2010-06-08, 00:00
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brokenvalley1
Jo,det gjorde han.
"Är du judarnas kung?"
"Ja,det är jag".
Så står det uttryckligen i NT.
Skriftställe på det, tack!

Pilatus satte däremot upp en skylt ovanför huvudet på Jesus där han hängde på pålen, en skylt med texten: ”Jesus, nasaréen, judarnas konung.” När judarnas främsta präster såg den, blev de irriterade och sade till Pilatus: ”Skriv inte: ’Judarnas konung’, utan att han sade: ’Jag är judarnas konung.’” Men Pilatus svarade: ”Vad jag har skrivit har jag skrivit.” (Joh 19:19—22)

Prästerna ville få det till att Jesus hade sagt det, men dessa ord "jag är judarnas konung" hade aldrig lämnat hans läppar. Dom ville få det till att Jesus skulle ha hädat, att det var därför som han hade blivit upphängd. Läs gärna Matteus 27:11, 12 - "Jesus stod nu inför ståthållaren; och ståthållaren ställde honom frågan: ”Är du judarnas kung?” Jesus svarade: ”Du själv säger det.”*Men när han anklagades av de främsta prästerna och de äldste, gav han inget svar."

Det var alltså de judiska prästerna som på falska grunder anklagade Jesus för att ha påstått att han är judarnas konung. Jesus försvarade sig inte mot förtal, han höll tyst. Rätta mig gärna om jag har fel, jag har inte granskat just det partiet så ingående, men har en stark känsla av att jag minns rätt, dvs att Jesus aldrig yttrade just de orden.

mvh
Citera
2010-06-08, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Skriftställe på det, tack!

Pilatus satte däremot upp en skylt ovanför huvudet på Jesus där han hängde på pålen, en skylt med texten: ”Jesus, nasaréen, judarnas konung.” När judarnas främsta präster såg den, blev de irriterade och sade till Pilatus: ”Skriv inte: ’Judarnas konung’, utan att han sade: ’Jag är judarnas konung.’” Men Pilatus svarade: ”Vad jag har skrivit har jag skrivit.” (Joh 19:19—22)

Prästerna ville få det till att Jesus hade sagt det, men dessa ord "jag är judarnas konung" hade aldrig lämnat hans läppar. Dom ville få det till att Jesus skulle ha hädat, att det var därför som han hade blivit upphängd. Läs gärna Matteus 27:11, 12 - "Jesus stod nu inför ståthållaren; och ståthållaren ställde honom frågan: ”Är du judarnas kung?” Jesus svarade: ”Du själv säger det.”*Men när han anklagades av de främsta prästerna och de äldste, gav han inget svar."

Det var alltså de judiska prästerna som på falska grunder anklagade Jesus för att ha påstått att han är judarnas konung. Jesus försvarade sig inte mot förtal, han höll tyst. Rätta mig gärna om jag har fel, jag har inte granskat just det partiet så ingående, men har en stark känsla av att jag minns rätt, dvs att Jesus aldrig yttrade just de orden.

mvh

De tre vise männen påstod också att han var Judarnas Konung vid hans födsel, och om inte det är sant. De tre vise männen kanske inte var speciellt lärda. Utan det är också en lögn som resten av bibeln.
Citera
2010-06-08, 00:11
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Jaså, Kina då? 1/4 av jordens befolkning. De tror INTE på Jesus! Som vanligt krossas dina argument av verkligheten!

Kristendomen är världens största religion och det finns många variationer av tron inom religionen. Totalt tror man att antalet följare är mellan 1.5 miljarder - 2.1 miljarder människor, vilket utgör 20-30% av världsbefolkningen. Därtill ska man också komma ihåg att muslimerna med omkr. 1,5 miljarder utövare erkänner Jesus som en av de större profeterna. I konklusion kan man korrekt påstå att omkr. 1,5-3,6 miljarder människor erkänner att Jesus har existerat + ett otal människor som inte identifierar sig med någon religion men finner att det finns tillräckligt med utombibliska bevis för att Jesus har funnits. Bl a den judiske historikern Josefus som nämner Jesus Kristus i sina (född 37 eller 38 v.t och dog strax efter år 100.) historiska dokument.

Detta avsnitt är en sammanfattning av Testimonium Flavianum

Josefus uttalanden om Jesus (främst den i Judisk historia 18.3.3, det s.k. Testimonium Flavianum, den andra återfinns i Judisk historia 20.9.1) och Jakob är problematiska. Forskare är i stort sett eniga om att åtminstone delar av texten Testimonium Flavianum utgör senare kristna interpolationer (exv. "Han var Messias"). Ändå anser flertalet forskare att stycket innehåller tillräckligt med okontroversiella uppgifter om Jesus, samt för kristna ovanliga beskrivningar av Jesus (exv. att kalla honom "en vis man"), att stycket i sin helhet bedöms ha historisk förankring. Texten utgör därmed en utombiblisk källa om uppmärksamhet som väcktes av Jesu liv och verksamhet på 30-talet. Josefus skrev Judisk historia några årtionden efter Jesu död.

För att citera dig lite, så blev dina argument rätt "krossade av verkligheten".

Källor:
http://spa.118100.se/religion/108796
http://sv.wikipedia.org/wiki/Islam
http://sv.wikipedia.org/wiki/Josefus
Citera
2010-06-08, 00:16
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
De tre vise männen påstod också att han var Judarnas Konung vid hans födsel, och om inte det är sant. De tre vise männen kanske inte var speciellt lärda. Utan det är också en lögn som resten av bibeln.
Det står ingenstans i Bibeln om att det var tre. Diskussionen var om Jesus någonsin hade yttrat dessa ord, och det hade han ju inte. De vise männen, stjärntydarna sade det. Inte Jesus.

P.S Måste du alltid ha en sådan dryg och nervärderande ton i dina gensvar? Det är så onödigt. Du har absolut inte tillräckligt på fötterna för att kunna avgöra om Bibeln är en lögn eller inte, så lägg ner dina fördomsfulla påståenden som du absolut inte har belägg för, tack. D.S
Citera
2010-06-08, 00:35
Bannlyst
Citat:
Kristendomen är världens största religion och det finns många variationer av tron inom religionen. Totalt tror man att antalet följare är mellan 1.5 miljarder - 2.1 miljarder människor, vilket utgör 20-30% av världsbefolkningen.

Bra exakta siffror där! Men som vanligt glömmer du bort att det är inräknat en massa folk som ej är kristna i dessa siffror, som fötts in i religionen men aldrig praktiserat ens en sekund!

Citat:
Därtill ska man också komma ihåg att muslimerna med omkr. 1,5 miljarder utövare erkänner Jesus som en av de större profeterna.

Problemet är att det inte finns 1.5 miljarder mulsimer heller! Men varför hänga upp sig på sådana petitesser. 1.1 miljard är nog en rättvisare siffra!

Citat:
I konklusion kan man korrekt påstå att omkr. 1,5-3,6 miljarder människor erkänner att Jesus har existerat + ett otal människor som inte identifierar sig med någon religion men finner att det finns tillräckligt med utombibliska bevis för att Jesus har funnits.

Det är ju inte sällan kristna önsketänker en aning när de räknar de egna. Jag är säker på att t.ex min bror som fortfarande är med i Svenska kyrkan räknas som kristen även fast han är Ateist!

Citat:
För att citera dig lite, så blev dina argument rätt "krossade av verkligheten".

Tycker du ska läsa den engelska versionen på Wiki, där är det INTE någon enighet om denna källa!

http://en.wikipedia.org/wiki/Josephus_on_Jesus

Citat:
Källor:
http://spa.118100.se/religion/108796
http://sv.wikipedia.org/wiki/Islam
http://sv.wikipedia.org/wiki/Josefus

LOL @ 118100
Citera
2010-06-08, 00:41
Medlem
DenLedes avatar
På något sätt ser jag Jesus som den som hjälper oss ut ur mörkret. Den som får oss, vi som ruttnat fast i köttet finna en väg ut ur den här världsliga verkligheten.
Som vår vägvisare, på ett sätt!

Mitt tips är att köra på Jesus väg ett tag och se vad som händer. Visst kommer du att bli prövad, hela tiden.
Men du kommer att bli mer övertygad om att han leder dig rätt.
Att du på något sätt kommit hem.

Och jag är inte ens kristen.
Citera
2010-06-08, 00:44
Bannlyst
Citat:
Du har absolut inte tillräckligt på fötterna för att kunna avgöra om Bibeln är en lögn eller inte, så lägg ner dina fördomsfulla påståenden som du absolut inte har belägg för, tack.

Ehhh JO! Det är vad vi faktiskt har! Bibeln är ett enda långt påhitt! Så det har vi miljarden med bevis för!

Skapelseberättelsen = Bevisat osann! Vill du verkligen att vi ska gå in på den när inte en enda rad är sann?

Syndafloden = Har aldrig hänt, vill du gå in på detaljerna?

Sodom och Gomorra = Existerar inte!
Jesus så kallade under. = Skrattretande
Jesus återfödelse = Ej sann
Marias Jungfrufödsel = Omöjlig
Pi = 3 i bibeln, = Nej Pi är inte 3 i verkligheten.

Så kom inte här med något skitsnack om att bibeln på något sätt skulle vara sann, den är krossad av verkligheten, precis som din argument!
Citera
2010-06-08, 06:42
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Bra exakta siffror där! Men som vanligt glömmer du bort att det är inräknat en massa folk som ej är kristna i dessa siffror, som fötts in i religionen men aldrig praktiserat ens en sekund!
Man behöver inte praktisera religion för att tro på att Jesus har funnits. Om han hade varit en påhittad person så hade världen inte gett ett så stort gensvar på det som står i Bibeln. Bibeln är det enda i sitt slag, fylld av Guds vishet och till för att vi ska lära känna honom och vandra på rätt väg!

Citat:
Tycker du ska läsa den engelska versionen på Wiki, där är det INTE någon enighet om denna källa!

http://en.wikipedia.org/wiki/Josephus_on_Jesus

Gärna! Ska läsa igenom den nogrannare efter jobbet.

The authenticity of the Testimonium Flavianum has been disputed since the 17th century, although most modern scholars agree that it is partially authentic. The second passage mentions Jesus as the brother of a James, possibly James the Just. Most scholars consider this passage genuine.

Här är en direktöversättning från Testimonium Flavianum från den sidan du hänvisade till istället:

"Now there was about this time Jesus, a wise man, if it be lawful to call him a man; for he was a doer of wonderful works, a teacher of such men as receive the truth with pleasure. He drew over to him both many of the Jews and many of the Gentiles. He was [the] Christ. And when Pilate, at the suggestion of the principal men amongst us, had condemned him to the cross, those that loved him at the first did not forsake him; for he appeared to them alive again the third day; as the divine prophets had foretold these and ten thousand other wonderful things concerning him. And the tribe of Christians, so named from him, are not extinct at this day."

Den sidan du länkade till var ju mer detaljerad än den svenska och bevisar tydligar och starkare mitt argument för Jesu existens. Tack!
Senast redigerad av Julistaja 2010-06-08 kl. 06:43. Anledning: tillägg
Citera
2010-06-08, 06:52
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ehhh JO!
Eh.. nej? Du har påvisat uppenbara brister i biblisk kunskap med dina hänvisningar som gång på gång har kunnat argumenteras emot från klarhet till klarhet. Att du sen väljer att blunda och fortsätta din rappakalja utan att ens bemöda dig att undersöka motargumenten är tecken på oärlighet i dina motiv.

Citat:
Skapelseberättelsen = Bevisat osann! Vill du verkligen att vi ska gå in på den när inte en enda rad är sann?
Låt mig gissa... först öppnar du med argumentet att jorden inte skapats på bokstavliga 7 dagar? Sant, det har den inte. 1 dag kan motsvara en eller flera tidsperioder. Man kan inte hänvisa till att det skulle vara fullständiga 24 timmars-dagar det talas om i Bibeln. Vi kan gärna gå in på detaljer. Jag är inte rädd. Jo, jag är rädd för att du inte kommer att begrunda fakta som jag kommer med utan sopa undan dom utan att ens undersöka bara för att kunna fortsätta spy galla.

Citat:
Syndafloden = Har aldrig hänt, vill du gå in på detaljerna?
Gärna. Det forskarna tolkar som en istid kan lika gärna ha varit en sk syndaflod, med den enorma mängd vatten som kom. Vad har du för detaljer då?

Citat:
Sodom och Gomorra = Existerar inte!
NU är jag övertygad. Bibeln är falsk.

Citat:
Jesus så kallade under. = Skrattretande
För att du finner Jesu underverk skrattretande så har de aldrig existerat? Wow, grymma bevis.

Citat:
Jesus återfödelse = Ej sann
Något bevis på ditt påstående?

Citat:
Marias Jungfrufödsel = Omöjlig
För Gud är ingenting omöjligt, han har ju skapat människan. Att han inte skulle kunna göra sin egen skapelse gravid hade varit omöjligt.

Citat:
Pi = 3 i bibeln, = Nej Pi är inte 3 i verkligheten
Hänvisa gärna till ett skriftställe. Förövrigt så ser jag inte att detta skulle vara ett motbevis för Bibelns äkthet. Jag kan gräva fram en hel del arkeologiska bevis (finns tonvis med bevis för att Babylon funnits, Jerusalem och många andra israelitiska städer finns fortfarande) och hänvisa till profan historia som styrker Bibelns äkthet.

Bibeln stämmer med historiska fakta. Under årens lopp har kritiker ifrågasatt Bibelns trovärdighet när det gäller namn på personer och platser. Men gång på gång har det visat sig att deras skepticism var ogrundad och att Bibelns skildring är tillförlitlig. Förr tvivlade forskare till exempel på att den assyriske kungen Sargon, som nämns i Jesaja 20:1, hade funnits. Men på 1840-talet grävde arkeologer fram Sargons palats. Han är nu en av de assyriska kungar som man vet mest om. Kritiker ifrågasatte även Pontius Pilatus existens, den romerske ståthållare som avkunnade Jesu dödsdom. (Matteus 27:1, 22–24) Men 1961 upptäckte man en sten i närheten av Caesarea i Israel med Pilatus namn och titel på.

U.S.News & World Report (25 oktober 1999): ”Modern arkeologi har på ett märkligt sätt bekräftat Gamla och Nya testamentets historiska kärna – den bestyrker viktiga delar av berättelserna om Israels patriarker, uttåget ur Egypten, Davids monarki och livet på Jesu tid.” Arkeologiska fynd är självklart inte avgörande för att man ska kunna tro på Bibeln, men historisk korrekthet är ändå vad man förväntar sig av en bok som är inspirerad av Gud, och således styrks Bibelns äkthet.

De arkeologiska utgrävningar i Israel där man funnit många ostraka, är samtida med Bibeln. Tre av de här samlingarna av ostraka är från 600- och 700-talen f.v.t. och är särskilt intressanta, eftersom de bekräftar olika historiska uppgifter i Bibeln. Vid utgrävningarna i Tel Arad hittade man vad som har beskrivits som den största samlingen av ostraka som någonsin påträffats i Israel. Det här har stort bibliskt värde, den här arkeologiska fyndplatsen. Fynden i Tel Arad ger en inblick i en lång period i Bibelns historia, från domartiden i Israel ända fram till den babyloniska invasionen av Juda. De här upptäckterna bidrar alltså till att bekräfta Bibelns tillförlitlighet. Det är sant att det inte sägs så mycket om Arad i Bibeln. Men den här strategiskt belägna staden kontrollerade en gång i tiden en viktig handelsväg. Googla gärna på Samaria-ostraka och Arad-ostraka.

Detta var bara en bråkdel av bibliskt stödjande, arkeologiska och historiska fakta som jag hittade på 30 minuter.

Citat:
Så kom inte här med något skitsnack om att bibeln på något sätt skulle vara sann, den är krossad av verkligheten, precis som din argument!
*asg* Ja, dina bevis var överväldigande.
Senast redigerad av Julistaja 2010-06-08 kl. 07:26.
Citera
2010-06-08, 11:15
Medlem
Julistajas avatar
Hittade den här länken från AB. Rätt intressant med tanke på diskussionen kring Jesu existens.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article6871060.ab
Citera
2010-06-08, 11:55
Bannlyst
Citat:
Hittade den här länken från AB. Rätt intressant med tanke på diskussionen kring Jesu existens.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article6871060.ab

LOL!

Den är skriven av.....

Chrys Caragounis
Professor Nya Testamentets exegetik, Lund
Hans Stiglund
Biskop i Luleå stift
Tuve Skånberg
Direktor för Claphaminstitutet, adj. professor i kyrkohistoria

Två låtsas professorer och en Biskop. Den var bra!
Citera
2010-06-08, 12:24
Bannlyst
Citat:
Låt mig gissa... först öppnar du med argumentet att jorden inte skapats på bokstavliga 7 dagar? Sant, det har den inte. 1 dag kan motsvara en eller flera tidsperioder. Man kan inte hänvisa till att det skulle vara fullständiga 24 timmars-dagar det talas om i Bibeln. Vi kan gärna gå in på detaljer. Jag är inte rädd. Jo, jag är rädd för att du inte kommer att begrunda fakta som jag kommer med utan sopa undan dom utan att ens undersöka bara för att kunna fortsätta spy galla.

Ska vi inte börja med att Gud skapade ljus, utan ljuskällor!

Och sedan kan du ju förklara hur plantorna som gud skapade före solen och månen kunde överleva utan solljus? Lycka till med det!

Och månen beskrivs som en ljuskälla, men i själva verket emitterar den ej något eget ljus.

Citat:
Gärna. Det forskarna tolkar som en istid kan lika gärna ha varit en sk syndaflod, med den enorma mängd vatten som kom. Vad har du för detaljer då?

Jag älskar när idioter som du försöker använda vetenskap till att bevisa något ur bibeln, det blir alltid helt fel.

Istiden slutade för cirka 12.000 år enligt bibeln är jorden bara 6000 år gammal. Och istidens vatten är inte övernaturligt vatten utan existerade faktiskt på riktigt. Till skilland från de enorma mängder som er saga berättar om.

Citat:
NU är jag övertygad. Bibeln är falsk.

Citat:
För att du finner Jesu underverk skrattretande så har de aldrig existerat? Wow, grymma bevis.

Grymma bevis för att han aldrig existerat, och att de som hittade på historian hade dålig kunskap om vattens viskositet.

Citat:
Något bevis på ditt påstående?

Riktiga människor återuppstår inte, människor i sagoböcker gör tydligen det.

Citat:
För Gud är ingenting omöjligt, han har ju skapat människan. Att han inte skulle kunna göra sin egen skapelse gravid hade varit omöjligt.

Tydligen är det omöjligt ätt få Jehovas Vittnen att tänka!

Citat:
Hänvisa gärna till ett skriftställe. Förövrigt så ser jag inte att detta skulle vara ett motbevis för Bibelns äkthet.

Han gjorde vidare Havet i gjutgods. Det var cirkelrunt och mätte tio alnar från kant till kant; det var fem alnar högt och 30 alnar i omkrets.

1 Kon 7:23 och 2 Krön 4:2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in