2017-04-09, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Min "slutsats" är att du byggar din argumentation på underlaget av din hemmasnickrade historieforsknings-metodologi.
Och den är alltså med nödvändighet fel eftersom du inte begrep vad som skrevs. Men låt oss nu gräva ner denna stridsyxa och komma vidare. Exakt vad var det för övrigt material i denna fråga jag försummade. Och på vilket sätt kan det styrka din position om det beaktas.
Citera
2017-04-09, 14:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Min "slutsats" är att du byggar din argumentation på underlaget av din hemmasnickrade historieforsknings-metodologi.

Citat:
Ursprungligen postat av severus
Och den är alltså med nödvändighet fel eftersom du inte begrep vad som skrevs.

Det är upp till dig att legitimera din hemmasnickrade historieforsknings-metodologi.

Tills vidare är min position den, att den inte klarar av kraven i seriös forskning.

Men: Bevisbördan är din.
Citera
2017-04-09, 14:23
Medlem
Citat:
Det är upp till dig att legitimera din hemmasnickrade historieforsknings-metodologi.

Tills vidare är min position den, att den inte klarar av kraven i seriös forskning.

Men: Bevisbördan är din.
Nej min vän det är är inte det frågan eller om man så vill frågorna gäller. Detta är de aktuella frågorna.För det första hur kan du få mitt konstaterande att det i vissa fall finns annat än skriftlig material att tillgå. Till ett förkastande av annat material. Här har du förmodligen själv insett att du hade fel.

Den andra frågan vad är det för ickeskriftligt material eller frånvaro av detta som skulle kunna föra denna fråga framåt. Svara du på det så har du ju i någon mån kunnat rättfärdiga ditt skrivande hittills.

Om du fixar dessa frågor kan vi ju reda ut detta om bevisbördor sedan.
Citera
2017-04-09, 14:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej min vän det är är inte det frågan eller om man så vill frågorna gäller.

Trams. Konklusioner är självklart beroende av vilken metodologi som användas.

Citat:
För det första hur kan du få mitt konstaterande att det i vissa fall finns annat än skriftlig material att tillgå. Till ett förkastande av annat material.

Ja, det vet jag redan.

Citat:
Här har du förmodligen själv insett att du hade fel.

I så fall (~att jag skulle ha insett detta) skulle jag inte ifrågasätta din hemmasnickrade historieforsknings-metodologi.

Citat:
Den andra frågan vad är det för ickeskriftligt material eller frånvaro av detta som skulle kunna föra denna fråga framåt.

Ja, det är ju upp till dig att förklara och LEGITIMERA vilka kriterier din hemmasnickrade forsknings-metodologi innehåller.

Citat:
Svara du på det så har du ju i någon mån kunnat rättfärdiga ditt skrivande hittills.

Aaah, så tillhör den lyckligt ovetande skara av religionsdebattörer som inte ens vet vad en bevisbörda är.

Det går bra att häva ur sig vilka konklusioner eller metodologier som helst ... utan att förstå att man har sin egen bevisbörda för såna.
Citera
2017-04-09, 14:54
Medlem
Jo men givetvis kan jag inte acceptera bevisbörda för konklusioner jag inte framfört utan är herrns fantasier. Följaktligen inte heller ge mig in i en diskussion om någon sorts metodik som du likaledes fantiserat ihop.

Nu till den varsamma lotsningen. Steg ett. Du håller med om att Tiberius med säkerhet fanns?
Citera
2017-04-09, 14:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo men givetvis kan jag inte acceptera bevisbörda för konklusioner jag inte framfört utan är herrns fantasier.

Det vill ju visa sig när eller om du presenterar och möjligen legitimerar din forskningsmetodologi.
Citera
2017-04-09, 15:15
Medlem
Citat:
Det vill ju visa sig när eller om du presenterar och möjligen legitimerar din forskningsmetodologi.
Jag har inte gjort mig till talesman för någon sådan. Men för att oss vidare så tänker jag presumera ett ja-svar på frågan om Tiberius. Detta för att oss till steg två.Håller du med om att för honom finns det 10-20 skriftliga källor varav högst fem är utförliga.
Senast redigerad av severus 2017-04-09 kl. 15:17.
Citera
2017-04-09, 15:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Jag har inte gjort mig till talesman för någon sådan.

Jaså?

Vad avsåg du då med din Tiberius-analogi?

Citat:
Men för att oss vidare så tänker jag presumera ett ja-svar på frågan om Tiberius.

Ett ja-svar från vem ... och mera specifikt om vad?

Citat:
Håller du med om att för honom finns det 10-20 skriftliga källor varav högst fem är utförliga.

Jag kan tills vidare acceptera detta (utan att ha detalj-granskat det) som en rimlig arbetshypotes.

Men eftersom detta inte har nån särskild relevans för min kritik av ditt resonemang kan jag inte se din poäng.
Citera
2017-04-09, 16:21
Medlem
Bra nu tar vi nästa steg. Eftersom en kejsare som bevisligen existerat och hade stor betydelse redan under sin livstid nämns mer utförligt i fem skriftliga källor och lösligt i ytterligare tio. Så måste ett tiotal för vilken antik person som helst ses som relativt normalt. Jag skulle t.o.m. vilja använda ordet mycket. Inte ens en kejsare skrapade ju ihop mera.

Vilket nu för oss fram till nästa och avslutande steg. Antalet källor för Jesus existens är i vilket fall inte få. Oavsett invändningar i övrigt så är de inte få källor vi har. Detta var alltså den enda poäng jag har framfört med detta. Jag hoppas du nu förstår det bättre.
Senast redigerad av severus 2017-04-09 kl. 16:33.
Citera
2017-04-09, 16:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bra nu tar vi nästa steg.

Vilka "vi"? Speak for yourself.

Citat:
Eftersom en kejsare som bevisligen existerat och hade stor betydelse redan under sin livstid nämns mer utförligt i fem skriftliga källor och lösligt i ytterligare tio. Så måste ett tiotal för vilken antik person som helst ses som relativt normalt. Jag skulle t.o.m. vilja använda ordet mycket. Inte ens en kejsare skrapade ju ihop mera.

Kanske/kanske inte.

Citat:
Vilket nu för oss fram till nästa och avslutande steg.

"Oss"?

Citat:
Antalet källor för Jesus existens är i vilket fall inte få.

Specifikation, tack.

Citat:
Oavsett invändningar i övrigt så är de i få källor vi har. Detta var alltså den enda poäng jag har framfört med detta. Jag hoppas du nu förstår det bättre.

Så din poäng var alltså att det bara finns få källor om Jesus faktiska existens?

Men detta förmodar jag att dom flesta redan visste ... utan att behöva att introducera invecklade analogier innehållande logiska vurpor.
Senast redigerad av Bogomil 2017-04-09 kl. 16:38.
Citera
2017-04-09, 17:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Bra nu tar vi nästa steg. Eftersom en kejsare som bevisligen existerat och hade stor betydelse redan under sin livstid nämns mer utförligt i fem skriftliga källor och lösligt i ytterligare tio. Så måste ett tiotal för vilken antik person som helst ses som relativt normalt. Jag skulle t.o.m. vilja använda ordet mycket. Inte ens en kejsare skrapade ju ihop mera.

Vilket nu för oss fram till nästa och avslutande steg. Antalet källor för Jesus existens är i vilket fall inte få. Oavsett invändningar i övrigt så är de inte få källor vi har. Detta var alltså den enda poäng jag har framfört med detta. Jag hoppas du nu förstår det bättre.

Men du inser tydligen inte att Tiberius bara var en ledare i en lång rad av ledare och att han inte gjorde särskilt mycket som var någon anledning till att skriva något särskilt om honom.
Att en enskild person däremot utför mirakler och ställs inför rätta och dör på ett anmärkningsvärt sätt med både solförmörkelse och jordbävning samt återigen ses några dagar efter sin död vore däremot något mycket anmärkningsvärt att skriva om, eller hur?
Senast redigerad av Smeso 2017-04-09 kl. 17:19.
Citera
2017-04-09, 18:10
Medlem
Citat:
Vilka "vi"? Speak for yourself.

r.
Vi är du och jag som tillsamans jobbar med din läsförståelse.
Jag tror vi faktiskt nått fram du och att du just nu bara dummar dig. Vilket du iofs gjort länge. Men det hindrar ju inte att du gått att använda för att demonstrera en poäng.
Senast redigerad av severus 2017-04-09 kl. 18:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in