Citat:
Ursprungligen postat av
JeanLuc
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Du klev ner i tråden redan i #9 likt en Deus ex machina och la giftoblaten i munnen på den som inte ville falla till föga[...]:
Så poetiskt uttryckt. Att jag skrivit om konspirationsteoretiker i allmänhet är ganska annorlunda mot att lägga ord i en viss individs mun, inte sant?
[…]
JeanLuc menar att jag lägger ord i den visse individens mun i följande inlägg, förmodligen:
(FB) jesus har aldrig existerat i historien
Hans kommentar:
Citat:
Erleb tycks inte föra fram någon egen åsikt i hela inlägget, som mest verkar vara ett försök att på ett raljerande sätt lägga ord i min mun. Riktigt oseriöst.
Eftersom jag vill lära mig av det jag läser på skärmen försöker jag på ett
spörjande sätt ta munvädret på orden…eller blev det för poetiskt uttryckt det också?
Citat:
Ursprungligen postat av
Erleb
Det har alltså funnits en okritisk bibelforskning - i 2000 år circus - tidigare än för bara några decennier sen, och den okritiska forskningen kom till samma resultat gällande Jesu historicitet som den kritiska forskningen under de få decennier den existerat:
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
[...]Jesus existens som historisk person accepteras mycket mer allmänt nu än tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erleb
Ett metodgenombrott under de senare decennierna, som åstadkommes om...
Citat:
Om man utgår från att "Bibeln i likhet med med nästan alla dokument från Antiken inte är objektiv", då förstår den seriöse forskaren att Bibeln ska behandlas som vilket som helst motsvarade dokument från Antiken. Att det är "Bibeln" är helt likgiltigt för en forskare.
Det har forskningen haft kläm på under bara några decennier????
Alltså det som JeanLuc skrev tidigare:
Citat:
[...]Då jag skrev "tidigare" menade jag snarare en tidsperiod på bara några decennier, dvs under den tid som vetenskapen sysslat med kritisk bibelforskning.
Det är sånt som får larmet att gå i den mentala BS-detektorn…
Hur VET man sånt? Att vetenskapen har sysslat med kritisk bibelforskning bara några decennier?
http://legacy.earlham.edu/~seidti/iam/text_crit.html
Är det nån ny metod, typ DNA i kriminalmedicinen, som gör 2000 års bibelforskning obsolet,
läs: kritiklös?
Och som lök på laxen:
Citat:
Det här har säkert påpekats minst 20-30 gånger redan i tråden, så det är nästan otroligt att det fortsättningsvis måste upprepas. Lite lustigt är förstås att det verkar vara vissa i "ateistlägret" som envisas med att ge Bibeln specialbehandling.
Nåra av oss kan ha missat de senaste rönen från de få decennier som vetenskapen sysslat med kritisk bibelforskning. Vore isåfall intet nytt på ignoransfronten, tyvärr…
Men så lyckas jag formulera en bra fråga:
Citat:
Ursprungligen postat av
JeanLuc
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Yes. Vad är det för bevis som den samlade vetenskapens kritiska forskning under de senaste decennierna anfört för Jesu historicitet?
En bra fråga. Tyvärr krävs ett långt svar och jag har annat att göra också, men här kommer en kort redogörelse. Den är helt okontroversiell, jag är ganska säker på att också de få seriösa experter som tvivlar på Jesus existens skulle hålla med om vad jag tänker skriva, bortsett från ett par punkter.
Sen kommer ett bra svar. Tack!!!
Fast JeanLuc uteslöt följande konsideration:
Citat:
Ursprungligen postat av
Erleb
Kom ihåg!!! Från den tid som vetenskapen sysslat med kritisk bibelforskning :
Citat:
[...]Då jag skrev "tidigare" menade jag snarare en tidsperiod på bara några decennier, dvs under den tid som vetenskapen sysslat med kritisk bibelforskning.
Följande enkla regler var okända för bibelforskningen till för bara några decennier sen? :
Citat:
I all forskning som bygger på gamla källor gäller några enkla regler, några frågor man måste besvara. Här är några av de viktigaste.
1. Är källan helt trovärdig?
2. Finns det många källor som säger samma sak?
3. Om det finns flera källor, är de oberoende av varandra?
4. Om källan inte är helt trovärdig, kan den ändå innehålla viss relevans?
(5. Hur nära händelsen ligger källan? Detta inom parentes, då det delvis hänger samman med punkt 1).
Wolf, Bekker, Lachmann
et al var helt bakom flötet i textkritiska sammanhang?
Citat:
The application of critical methods in the editing of classical texts was developed principally by three German scholars, Friedrich Wolf (1759-1824), one of the founders of classical philology, Immanuel Bekker (1785-1871), and Karl Lachmann (1793-1851).
http://legacy.earlham.edu/~seidti/iam/text_crit.html
De var inte lika seriösa som forskarna är numera? :
Citat:
[…]Och än en gång (och jag vet inte hur ofta jag måste upprepa detta), seriösa forskare använder samma metoder när de läser böcker i Bibeln som när de läser andra dokument från samma tid.
……………………………..
PS! : Tyvärr har JeanLuc bokstavligen rätt när han anklagar mig för att lägga ord i hans mun…
I #449…
Citat:
[...]Jesus existens som historisk person accepteras mycket mer allmänt nu än tidigare.
Ett metodgenombrott under de senare decennierna, som åstadkommes...
Om man utgår från att "Bibeln i likhet med med nästan alla dokument från Antiken inte är objektiv", då förstår den seriöse forskaren att Bibeln ska behandlas som vilket som helst motsvarade dokument från Antiken. Att det är "Bibeln" är helt likgiltigt för en forskare.
(FB) jesus har aldrig existerat i historien
…har den fetade meningen felaktigt tillskrivits JeanLuc, men det är i själva verket Erlebs ”emendation”…
Det skedde i ett tidigare inlägg också, och beror på ett wordprogram som jag haft svårt att få bukt med.
I all sin enkla sjaskighet kan det tjäna som en illustration till ämnet i tråden – kan vi lita på dokumentbehandligen under historiens lopp? Vad skedde i de antika och medeltida ”wordprogrammen”, när manuskripten kopierades och klistrades i klostren?