Citat:
Du menar alltså:
Ursprungligen postat av Peter_UU
1 Mos 6:3
Citat:
Då sade Herren: ”Min livsande skall inte bli kvar i människan för alltid — hon är dock av kött. Hennes livstid skall vara 120 år.”
Citat:
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med ~4k år, men 2000 fvt är ju långt före Mose tid. För övrigt lär Första Mosebok i sin beståndsdelar stamma från 800-700-talet fvt och ha sammanställts först under kung Josia i slutet av 600-talet, för att redigeras under de kommande århundradena.
~4k år
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Den genomsnittliga livslängden har ingen betydelse och att den var så låg berodde på den höga barnadödligheten, krig, farsoter och bristande hälso- och sjukvård. Men det råder knappast något tvivel om att de som på den tiden blev riktigt gamla, blev lika gamla som de som i dag blir riktigt gamla. Så var förhållandet i Sverige på exempelvis 1700-talet, med socknar där det fanns flera som var över hundra år. Historikern Josefus skriver att esseerna ofta blev över 100 år gamla. Herrens broder Jakob skall ha varit 96 år när han stenades till döds, och hans efterträdare, Simon, son till Klopas, skall enligt Hegesippos ha levt tills han blev 120 år. Sannolikt räcker batterierna som längst i 120 år och detta är grunden till att man såväl förr, som nu, antar att 120 år är människans maximala ålder.
människans genomsnittliga livslängd var under den tiden inte mer än 40 år. men om vi utgår ifrån att att det ändå fanns ett par personer som blev så gamla - kan du rent vetenskapligt utesluta andra möjligheter?
Mvh, Roger
.