Citat:
Hej JeanLuc!
Ursprungligen postat av JeanLuc
Hej Roger,
Du har förstås läst dig in dig grundligt på det här, så den italienska wikipedia-artikeln innehåller knappast något du inte redan känner till. Den engelska sidan om Jesus historisk ursprung ger förresten en motsvarande överblick, bara lite mindre ingående.
Som redan påpekats flera gånger, snart sagt varje expert på ämnet håller med om att personen Jesus har existerat, det är inte något kontroversiellt. Kontroverserna gäller hurudan han var och vad han undervisade. Om de flesta experter är på "kristendomens sida" i den mån att konsensus är att Jesus har levt, så är de flesta experter "mot kristendomen" när det kommer till Jesus budskap och till den tidiga kyrkan. Som jag tror du vet så var det först flera hundra år efter Jesus död som kristna började tro att han var Gud. Under den tidiga kyrkans tid angågs Jesus vara en stor mästare, alternativt Messias men då i den judiska betydelsen, dvs de första kristna trodde att Jesus var en man sänd av Gud, inte att han var Gud.
För att sammanfatta i en mening, och antagligen reta slag på både ateister, judar, och bokstavstroende kristna (
): Personen Jesus har funnits i verkligheten, han predikade en lära som under många decennier efter hans död accepterades som en judisk lära av judiska skriftlärda, och det var först 200-300 år efter hans död som han började ses som guddomlig
Du har förstås läst dig in dig grundligt på det här, så den italienska wikipedia-artikeln innehåller knappast något du inte redan känner till. Den engelska sidan om Jesus historisk ursprung ger förresten en motsvarande överblick, bara lite mindre ingående.
Som redan påpekats flera gånger, snart sagt varje expert på ämnet håller med om att personen Jesus har existerat, det är inte något kontroversiellt. Kontroverserna gäller hurudan han var och vad han undervisade. Om de flesta experter är på "kristendomens sida" i den mån att konsensus är att Jesus har levt, så är de flesta experter "mot kristendomen" när det kommer till Jesus budskap och till den tidiga kyrkan. Som jag tror du vet så var det först flera hundra år efter Jesus död som kristna började tro att han var Gud. Under den tidiga kyrkans tid angågs Jesus vara en stor mästare, alternativt Messias men då i den judiska betydelsen, dvs de första kristna trodde att Jesus var en man sänd av Gud, inte att han var Gud.
För att sammanfatta i en mening, och antagligen reta slag på både ateister, judar, och bokstavstroende kristna (
): Personen Jesus har funnits i verkligheten, han predikade en lära som under många decennier efter hans död accepterades som en judisk lära av judiska skriftlärda, och det var först 200-300 år efter hans död som han började ses som guddomligFör att nå en ståndpunkt i en viss fråga måste man väga samman alla kända faktorer. När jag debatterar råkar jag ofta ut för generalisterna; de som i svepande ordalag målar upp en bild och därmed säger sig ha ”bevisat” sin sak. Ifall Jesus inte har bevittnats av någon utomkristen författare innebär detta givetvis inte att han därmed inte skulle ha funnits. För att kunna visa något sådant krävs oerhört mycket mer. Däremot används just dessa utomkristna vittnen om och om igen för att slå fast att Jesus har funnits. Även du gör detta när du skriver att det finns ”ett rätt stort antal [’icke-kristna historiska källor om Jesus’], från många olika håll. Det gör Jesus till en av de bäst dokumenterade personerna i hela antiken, undantaget vissa stora kejsare/kungar/romerska senatorer.”
Ska man alls kunna föra en debatt om historicitetsfrågan måste man bena ut de enskilda detaljerna var för sig. Det går inte bara att svepa över fältet, ty antingen finns det oberoende utomkristna bevittnanden av Jesus eller så finns det inte det. Det kan inte vara både och. Och finns det inga oberoende utomkristna bevittnanden av Jesus, kan man knappast hävda att han är ”en av de bäst dokumenterade personerna i hela antiken”.
Nu byter du till ett argument utan något värde, nämligen att ”varje expert på ämnet håller med om att personen Jesus har existerat”. Vi kan gärna bena ut de olika problemområdena vart och ett för sig, men vi kanske först skulle undersöka de utomkristna så kallade bevittnandena och se om där alls finns något. Och finns det inte något – vilket jag anser vara fallet – får vi i så fall se om det finns något annat som då kan styrka Jesu historicitet. Ty annars blir det som vanligt att när man börjar nysta i den änden. Då dyker åter de utomkristna bevittnandena upp och det sägs att Jesus visst har funnits, inte minst för att Josefus, Tacitus och många andra bevittnar den saken. Kanske det går att belägga Jesu existens utan Josefus och Tacitus med flera, men jag anser att läget i så fall blir bekymmersamt.
Mvh, Roger