Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Ehhh JO!
Eh.. nej? Du har påvisat uppenbara brister i biblisk kunskap med dina hänvisningar som gång på gång har kunnat argumenteras emot från klarhet till klarhet. Att du sen väljer att blunda och fortsätta din rappakalja utan att ens bemöda dig att undersöka motargumenten är tecken på oärlighet i dina motiv.
Citat:
Skapelseberättelsen = Bevisat osann! Vill du verkligen att vi ska gå in på den när inte en enda rad är sann?
Låt mig gissa... först öppnar du med argumentet att jorden inte skapats på bokstavliga 7 dagar? Sant, det har den inte. 1 dag kan motsvara en eller flera tidsperioder. Man kan inte hänvisa till att det skulle vara fullständiga 24 timmars-dagar det talas om i Bibeln. Vi kan gärna gå in på detaljer. Jag är inte rädd. Jo, jag är rädd för att du inte kommer att begrunda fakta som jag kommer med utan sopa undan dom utan att ens undersöka bara för att kunna fortsätta spy galla.
Citat:
Syndafloden = Har aldrig hänt, vill du gå in på detaljerna?
Gärna. Det forskarna tolkar som en istid kan lika gärna ha varit en sk syndaflod, med den enorma mängd vatten som kom. Vad har du för detaljer då?
Citat:
Sodom och Gomorra = Existerar inte!
NU är jag övertygad. Bibeln är falsk.
Citat:
Jesus så kallade under. = Skrattretande
För att du finner Jesu underverk skrattretande så har de aldrig existerat? Wow, grymma bevis.
Citat:
Jesus återfödelse = Ej sann
Något bevis på ditt påstående?
Citat:
Marias Jungfrufödsel = Omöjlig
För Gud är ingenting omöjligt, han har ju skapat människan. Att han
inte skulle kunna göra sin egen skapelse gravid hade varit omöjligt.
Citat:
Pi = 3 i bibeln, = Nej Pi är inte 3 i verkligheten
Hänvisa gärna till ett skriftställe. Förövrigt så ser jag inte att detta skulle vara ett motbevis för Bibelns äkthet. Jag kan gräva fram en hel del arkeologiska bevis (finns tonvis med bevis för att Babylon funnits, Jerusalem och många andra israelitiska städer finns fortfarande) och hänvisa till profan historia som styrker Bibelns äkthet.
Bibeln stämmer med historiska fakta. Under årens lopp har kritiker ifrågasatt Bibelns trovärdighet när det gäller namn på personer och platser. Men gång på gång har det visat sig att deras skepticism var ogrundad och att Bibelns skildring är tillförlitlig. Förr tvivlade forskare till exempel på att den assyriske kungen Sargon, som nämns i Jesaja 20:1, hade funnits. Men på 1840-talet grävde arkeologer fram Sargons palats. Han är nu en av de assyriska kungar som man vet mest om. Kritiker ifrågasatte även Pontius Pilatus existens, den romerske ståthållare som avkunnade Jesu dödsdom. (Matteus 27:1, 22–24) Men 1961 upptäckte man en sten i närheten av Caesarea i Israel med Pilatus namn och titel på.
U.S.News & World Report (25 oktober 1999): ”Modern arkeologi har på ett märkligt sätt bekräftat Gamla och Nya testamentets historiska kärna – den bestyrker viktiga delar av berättelserna om Israels patriarker, uttåget ur Egypten, Davids monarki och livet på Jesu tid.” Arkeologiska fynd är självklart inte avgörande för att man ska kunna tro på Bibeln, men historisk korrekthet är ändå vad man förväntar sig av en bok som är inspirerad av Gud, och således styrks Bibelns äkthet.
De arkeologiska utgrävningar i Israel där man funnit många ostraka, är samtida med Bibeln. Tre av de här samlingarna av ostraka är från 600- och 700-talen f.v.t. och är särskilt intressanta, eftersom de bekräftar olika historiska uppgifter i Bibeln. Vid utgrävningarna i Tel Arad hittade man vad som har beskrivits som den största samlingen av
ostraka som någonsin påträffats i Israel. Det här har stort bibliskt värde, den här arkeologiska fyndplatsen. Fynden i Tel Arad ger en inblick i en lång period i Bibelns historia, från domartiden i Israel ända fram till den babyloniska invasionen av Juda. De här upptäckterna bidrar alltså till att bekräfta Bibelns tillförlitlighet. Det är sant att det inte sägs så mycket om Arad i Bibeln. Men den här strategiskt belägna staden kontrollerade en gång i tiden en viktig handelsväg. Googla gärna på Samaria-ostraka och Arad-ostraka.
Detta var bara en bråkdel av bibliskt stödjande, arkeologiska och historiska fakta som jag hittade på 30 minuter.
Citat:
Så kom inte här med något skitsnack om att bibeln på något sätt skulle vara sann, den är krossad av verkligheten, precis som din argument!
*asg* Ja, dina bevis var överväldigande.