2017-04-09, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Jo som konstaterats så finns det mycket nedtecknat. För att vara från antiken vill säga.
Ja, jag är dålig på detta. Vilka säkra källor finns det om Jesus?
Citera
2017-04-09, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, jag är dålig på detta. Vilka säkra källor finns det om Jesus?
Källorna är i första hand den tidiga kyrkans egna urkunder. Som ju idag ingår i det vi kallar nya testamentet. Om de är säkra eller inte är ju då en bedömningsfråga. Och säkerhet är ju givetvis ett relativt begrepp.

Men det som gäller är att de skall klara samma kriterier som alla andra källor. Det vill säga äkthet samtidighet närhet och tendens. Inte mer än så men inte heller mindre.
Citera
2017-04-09, 19:50
Medlem
Citat:
Källorna är i första hand den tidiga kyrkans egna urkunder. Som ju idag ingår i det vi kallar nya testamentet. Om de är säkra eller inte är ju då en bedömningsfråga. Och säkerhet är ju givetvis ett relativt begrepp.

Men det som gäller är att de skall klara samma kriterier som alla andra källor. Det vill säga äkthet samtidighet närhet och tendens. Inte mer än så men inte heller mindre.
Dock finns väl knappt några original kvar, så saker kan ju vara ändrad. Eller vet vi vad som stod i originalen?
Citera
2017-04-09, 19:57
Medlem
Citat:
Dock finns väl knappt några original kvar, så saker kan ju vara ändrad. Eller vet vi vad som stod i originalen?
I stora drag ja. En författare som skriver längre texter kommer att lägga sig till med en viss stil. Smärre felskrivningar och interpolationer är svåra att upptäcka. Men längre sådana kommer att avslöjas, Därigenom har vissa av Paulus brev, uppståndelsehistorien hos Markus och historien om äktenskapsbryterskan förkastats.
Senast redigerad av severus 2017-04-09 kl. 20:22.
Citera
2017-04-09, 22:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilka "vi"?

Citat:
Vi är du och jag som tillsamans jobbar med din läsförståelse.
Jag tror vi faktiskt nått fram du och att du just nu bara dummar dig.

Ser man det. Du har utnämnd dig själv till att vara min talesperson (--> en manifestation av megalomani)

Citat:
Men det hindrar ju inte att du gått att använda för att demonstrera en poäng.

Visst: Att objektiva bevis för Jesus fysiska existens är få.
Citera
2017-04-09, 22:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Sedan skrev jag aldrig att skälen att skriva om dem var de samma. Utan att antalet källor var likvärdigt, en stor skillnad.

Likvärdigt med vad?
Citera
2017-04-09, 22:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag också. Det är inte Jesus påstådda mirakel som ska bevisas, men dom borde vara en anledning till att det borde finnas mer nedskrivet om Jesus.

Citat:
Nej!

Så vad är din poäng?

Att det fanns en kille som hette Jesus som gick runt och predikade, men som inte fick särskild mycket objektivt omnämnande.

En sån har kanske funnits; det är inget att fundera så mycket över.
Citera
2017-04-09, 22:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Läs det svar du fick en gång till. Sedan gör följande lilla övning. Har någon av USA:s senaste fyra presidenter gjort något spm är anmärkningsvärt för oss. Något som någon spontant kommer att tänka på om 2000 år.

Och det är här den logiska vurpa i ditt svaga analogiserande manifesterar sig igen.
Citera
2017-04-09, 22:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Källorna är i första hand den tidiga kyrkans egna urkunder.

Anser du dessa vara objektiva?
Citera
2017-04-09, 23:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Läs det svar du fick en gång till. Sedan gör följande lilla övning. Har någon av USA:s senaste fyra presidenter gjort något spm är anmärkningsvärt för oss. Något som någon spontant kommer att tänka på om 2000 år.

Okej. Du ljög alltså när du påstod att han gjort något anmärkningsvärt som kejsare. Varför inte bara erkänna det i stället för att fortsätta babbla vidare?
Citera
2017-04-09, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Okej. Du ljög alltså när du påstod att han gjort något anmärkningsvärt som kejsare. Varför inte bara erkänna det i stället för att fortsätta babbla vidare?
Fundera vidare så kommer det till dig så småningom.
Citera
2017-04-09, 23:17
Medlem
Men bogomil då fem inlägg med frågor. När det tog tre sidor att få dig att förstå ett tämligen enkelt resonemang så måste du förstå att jag verkligen inte har mer tid med dig och dina fem inlägg. Samtidigt är de ju ganska talande i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in