2014-01-31, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag är total lekman när det gäller antik historia (och annan historia för den delen), men eftersom det verkar finnas så få utomkristna (det verkar vara ett riktigt ord, eftersom FB inte lägger röda squigglies under det) källor om någon som ens liknar Jesus i historien, så vore det intressant för mig om det funnes en icke-kristen judisk historieskrivare som nämner honom i en text som är ungefär samtida med evangelierna.

Jovisst, intressant men inte ett bevis. Det är inte Josefus vetenskapen bygger på när den utgår från att Jesus sannolikt har existerat. Visserligen anser de flesta att Josefus verkligen nämnde Jesus, men de som gör det ser det inte som ett starkt argument och det finns de forskare som tror att Josefus inte nämnde Jesus men de är ändå rätt säkra på att Jesus existerade.

Så frågan är intressant, men oavsett vad Josefus skrev eller inte skrev så ändrar det inte bevisläget i frågan om Jesus existens speciellt mycket.
Citera
2014-01-31, 21:32
Medlem
Kiggzors avatar
Inte alls lika långt inlägg som er andra (i en debatt jag följer med stort intresse)
Men det är lite spännande att allt som inte passar in i Rogers världsbild snabbt avfärdas som förfalskningar av en kristen konspiration men att hemliga markusevangeliet trots att det är så omstritt tydligen är sanning.
Jag tycker att du på ett envist sätt försöker göra tolkningar av källor så att de passar in i din världsbild än baserar din världsbild på de källor som finns.
Citera
2014-01-31, 21:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Jag upprepar frågan. På vilka grunder anser du att det är "låg sannolikhet" att den vetenskapliga konsensus som råder är felaktig?

Att vetenskaplig konsensus på ett underlag av "kvalificerade gissninger" inte ledar till möjligheten för att kunne presentera konklusioner med en sån säkerhet att trådfrågan kan besvaras med annat än en jämförelse av imprecisa låggradiga sannolikheter.

När det finns för lite éntydighet och objektivitet för att kunne formulera en trygg vetenskaplig konklusion är alternativet inte att fylla kunskapsgapet med "arguments from the least ignorance", men helt enkelt att avstå från att konkludera.

Och det är inte vetenskaplig systematik eller praxis att i såna fall att förlita sig på auktoritets- eller ad populum-argument.

(Jag förmodar att du är bekant med vetenskapens systematiska metodologi, annars kan jag plocka fram en hänvisning).
Citera
2014-01-31, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chanito
Detta konfirmerar även vad bibeln berättar om denna händelse, "Extreme penalty"detta vad med största möjlighet korsfästelsen vilket var bland de värsta avrättningarna under den tiden. "At the hands of Pointius Pilatus" Detta konfirmerar även bibelns berättelse

Det kanske mest anmärkningsvärda hänvisningen till Jesus utanför bibeln finns i skrifter av Josephus, en första århundradet judisk historiker. Vid två tillfällen, i hans judiska Antiquities, nämner han Jesus.

About this time there lived Jesus, a wise man, if indeed one ought to call him a man. For he . . . wrought surprising feats. . . . He was the Christ. When Pilate . . .condemned him to be crucified, those who had . . . come to love him did not give up their affection for him. On the third day he appeared . . . restored to life. . . . And the tribe of Christians . . . has . . . not disappeared.

Källa: Josephus, Antiquities 18.63-64

Sämsta bevisen någonsin. Josephus har blivit motbevisad gång på gång. De flesta är överens om att det är ett tillägg gjord av en snubbe som heter Josebus någon gång under 300-talet om jag inte minns fel.

Försök igen.
Citera
2014-01-31, 21:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag är total lekman när det gäller antik historia (och annan historia för den delen), men eftersom det verkar finnas så få utomkristna (det verkar vara ett riktigt ord, eftersom FB inte lägger röda squigglies under det) källor om någon som ens liknar Jesus i historien, så vore det intressant för mig om det funnes en icke-kristen judisk historieskrivare som nämner honom i en text som är ungefär samtida med evangelierna.

Jesus är namnd i "Ginza" .... en mandaea'isk urkundstext (som visserligen inte är ortodox judisk, men anti-demiurgisk) ..... som har ung samma anciennitet och teologisk legitimitet som NT.

Och i denna betecknas Jesus som en religiös "scam".

Visst ger detta något belägg för en historisk person, men å andra sidan är denna person i "Ginza" inte den som NTs evangelier vill göra honom till, så frågaställningen flyttas från ren historicitet till hurvida en historisk Jesus har samband med bibel-evangeliernas Jesus.
Citera
2014-01-31, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jesus är namnd i "Ginza" .... en mandaea'isk urkundstext (som visserligen inte är ortodox judisk, men anti-demiurgisk) ..... som har ung samma anciennitet och teologisk legitimitet som NT.

Visst ger detta något belägg för en historisk person, men å andra sidan är denna person i "Ginza" inte den som NTs evangelier vill göra honom till, så frågaställningen flyttas från ren historicitet till hurvida en historisk Jesus har samband med bibel-evangeliernas Jesus.

Oj då, vart kan den hittas? Hade varit roligt att läsa den!
Citera
2014-01-31, 21:57
Medlem
Citat:
Att vetenskaplig konsensus på ett underlag av "kvalificerade gissninger" inte ledar till möjligheten för att kunne presentera konklusioner med en sån säkerhet att trådfrågan kan besvaras med annat än en jämförelse av imprecisa låggradiga sannolikheter.

När det finns för lite éntydighet och objektivitet för att kunne formulera en trygg vetenskaplig konklusion är alternativet inte att fylla kunskapsgapet med "arguments from the least ignorance", men helt enkelt att avstå från att konkludera.

Och det är inte vetenskaplig systematik eller praxis att i såna fall att förlita sig på auktoritets- eller ad populum-argument.

(Jag förmodar att du är bekant med vetenskapens systematiska metodologi, annars kan jag plocka fram en hänvisning).

Ok, men har du en källa på att sannolikheten är låg, eller är det bara din egen bedömning? Jag tror inte varken du eller jag har kompetens att beräkna sannolikheten i den här frågan, så precis som du säger är det kanske säkrast att avstå från långtgående påståenden om de bara är våra egna gissningar.
Citera
2014-01-31, 22:03
Medlem
Citat:

Jag håller helt med om ovanstående. Ginza är visserligen något yngre än evangelierna, men högst 100-200 år yngre.

Vad gäller "teologisk legitimitet"... Ginza har väl samma teologisk legitimitet för mandéer som evangelierna har för kristna, Koraren för muslimer etc.

Och jag tycker personligen att frågan om vilken grad av likhet en historisk Jesus har med evangeliernas Jesus är intressantare än från om huruvida Jesus har existerat. Åtminstone mer utmanande för oss kristna, eftersom vetenskapen tenderar att stöda Jesus historicitet men skarpt underminera hur Jesus senare kom att ses inom kristenheten.
Citera
2014-01-31, 22:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ok, men har du en källa på att sannolikheten är låg, eller är det bara din egen bedömning?

"Låg sannolikhet" är det samma som din "kvalificerat gissning" ..... i den terminologi som är den vanliga inom vetenskapen.

Citat:
Jag tror inte varken du eller jag har kompetens att beräkna sannolikheten i den här frågan, så precis som du säger är det kanske säkrast att avstå från långtgående påståenden om de bara är våra egna gissningar.

Japp, vilket har varit min position genom hela tråden: Trådfrågan kan inte besvaras med nån form av särskild underbyggd "ja" eller "nej".
Citera
2014-01-31, 22:20
Medlem
Bogomils avatar
Om Ginza:

Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Oj då, vart kan den hittas? Hade varit roligt att läsa den!

Skall se om jag kan hitta en länk, som jag sen skickar till dig privat imorgon.
Citera
2014-01-31, 22:21
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Du klev ner i tråden redan i #9 likt en Deus ex machina och la giftoblaten i munnen på den som inte ville falla till föga[...]:

Så poetiskt uttryckt. Att jag skrivit om konspirationsteoretiker i allmänhet är ganska annorlunda mot att lägga ord i en viss individs mun, inte sant?
[…]

JeanLuc menar att jag lägger ord i den visse individens mun i följande inlägg, förmodligen:

(FB) jesus har aldrig existerat i historien

Hans kommentar:
Citat:
Erleb tycks inte föra fram någon egen åsikt i hela inlägget, som mest verkar vara ett försök att på ett raljerande sätt lägga ord i min mun. Riktigt oseriöst.

Eftersom jag vill lära mig av det jag läser på skärmen försöker jag på ett spörjande sätt ta munvädret på orden…eller blev det för poetiskt uttryckt det också?

Citat:
Det har alltså funnits en okritisk bibelforskning - i 2000 år circus - tidigare än för bara några decennier sen, och den okritiska forskningen kom till samma resultat gällande Jesu historicitet som den kritiska forskningen under de få decennier den existerat:

Citat:
[...]Jesus existens som historisk person accepteras mycket mer allmänt nu än tidigare.

Citat:

Ett metodgenombrott under de senare decennierna, som åstadkommes om...

Citat:
Om man utgår från att "Bibeln i likhet med med nästan alla dokument från Antiken inte är objektiv", då förstår den seriöse forskaren att Bibeln ska behandlas som vilket som helst motsvarade dokument från Antiken. Att det är "Bibeln" är helt likgiltigt för en forskare.

Det har forskningen haft kläm på under bara några decennier????

Alltså det som JeanLuc skrev tidigare:

Citat:
[...]Då jag skrev "tidigare" menade jag snarare en tidsperiod på bara några decennier, dvs under den tid som vetenskapen sysslat med kritisk bibelforskning.

Det är sånt som får larmet att gå i den mentala BS-detektorn…

Hur VET man sånt? Att vetenskapen har sysslat med kritisk bibelforskning bara några decennier?

http://legacy.earlham.edu/~seidti/iam/text_crit.html

Är det nån ny metod, typ DNA i kriminalmedicinen, som gör 2000 års bibelforskning obsolet, läs: kritiklös?

Och som lök på laxen:

Citat:
Det här har säkert påpekats minst 20-30 gånger redan i tråden, så det är nästan otroligt att det fortsättningsvis måste upprepas. Lite lustigt är förstås att det verkar vara vissa i "ateistlägret" som envisas med att ge Bibeln specialbehandling.

Nåra av oss kan ha missat de senaste rönen från de få decennier som vetenskapen sysslat med kritisk bibelforskning. Vore isåfall intet nytt på ignoransfronten, tyvärr…

Men så lyckas jag formulera en bra fråga:

Citat:
Citat:
Yes. Vad är det för bevis som den samlade vetenskapens kritiska forskning under de senaste decennierna anfört för Jesu historicitet?

En bra fråga. Tyvärr krävs ett långt svar och jag har annat att göra också, men här kommer en kort redogörelse. Den är helt okontroversiell, jag är ganska säker på att också de få seriösa experter som tvivlar på Jesus existens skulle hålla med om vad jag tänker skriva, bortsett från ett par punkter.

Sen kommer ett bra svar. Tack!!!

Fast JeanLuc uteslöt följande konsideration:

Citat:
Kom ihåg!!! Från den tid som vetenskapen sysslat med kritisk bibelforskning :

Citat:
[...]Då jag skrev "tidigare" menade jag snarare en tidsperiod på bara några decennier, dvs under den tid som vetenskapen sysslat med kritisk bibelforskning.

Följande enkla regler var okända för bibelforskningen till för bara några decennier sen? :

Citat:
I all forskning som bygger på gamla källor gäller några enkla regler, några frågor man måste besvara. Här är några av de viktigaste.

1. Är källan helt trovärdig?
2. Finns det många källor som säger samma sak?
3. Om det finns flera källor, är de oberoende av varandra?
4. Om källan inte är helt trovärdig, kan den ändå innehålla viss relevans?
(5. Hur nära händelsen ligger källan? Detta inom parentes, då det delvis hänger samman med punkt 1).

Wolf, Bekker, Lachmann et al var helt bakom flötet i textkritiska sammanhang?

Citat:
The application of critical methods in the editing of classical texts was developed principally by three German scholars, Friedrich Wolf (1759-1824), one of the founders of classical philology, Immanuel Bekker (1785-1871), and Karl Lachmann (1793-1851).
http://legacy.earlham.edu/~seidti/iam/text_crit.html

De var inte lika seriösa som forskarna är numera? :

Citat:
[…]Och än en gång (och jag vet inte hur ofta jag måste upprepa detta), seriösa forskare använder samma metoder när de läser böcker i Bibeln som när de läser andra dokument från samma tid.

……………………………..

PS! : Tyvärr har JeanLuc bokstavligen rätt när han anklagar mig för att lägga ord i hans mun…

I #449…

Citat:
[...]Jesus existens som historisk person accepteras mycket mer allmänt nu än tidigare.
Ett metodgenombrott under de senare decennierna, som åstadkommes...
Om man utgår från att "Bibeln i likhet med med nästan alla dokument från Antiken inte är objektiv", då förstår den seriöse forskaren att Bibeln ska behandlas som vilket som helst motsvarade dokument från Antiken. Att det är "Bibeln" är helt likgiltigt för en forskare.

(FB) jesus har aldrig existerat i historien

…har den fetade meningen felaktigt tillskrivits JeanLuc, men det är i själva verket Erlebs ”emendation”…

Det skedde i ett tidigare inlägg också, och beror på ett wordprogram som jag haft svårt att få bukt med.

I all sin enkla sjaskighet kan det tjäna som en illustration till ämnet i tråden – kan vi lita på dokumentbehandligen under historiens lopp? Vad skedde i de antika och medeltida ”wordprogrammen”, när manuskripten kopierades och klistrades i klostren?
Citera
2014-01-31, 22:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag håller helt med om ovanstående. Ginza är visserligen något yngre än evangelierna, men högst 100-200 år yngre.

Det finns inte heller där nån éntydig forskning/konklusion. Få områder inom kristen exegesis/apologetik är så infekterade som relationen mellan paulinsk kristendom och gnosticismen och nån större objektivitet går det knappast att förvänta sig.

Citat:
Vad gäller "teologisk legitimitet"... Ginza har väl samma teologisk legitimitet för mandéer som evangelierna har för kristna, Koraren för muslimer etc.

Överens med dig. Det jag fokuserade mest på med "legitimitet" är mandéernas mycket statiska urkunder; risken för "redigering" är liten jämförd med en del annat religiöst text-material.

Citat:
Och jag tycker personligen att frågan om vilken grad av likhet en historisk Jesus har med evangeliernas Jesus är intressantare än från om huruvida Jesus har existerat.

I princip hållar jag med dig, men har svårt för att se hur man kan skapa en jämförelse med en person som kanske/kanske inte är historisk.

Citat:
Åtminstone mer utmanande för oss kristna, eftersom vetenskapen tenderar att stöda Jesus historicitet men skarpt underminera hur Jesus senare kom att ses inom kristenheten.

Som Varangian tidigare nämnde på tråden har kristen-apologetiken/kristologin det "hang-up" att ni är så illa tvungna till att ha en historisk person för att kunne ge mening till den nya pakten.

Vi andra har det lite enklare, eftersom vi har möjligheten för bara att se Jesus som en hygglig kille med vissa bra tanker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in