2007-01-30, 21:03
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Haha, ja... Relgionsvetenskap är för "galningar".

I rest my case.
Nej, det jag försökte säga är att religionsvetenskap inte är för framtida galningar som dig :d :d
Citera
2007-01-30, 21:05
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
Nej, det jag försökte säga är att religionsvetenskap inte är för framtida galningar som dig :d :d

Utveckla. På vilket sätt är jag enligt dig en galning? För att jag inte accepterar en dammig textsamling för den eviga sanningen?
Citera
2007-01-30, 21:05
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Du menar alltså att den muntliga traditionen hållit koll på släkten fyra tusen år bakåt i tiden, eller?

Mvh, Roger
nej, jag menar den släkttavla som beskrivs i många bibliska böcker, precis som många andra har gjort för att bevisa att den begynnelse som bibeln talar om (enligt den tolkningen) omöjligt kan ha varit så som bibeln beskriver, genom att lägga ihop alla släktled och deras totala ålder...
Citera
2007-01-30, 21:06
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Haha, du för skojig du.

Ja, "skrifter" är bevis. Nu skriver jag att Hitler var en svart afrikan. Då är det sant Peter.

Sedan nej, jag tror inte på något bara för att vissa säger det...

HerreMithras... Vad krävs egentligen för att bli bannad som troll?
Vadårå, har du släktingar på fb som du gärna vill bli av med?
Citera
2007-01-30, 21:07
Medlem
Bartolomaioss avatar
Citat:
nja, jag drog en parallell om att Jesus måste ha funnits eftersom den första kyrkan uppkom långt före evangeliernas tid.
Jag undrar hur långt före detta var, det finns bevis för att delar av matteus evangeliet skrevs senast runt ~68 e kr i de s k dödahavsrullarna. Med tanke på den förföljelse som rådde under kristendomens första tid har jag svårt att se att någon vidare stor organisation skulle hinna bildas. År 49 hölls ett möte för att avgöra om hedningar skulle omskäras eller inte, redan vid den här tiden skall det ha funnits evangelium som jag kan förstå. Därför kan man tro att det första evengeliet skrevs kort tid efter jesus himmelfärd, det är dock inte troligt att det var alla skrifter som vi idag har i Nya Testamentet.
Citera
2007-01-30, 21:09
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Vadårå, har du släktingar på fb som du gärna vill bli av med?

Japp, en enligt evolutionen mycket avlägsen släkting som på FB går under namnet Peter_UU.

Tror han jobbar som komiker... Eller försöker rättare sagt.
Citera
2007-01-30, 21:12
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
hjärnceller kan inte återbildas. Nätverket utgörs av dendriter och axoner, vilka kan återbildas. Men det är fortfarande kärnan i cellerna som är det viktiga. allt annat an återbildas om hjärnan är intakt. läs mitt senaste till roger viklund.

Jag skrev delvis återbildas(skadan möjlig att reparera för hjärnan)uttryckte mig luddigt, men om vi får det antalet hjärnceller vi föds med så måste man t ex via medecinering och hjärngymnastik hålla hjärnan i trim.Frågan är hur gammal man kan bli då innan man blir helsenil?Framtiden får väl utvisa detta.
Citera
2007-01-30, 21:13
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolomaios
Jag undrar hur långt före detta var, det finns bevis för att delar av matteus evangeliet skrevs senast runt ~68 e kr i de s k dödahavsrullarna. Med tanke på den förföljelse som rådde under kristendomens första tid har jag svårt att se att någon vidare stor organisation skulle hinna bildas. År 49 hölls ett möte för att avgöra om hedningar skulle omskäras eller inte, redan vid den här tiden skall det ha funnits evangelium som jag kan förstå. Därför kan man tro att det första evengeliet skrevs kort tid efter jesus himmelfärd, det är dock inte troligt att det var alla skrifter som vi idag har i Nya Testamentet.
ja men det spelar ingen roll. för min egen del är det tom bättre om evangelierna uppkom redan dagen efter att Jesus vandrade till himlen.
Citera
2007-01-30, 21:17
Medlem
LadyTieras avatar
PeterUU och Varangian uppmanas att dra sig tillbaka till pm-världen och resten av deltagarna i tråden kan återgå till fokus på huvudfrågan.

tack.

Moderator
Citera
2007-01-30, 21:17
Medlem
Riddare Katos avatar
det känns som det är väldigt lätt för människor att kräva bevis för guds existens, men hur kan man bevisa att han inte existerar?
Citera
2007-01-30, 21:20
Medlem
BlackBeavers avatar
Bevisen för guds existens är väldigt vaga för att inte säga obefintliga.Det som betraktades som under i bibeln(brinnande buskar,gå på vatten,osv)skulle väl knappast imponera på en modern människa.Fan!vi har randig tandkräm och vätebomber som kan jämna hela kommuner med marken.Nä ta fram något ur bibeln, eller för den delen vilken religiös skrift som helst som bevis för guds existens!
Citera
2007-01-30, 21:20
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddare Kato
det känns som det är väldigt lätt för människor att kräva bevis för guds existens, men hur kan man bevisa att han inte existerar?

Är nog få som påstår att de har bevisat att det absolut inte kan existera ett metafysiskt väsen som vissa väljer kalla gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in