2017-04-09, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men du inser tydligen inte att Tiberius bara var en ledare i en lång rad av ledare och att han inte gjorde särskilt mycket som var någon anledning till att skriva något särskilt om honom.
Att en enskild person däremot utför mirakler och ställs inför rätta och dör på ett anmärkningsvärt sätt med både solförmörkelse och jordbävning samt återigen ses några dagar efter sin död vore däremot något mycket anmärkningsvärt att skriva om, eller hur?
Nu visar du prov på stora logiska brister. Tiberius var en mångårig kejsare och sin tids främsta general. Givetvis fanns det hur mycket skäl som helst för hans samtida att skriva och läsa om honom. En ledare i en lång rad av ledare har han blivit med det perspektiv vi har 2000 år senare.

Mirakel och återuppstandelsen är inte vad som diskuteras här. Så pass mycket trodde jag alla begrep.
Citera
2017-04-09, 18:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Nu visar du prov på stora logiska brister. Tiberius var en mångårig kejsare och sin tids främsta general. Givetvis fanns det hur mycket skäl som helst för hans samtida att skriva och läsa om honom. En ledare i en lång rad av ledare har han blivit med det perspektiv vi har 2000 år senare.

Mirakel och återuppstandelsen är inte vad som diskuteras här. Så pass mycket trodde jag alla begrep.

Du påstod att anledningarna att skriva om Tiberius och om Jesus var likvärdiga.
Tiberius gjorde däremot inget särskilt anmärkningsvärt under sin tid som kejsare, eller hur? Hans tid som ärorik general var ju innan dess.
Citera
2017-04-09, 18:26
Medlem
Citat:

Du missade poängen helt. Mirakel ska inte diskuteras, däremot borde sådana händelser leda till att fler skriver om det. Där fick du poängen.
Citera
2017-04-09, 18:28
Medlem
Citat:
Du påstod att anledningarna att skriva om Tiberius och om Jesus var likvärdiga.
Tiberius gjorde däremot inget särskilt anmärkningsvärt under sin tid som kejsare, eller hur? Han tid som ärorik general var ju innan dess.
. Jo han gjorde mycket som var anmärkningsvärt för hans samtida. Vilka var de som skrev och det skrevs för. Sedan skrev jag aldrig att skälen att skriva om dem var de samma. Utan att antalet källor var likvärdigt, en stor skillnad. Förstår du nu? För övrigt, en av de fyra kända biolgrafierna behandlar hans tid som general.
Senast redigerad av severus 2017-04-09 kl. 18:32.
Citera
2017-04-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du missade poängen helt. Mirakel ska inte diskuteras, däremot borde sådana händelser leda till att fler skriver om det. Där fick du poängen.
Jo men ingen här har påstått att det utfördes några mirakler. Du har helt enkelt missförstått hela tråden
Citera
2017-04-09, 18:33
Medlem
Citat:
Jo men ingen här har påstått att det utfördes några mirakler. Du har helt enkelt missförstått hela tråden
Nej, det tror jag inte. Eller tänker du och jag på olika Jesus?
Citera
2017-04-09, 18:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
. Jo han gjorde mycket som var anmärkningsvärt för hans samtida. Vilka var de som skrev och det skrevs för. Sedan skrev jag aldrig att skälen att skriva om dem var de samma. Utan att antalet källor var likvärdigt, en stor skillnad. Förstår du nu? För övrigt, en av de fyra kända biolgrafierna behandlar hans tid som general.

Vad gjorde Tiberius under sin tid som kejsare som var så anmärkningsvärt för hans samtida enligt dig?
Citera
2017-04-09, 18:36
Medlem
Citat:
Nej, det tror jag inte. Eller tänker du och jag på olika Jesus?
Nej men jag kan förstå distinktionen historisk bakgrund till kristen tro och den kristna tron.
Citera
2017-04-09, 18:37
Medlem
Citat:
Vad gjorde Tiberius under sin tid som kejsare som var så anmärkningsvärt för hans samtida enligt dig?
Ej värt att att besvara eller ens relevant. Dock är han tillräckligt intressant för att än idag motivera långa biografier.
Citera
2017-04-09, 18:37
Medlem
Citat:
Nej men jag kan förstå distinktionen historisk bakgrund till kristen tro och den kristna tron.
Jag också. Det är inte Jesus påstådda mirakel som ska bevisas, men dom borde vara en anledning till att det borde finnas mer nedskrivet om Jesus.
Citera
2017-04-09, 18:38
Medlem
Citat:
Jag också. Det är inte Jesus påstådda mirakel som ska bevisas, men dom borde vara en anledning till att det borde finnas mer nedskrivet om Jesus.
Nej!
Citera
2017-04-09, 18:40
Medlem
Citat:
Nej!
Tycker du inte?
Om Jesus skulle gå omkring idag och göra mirakel, tycker du det inte der är värt lite extra bevakning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in