Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-10-25, 21:50
Medlem
Allmän info., HGU kommer inför hösten 2016 eller 2017 ändra upplägget av sina masterprogram, en av dessa ändringar berör deras masterprogram i accounting och finance. Dessa två kommer sammanfogas och bli till ett masterprogram, vilket innebär mindre platser och förmodligen än mer svårare att bli antagen, i synnerhet för de studenter som inte har en platsgaranti genom ekonomprogrammet utan måste skriva GMAT.
Citera
2017-01-04, 15:21
Medlem
Freebops avatar
Anmälan till su masterprogram stänger 16 januari. Om jag gör provet 11 januari hinner jag skicka iväg resultat till su? Går resultat direkt till universitetet eller ska man skicka det med snigelpost?
Citera
2017-01-04, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Anmälan till su masterprogram stänger 16 januari. Om jag gör provet 11 januari hinner jag skicka iväg resultat till su? Går resultat direkt till universitetet eller ska man skicka det med snigelpost?
Du får ange 5 program/skolor som du vill skicka resultatet till och då får de skolorna ditt resultat digitalt skickat från själva GMAT. Så du behöver inte skicka någonting fysiskt. Däremot, om jag inte missminner mig (var ett tag sedan jag själv skrev), så tar det ändå några dagar att rätta provet. Man får direkt efter provet ett preliminärt resultat men sedan tar det några dagar innan man får det officiella. Hur lång tid det tar vet jag inte.

Men kolla också upp om programmet du söker har ett annat datum för när GMAT ska rapporteras in. Vet att jag sett någon skola som hade ett datum för ansökan och ett annat, senare datum för när de senast skulle ha fått GMAT-resutlatet.
Citera
2017-01-04, 16:14
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Du får ange 5 program/skolor som du vill skicka resultatet till och då får de skolorna ditt resultat digitalt skickat från själva GMAT. Så du behöver inte skicka någonting fysiskt. Däremot, om jag inte missminner mig (var ett tag sedan jag själv skrev), så tar det ändå några dagar att rätta provet. Man får direkt efter provet ett preliminärt resultat men sedan tar det några dagar innan man får det officiella. Hur lång tid det tar vet jag inte.

Men kolla också upp om programmet du söker har ett annat datum för när GMAT ska rapporteras in. Vet att jag sett någon skola som hade ett datum för ansökan och ett annat, senare datum för när de senast skulle ha fått GMAT-resutlatet.

Aha jättebra info, skickar mail till studievägledaren och frågar!
Citera
2017-04-15, 19:21
Medlem
Freebops avatar
Hmm alla datum för GMAT testet är fullbokade, både april och maj och resultatet för testet måste vara inne senast 21 juni. Jag har missat att anmäla mig och såg att SU även tillämpar GRE och flera tider finns tillgängliga denna och nästa månad. Vad är skillnaden mellan GRE och GMAT?

Jag kan i antagningsstatistiken se resultatet för förra höstens GMAT men inte GRE på SU masterprogram. Det står att GRE resultatet är konverterad till GMAT. Ponera att jag vill ha 350 (i GMAT-termer) hur mycket blir det i GRE?
Senast redigerad av Freebop 2017-04-15 kl. 20:00.
Citera
2017-09-07, 21:59
Medlem
GMAT- Vilka delar används när man söker?

Hej!

Jag ska nog börja studera till GMAT provet för att söka till en master i finans i antigen Stockholm eller Uppsala. Jag har hört att det finns en essay man ska skriva samt en kvantitets del samt en verbal del men där endast kvantitet- och verbala delen räknas in i poängen man får.

Min fråga är stämmer det?
Kan jag med andra ord skippa essay delen och endast fokusera på de två andra delarna?

Tack!
Citera
2017-09-08, 06:21
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådstart infogad. Använd sökfunktionen innan ni startar en ny tråd.

/Mod.
Citera
2017-09-08, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pauliii
Hej!

Jag ska nog börja studera till GMAT provet för att söka till en master i finans i antigen Stockholm eller Uppsala. Jag har hört att det finns en essay man ska skriva samt en kvantitets del samt en verbal del men där endast kvantitet- och verbala delen räknas in i poängen man får.

Min fråga är stämmer det?
Kan jag med andra ord skippa essay delen och endast fokusera på de två andra delarna?

Tack!

Det stämmer att bara kvantitativa och verbala delarna räknas ihop till totala GMAT-scoren, Integrated reasoning och Essay-delen är för sig och påverkar inte de första.

Rekommenderar detta forum, alla GMAT-nördar delar sina tankar där:
https://gmatclub.com/forum/
Citera
2017-12-14, 15:03
Medlem
Var skriver man GMAT i Stockholm nuförtiden? mba.com refererar till nåt som heter Select Test Centre på Aktiviteten, men jag kan inte hitta någon info på nätet om vad detta skulle vara?
Citera
2017-12-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
Var skriver man GMAT i Stockholm nuförtiden? mba.com refererar till nåt som heter Select Test Centre på Aktiviteten, men jag kan inte hitta någon info på nätet om vad detta skulle vara?
Det ska ligga vid kungbron 21 enligt hemsidan.

När är deadline till att skriva provet inför master18? Har märkt bland annat att SU och GBU har flera rundor. Exempel:

"What is the last date that I can take the GMAT/GRE test?
15 January or 16 April depending on which application round you are applying in. If you take the test after these deadlines, you test score will not be taken into consideration and you will placed in selection group 2 (number of higher education credits)."

Vet någon vad skillnaden är mellan dessa rundor? Tänkte börja plugga på nu men ligger risigt illa till om resultatet ska vara inne under januari.
Citera
2018-01-11, 18:27
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gen3ralwhite
Det ska ligga vid kungbron 21 enligt hemsidan.

När är deadline till att skriva provet inför master18? Har märkt bland annat att SU och GBU har flera rundor. Exempel:

"What is the last date that I can take the GMAT/GRE test?
15 January or 16 April depending on which application round you are applying in. If you take the test after these deadlines, you test score will not be taken into consideration and you will placed in selection group 2 (number of higher education credits)."

Vet någon vad skillnaden är mellan dessa rundor? Tänkte börja plugga på nu men ligger risigt illa till om resultatet ska vara inne under januari.

Första rundan är för internationella studenter som söker master, andra är för oss svenskar
Citera
2018-01-11, 20:48
Medlem
Snabb fråga, är ett resultat på 610 helt värdelöst om man hade tänkt en master på typ HGU, Uppsala eller Lund?

Är jag dömd till papperskorgen om jag skickar med det? Funderar starkt på att inte skicka in det alls (och söka utan GMAT).

Hur hade ni gjort? Medelmåttiga betyg från universitetet ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in