltar en smula, i vår fastighet bor vad jag vet bara vanligt folk dvs medelklass.

Jag håller dock med i sak: Jag bor på Norrmalm i en hyresrätt och betalar redan vad jag anser vara marknadshyra, 131 kr/kvm och månad. Min hyresvärd är en privat sådan. På min gata finns även fastigheter tillhörande Svenska Bostäder och vad dess hyresgäster, bakom Hyresgästföreningen hukande, eventuellt betalar i hyra vill jag undvika tänka på. Men jag hoppas innerligt att de snart utsätts för samma som jag. Det är fullkomligt perverterat att jag via skattsedeln ska subventionera deras boende, trots att vi bor i samma kvarter.
Citera
2007-01-24, 17:01
  #20
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Det måste vara första gången jag anklagats för att tillhöra nomenklaturan... hehe. Din generalisering haltar en smula, i vår fastighet bor vad jag vet bara vanligt folk dvs medelklass.

Jag håller dock med i sak: Jag bor på Norrmalm i en hyresrätt och betalar redan vad jag anser vara marknadshyra, 131 kr/kvm och månad. Min hyresvärd är en privat sådan. På min gata finns även fastigheter tillhörande Svenska Bostäder och vad dess hyresgäster, bakom Hyresgästföreningen hukande, eventuellt betalar i hyra vill jag undvika tänka på. Men jag hoppas innerligt att de snart utsätts för samma som jag. Det är fullkomligt perverterat att jag via skattsedeln ska subventionera deras boende, trots att vi bor i samma kvarter.
Bor du hos privatvärd så följer din hyra den inom allmännyttan så vad gnäller du om? Om inte allmännyttan funnits hade den säkerligen varit mångdubbelt högre. Och det går inga skattepengar till allmännyttan. Tvärtom går den med vinst och har varit en populär mjölkko för stadshuset för att finansiara andra samhällskostnader.Om något kostar skattepengar så är det all skattesubvention som BRF och villaägare erhåller.
Citera
2007-01-24, 18:50
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
1/7 försvinner den stopplag som förhindra att allmännytan av länsstyrelsen försvårar att ombilda till BR om det kan påverka hyressättningen i området. På rent klarspråk så kan den sk bruksvärdeshyran försvinna eftersom det inte finns ett tillräckligt allmännyttigt bestånd att grunda den på. Så en fri hyressättning och marknadshyror är vad den nya högerregeringen i längden vill införa. Är det bra eller dåligt för bostadsmarknaden?

Det är naturligtvis bra med marknadsmässiga hyror/priser, eftersom alla då betalar vad de vill betala, och inget annat.
Citera
2007-01-24, 18:54
  #22
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjj
Det är naturligtvis bra med marknadsmässiga hyror/priser, eftersom alla då betalar vad de vill betala, och inget annat.
Bra för vem? Inte för hyresgästerna i vilket fall. Naturligtvis gnuggar hyresvärdarna händerna när pengarna trillar in. Och det är inte fråga om vad folk vill betala utan vad dom kan betala.
Citera
2007-01-24, 18:57
  #23
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Bra för vem? Inte för hyresgästerna i vilket fall. Naturligtvis gnuggar hyresvärdarna händerna när pengarna trillar in. Och det är inte fråga om vad folk vill betala utan vad dom kan betala.
Varför skulle en mekanism som fungerar utmärkt på alla andra behov av någon underlig anledning inte fungera på bostäder? Planekonomiska lösningar fungerar helt enkelt inte, det är väl vår bostadsmarknad, vår arbetsmarknad och vår sjukvård tydliga tecken på?
Citera
2007-01-24, 19:04
  #24
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Varför skulle en mekanism som fungerar utmärkt på alla andra behov av någon underlig anledning inte fungera på bostäder? Planekonomiska lösningar fungerar helt enkelt inte, det är väl vår bostadsmarknad, vår arbetsmarknad och vår sjukvård tydliga tecken på?
Det finns heller inget som bevisar att det skulle fungera bättre med fria marknadskrafter. Det är bara en myt att allt skulle bli så mycket bättre om plånböckerna får bestämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in