2007-03-04, 18:11
Medlem
neds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petri75
Om man under sin studietid är styrelseledamot i ett företag med omsättning runt 10-50 mille, hur mkt väger det?
Det beror (såklart) på. Är det din farsas företag med fyra anställda väger det nog inte speciellt tungt.
Citera
2007-03-05, 10:19
Medlem
Muskedunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Jodå, inte bara en utan ett helt gäng taggade trainees har vi vaskat fram. Fula Gubben är ju inte ensam i denna process, men till min glädje såg jag att merparten av de som jag rekommenderade som "OK", senare även fick en plats.

Kom på mig själv förut med en sak, så jag måste nästan fråga;
Hur många av dina kandidater var svarta, araber eller med annan etnisk bakgrund än svensk?

Räkna in juggar i det hela också.
Citera
2007-07-19, 20:11
Medlem
*ModestyBlaise*s avatar
Nyexad slipad läkare på 25år med CV som 35årig kan drömma om undrar om traineeplatser inom konsultverksamhet för sådana som undertecknad, dvs ingen finans/ekonomisk bakgrund. Har förstått det som att det ej bör vara en omöjlighet, tex på McKinsey, Bain etc. Någon som vet mer om detta? Hur pass vanligt är det med kortare trainee-prg? Hört att vissa inom management kan få en premie om de tipsar om intressanta personer som headhuntas till företaget; om du läser detta så skicka ett PM till mej
Citera
2007-07-19, 20:52
Medlem
Sartres avatar
En spontan tanke är väl att du bör söka dig till läkemedelsindustrin? Du lär ju ha en bakgrund som du har nytta av där.
Citera
2008-01-04, 12:01
Medlem
Sartres avatar
*BUMP*

Jag har en fråga, är det någon som vet hur bra traineeguiden är exempelvis? Det verkar som att alla möjliga jävla trainee-positioner trängs där.

Därefter undrar jag ifall någon vet vilka de bästa trainee-programmen är i sverige idag. Vilka är svårast att komma in på osv?

Dessutom finns det utländska sidor (av ex. frankofon karaktär eller anglosaxisk) som är av intresse?

Är det en merit att "jobba gratis" på ett prestigefyllt sommarjobb (exempelvis exportrådet i tokyo) än att inte ha jobbat gratis?
Citera
2008-01-04, 16:11
Medlem
Randomizers avatar
Hur mycket tyngre väger en examen från Chalmers/KTH osv jämfört med en examen från en av de mindre högskolorna/universiteten ex Linköping/Skövde.
Är det stor efterfrågan på IT-kompetens nu de kommande åren?

Tack på förhand.
Citera
2008-01-04, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
...
Därefter undrar jag ifall någon vet vilka de bästa trainee-programmen är i sverige idag. Vilka är svårast att komma in på osv?
...

Har egentligen ingen koll på vilka som är bäst/svårast men jag minns att NyTeknik hade ngn "undersökning" i våras där de redogjorde för hur många sökande per plats de ingenjörsinriktade traineeprogrammen hade.

http://www.nyteknik.se/jobb/karriara...ticle43717.ece
Citera
2008-01-05, 11:24
Medlem
Sartres avatar
Tack så mycket Muppp! Jag tror nog att jag ska kunna konkurrera ut mellan 25 - 50 pers. Vilket gör att mitt hopp tänds aningen
Citera
2008-01-05, 12:51
Medlem
Holly Golightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Sedan gör vi lite "psykopat" och "nörd"-pejling under intervjun, för att sålla bort knäppgökarna

- F.G

Har du några konkreta tips på hur man genfomför en framgångrik pejling?

Utöver personens allmänna intryck vill säga.
Citera
2008-01-05, 14:04
Medlem
Urban888s avatar
Är det ett plus om man haft ett politiskt uppdrag vid sidan av studierna, som t ex styrelseledamot i MUF i mitt fall? Har hört att arbetsgivare kan gilla att man jobbat politiskt lite för att det visar att man kan engagera sig eller nåt sånt.
Citera
2008-01-05, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urban888
Är det ett plus om man haft ett politiskt uppdrag vid sidan av studierna, som t ex styrelseledamot i MUF i mitt fall? Har hört att arbetsgivare kan gilla att man jobbat politiskt lite för att det visar att man kan engagera sig eller nåt sånt.

Alltså, var försiktig med att bekänna politisk tillhörighet. Jag hade knappast anställt en sosse som var engagerad politiskt, och vice versa.
Citera
2008-01-05, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randomizer
Hur mycket tyngre väger en examen från Chalmers/KTH osv jämfört med en examen från en av de mindre högskolorna/universiteten ex Linköping/Skövde.
Är det stor efterfrågan på IT-kompetens nu de kommande åren?

Tack på förhand.

Min uppfattning är att det är en fördel att ha gått på den skolan som ligger i staden man söker jobb i. KTH väger utomlands tyngst av de tekniska högskolorna.

Sen finns det väl egentligen bara 4 st vettiga tekniska högskolor att ha läst på och skillnaden mellan dessa är inte enorm.

KTH
Chalmers
LiTH (Linköping)
LTH (Lund)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här