Tubbo
Nej, jag kan nog inte sluta att klippa sönder dina inlägg. Jag vill inte citera ett 30 (eller mer) rader långt inlägg bara för att kommentera en punkt. Läsbarheten ökar om jag tar det bitvis. Det går omedelbart att se vilken del av ditt inlägg jag svarar på. Och hela inlägget finns kvar i tråden om nån vill kolla att jag citerar rätt.
Och det är inte för din skull. Du vet nog själv vad du skriver (hoppas jag). Och jag har ingen större förhoppning om att få dig att ändra åsikt. Mitt intryck är att du har bestämt dig en gång för alla, och f-n ta alla motargument.
Men det är väl fler än du som läser tråden.
Du får bestämma dig. Är det sorgligt eller komiskt?

(Och ja, jag gillar smileys, lev med det.)(Kunde inte låta bli att göra dig till viljes med evilgrin...)
Nu till sakfrågan:
Så du hävdar att eftersom även Josefus kallar Pilatus för prokurator, så är Tacitus uppgifter från en oberoende källa.
Ja, det är ju varken sorgligt eller komiskt, det är bara dumt.
Tacitus använde den titel som var gängse under hans egen tid (116-120 det finns olika dateringar av hans verk). Från Claudius tid (år 41) och framåt hade provinsguvernörer titeln "procurator Augusti". Att Tacitus använder denna titel är en anakronism. Han kan inte ha fått sina uppgifter från officiella arkiv utan från människor runt honom. Och vilka var det som trodde sig ha anledning att veta nåt om Pilatus? Jo, de kristna.
Tacitus vet ju inte heller att mannen som avrättades hette Jesus. Han använder titeln Kristus som om det var ett egennamn. Ytterligare ett tecken på att han inte hade några officiella arkiv att kolla i.
Josefus gör samma anakronistiska fel, han skrev ju på 90-talet.
Plinius igen: ja, det var ju dumt av mig att utesluta "sjöng hymner till Kristus som till en gud", eftersom det stöder min tes.
Det är de kristna som under förhör berättar detta för Plinius. De dyrkade alltså någon som de trodde var en gud.
En annan sak som jag tyvärr uteslöt i mitt citat (jag
försöker skriva kort) är att när de kristna tvingades förbanna Kristus så skriver Plinius – "något som inte de verkligt kristna, sägs det, kan tvingas att göra".
De kristna uppfattade alltså Kristus som en gud, inte som en människa. Det vore nåt oerhört att förbanna honom.
Här framträder ingen historisk människa. Och Plinius själv var totalt ointresserad av det, det som bekymrade honom var att de kristna höll möten och inte offrade till kejsaren. Det kunde ju vara tecken på revolt.
Suetonius: Jag kastar inte runt med Suetonius, jag kastar runt med korkade kristna som tror att Suetonius bevisar att Jesus var en historisk person.
Jag måste nog citera mig själv:
Detta är alltså djupt ironiskt (hånfullt om du vill) menat. Det driver med dom som tror att Suetonius "Chrestos" är ett bevis för en historisk Jesus. (Jag hade nog för lite smileys där...)
Trodde du verkligen att det var min tes??!! Om någon på allvar tror att Jesus var i Rom år 121, så gör jag så här:

och så här

och kommenterar det inte mer.